Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV-Fly tls, der det står!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Rally-Kåre View Post
    Kva med å senda video på 868mhz?
    Siterter joo hva han skrev i en annen post.
    Jeg spør som deg, hvilke frekvenser kan brukes til dette. I en link til utstyrsleverandør vises det 2,4Ghz, 1,2Ghz og 900Mhz.
    Det hadde vært fint om noen kunne lager en oversikt over hvilke frekvensbånd som kan benyttes og med tilhørende kjente leverandører.

    Originally posted by joo View Post
    Frekvenser på audio/video-sender det reklameres for:
    CH1 910 MHz
    CH2 980 MHz
    CH3 1010 MHz
    CH4 1040 MHz

    Usikker på hva som skjer på Ch1 for tida, er der ikke noen som har noe nytt på gang på de gamle konsesjonene der?
    Kanalene 2-4 vet jeg derimot godt hva brukes til, og hadde umiddelbart anmeldt personer jeg hadde sett bruke de frekvensene.
    Hvor mye kommer totalvekten på i et, kall det normaloppsett, på RX-siden?

    Stein

    Comment


    • #32
      Her er det bare å henge seg på kondolansene. Synd med flyet, men det var en veldig fin video. Og jeg håper du finner det igjen. Om ikke, så la oss kalle det en verdig avslutning. Du har blitt en slags "mini-kjendis" i familien min. Det er jo stadig noe nytt å vise fram. Videoene dine er veldig fasinerende og inspirerende. Stå på videre! Jeg har prøvd fpv en gang, og det var en skremmende opplevelse. Jeg kunne ikke kjenne meg igjen fra lufta, og innen jeg fikk flytta blikket vekk fra skjermen, så kunne jeg ikke se flyet...

      Comment


      • #33
        FPV sender som kan brukes i Norge

        Siden det ble helt stille så får jeg stikke hue frem igjen - blir vel, som i en annen tråd, sablet med en gang man snakker om hva som er lovlig eller ikke i en anarki verden.

        Men her er oversikten
        Hva kan brukes i Norge:
        Jeg har tatt utgangspunkt i at du er en "ordinær" bruker (ikke Radioamatør eller tillatelse fra PT om å sende i andre bånd)

        • 868 MHz
          10 mW er lovlig å bruke, dette båndet er reservert til det som kalles "kortdistanse remote controll enheter", rekkevidde som videosender uten noen form for forsterkning på bakken er en 200-300 meter.
        • 900 MHz
          alle effekter: Ikke lovlig i Norge (kan være direkte farlig for andre)
        • 1.2 GHz
          alle effekter: Ikke lovlig i Norge
        • 2.4 GHz
          kun 10mW er lov å bruke, dette båndet brukes av f.eks.: RC utstyr, WiFi osv. rekkevidde 100-200 meter uten forsterkende enheter på mottaker.
          Det positive her er at noen av de tunge proffe aktørene inne RC radioer har begynt å ta i bruk telemetri løsninger, m.a.o. mulighet for mottakeren i flyet å sende signal tilbake til sender. Teknologien som ligger i bunnen her er frekvenshopping - noe som tillater bruk av 100mW og en rekkevidde på et par kilometer. Foreløpig er det ikke noe video (FPV) utstyr klart, men vi får vente og se (når de forskjellige landene får et regelverk for FPV på plass komme utstyrsleverandørene etter)
        • 5 GHz båndet
          alle effekter: ikke lovlig i Norge. En stor del av WiFi aktiviteten flyttes opp mot 5GHz så jeg regner med at video senderne kommer etter, dette båndet har ikke slot for videosending p.d.d.


        Alle lav effekt senderne vil få en betydelig lengre rekkevide ved å ta i bruk forsterkende antenner, ved mottaker kan man ta i bruk en enkel og billig retningsgivende path antenne

        Størrelse vekt:
        2 gram og oppover.
        Bruker du lovlig effekt så kan du få dette ned i en miniatyr løsning. Nye kamera fra f.eks Sony har en utrolig bra bildelkvalitet. Kombinerer du dette med 10 mW senderen så får du dette ned i noen titall gram.
        Kraftige sendere veier vesentlig mer og trenger faktisk fritt rom rundt for kjøling, videre vil signalet fra senderen (grunnet høy ut-effekt) påvirke annen elektronikk i nærheten noe som spesiell plassering på flyet.

        Pris:
        De flest kjøper dette over dammen siden det ikke er lov å selge annet en lav effekt (10 mW) i Norge - prisen ligger på en 50-60$ og oppover for senderen, finnes combi pakker med sender og kamera til en 100-150$

        Kameraet er den viktigste komponenten som krever et egent kapittel, så det får komme i en annen post.

        Har jeg oversett noe?

