Unconfigured Ad

Collapse

FPV, bekymringsverdig utvikling?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stalle-Tommy
    • Apr 2009
    • 27

Ulovlig frekvensbruk

Originally posted by tema95
    Det er minst to utfordringer med dette som jeg umiddelbart ser:

1) NLF har ingen kompetanse på dette. Det som da er normalt er at det settes ned en komite bestående av interessenter med solid kunnskap om temaet. En slik komite kan tenkes opprettet dersom noen viser interesse. Arbeidet er ubetalt, men direkte utgifter blir dekket innenfor et godkjent budsjett.

2) Dette strekker seg nok langt utover norsk lovverk. Fordeling av frekvenser/sendereffekt/bruk skjer på internasjonalt nivå. Første trappetrinn er Post- og teletilsynet, som må ta dette videre på europeisk nivå. Deretter må dette innpasses i internasjonale frekvensplaner (selv om Europa innenfor en del områder kan arbeide ganske fritt).

Dette er ikke noe som skjer over natten, og personlig tror jeg at det er vanskelig gjennomførbart før en av de store produsentene legger sin tyngde bak et slikt forslag (og da snakker jeg ikke om nisjeprodusenter som Futaba, JR o.l.).

Men vil noen være med i en komite så ta kontakt med meg, IKKE bruk PM, men mail meg direkte.
    Har noen av de som holder på med FPV vurdert å ta radioamatørlisens. Radioamatørene har satt av frekvens 1,260 GHz f.eks til ATV (amatør-tv). Her har alle radioamatører mulighet til å eksperimentere og lage selv utstyr for tv sending. Utstyret trenger ikke være godkjent, slik det ville måtte være hvis dere får utdelt en frekvens på annet vis. Lovlig sendeeffekt 100 watt!
    Radioamatørlisens i dag er ganske enkel å få i forhold til tidligere, og med de rettighetene man har måtte det jo være perfekt for alle FPV'ere. I tillegg kan man bruke flere andre band, f.eks 2,370 - 2,392 GHz som også er satt av til ATV.
    På radioamatørkurs lærer dere mye om sender og mottakere, antenner, filtrering, støy, osv., altså mye nyttig for alle FPV'ere som ikke vil lage støy og ulovligheter som kan sette en stopp for alle som ønsker å gjøre dette.
    Nok reklame for i dag, men dette er virkelig en mulighet for å gjøre det lovlig.

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Eneste problemet jeg ser med denne teknologien, er rent militært. Blir vel ikke lenge til vi ser bombefly, jagere osv som innehar denne teknologien. Og grunnen til at jeg ikke liker utviklignen, er at det blir for " billig" å drive krig.

Langvekkistan kan lage 5000 tanks, 10 000 bombefly, og 5000 jagere, uten å ha mannskap til å drive dem (de som sitter inni fartøyene). Det er bekymringverdig.

Vi må huske at rakett teknologien ble startet av amatører som syns det var gøy å sende "avanserte" raketter på søndagen.
      Last edited by spitmk16; 21-04-09, 11:49.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Lockheed Martins P-175 Polecat, Boeings B-X og og Northrop Grummans X-47B er førerløse bombefly på planleggingsstadiet(?). Det er vel supermaktene og ikke "Langtvekkistan" som kan lage sånt.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

Originally posted by ErlendM
          .. da to kreative brødre klarte å få Kitty Hawk til å fly noen meter avgårde.
          Vil gjerne se dokumentasjonen som viser at de brødrene faktisk fikk Kitty Hawk til å fly!!!
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Originally posted by bjeff
            Lockheed Martins P-175 Polecat, Boeings B-X og og Northrop Grummans X-47B er førerløse bombefly på planleggingsstadiet(?). Det er vel supermaktene og ikke "Langtvekkistan" som kan lage sånt.
            Ikke for å spore av, men å lage bombefly og jagerfly når man har teknologien, koster ikke spesielt mye. Og erfaring fra slagmarken er at den svake lærer seg fort.

Jeg personlig er med gru den dagen man har maskiner som utkjemper og ikke mennesker.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Comment

• Guest

#67 Unapproved
                Hvis det var noen som fikk Kitty-Hawk opp i lufta, måtte det være brødrene Wrong!

Comment

• Jan_Petter
                  • Jan 2006
                  • 900

Bildet viser Wright Flyer, senere kalt Flyer I. (Selv om nasm, de som sitter på originalen, påstår at det eneste bilde av Flyer I ser sånn ut: http://www.nasm.si.edu/wrightbrothers/icon/1903.html )

Jeg tror heller ikke de fikk byen til å fly. Alternativet kunne vært hangarskipet USS Kitty Hawk, men jeg tviler også på at de fikk den til å fly, selv bare noen meter.
                  Attached Files
                  Last edited by Jan_Petter; 21-04-09, 19:32. Reason: redigering
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• sfinx
                    • Mar 2006
                    • 150

Idioter eksisterer.

Håper vi aldri får se lignende her på berget.
                    Tor A. Jakobsen
                    -------------------------------------------------
                    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                    -------------------------------------------------

Comment

• Ofly61
                      • Apr 2008
                      • 785

FPV bekymra ?

Originally posted by sfinx
                      Idioter eksisterer.

Håper vi aldri får se lignende her på berget.
                      Forsvarer ikkje idioten som gjorde stuntet men eg trur ikkje eit skummplast fly
                      på under 1 kg ville gjort mykje meir skade enn ein større fugl. Det skal ein
                      moderne jetmotor og fly tåle utan å styrte.

