Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lovlig i norge ? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Vegabond View Post
    Skal sende mail til heli skolen og høre hvor mye det koster..


    Mvh Robert.

    Sjekk her også : http://www.luftfartsskolen.no/index.php?id=71

    Og her : http://www.luftfartsskolen.no/index.php?id=50

    De reklamerer jo med langt lavere pris enn 300.ooo kr..... om det er helt reelt vet du ikke før sertfikatet er i hånda.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #17
      Ja, vi får se hva som skjer. Blir vel å fortsette som det jeg jobber med... :P

      Så fremst ikke tippekupongen eser ut

      743 tusen i utdanning? men du har jobb som pilot nå? hvor jobber du?


      Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #18
        Originally posted by Vegabond View Post
        Ja, vi får se hva som skjer. Blir vel å fortsette som det jeg jobber med... :P

        Så fremst ikke tippekupongen eser ut

        743 tusen i utdanning? men du har jobb som pilot nå? hvor jobber du?


        Mvh Robert.
        Har forsvunnet mer enn 730 i utdanning ja, det er studiegjelda det. Har gått litt spare penger og feriepenger også
        Har ikke jobb som Pilot, er ferdig utdannet i mai omtrent jeg. Da blir det mest sannsynlig å ta et instruktør kurs og jobbe som instruktør på Torp til å begynne med.
        Jobber som elektrikker ved siden av skolen

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #19
          Ang Heli lappen

          Hei Vegabond...

          Jeg så denne filmen fra youtube du har lagt ut. Jeg har selv Mikrofly lappen og lyst til og begynne med helikopter sertivfikat.. I Norge har man prøvd og få disse små heli`ne under mikrofly seksjonen uten noen særlige gode resultater.. Problemet er disse er ennsettere, og instruktør får ikke vært med. Det andre er at disse er svert lette og EXTREMT vanskelige holde stabile på grunn av vekten... Vi har haddt piloter som er instuktører på heli for å teste disse små maskinnene.. Og selv disse pilotene hadde problemer... Det di sa var at disse er så lette at de er minimale bevegelser som skal til før at helien hiver seg rundt, og ender med f,eks krasj. Og sende en færsk pilot opp i disse er galskap. Og Luftfartstilsynet er ikke så begeistret over disse maskinene.. Så det nermeste er gyrokopter, da kan du kontakte Jalsberg flyplass eller Spydberg mikro for og få demo tur.. Og Skoling hvis det er ønskelig.. Å fly sea king eller lege helikopter blir pilotene hånd plukket fra forsvaret som regel.. det er piloter som har 2000 til 5000 timer bak spakene.. det er ca 10 års erfaring. Så dette blir bare drømmen for oss fleste.. Desverre.. Har en bekjent som er heli instuktør og kompis pris ender dette på 3500 kr i timer. og man må ha borti 100 timer. Og for turbin heli kosta det 6500kr i timen, og det var bare drivstoff omtrent... Så da er det bare og begynne og regne ut selv..
          Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
          Viking-Smackdown.com

          Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
          PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

          Jerofuel
          Lynx Heli Innovations

          Comment


          • #20
            Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Har forsvunnet mer enn 730 i utdanning ja, det er studiegjelda det. Har gått litt spare penger og feriepenger også
            Har ikke jobb som Pilot, er ferdig utdannet i mai omtrent jeg. Da blir det mest sannsynlig å ta et instruktør kurs og jobbe som instruktør på Torp til å begynne med.
            Jobber som elektrikker ved siden av skolen

            Mvh OJ


            Ok, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har dame, og en sønn på 4 mnd. så det er ikke så enkelt og gå skole samt jobbe/flytte til en annen plass.

            Men det skal sies at fristelsen er stor, om forholdene legger til rette for det.


            Mvh Robert.
            Last edited by Vegabond; 29-01-09, 22:08.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #21
              Originally posted by Vegabond View Post
              Ok, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har dame, og en sønn på 4 mnd. så det er ikke så enkelt og gå skole samt jobbe/flytte til en annen plass.

              Men det skal sies at fristelsen er stor, om forholdene legger til rette for det.


              Mvh Robert.
              Ja, er ikke lett det.
              Jeg hadde samboer når jeg begyndte på flyskole i bardufoss for 4 år siden, men vi bor sammen igjen på hurumlandet nå. Skal fullføre ATPL/IR fly programmet på Torp før sommern...

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #22
                Kjedli man ikke kan kjøpe det man vil lære... at man også må lære det... ! :P

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Vegabond View Post
                  Kjedli man ikke kan kjøpe det man vil lære... at man også må lære det... ! :P

                  Mvh Robert.
                  Skulle nesten tro man kunne kjøpe lærdommen til den prisen, men desverre så er det ikke så enkelt.

