If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja, vi får se hva som skjer. Blir vel å fortsette som det jeg jobber med... :P
Så fremst ikke tippekupongen eser ut
743 tusen i utdanning? men du har jobb som pilot nå? hvor jobber du?
Mvh Robert.
Har forsvunnet mer enn 730 i utdanning ja, det er studiegjelda det. Har gått litt spare penger og feriepenger også
Har ikke jobb som Pilot, er ferdig utdannet i mai omtrent jeg. Da blir det mest sannsynlig å ta et instruktør kurs og jobbe som instruktør på Torp til å begynne med.
Jobber som elektrikker ved siden av skolen
Jeg så denne filmen fra youtube du har lagt ut. Jeg har selv Mikrofly lappen og lyst til og begynne med helikopter sertivfikat.. I Norge har man prøvd og få disse små heli`ne under mikrofly seksjonen uten noen særlige gode resultater.. Problemet er disse er ennsettere, og instruktør får ikke vært med. Det andre er at disse er svert lette og EXTREMT vanskelige holde stabile på grunn av vekten... Vi har haddt piloter som er instuktører på heli for å teste disse små maskinnene.. Og selv disse pilotene hadde problemer... Det di sa var at disse er så lette at de er minimale bevegelser som skal til før at helien hiver seg rundt, og ender med f,eks krasj. Og sende en færsk pilot opp i disse er galskap. Og Luftfartstilsynet er ikke så begeistret over disse maskinene.. Så det nermeste er gyrokopter, da kan du kontakte Jalsberg flyplass eller Spydberg mikro for og få demo tur.. Og Skoling hvis det er ønskelig.. Å fly sea king eller lege helikopter blir pilotene hånd plukket fra forsvaret som regel.. det er piloter som har 2000 til 5000 timer bak spakene.. det er ca 10 års erfaring. Så dette blir bare drømmen for oss fleste.. Desverre.. Har en bekjent som er heli instuktør og kompis pris ender dette på 3500 kr i timer. og man må ha borti 100 timer. Og for turbin heli kosta det 6500kr i timen, og det var bare drivstoff omtrent... Så da er det bare og begynne og regne ut selv..
Har forsvunnet mer enn 730 i utdanning ja, det er studiegjelda det. Har gått litt spare penger og feriepenger også
Har ikke jobb som Pilot, er ferdig utdannet i mai omtrent jeg. Da blir det mest sannsynlig å ta et instruktør kurs og jobbe som instruktør på Torp til å begynne med.
Jobber som elektrikker ved siden av skolen
Mvh OJ
Ok, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har dame, og en sønn på 4 mnd. så det er ikke så enkelt og gå skole samt jobbe/flytte til en annen plass.
Men det skal sies at fristelsen er stor, om forholdene legger til rette for det.
Ok, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har dame, og en sønn på 4 mnd. så det er ikke så enkelt og gå skole samt jobbe/flytte til en annen plass.
Men det skal sies at fristelsen er stor, om forholdene legger til rette for det.
Mvh Robert.
Ja, er ikke lett det.
Jeg hadde samboer når jeg begyndte på flyskole i bardufoss for 4 år siden, men vi bor sammen igjen på hurumlandet nå. Skal fullføre ATPL/IR fly programmet på Torp før sommern...
Fant dette heliet på Youtube, kan dette importeres til norge? og må man ha heli sertificat ?
Ønsker meg en til jul.....
Mvh Robert.
Sikkert spennende å henge i luften etter en sånn futt-futt-motor og -rotor. Og hvis man har lyst til det er det sikkert en fordel å lære sakene grundig - slik som en helikopterutdannelse er egnet til.
En av videoene som kom opp på den siden du linket til var ...in memory of mosquitopilot NN... say no more (NN skal riktig nok ha vært førstemann til å være riktig så uheldig)
Men dette burde jo være en modell der understellet kan se litt tøffere ut i karbon o.l.
Her er de på ovennevnte webside angitte reglene i USA og Canada for flygning:
Licensing:
No license is required to fly the Mosquito Air or the Mosquito XEL in the US. A private fixed wing license is required to fly the Mosquito XE in the US.
A private helicopter license is required to fly the Mosquito in Canada. Other countries will need to check with their aviation authority on flight regulations.
Electrical System: 12 volt DC battery, starter, 180 watt alternator
Rotor Speeds: Main 540 rpm, Tail 2500 rpm
Fuel burn: 4.5 gph
Range: XE: 150 miles/ XEL: 60 miles
Hover in ground effect: 8,000 ft. (estimated)
Hover out of ground effect: 6,500 ft. (estimated)
Max Speed: 80 MPH
XE: $29,000 including engine/instruments
XEL: $30,000 including engine/instruments
The FAA has ruled that the maximum speed of 63 mph normally applied to fixed wing ultralights does not apply to helicopters due to their unique power curve.
The FAA increases the weight limit of ultralights to 314 lb for float equipped aircraft. The 312 lb empty weight of the float equipped XEL fits into the ultralight class
Mosquito XE3
Length: Frame 16 ft., Overall 20 ft. Width: 72 in., Height: 84 in.