Så over til bekymringane ...

Snakka med ein kar på jobben og han fortalde om kva ein modellfly kompis
                      og han hadde gjort. Dei hadde flydd 2 gedigne seglfly 5-6m vingespenn så høgt
                      at dei ikkje kunne sjå dei ...

Hm kva hadde skjedd dersom eit større fly hadde kome ut av det blå
                      bokstaveleg talt. Hadde dei då kunna "styrt" unna ... neppe ...!

Så bekymrar FPV utviklinga meg? Nei det er heller den nokså totale mangelen
                      på perspektiv og generelle risikovurdering som enkelte har som bekymrar.

I tillegg at dei ikkje har evne eller orkar å høyre på at andres syn på saka.

Folk som ikkje innser at eige og andres liv er uendeleg meir verdt enn å gjera
                      akkurat kva ein har lyst til der og då. Dei sarte sjelene syns eg ikkje synd på
                      når dei vert sure og "går heim" på grunn av kritikk.

NB! Vi gjer alle feil og det bør vi heller prøve å lære av! At ein vert sur
                      og går heim, jadå det hender også ... er det synd på meg då? NEI!

Odd H.

Comment

• Ben_E
                        • May 2003
                        • 621

Originally posted by Ofly61
                        Forsvarer ikkje idioten som gjorde stuntet men eg trur ikkje eit skummplast fly
                        på under 1 kg ville gjort mykje meir skade enn ein større fugl. Det skal ein
                        moderne jetmotor og fly tåle utan å styrte.

Odd H.
                        Du har sikkert rett men tror ikke du ville vært særlig høy i hatten om du var ombord i denne maskinen.... http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

Ansvarsløs flyging både visuelt med vanlig modellfly (høyt lang borte osv) skulle være mulig å få gjort noe med. Problemet med FPV er at de ikke helt ser hvor de er og et vanlig fly dukker opp fortere enn både fpv pilot og fullzisepilot klarer å fatte. Det vil kun være tid før noe alvorlig skjer desverre. Da blir morroa ulovelig

Hvordan tror dere forsikringsoppgjøret blir. Det er ikke noe som dekker fpv-flyging forsikringsmessig. Om resultatet er et totalhavari av et fullsize fly med personskade eller det som værre er så blir det fort dyrere enn hva en Easyglider koster.... Regresskrav er heller ikke gøy....
                        Ben-Erik Ness
                        Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                        http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Heli maizor
                          • Feb 2009
                          • 43

Vi trenger regler helt enkelt... men ikke la oss fryse eller henge ut de som har utviklet og som driver med denne aktiviteten for ingen av de gjør dette for og skade noen eller støtter slik aktivitet som vist i denne videoen/artikkelen.
                          Jeg har ingen ting selv med FPV og gjør men vi trenger et regelverk og forholde oss til.
                          Trex 700E
                          Raptor 90SE
                          Trex 600E
                          trex 450PRO
                          14Mz

Comment

• jab
                            • May 2007
                            • 407

Problemet med stadig nye regler er at dem setter flere og flere unødvendige begrensinger for de som allerede viser ansvar og sunn fornuft.
                            Mens idiotene fortsetter å gjøre akkurat like mange idiotiske ting som før avhenging om det er lovlig eller ikke.. Godt demonstrert av videoen. Det er allerede ulovlig å fly RC innenfor sikkerhetssonen til en flyplass.

Comment

• elektrodude
                              • Sep 2006
                              • 1342

Jab setter vel fingeren på problematikken her. "idiotene" klarer man ikke å temme/styre med regler og retningslinjer,så den gjengen er der for å bli. folk som er fornuftige og bruker sundt bondevett, vil fortsette med det uansett om man lager en bibel med regler og lover.
                              "Nesten" all fpv aktivitet i norge er vel ulovlig slik som retningslinjene er nå,så med en håndfull til med regler så er det bare å pakke sammen sakene.
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

Comment

• jj
                                • Nov 2002
                                • 1327

Etter å ha lagt ut diverse videoer ble jeg gjort oppmerksom på (av en som regelmessig leser dagbok og er fullsize flyger) at på en av dem fløy jeg i en høyde opp til (fløy nede i en dal, med internasjonal flyplass i nærheten på ett høyere nivå) og innenfor sikkerhetsavstand. Det første jeg tenkte var å le litt for meg selv, da de flyr paraglider her. Men disse sier ifra om de skal fly høyere enn flyplassen.

Så etter å ha tenkt litt var jo påminnelsen helt fin den. Jeg fløy ikke i innflyging eller takeoff retning, men det gjelder jo ikke alltid for helikopter eller uforutsette hendelser.

Poenget her er at selve sikkerhetsavstanden er ikke stor, men er der for at de fysiske personene i lufta skal føle seg sikre i denne kritiske fasen av flyging.
                                Vi har fremdeles lov til å fly innenfor denne sikkerhetsavstanden pga høydeforskjeller og samarbeid, men må bruke hodet.

Dermed er min konklusjon at man må holde seg til noen enkle regler om de finnes, samt bruke hodet fordi situasjoner kan/vil oppstå.

Har faktisk ikke lagt ut noen av mine siste FPV videoer, men slutte å fly det vil jeg ikke...
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

Comment

Working...