Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verdens farligste rullebane

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verdens farligste rullebane

    Omgitt av 5000m høye fjell med spesial pilot trenning som trengs for å lande på Paro Airport. Lurer på hvordan det er å lande her med tåke/lavt skydekke

    Airport view:
    Cockpit view:

    Har du Microsoft flighsimulator er det bare å prøve :P
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    Se etter 3min.



    St. Marteen, denne er ganske ekstrem.

    Comment


    • #3
      Se når flyet skal ta av fra St.Marteen folka blir blåst vekk

      Fly:
      AT-L
      Happy fly 20
      Katana V2 70

      Helikopter:
      Raptor 50 SE
      T-rex 450
      TWISTER MEDEVAC ARMY

      Comment


      • #4
        Denne er også ganske ekstrem:

        Courchevel
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #5
          St. martins har vært postet hundrevis av ganger før, men denne stripa i Alpene var nytt og rått
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by erlend View Post
            Denne er også ganske ekstrem:

            Courchevel
            Den minna om ein bane som James Bond tok av i fra med et jagerfly i ein av dei døve Pierce Brosnan filmane.. Trur det var ein F4 eller noko...
            mvh
            Åsmund Eikeland

            - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
            - Align T-Rex 500 ESP
            - AT-40 O.S 46LA MAX
            - GAUI 500x Quad flyer

            -Futaba 9c

            Fitjar Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              En link om verdens 10 farligste rullebaner:

              Verdens 10 farligste rullebaner
              -------------------
              Lars S. Siggerud

              Comment


              • #8
                Denne flyplassen er rå

                Lukla i nærheten av Mt. Everest i Nepal er blandt de "tøffeste" i verden med regulær rutetrafikk.



                Etter ca 10 sek. ser en rullebanen i høyre cocpitvindu - ikke mye touch and go her nei. Det ser tøft ut på film, men jeg har prøvd det i virkeligheten tilbake i 85, og da var det kun grus og gress på rullebanen. Det er en høydeforskjell på over 60m på topp og bunn av rullebanen og hellningen er over 11 grader.

                Det var spennende å lande der og de fleste blir enda litt mer nervøs for takeoff. Under rullebanen stuper dalen 700m neste rett ned Heldigvis funka Twin Otteren som den skulle da jeg reise ut derifra

                Ben_E
                Ben-Erik Ness
                Bergen Modellflyklubb

                Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                http://www.bmfk.no
                http://www.jetsofbergen.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ben_E View Post
                  Lukla i nærheten av Mt. Everest i Nepal er blandt de "tøffeste" i verden med regulær rutetrafikk.



                  Etter ca 10 sek. ser en rullebanen i høyre cocpitvindu - ikke mye touch and go her nei. Det ser tøft ut på film, men jeg har prøvd det i virkeligheten tilbake i 85, og da var det kun grus og gress på rullebanen. Det er en høydeforskjell på over 60m på topp og bunn av rullebanen og hellningen er over 11 grader.

                  Det var spennende å lande der og de fleste blir enda litt mer nervøs for takeoff. Under rullebanen stuper dalen 700m neste rett ned Heldigvis funka Twin Otteren som den skulle da jeg reise ut derifra

                  Ben_E
                  Jeg mener å ha lest en gang langt tilbake i tid (i gamle A-Magasinet), at når de åpnet plassen ønsket man bare piloter fra Widerøe. Det var de eneste man anså tøffe nok til å håndtere Twin-Otteren under slike ekstreme forhold.

                  Når lasten ved avgang var høy sies det at man benyttet frittfallet ved baneenden til å bygge opp god flyfart.

                  Er det kjanskje noen gamle, garvede Widerøepiloter her som kan bekrefte/avkrefte dette.

                  Flyplassen ble visstnok bygd som et utviklingsprosjekt. "Byen" den ligger i har ikke veiforbindelse med resten av Nepal, og fly var eneste raske måten å bringe inn og ut forsyninger, mat og andre varer.

                  BTW: Tenk deg en tur dit med en skikkelig hangkjerre!
                  Last edited by tema95; 21-07-08, 07:57. Reason: Skriveflei
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment


                  • #10
                    Norge...

                    Det finnes jo også ett par gode i norge, Widerøe flyr på endel av de korte og man kjenner man lever når man flyr til Alta i grisevær, ILS bane 12 med sirkling i åskammen med lys i sikte, god decendrate og glatt bane
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by affa View Post
                      Det finnes jo også ett par gode i norge, Widerøe flyr på endel av de korte og man kjenner man lever når man flyr til Alta i grisevær, ILS bane 12 med sirkling i åskammen med lys i sikte, god decendrate og glatt bane
                      Jeg har flydd til og fra Alta for ett par år siden, med ett lite jetfly (charter for Aker Stord, til Snøhvit-prosjektet), og jeg syns da det var en helt grei flyplass.

                      Florø derimot syns jeg er mye verre, eller er det bare jeg som blir eldre?
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Det avhenger nok hvilken vei det landes og hvor j........ glatt den banen er.

                        Og hva slags fly man flyr, refspeed på 100 kts vs 145 kts er merkbart for oss foran ihvertfall

                        Og har desverre ikke erfaringer på 800 meters banene og nevnte derfor WF som har god kontroll på de
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by fletcher View Post
                          Den minna om ein bane som James Bond tok av i fra med et jagerfly i ein av dei døve Pierce Brosnan filmane.. Trur det var ein F4 eller noko...
                          Hvis vi tenker på samme filmen her, så fløy de med en L-39 Albatross, og Rolf Meum kan sikkert si hvor det ble flydd fra.
                          Det var han som fløy.

                          Kjell Aa

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by fletcher View Post
                            Den minna om ein bane som James Bond tok av i fra med et jagerfly i ein av dei døve Pierce Brosnan filmane.. Trur det var ein F4 eller noko...
                            Ganske sikker på at det er denne. Det var som Eureka sier en L-39 som var "skuespiller" for en MiG. (Samme som at MiGene i TopGun er F-4er). Og ja, det var Rolf Meum som fløy i filmen
                            Last edited by erlend; 21-07-08, 17:39.
                            Run, live to fly, fly to live, aces high!
                            Erlend Larssen

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tema95 View Post
                              Jeg mener å ha lest en gang langt tilbake i tid (i gamle A-Magasinet), at når de åpnet plassen ønsket man bare piloter fra Widerøe. Det var de eneste man anså tøffe nok til å håndtere Twin-Otteren under slike ekstreme forhold.

                              Når lasten ved avgang var høy sies det at man benyttet frittfallet ved baneenden til å bygge opp god flyfart.

                              Er det kjanskje noen gamle, garvede Widerøepiloter her som kan bekrefte/avkrefte dette.

                              Flyplassen ble visstnok bygd som et utviklingsprosjekt. "Byen" den ligger i har ikke veiforbindelse med resten av Nepal, og fly var eneste raske måten å bringe inn og ut forsyninger, mat og andre varer.

                              BTW: Tenk deg en tur dit med en skikkelig hangkjerre!

                              FN hadde tidligere en Twin Otter som var stasjonert i Nepal, denne ble ofte fløyet av WF piloter. Det hører med til historien at det finnes flyplasser i Nepal som kun er på ca 400m ledngde med takeoff i nedoverbakken

                              Ben_E
                              Ben-Erik Ness
                              Bergen Modellflyklubb

                              Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                              www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                              http://www.bmfk.no
                              http://www.jetsofbergen.no

                              Comment

                              Working...
                              X