Rotor Diameter: Main 19.5 ft., Tail 40 in.
Empty wt: 360 lb
Gross wt: 720 lb
Useful load: 290 lb
Fuel Capacity: 12 gal
Range: 150 miles
Cruise spd: 80 mph
Max spd: 100+ mph
Fuel burn at cruise: 5 gph
Engine: CRE MZ301 3 cyl 2 cycle
Power 85 hp
Rotor RPM: 590 (main), 2500 (tail)
Hover in ground effect 9500 ft (est)
Hover out of ground effect 7500 ft (est)
XE3: $33,000 including engine/instruments
Mosquito XET
Length: Frame 16 ft., Overall 20 ft. Width: 72 in., Height: 84 in.
Du kan sende meg en pm Vagabond så kan jeg gi deg litt info om utdanning til trafikkflyger.
Jeg reiste til Usa og angrer ikke på det i dag. Selve utdannelsen der tok meg 7 måneder å gjennomføre, men det hjelper ikke mye kun med å ha papirene iorden og 150 timer.
Det magiske tallet for å få jobb som helikopterflyger i Norge er 1000 timer.
Dette fikk jeg ved å jobbe som instruktør etter endt Utdannelse og endte opp med 1500 timer da jeg reiste hjem til Norge.
I dag jobber som styrmann i Norsk Helikopter og trives med det.
Du kan sende meg en pm Vagabond så kan jeg gi deg litt info om utdanning til trafikkflyger.
Jeg reiste til Usa og angrer ikke på det i dag. Selve utdannelsen der tok meg 7 måneder å gjennomføre, men det hjelper ikke mye kun med å ha papirene iorden og 150 timer.
Det magiske tallet for å få jobb som helikopterflyger i Norge er 1000 timer.
Dette fikk jeg ved å jobbe som instruktør etter endt Utdannelse og endte opp med 1500 timer da jeg reiste hjem til Norge.
I dag jobber som styrmann i Norsk Helikopter og trives med det.
Hilsen EriK Jensen
Jeg forstår problemet, men er det ikke noe grunnleggende galt i å sette en nyutdannet pilot til instruktør? Skulle jo kanskje tro det var piloter med lang erfaring som blir gode instruktører?
Hvor flyr du fra, og hvilken maskin? Jeg jobber i nordsjøen, så jeg har kanskje flydd med deg da?
Ja, er ikke lett det.
Jeg hadde samboer når jeg begyndte på flyskole i bardufoss for 4 år siden, men vi bor sammen igjen på hurumlandet nå. Skal fullføre ATPL/IR fly programmet på Torp før sommern...
Mvh OJ
Du skal bli trafikkflyger på LFS? Coolt..
Da skal du sikkert fly LN-FTA, FTB el. FTC eller alle hos LFS tenker jeg.. Mooney'en er vel parkert....
Det er nok jeg som fueler maskinen for deg..
Har fuelet ATP'en til Håvard G.A./flypilot flere ganger og han flyr enda, så slapp av!
For de som tenker på å ta PPL-A så er ikke det noe som er uoppnåelig for de aller fleste..
Er i gang selv og budsjetterer med at dette vil koste ca. 65-70 lapper a-i, i løpet av halvannet år, og ved å ta teorien i år og praksisen til neste år så slipper jeg at dette blir en stor utgift på en gang. Det blir spredt ut i tid og gjør således ikke noe ekstremt innhogg i lommeboka..
Er microfly interessant, så kommer du normalt unna med 23-25 lapper a-i...
Ikke for å tråkke på noen men micro blir litt som å spille fotball på grusbane iført gymsokker synes jeg..
Så.. Har du lyst, har du lov.. Umulig er det iallefall ikke...
Du skal bli trafikkflyger på LFS? Coolt..
Da skal du sikkert fly LN-FTA, FTB el. FTC eller alle hos LFS tenker jeg.. Mooney'en er vel parkert....
Det er nok jeg som fueler maskinen for deg..
Har fuelet ATP'en til Håvard G.A./flypilot flere ganger og han flyr enda, så slapp av!
For de som tenker på å ta PPL-A så er ikke det noe som er uoppnåelig for de aller fleste..
Er i gang selv og budsjetterer med at dette vil koste ca. 65-70 lapper a-i, i løpet av halvannet år, og ved å ta teorien i år og praksisen til neste år så slipper jeg at dette blir en stor utgift på en gang. Det blir spredt ut i tid og gjør således ikke noe ekstremt innhogg i lommeboka..
Er microfly interessant, så kommer du normalt unna med 23-25 lapper a-i...
Ikke for å tråkke på noen men micro blir litt som å spille fotball på grusbane iført gymsokker synes jeg..
Så.. Har du lyst, har du lov.. Umulig er det iallefall ikke...
Er gjennom LFS ja, så skal nok fly de fleste av flyene de nevner...
Får håpe det går i orden med fuelen vel
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment