Announcement

Collapse
No announcement yet.

1. krasj med RC-fly Calmato trainer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1. krasj med RC-fly Calmato trainer

    Da var det gjort. 1. krasjen med rc-fly.
    Flyet var mitt første og absolutt ikke det siste.
    Lå opp ned i et 45 til 60 graders stup på full gass og skulle dra negativ-G ut av stupet da høyderoret nektet å lystre. Rakk ikke gjøre noe før det traff åkeren.
    Ulykkesetterforskningen viste at det var clipset som festet servostaget til roret som hadde knukket.
    Bildet viser hvordan jeg fant flyet. Motoren måtte selvfølgelig graves opp av jorda etterpå. Alt som berget var 2 servoer og muligens mottaker. (har ikke testet denne i ettertid) =)

    - Man må jo gjøre ting årntli når man først skal krasje=)=)
    Attached Files

  • #2
    ja du sier noe!
    en kamerat kjøpte min aeroworks python.den døde også i dag.
    (han har en ny kropp i eske)
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Kræsj er en stor del av denne hobbyen, så ikke noe å være bekymret over hehe

      Comment


      • #4
        Kjedelige bilder og se, men det hører med til gamet. Vi har vel alle henta noe modeller i åkern. Men gi ikke opp, det kan bare gå en vei nå, og det er oppover

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jøllsrud View Post
          Kræsj er en stor del av denne hobbyen, så ikke noe å være bekymret over hehe

          Er vel ikke så negativt da, men det skjer desverre i ny og ne.


          Hadde kræsj vært en stor del av hobbyen hadde ikke jeg holdt på ihvertfall
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

          Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

          Comment


          • #6
            Det er vel bare å hive seg på med et før- og etter-bilde av 3W Yak'n min. Datt ned i fjor grunnet en dårlig kombinasjon av Fromecopakker, Weatronic og høyt strømtrekk.
            Hadde så kostbare krasjer vært noen særlig stor del av hobbyen, ville jeg vurdert en inne-hobby. Kanskje.
            Attached Files
            Trond Dullerud
            Trondheim Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by TrondD View Post
              Det er vel bare å hive seg på med et før- og etter-bilde av 3W Yak'n min. Datt ned i fjor grunnet en dårlig kombinasjon av Fromecopakker, Weatronic og høyt strømtrekk.
              Hadde så kostbare krasjer vært noen særlig stor del av hobbyen, ville jeg vurdert en inne-hobby. Kanskje.
              drit-tøft fly.hvem er produsent av denne?
              fikk vondt i magen da jeg hørte at denne hadde gått i bakken.

              Comment


              • #8
                Er mere transportskader enn kræsj for tiden, men av og til skjer det.
                Her var det opplagt "stikketrøbbel". Her er før og etter bilde av min LeO 213.
                Har nå startet oppbyggingen igjen ..........
                Attached Files
                Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                Per Nilsen
                Spikkestad

                Comment


                • #9
                  Flyet er laget av 3W i Tyskland.
                  3W Modellmotoren – Motoren|Flugmodelle|Zubehör|Ersatzteile|Reparatur
                  Flyene leveres normalt som ARC, men kan mot et "lite" tillegg leveres ferdig trukket og Airbrushet. Vingene er planket isopor og kroppen kompositt.
                  Skulle gjerne skaffet meg en ny 3W-Yak. Må bare fylle på "fly-kontoen" litt først. Koster ca 4600Euro.
                  Trond Dullerud
                  Trondheim Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    mitt råd..

                    Bytt krystall, ta en god rangecheck, og slutt å stupe inverted med trainere.
                    Fly er bygget for å tåle det de er bygget for å tåle. Krasj trenger ikke å være en stor del av hobbyen, men har lett for å bli det i starten.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Ja når høyderoret svikter så går det meste ned til moder jord, har selv en Calmato som er flydd hardt og tålt alt så det er et solid fly ,men det er jo det svakeste leddet som ryker , har ikke servo klips på min men bøyd Z bend på piano tråden og det holder...
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Fly nr 2 vraket.. Som Titanic var dette også jomfruturen..

                        Akkurat bydg ferdi et nytt fly av type CAP 232 Breitling. Gikk i bakken på jomfruturen=(=(

                        Må vel nedover å jekke ut enda et nytt fly når lønna tikker inn da skjønner jeg. Gir meg ikke med det første ihvertfall..
                        Tru æ fant ut at sånn 3d-opplegg ikke va nå for mæ for æ sleit lenge med å holde det i lufta.. Helt til jeg totalt mista kontrollen og flyet forsvant bak noe trær og hustak. Flyet hadde truffet bakken midt inne på tunet, ca 2 meter unna ei bil. Heldigvis va det ikke nå folk der..
                        Bildet som er tatt viser hvor impact var og hvordan flyet stod når vi fant det. totalhavarert front men ingen pinnevedkrasj.. Hadde forventet å finne masse deler strødd utover, så ble meget overrasket å se dette ihvertall...
                        jaja..
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Husabergen View Post
                          Akkurat bydg ferdi et nytt fly av type CAP 232 Breitling. Gikk i bakken på jomfruturen=(=(

                          Må vel nedover å jekke ut enda et nytt fly når lønna tikker inn da skjønner jeg. Gir meg ikke med det første ihvertfall..
                          Tru æ fant ut at sånn 3d-opplegg ikke va nå for mæ for æ sleit lenge med å holde det i lufta.. Helt til jeg totalt mista kontrollen og flyet forsvant bak noe trær og hustak. Flyet hadde truffet bakken midt inne på tunet, ca 2 meter unna ei bil. Heldigvis va det ikke nå folk der..
                          Bildet som er tatt viser hvor impact var og hvordan flyet stod når vi fant det. totalhavarert front men ingen pinnevedkrasj.. Hadde forventet å finne masse deler strødd utover, så ble meget overrasket å se dette ihvertall...
                          jaja..



                          Hei!

                          Vil ikke stjele tråden men den cap'en: Er det denne? Siden finnes ikke

                          Har kjøpt den og er klar til i fly imorgen. Var det noen spes grunn til styrten/noe man bør være ekstra obs på denne modellen?
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                          Comment


                          • #14
                            Min erfaring..

                            Originally posted by johanngj View Post
                            Hei!

                            Vil ikke stjele tråden men den cap'en: Er det denne? Siden finnes ikke

                            Har kjøpt den og er klar til i fly imorgen. Var det noen spes grunn til styrten/noe man bør være ekstra obs på denne modellen?
                            Cap er fæl til å tipstalle på lave hastigheter. Behold litt fart, og unngå å ta finalen i medvind. Det er en akrobat, og ikke en 3D kjerre.
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by johanngj View Post
                              Hei!

                              Vil ikke stjele tråden men den cap'en: Er det denne? Siden finnes ikke

                              Har kjøpt den og er klar til i fly imorgen. Var det noen spes grunn til styrten/noe man bør være ekstra obs på denne modellen?

                              Stemmer det er den typen ja, men bare med 1400mm vingespenn.. Grunnen til styrten er vel at jeg bare har flydd trainer og sendte denne opp i bra vind. Ble vel for ivri tenker jeg.. Må vel ned å jekke ut en Extra-kropp i dag. Siden CAP'en har gått ut av produksjon..

                              Comment

                              Working...
                              X