Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Jeg personlig er mer bekymret for en Hotliner, er det riktig? Som flyr et par hundre Km/t,veier ca 2,5kg og ligner mest på ett spyd, enn en stor modell på 25kg. Da har man i hvertfall mulighet for å komme seg unna ved ett uhell.
    Balsa

    Comment


    • #92
      Har lest gjennom det nye regelverket og ser at det er mye godt i dette. Også noe som jeg undres over. Forstår at noen reagerer. Det gjør jeg selv også.

      Som nevnt i tråder her så kan det bli vanskelig å håndheve. Hva er konsekvensen for meg om jeg ikke følger disse reglene til punkt og prikke? Hva med bevisbyrden?

      Jeg setter generelt aldri Fail Safe til kutt av motor men kun til tomgang på mine modeller. Kun to er satt til kutt og det er på stempelmotorer. Kunne tenke meg at noen kom med gode argumenter for og imot de signalene som oftest gjenopptas etter meget kort tid uten at jeg har erfart dette selv. Det siste jeg ønsker er motorstopp men forstår at dette er lurt om modellen drar av gårde uten kontroll på bakken eller i lufta. Var dette ett større problem med 35/40 Mhz enn 2,4 Ghz? For og imot argumenter?

      Vedrørende testflyving av modellen så sier det nye utkastet:

      Modellen skal ikke testflys av deg selv eller andre før den er godkjent av en instruktør klasse 2. Dersom en prøveflyging er nødvendig, skal det foretas av instruktør. Dersom kandidaten innehar B-bevis kan modellen prøveflys under oppsyn av instruktør.
      Kommer aldri til å slippe til en instruktør på mine modeller (er vel ikke alene om dette?) noen gang så da må B-bevis tas. Hvordan skal jeg forholde meg til å få en instruktør til flyplassen jeg flyr på? Hvem koster dette? Forstår godt at instruktøren ikke tar kosten på dette selv. Min kost? NLF? Min klubb, Bærum Modellflyklubb, som har en fantastisk flyplass, er dessverre ikke egnet til store tunge modeller. Eller blir det arrangert «oppflyving» på dedikerte flyplasser?


      Cato Horten
      www.netroh.com

      Comment


      • #93
        Originally posted by Wulf View Post
        Jeg personlig er mer bekymret for en Hotliner, er det riktig? Som flyr et par hundre Km/t,veier ca 2,5kg og ligner mest på ett spyd, enn en stor modell på 25kg. Da har man i hvertfall mulighet for å komme seg unna ved ett uhell.
        Bra det er så få som flyr slike, da........
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #94
          Originally posted by xilian View Post
          Mitt første forslag må være å FJERNE det med "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr".
          D kan jo hende at den nye piloten med det 2 timers ferske A-beviset, skal ha sinførste tur på traineren han har bygd de siste 3 mnd.
          Da kan d jo være greit at noen i bakgrunnen sier til Anders som står å fylle opp 3 metern sin at... " hallo Anders... vent til gutten e ferdig" Gutten kjenner ikkje Anders, å e så glad å tenke ikkje på at Anders skal teste nokka nytt han har prøvd en liten tur før jobb.

          Mange klubba har faktisk d punkte i flyplassreglan... spørr om det er greit at man flyr.

          Men det e no egentlig bare sunn fornuft.
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment


          • #95
            Selvfølgelig! Har ventet flere ganger selv jeg, på at folk som liker å fly alene gjør det.
            Det mener jeg strengt tatt ikke bør stå i noen regler. Å ta hensyn lærer man vel hjemme av mor og far...

            "At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr" er så vagt at det kan tolkes ut i det vide.
            Er piloten full som et øsekar, så skjønner jeg det.
            Er piloten misslikt av 2-3 stk. på stripa, så skjønner jeg det ikke

            Vi kan ikke ha regler som er så vage, da er det bedre å droppe det.