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Vegabond View Post
                    Hei.

                    Fant dette heliet på Youtube, kan dette importeres til norge? og må man ha heli sertificat ?

                    Ønsker meg en til jul.....


                    Mvh Robert.
                    Sikkert spennende å henge i luften etter en sånn futt-futt-motor og -rotor. Og hvis man har lyst til det er det sikkert en fordel å lære sakene grundig - slik som en helikopterutdannelse er egnet til.

                    En av videoene som kom opp på den siden du linket til var ...in memory of mosquitopilot NN... say no more (NN skal riktig nok ha vært førstemann til å være riktig så uheldig)

                    EDIT: Virker jo litt profft da, se http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2/index.asp

                    Men dette burde jo være en modell der understellet kan se litt tøffere ut i karbon o.l.

                    Her er de på ovennevnte webside angitte reglene i USA og Canada for flygning:

                    Licensing:
                    No license is required to fly the Mosquito Air or the Mosquito XEL in the US. A private fixed wing license is required to fly the Mosquito XE in the US.
                    A private helicopter license is required to fly the Mosquito in Canada. Other countries will need to check with their aviation authority on flight regulations.
                    Last edited by nixxon; 29-01-09, 23:31.

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har også en drøm om heli-sertifikat, men har innsett det samme som deg, det blir nok bare en drøm....

                      Med mindre lottoen sitter som den skal, da er det rett på skolebenken
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #26
                        Her er litt nøkkelinfo:

                        Mosquito XE / XEL

                        Length: Frame 16 ft., Overall 20 ft. Width: 72 in., Height: 84 in.

                        Rotor Diameter: Main 19.5 ft., Tail 40 in.

                        Empty Weight XE: 298 lb

                        Empty Weight XEL: 312 lb

                        Gross Weight: 610 lbs

                        Useful (Pilot) Load: 240 lbs.

                        Fuel Capacity XE: 12 US gallons

                        Fuel Capacity XEL: 5 US gallons (as required by FAA Part 103, Ultralight Regulations)

                        Engine: Compact Radial Engines MZ202, 2 cylinder, 2 stroke, rated 64 HP (45kW)

                        Electrical System: 12 volt DC battery, starter, 180 watt alternator

                        Rotor Speeds: Main 540 rpm, Tail 2500 rpm

                        Fuel burn: 4.5 gph

                        Range: XE: 150 miles/ XEL: 60 miles

                        Hover in ground effect: 8,000 ft. (estimated)

                        Hover out of ground effect: 6,500 ft. (estimated)

                        Max Speed: 80 MPH

                        XE: $29,000 including engine/instruments
                        XEL: $30,000 including engine/instruments

                        The FAA has ruled that the maximum speed of 63 mph normally applied to fixed wing ultralights does not apply to helicopters due to their unique power curve.

                        The FAA increases the weight limit of ultralights to 314 lb for float equipped aircraft. The 312 lb empty weight of the float equipped XEL fits into the ultralight class



                        Mosquito XE3

                        Length: Frame 16 ft., Overall 20 ft. Width: 72 in., Height: 84 in.

                        Rotor Diameter: Main 19.5 ft., Tail 40 in.

                        Empty wt: 360 lb

                        Gross wt: 720 lb

                        Useful load: 290 lb

                        Fuel Capacity: 12 gal

                        Range: 150 miles

                        Cruise spd: 80 mph

                        Max spd: 100+ mph

                        Fuel burn at cruise: 5 gph

                        Engine: CRE MZ301 3 cyl 2 cycle

                        Power 85 hp

                        Rotor RPM: 590 (main), 2500 (tail)

                        Hover in ground effect 9500 ft (est)

                        Hover out of ground effect 7500 ft (est)

                        XE3: $33,000 including engine/instruments



                        Mosquito XET
                        Length: Frame 16 ft., Overall 20 ft. Width: 72 in., Height: 84 in.

                        Rotor Diameter: Main 19.5 ft., Tail 40 in.

                        Empty wt: 433 lb

                        Gross wt: 820 lb

                        Useful load (with optional aux tank): 240 lb

                        Useful load (without optional aux tank): 290 lb

                        Fuel capacity: 12 gal

                        Aux tank capacity: 8 gal

                        Range (with aux tank): 160 miles

                        Cruise spd: 80 mph

                        Max spd: 100+ mph

                        Fuel burn at cruise: 8.5 gph

                        Engine: Solar T62-2A1 turbine

                        Power: 90 hp

                        Rotor RPM: 590 (main), 2500 (tail)

                        Hover in ground effect 9000 ft (est)

                        Hover out of ground effect 7000 ft (est)

                        XET: $36,000 excluding engine

                        Comment


                        • #27
                          Du kan sende meg en pm Vagabond så kan jeg gi deg litt info om utdanning til trafikkflyger.

