Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fagernes flyshow

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hvis man tenker over det er det ganske mange feil kilder i et modellfly.
    Selv om man kan redusere risikoen ved å gjøre de riktige tingene, så må man regne med at det går galt av og til.
    Risikoen blir ikke null uansett.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment


    • #32
      Originally posted by sap_2000
      Hei.

      Sikkert unødvendig å spørre om: Ble rekkeviddetesten utført med motoren i gang? (tenker på tenningsannlegget, og om det kan ha påvirket noe....
      Var det ikke en fæla Moki i denne...? Da er det vel fult mulig at dette var en fuelmotor?
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #33
        Originally posted by andersh
        Var det ikke en fæla Moki i denne...? Da er det vel fult mulig at dette var en fuelmotor?
        Moki stjernemotorer er bensin. Er vel en 215.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #34
          Originally posted by andersh
          Var det ikke en fæla Moki i denne...? Da er det vel fult mulig at dette var en fuelmotor?
          Nei. De store stjernene fra Moki har alltid vært bensinmotorer:

          Motoren var en slik:
          AIRWORLD - High-End Modellflugzeuge
          Mvh. Ståle
          http://www.jetsofnorway.no/

          Comment


          • #35
            PT 17 Stearman kræsj

            Fint med forum, så dere kan diskutere om hva som skjedde/kunne ha skjedd.
            Jeg skal prøve å forklare litt om det som skjedde, da jeg eide og var pilot på denne modellen.
            Rekkeviddetesten ble desverre foretatt uten motor i gang, all elektronikk var nytt, ja med andre ord så mente jeg å være på den sikre siden, da alt fungerte perfekt.
            rekkeviddetest med motor i gang ble testet før stevnet utenfor hobbyrommet, men da jeg var alene gikk jeg nok ikke lenger unna enn 30 meter.

            Men litt om det som skjedde på jomfruturen Søndag, i det flyet tar av fra stripa og stiger alt for mye, begynte jeg å trimme ned på høyderor, da var flyet døtt, har sjekket litt etter kræsjen, men finner ingen sannsynlige feil, alt virker som det skal, ja det som enda er helt da.

            Ser også at det sies noe om at det er forbudt med jomfrutur på stevner, dette er ikke riktig det ble gitt beskjed om at det var jomfru til stevneledelsen, dem hadde ikke noe imot dette, tvert om dem synes det var kjempebra at vi kom med helt nye modeller.

            Motoren VAR en Moki 215 bensin.

            Jeg vet ikke om jeg har så mye mer å si, men vil etter beste evne svare på spørsmål.


            MVH
            Rune Pavestad

            Comment


            • #36
              Originally posted by Pavestad
              Fint med forum, så dere kan diskutere om hva som skjedde/kunne ha skjedd.
              Jeg skal prøve å forklare litt om det som skjedde, da jeg eide og var pilot på denne modellen.
              Rekkeviddetesten ble desverre foretatt uten motor i gang, all elektronikk var nytt, ja med andre ord så mente jeg å være på den sikre siden, da alt fungerte perfekt.
              rekkeviddetest med motor i gang ble testet før stevnet utenfor hobbyrommet, men da jeg var alene gikk jeg nok ikke lenger unna enn 30 meter.

              Men litt om det som skjedde på jomfruturen Søndag, i det flyet tar av fra stripa og stiger alt for mye, begynte jeg å trimme ned på høyderor, da var flyet døtt, har sjekket litt etter kræsjen, men finner ingen sannsynlige feil, alt virker som det skal, ja det som enda er helt da.

              Ser også at det sies noe om at det er forbudt med jomfrutur på stevner, dette er ikke riktig det ble gitt beskjed om at det var jomfru til stevneledelsen, dem hadde ikke noe imot dette, tvert om dem synes det var kjempebra at vi kom med helt nye modeller.

              Motoren VAR en Moki 215 bensin.

              Jeg vet ikke om jeg har så mye mer å si, men vil etter beste evne svare på spørsmål.


              MVH
              Rune Pavestad
              det var synd med flyet ,jeg tror nok att det var testet og godt montert.
              for når det gjelder slike fly som er verdt en del vil jeg nå tru att eier vil være nøye med det meste.slike ting vil altid skje om man er på stevner eller på stripa lokalt.
              men klart skjer det på stevner blir det altid snakk om det.man kan jo legge merke til att når noen flyr på stevne så er det en del som ser på men så snart man roper landing er det stort sett alle som ser på ............hvorfor?......

              mvh geir
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

              Comment


              • #37
                Blir som med formel 1, utfor, hopp, rally, etc etc.
                De aller fleste synes det er spennende å se spektakulære krasjer og fall. Er en grunn til at det blir gitt ut egne videoer med motorsport-krasjer osv.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #38
                  Hei Rune.

