Unconfigured Ad

Collapse

Helve....... X 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

    #16
    Jeg lærte som liten gutt på 15 år at Curare og Super Curare, det flyet skal gå beint fram på full gass, dra gassen rett ned, og nesa skal gå sakte og sikkert ned og finne der du står.
    Da er CG rett i forhold til mye, acro inkludert.
    Alle motorfly lever etter denne regelen.

    Begynte faktisk å lage en diger "stil" på det der, men serverte istedetfor ei lett utgave..

    Stein, jeg tror du ble like forvirra over oppgitt CG som jeg ble på min Cap 232..

    Ikke tro noe du hører, og bare halvparten av hva du ser.
    Sånn sett, så ikke tro at opplysningene dine med det flyet var korrekt....
    Last edited by Soarer; 02-11-08, 02:42.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment

    • Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

      #17
      Originally posted by bad scientist
      Synes det ser ut som det er litt tungt i det hele tatt, jeg. På andre forsøk så er det enda tyngre med ekstra mottakerpakke. Noen idè om vekten på flyet?
      Flyvekta har ikke så mye å si om det andre er rett.
      Staller det, så aker det på fart selv, og det rett fram, om det er bygd slik, ballansert slik.
      Her var det langtifra rett fram. Det flikka og vrei seg.
      CG var for langt bak. Fordi:

      Det er en ting som får fly til å dette ned ifra lufta slik, og det er når løftsenteret ligger bakenfor tyngdepunktet.

      I dette tilfellet har du et tyngdepunkt som ligger foran løftsentert (samme)
      Løftsentert avhenger av angrepsvinkelen du gir vingen.
      Løftsenteret er det punktet du kan teoretisk samle alt løft i, på samme måte som tyngdepunktet.
      Har du da løftsenteret bak CG, så er det vel ikke vanskelig å skjønne hvorfor fly blir som de blir i stor fart og CG for langt bak.
      Men det slutter ikke der....

      Et fly med CG for langt bak, blir verrre jo fortere du flyr som sagt, fordi CG er konstant, og løftet firdobler seg med en dobling av flyhastigheten.
      Løftsenteret flytter seg hit og dit, avhenging av angrepsvinkelen du gir flyet som sagt.
      Har du et fly med CG foran løftsenter, så vil halen komme opp mere jo fortere du flyr.
      Om du da slakker ned på farta, og gir det angrepsvinkel, da klatrer løftsenteret kjapt fremover og over CG.
      Vipper flyet opp, fordi løftet endrer plassering fremover foran CG. Det gjør at nesa peker oppover. Løftet øver krefter foran CG, og får flyet til å sette nesa oppover.
      Når flyet staller i det her tilfellet, mister farta, nesa detter litt og du har CG og løft på samme sted.. Og når CG og løft ligger i samme punkt, ja da har du ingen stabilitet i det heletatt..

      Det idelle er at løftet ligger litt foran CG i normal flukt. Da får en aldri det senariet i den grad, fordi en har "alltid" løftet foran CG.

      Du får en flikk på flyet ditt fordi løftet kom på samme punkt eller foran CG, og det var mye mere enn profilet på flyet ditt tålte.
      Høyre og venstre stall, du får null kontroll til å ta det inn, og som vi så, flyet hadde samme vinkelen helt til det vendte nesa nedover i alt for lita høye. Løftet kom for nære CG, og sendte det i grus..

      Alle profiler har sine egenskaper.
      Og alle jeg veit om er basert på stabilitet enten i form av seg selv, eller ved hjelp av en hale.
      Da kommer selvfølgelig halen og mange andre ting inn som et moment, men CG MÅ være foran løftet uansett profil.
      Det er essensen, at en gir profilet de levevilkårene det må ha for å yte.
      ALLE har CG bak løftsenter.


      Flytt CG fram 2,5 cm som sagt, så skal du se at ting blir veldig annerledes.
      Last edited by Soarer; 02-11-08, 05:26.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment

      • affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5877

        #18
        ENig med Soarer, men når flyet først har hatt en delvis utsteilet vinge så ser det ut som du bruker balanseror for å rette opp i det. Det er ikke lurt, det forværrer den sekundære stallen som flyet går inn i og gjør den endelige stallen helt komplett og brutal. Flyr man akro med modeller som har endel vingebelastning (feks warbirds eller fullsize) og gjør dette så vil det medføre en smekk på fingrene før eller siden.

        Kan være utilsiktet fra din side, men noe å tenke på?
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment

        • Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

          #19
          Originally posted by affa
          ENig med Soarer, men når flyet først har hatt en delvis utsteilet vinge så ser det ut som du bruker balanseror for å rette opp i det. Det er ikke lurt, det forværrer den sekundære stallen som flyet går inn i og gjør den endelige stallen helt komplett og brutal. Flyr man akro med modeller som har endel vingebelastning (feks warbirds eller fullsize) og gjør dette så vil det medføre en smekk på fingrene før eller siden.

          Kan være utilsiktet fra din side, men noe å tenke på?
          Du har helt rett. På ren refleks gjor jeg akkuat det, ga motsatt balanseror. Det er ikke så greit å undertrykke reflekshandlinger.

          Stein

          Comment

          • Soarer
            • Mar 2005
            • 1856

            #20
            Trur ikke du hadde berga den uansett ifra den høyda, ballanseror eller ei.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment

            Working...