            Jeg skjønner hvor de vil, men her hadde det vært bedre å utelatt det.
            Man fikk heller legge til en gjennomtenkt linje dersom det skulle vise
            seg å være et problem.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #96
              Joda eg e egentlig heilt enig me deg Tom... men eg måtte bare siden Anders var nevnt lenger opp

              Jo mindre regler under implementering jo bedre.
              Svein Roe
              ----------------
              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
              Boomerang Sprint - Simjet 2250
              Starfire II P-60
              C-arf Extra 2,3 - DA 50
              EF Extra 91" - DA 60
              EF Edge 48"
              Ventus 4m
              Mini Nyx

              Comment


              • #97
                Cato er ikke du en av de som flyr litt , jet blandt annet. Du må vel kunne få beviset fra A til Å. Håper noen fra jet møter på Starmoen i Juni. I luftfarten er det noe som ble kalt Grandfathers rights. Dvs at du fikk automatisk med deg dine opparbeidede rettigheter på de flytypene du hadde ved overgang til nytt system. Skal ta det opp med Larvik MFK.
                Mvh Andreas
                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                PCM.at mye glede i litt carbon
                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                Comment


                • #98
                  Dere som har valgt å stå utenfor NLF. Hvilke avtaler har dere klart å få til når det gjelder forsikring?
                  Stein Johnsen
                  http://www.blåmåsan.com

                  Comment


                  • #99
                    Vi i HMK har fortsatt den forsikringen som iv hadde før vi ble med i NLF.
                    Jeg er glad for at klubben ikke har sakt den opp ennå, om klubben vil si den opp er vi flere som
                    går sammen om å betale den FOR klubben. Det er ikke mulig å overdra den til andre så den MÅ vi beholde.....

                    Comment


                    • Spørsmål og svar om Modellflyhåndboka | Norges Luftsportforbund

                      Litt nyttig info - hvis linken virker.. Står på NLF.NO
                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • Når jeg har grublet litt over saken så kjenner jeg noe vrenger seg litt i meg når mer eller mindre hele kontrollorgan er prisgitt anbefalinger fra styret i landets klubber. Ikke nødvendigvis trynetillegg men full mulighet til det.

                        Og her som i fullsize verden burde det blitt gitt grandfather's rights direkte. Kan dette gjøres med erfarne på småfly så er det mildt sagt udramatisk med modellfly
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • Originally posted by Blåmås View Post
                          Dere som har valgt å stå utenfor NLF. Hvilke avtaler har dere klart å få til når det gjelder forsikring?
                          Vi har en forsikring i gjensidige. husker ikke smådetaljene i hodet. men det er i omtrent akkurat samme som den NLF har. Det betaler vi ca 1000kr i året for og det er da for opp til 70 medlemer. Vi har hatt den avtalen siden 1983
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • Da har jeg som NLF skriver sendt søknad om instruktør rettigheter i begge klasser.
                            Spent på svaret...
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • Nå ble i alle fall JEG glad!

                              - Må alle som flyr på et modellflytreff ha Displaybevis?

                              Svar: Nei. Modellflyhåndbokas pkt. 4.7 sier følgende:
                              For å kunne foreta demonstrasjonsflyving med modellfly/helikopter på arrangementer som ikke er en del av ett modellflystevne må man ha modellflybevis klasse D. Dette beviset er ment å dekke oppvisningsflyving på ordinære flyshow (fullsize), sports- og eller idrettsarrangement samt andre arrangementer.
                              Denne misforståelsen skyldes trolig et foruminnlegg hvor Notoddenstevnet ble brukt som eksempel. Det viser seg at dette treffet trolig er å regne som Modellflytreff og ikke et publikumsarrangement. Ved tvilstilfeller må stevneleder beslutte om det skal kreves Displaybevis av piloter som skal fly oppvisning.
                              Da blir det action på flytreff likevel! Wooohoooo!
                              Tom I. Arntsen

                              Comment


                              • Originally posted by jj View Post
                                Var masse gode tilbakemeldinger når det var ute på høring. Men de er i hovedsak ikke gjort noe med, da tidsfristen frem mot seksjonsmøtet var for kort. Styret behandlet dem og fant at med små forandringer fant de regelverket bra nok.... Jeg mener det ikke var det (vedleggene).

                                Vet at enkelte i LT er informert om denne tråden ja...

                                Jo Grini, avtroppet leder SU (kanskje like greit)
                                Hei Jo.

                                Blant mange av oss aktive modellflygere blir du regnet som "vår mann".

                                Det kunne vært interessant å høre om du som formann i SU føler at det som presenteres for oss nå er i samsvar med tilbakemeldingene fra modellflygerne, eller om du føler at du er blitt brukt for å holde miljøet i ro mens andre har snekret i sammen ordningen.

                                Er det rom for omfattende endringer nå, eller er det slik at det i all hovedsak blir den strukturen som presenteres for oss nå.

                                Er vi blitt hørt?

                                Hva kommer til å skje med tilbakemeldingene fra det berammede møtet på Starmoen?

                                Comment

                                Working...
                                X