Announcement
Collapse
No announcement yet.
Verdens farligste rullebane
Collapse
X
-
Tags: None
-
St. martins har vært postet hundrevis av ganger før, men denne stripa i Alpene var nytt og rått
Comment
-
Originally posted by erlend View Postmvh
Åsmund Eikeland
- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
- Align T-Rex 500 ESP
- AT-40 O.S 46LA MAX
- GAUI 500x Quad flyer
-Futaba 9c
Fitjar Modellflyklubb
Comment
-
-------------------
Lars S. Siggerud
Comment
-
Denne flyplassen er rå
Lukla i nærheten av Mt. Everest i Nepal er blandt de "tøffeste" i verden med regulær rutetrafikk.
Etter ca 10 sek. ser en rullebanen i høyre cocpitvindu - ikke mye touch and go her nei. Det ser tøft ut på film, men jeg har prøvd det i virkeligheten tilbake i 85, og da var det kun grus og gress på rullebanen. Det er en høydeforskjell på over 60m på topp og bunn av rullebanen og hellningen er over 11 grader.
Det var spennende å lande der og de fleste blir enda litt mer nervøs for takeoff. Under rullebanen stuper dalen 700m neste rett ned Heldigvis funka Twin Otteren som den skulle da jeg reise ut derifra
Ben_EBen-Erik Ness
Bergen Modellflyklubb
Go FASST or go home... ..build to fly not to crash
www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!
http://www.bmfk.no
http://www.jetsofbergen.no
Comment
-
Originally posted by Ben_E View PostLukla i nærheten av Mt. Everest i Nepal er blandt de "tøffeste" i verden med regulær rutetrafikk.
Etter ca 10 sek. ser en rullebanen i høyre cocpitvindu - ikke mye touch and go her nei. Det ser tøft ut på film, men jeg har prøvd det i virkeligheten tilbake i 85, og da var det kun grus og gress på rullebanen. Det er en høydeforskjell på over 60m på topp og bunn av rullebanen og hellningen er over 11 grader.
Det var spennende å lande der og de fleste blir enda litt mer nervøs for takeoff. Under rullebanen stuper dalen 700m neste rett ned Heldigvis funka Twin Otteren som den skulle da jeg reise ut derifra
Ben_E
Når lasten ved avgang var høy sies det at man benyttet frittfallet ved baneenden til å bygge opp god flyfart.
Er det kjanskje noen gamle, garvede Widerøepiloter her som kan bekrefte/avkrefte dette.
Flyplassen ble visstnok bygd som et utviklingsprosjekt. "Byen" den ligger i har ikke veiforbindelse med resten av Nepal, og fly var eneste raske måten å bringe inn og ut forsyninger, mat og andre varer.
BTW: Tenk deg en tur dit med en skikkelig hangkjerre!
Comment
-
Norge...
Det finnes jo også ett par gode i norge, Widerøe flyr på endel av de korte og man kjenner man lever når man flyr til Alta i grisevær, ILS bane 12 med sirkling i åskammen med lys i sikte, god decendrate og glatt bane____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
-
Originally posted by affa View PostDet finnes jo også ett par gode i norge, Widerøe flyr på endel av de korte og man kjenner man lever når man flyr til Alta i grisevær, ILS bane 12 med sirkling i åskammen med lys i sikte, god decendrate og glatt bane
Florø derimot syns jeg er mye verre, eller er det bare jeg som blir eldre?Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
Det avhenger nok hvilken vei det landes og hvor j........ glatt den banen er.
Og hva slags fly man flyr, refspeed på 100 kts vs 145 kts er merkbart for oss foran ihvertfall
Og har desverre ikke erfaringer på 800 meters banene og nevnte derfor WF som har god kontroll på de____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
Comment
-
Originally posted by fletcher View PostDen minna om ein bane som James Bond tok av i fra med et jagerfly i ein av dei døve Pierce Brosnan filmane.. Trur det var ein F4 eller noko...
Det var han som fløy.
Kjell Aa
Comment
-
Originally posted by fletcher View PostDen minna om ein bane som James Bond tok av i fra med et jagerfly i ein av dei døve Pierce Brosnan filmane.. Trur det var ein F4 eller noko...Last edited by erlend; 21-07-08, 17:39.Run, live to fly, fly to live, aces high!
Erlend Larssen
Comment
-
Originally posted by tema95 View PostJeg mener å ha lest en gang langt tilbake i tid (i gamle A-Magasinet), at når de åpnet plassen ønsket man bare piloter fra Widerøe. Det var de eneste man anså tøffe nok til å håndtere Twin-Otteren under slike ekstreme forhold.
Når lasten ved avgang var høy sies det at man benyttet frittfallet ved baneenden til å bygge opp god flyfart.
Er det kjanskje noen gamle, garvede Widerøepiloter her som kan bekrefte/avkrefte dette.
Flyplassen ble visstnok bygd som et utviklingsprosjekt. "Byen" den ligger i har ikke veiforbindelse med resten av Nepal, og fly var eneste raske måten å bringe inn og ut forsyninger, mat og andre varer.
BTW: Tenk deg en tur dit med en skikkelig hangkjerre!
FN hadde tidligere en Twin Otter som var stasjonert i Nepal, denne ble ofte fløyet av WF piloter. Det hører med til historien at det finnes flyplasser i Nepal som kun er på ca 400m ledngde med takeoff i nedoverbakken
Ben_EBen-Erik Ness
Bergen Modellflyklubb
Go FASST or go home... ..build to fly not to crash
www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!
http://www.bmfk.no
http://www.jetsofbergen.no
Comment
Comment