                  Lenge siden sist, og ikke minst kondolerer.
                  Fint å høre faktaene fra "the horse's mouth"

                  Hvordan gikk det med motoren? Kan den reddes?
                  Mvh. Ståle
                  http://www.jetsofnorway.no/

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by TapZ
                    Blir som med formel 1, utfor, hopp, rally, etc etc.
                    De aller fleste synes det er spennende å se spektakulære krasjer og fall. Er en grunn til at det blir gitt ut egne videoer med motorsport-krasjer osv.
                    jepp desverre er det det.

                    mvh geir
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by sap_2000
                      Hei Rune.

                      Lenge siden sist, og ikke minst kondolerer.
                      Fint å høre faktaene fra "the horse's mouth"

                      Hvordan gikk det med motoren? Kan den reddes?
                      Hei igjen Ståle.
                      Motoren kan muligens reddes, men den ser ikke helt frisk ut.
                      Alle støtstenger mangler og eksosringen og innsug er klemt flatt, samt motorfeste er knust, men Geir F skulle sende motoren til Pål V til fabrikken for sjekk, så jeg tenkte min også kunne få bli med.

                      MVH
                      Rune Pavestad

                      Comment


                      • #41
                        Får håpe det ikke blir for dyrt å bringe den tilbake til livet, da...

                        Når det gjelder sikkerhet, så må vi som piloter/ byggere/ installatører gjøre det vi kan i form av å bruke bra utstyr, riktig montering og ikke minst kontroll av det foregående med bl.a rekkevidde test etc., slik som du gjorde.

                        Når det er gjordt, har man ikke noe annet valg enn å stole på utstyret, men noen garanti for at alt vil fungere alltid får vi ikke.

                        Husker tilbake for noen år siden når jeg hadde kjøpt en brukt Spectre DF. Satt inn en speller ny JR 649 PCM mottager. Satt hjemme for å programere radioen, og etter ca. 2 timer var alt plutselig helt dødt.
                        Etter noen minutter virket alt som det skulle igjen, men etter 30 nye minutter, døde alt plutselig ut igjen som lyn fra klar himmel.
                        Prøvde og bytte krystall -ingen forskjell,
                        Prøvde rekkevidden som var helt OK.
                        Prøvde en annen radio -samme resultat.
                        Byttet mottager og problemet forsvant som dugg for solen....
                        Dette var som sagt en flett ny mottager.

                        Om jeg ikke hadde brukt så lang tid som jeg gjorde på oppsettet hadde jeg ikke oppdaget feilen på byggebordet. Da ville jeg tatt med kjerra på stripa, tatt en rekkevidde test og gitt "jernet". Mest sannsynelig ville jeg mistet kjerra på en av de første turene.

                        Hva gjorde at det ikke skjedde...? -en ting: Griseflaks
                        Mvh. Ståle
                        http://www.jetsofnorway.no/

                        Comment


                        • #42
                          Først beklager jeg krasjen, sånt er ikke gøy for noen, og spesielt ikke på maiden.

                          Det har vært snakket i det vide og brede om sikkerhet på dette forumet, så jeg burde vel strengt tatt holdt kjeft. Men, da det er en av mine svakheter, tar jeg meg friheten til å mene noe om dette også.

                          I full size verden fokuseres det utrolig mye på sikkerhet. Det er blant annet en av grunnene til at sivil og militær luftfart er sterkt prosedyredrevet. I modellflymiljøet prøver vi å adoptere dette etter beste evne, ved hjelp av sjekklister og gode rutiner før, under og etter flyging. Mye kan sikkert gjøres bedre, men det er da en viss bevissthet rundt det i de fleste modellflymiljøer.

                          Et annet fokusområde innen sivil og militær luftfart er holdningsarbeid knyttet til flysikkerhet. Og, her tror jeg vi modellflygere fortsatt har MYE å lære!

                          Åpenhet og ærlighet er viktige ingredienser, langt mer enn etterpåklokskap og pekefinger. Hvor mye mer fristende er det ikke å prøve å skjule menneskelig svikt, hvis konsekvensen er å havne i gapestokken?

                          Flysikkerhet er viktig, både for store fly og "små" modeller, så hvorfor ikke tone ned sensasjonslysten og pekefingeren og fokusere på en faktaorientert og konstruktiv flysikkerhetsdebatt?

                          Mine 2 cent...
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #43
                            Nå er det jo slik at ett modellfly kun henger i ett radiosignal, eller hva???
                            Hilsen
                            Frank Bøhmer
                            Hilsen
                            Frank Bøhmer
                            ---------------------------
                            God created Earth. The rest was made in China...

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Raptor
                              I 2006 var det en storseiler som var iført turbin - noe som den langt ifra var tiltenkt.
                              Ettersom det jeg vet, så er påstanden over feil..
                              Jomfruturen på det flyet var heller ikke på stevnet, men to turer dagen før.
                              Men helt riktig at det ikke hadde loopet før på stevnedagen, og at den slettes ikke skulle ha gjort det..

                              En eller annen gang er det alles tur til å se Mr. Murphy i øya.
                              Da er det greit at nakken tåler noen hugg, og at en selv ikke har holdt i øksa tidligere..
                              Støtter Andersh 100% i innlegget #25.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X