Announcement

Collapse
No announcement yet.

konflikt mellom RC og hjortejakt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Igjen ser vi hvor viktig det er med skriftlig dokumentasjon når en flyplass for oss modellflygere blir etablert. Vi har noe av det samme problemet i Molde, men da med en stadig nærmere bebyggelse som problem. Ingen papirer, bare grunneiers velsignelse.

    En står mye sterkere da når saker står på papir, og bra at forbundet er sin oppgave bevisst når slikt dukker opp.
    Noe sier meg at de har satt på stegjern i den her saken, så jeg har således stor tro på at det går klubbens vei.
    Og jeg har lite tro på at de jegerne har ballast i form av sitt forbund i denne saken, fordi en sånn enkeltsak beror på noen få jegeres uttalelser som uansett lar seg motbevise. Det skal ikke være vanskelig å føre beviser om en trenger det.
    Men muligheten for at dette kan settes i retten som en prinsippsak er ikke utenkelig..

    Å få involvert et forbund, kanskje med mulighet for rettssak, krever jo at en er sikker i sin sak, og det kan bli vanskelig for jegerne i den saken her, men håper dere unngår denslags.

    Kronhjorten er heller ikke redd for hangglidere, selv på 40-50 meters avstand.
    Tok av fra Tusten ved Molde,- oktober 03, fløy over Malmedalen for å komme inn på hanget i Malmefjorden på vest.
    Så vel inne på hanget står en diger kronhjort og gresser, kikker tre fire sekunder opp med en munnfull, men bryr seg ikke noe om meg.
    Gresser videre som om ingenting har skjedd.
    Det var jo selvfølgelig ikke noe med støy å gjøre det, men viser at den har andre ting som alarmerer den. Lukt og forandringer er nok nøkkelen her, iallefall helt andre ting enn store og små ting i lufta, med eller uten lyd.

    Hjort, rådyr og elg er veldig tilpassningsdyktige, hadde de ikke vært det, så hadde vi heller ikke fått de erfaringene vi har med de. De hadde heller ikke utbredd seg så mye som de har gjort siste sju åtte åra om så ikke var tilfelle. De kommer nærmere og nærmere bebyggelsen, og tilpasser seg veldig fort.

    Jeg tror nok heller at det er det at jegerne har betalt x antall tusen kroner (les 10) for det her, og forventer at jaktforholdene er som de som har skapt oppi hodet etter forrige jakt (perfekt). Alle som jakter kjenner seg igjen, selvfølgelig vil en ha optimale forhold!.
    Men da er ting som er utenom kunnskapen de har inkludert, og således blir det en konflikt av slikt. Alt som forstyrrer det bildet jegeren har satt seg i hodet, er til pest og plage for han. Det er jo ikke vanskelig å forestille seg at et hylende modellfly kan forstyrre viltet, men saken er jo ganske annerledes.
    Uvitenhet og usaklig argumentasjon er selve grunnen til at mange gremmes over ting som kunne vært avklart på en annen måte. Dessverre er det slik at jegere er av den mest standhaftige rasen, og er vanskelige å overbevise.
    Men uten dokumenterte fakta har de lite å stille opp med, heldigvis.

    Og noe sier meg det at når saken er i havn, så er de kara minst like bitter over de samme modellflya som før, selv om det en gang for alle er bevist at det ikke er grunnen til at kvota ikke ble oppfyllt i år heller.
    Når jakta starter, da skjer det ting med viltet nemlig... To eller fire føtter, spiller ingen rolle.
    Enhver som jakter veit det, viltet forandrer adferd tvert! Vi kan bare forundres av hvorfor, og emnet er opplest og vedtatt i dusinvis av bøker for oss jegere. Alt om hvorfor er bare teorier, noen mer troverdige enn andre.

    Er jo selv jeger som jeg nettopp sa, og har sett det mange ganger før..
    Har jo en fot på hver av greinene her, men står best på den som erfaringa mi har gitt meg.
    Last edited by Soarer; 11-10-08, 03:34.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment

    Working...
    X