                          Jeg reiste til Usa og angrer ikke på det i dag. Selve utdannelsen der tok meg 7 måneder å gjennomføre, men det hjelper ikke mye kun med å ha papirene iorden og 150 timer.
                          Det magiske tallet for å få jobb som helikopterflyger i Norge er 1000 timer.
                          Dette fikk jeg ved å jobbe som instruktør etter endt Utdannelse og endte opp med 1500 timer da jeg reiste hjem til Norge.

                          I dag jobber som styrmann i Norsk Helikopter og trives med det.

                          Hilsen EriK Jensen

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by helipilot View Post
                            Du kan sende meg en pm Vagabond så kan jeg gi deg litt info om utdanning til trafikkflyger.

                            Jeg reiste til Usa og angrer ikke på det i dag. Selve utdannelsen der tok meg 7 måneder å gjennomføre, men det hjelper ikke mye kun med å ha papirene iorden og 150 timer.
                            Det magiske tallet for å få jobb som helikopterflyger i Norge er 1000 timer.
                            Dette fikk jeg ved å jobbe som instruktør etter endt Utdannelse og endte opp med 1500 timer da jeg reiste hjem til Norge.

                            I dag jobber som styrmann i Norsk Helikopter og trives med det.

                            Hilsen EriK Jensen
                            Jeg forstår problemet, men er det ikke noe grunnleggende galt i å sette en nyutdannet pilot til instruktør? Skulle jo kanskje tro det var piloter med lang erfaring som blir gode instruktører?

                            Hvor flyr du fra, og hvilken maskin? Jeg jobber i nordsjøen, så jeg har kanskje flydd med deg da?
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Olavjoergensen View Post
                              Ja, er ikke lett det.
                              Jeg hadde samboer når jeg begyndte på flyskole i bardufoss for 4 år siden, men vi bor sammen igjen på hurumlandet nå. Skal fullføre ATPL/IR fly programmet på Torp før sommern...

                              Mvh OJ
                              Du skal bli trafikkflyger på LFS? Coolt..
                              Da skal du sikkert fly LN-FTA, FTB el. FTC eller alle hos LFS tenker jeg.. Mooney'en er vel parkert....
                              Det er nok jeg som fueler maskinen for deg..
                              Har fuelet ATP'en til Håvard G.A./flypilot flere ganger og han flyr enda, så slapp av!

                              For de som tenker på å ta PPL-A så er ikke det noe som er uoppnåelig for de aller fleste..
                              Er i gang selv og budsjetterer med at dette vil koste ca. 65-70 lapper a-i, i løpet av halvannet år, og ved å ta teorien i år og praksisen til neste år så slipper jeg at dette blir en stor utgift på en gang. Det blir spredt ut i tid og gjør således ikke noe ekstremt innhogg i lommeboka..

                              Er microfly interessant, så kommer du normalt unna med 23-25 lapper a-i...
                              Ikke for å tråkke på noen men micro blir litt som å spille fotball på grusbane iført gymsokker synes jeg..

                              Så.. Har du lyst, har du lov.. Umulig er det iallefall ikke...

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Alfalfa View Post
                                Du skal bli trafikkflyger på LFS? Coolt..
                                Da skal du sikkert fly LN-FTA, FTB el. FTC eller alle hos LFS tenker jeg.. Mooney'en er vel parkert....
                                Det er nok jeg som fueler maskinen for deg..
                                Har fuelet ATP'en til Håvard G.A./flypilot flere ganger og han flyr enda, så slapp av!

                                For de som tenker på å ta PPL-A så er ikke det noe som er uoppnåelig for de aller fleste..
                                Er i gang selv og budsjetterer med at dette vil koste ca. 65-70 lapper a-i, i løpet av halvannet år, og ved å ta teorien i år og praksisen til neste år så slipper jeg at dette blir en stor utgift på en gang. Det blir spredt ut i tid og gjør således ikke noe ekstremt innhogg i lommeboka..

                                Er microfly interessant, så kommer du normalt unna med 23-25 lapper a-i...
                                Ikke for å tråkke på noen men micro blir litt som å spille fotball på grusbane iført gymsokker synes jeg..

                                Så.. Har du lyst, har du lov.. Umulig er det iallefall ikke...
                                Er gjennom LFS ja, så skal nok fly de fleste av flyene de nevner...
                                Får håpe det går i orden med fuelen vel

                                Mvh OJ
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X