        Den beste kilden til informasjon rundt produsenter og utstyr er definitivt forumet RC-groups og fpvvideo
        Last edited by Quadrocopter; 09-02-09, 11:07.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          [*]900 MHz
          alle effekter: Ikke lovlig i Norge (kan være direkte farlig for andre)
          Hva gjør 900 MHz farligere enn andre? Forstyrrelse av mobilsambandet? Eller ligger det noe annet på samme frekvens? Og er det *samme* frekvens, eller bare noe som er i nærheten?
          Jeg spør fordi jeg gjerne vil vite og forstå hvorfor 900 MHz er fy-fy. Det blir lettere å godta argumentasjonen hvis noen kan si at "jo, det er fordi du forstyrrer fsk-transpondermodulatoren på ambulansehelikopterene", enn at bare "det er forbudt".
          I en annen tråd stod det noe slikt som "99% blåser i loven, og 900 MHz forstyrrer ingenting allikevel" (tatt fra husken, Ikke ordrett)

          Comment


          • #35
            Originally posted by Ferry View Post
            Hva gjør 900 MHz farligere enn andre? Forstyrrelse av mobilsambandet? Eller ligger det noe annet på samme frekvens? Og er det *samme* frekvens, eller bare noe som er i nærheten?
            Jeg spør fordi jeg gjerne vil vite og forstå hvorfor 900 MHz er fy-fy. Det blir lettere å godta argumentasjonen hvis noen kan si at "jo, det er fordi du forstyrrer fsk-transpondermodulatoren på ambulansehelikopterene", enn at bare "det er forbudt".
            I en annen tråd stod det noe slikt som "99% blåser i loven, og 900 MHz forstyrrer ingenting allikevel" (tatt fra husken, Ikke ordrett)
            Det er derfor jeg i "FPV, bekymringsverdig utvikling?" tråden har vært temmelig firkantet i min holdning til bruk av frekvenser - vi har ingen ting å gjøre i de områdene som ikke er tildelt for offentlig bruk!

            Kun en av kanalene ligger i Mobilbåndet - resten i området som ikke bør forstyrres (vel den i mobilbåndet bør heller ikke forstyrres)

            Fra P&T sin frekvens konsesjons liste:
            960.000 - 1164.000(MHz)
            AERONAUTICAL RADIONAVIGATION, AERONAUTICAL NAVIGATION, DME (Distance Measuring Equipment) Flight, Safety, Navigation and Information Distribution Systems for example, DME, TACAN, SSR, MIDS).

            Amerikanske myndigheter stoppet alt salg av 900MHz i en periode grunnet ulovlig kanal bruk, i dag har Amerikaneren kun lov å bruke Ch1 - 910 MHz

            i 2,4 GHz båndet ødelegger vi "bare" for oss selv (2.4 GHZ RC radio utstyr) og noen WiFi brukere - men det gir oss ikke noe alibi for å ta i bruk for høy sender effekt i dette området.
            Last edited by Quadrocopter; 09-02-09, 10:56.

            Comment


            • #36
              Jeg sysler jo også litt med FPV men slik den andre tråden utviklet seg var dert lite vits i å henge seg på. Noterte meg også at tråden var startet av en som kaller seg "Trollet"... pussig valg av navn dersom man er litt bevandret på nettet og ønsker å stille kritiske med seriøse spørsmål.. Nok om det..

              Rally-Kåre: Jeg nevnte OSD for deg her tidligere.. Ikke meningen å strø salt i såret, men om du hadde hatt Dragon eller lignende hadde du hatt GPS-koordinater på meteren i videoen din så du kunne bare kjørt med scooter å henta flyet. Enten kan man vippe en bryter for å få de nederst på skjermen, ellers kan man programere de til å vises på skjermen når du er under X antall høydemeter.

              Håper uansett du finner det igjen! Keep up your good work!
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #37
                [QUOTE=Quadrocopter;205521]Fra P&T sin frekvens konsesjons liste:
                960.000 - 1164.000(MHz)
                AERONAUTICAL RADIONAVIGATION, AERONAUTICAL NAVIGATION, DME (Distance Measuring Equipment) Flight, Safety, Navigation and Information Distribution Systems for example, DME, TACAN, SSR, MIDS).

                Amerikanske myndigheter stoppet alt salg av 900MHz i en periode grunnet ulovlig kanal bruk, i dag har Amerikaneren kun lov å bruke Ch1 - 910 MHz
                QUOTE]

                Betyr dette at det det kan være en "åpning for oss, FPV", i nedre del av 900Mhz båndet, eller er hele delen i området 900-959 avsatt til andre formål?
                Ville sikkert høres naivt ut å spørre om å få tatt i bruk et eventuellt ledig frekvensområde på 900-båndet til FPV-formål.
                Men gjør en ingenting, skjer det i allefall ingenting.

                Stein

                Comment


                • #38
                  [QUOTE=Kingfisher;205555]
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Fra P&T sin frekvens konsesjons liste:
                  960.000 - 1164.000(MHz)
                  AERONAUTICAL RADIONAVIGATION, AERONAUTICAL NAVIGATION, DME (Distance Measuring Equipment) Flight, Safety, Navigation and Information Distribution Systems for example, DME, TACAN, SSR, MIDS).

                  Amerikanske myndigheter stoppet alt salg av 900MHz i en periode grunnet ulovlig kanal bruk, i dag har Amerikaneren kun lov å bruke Ch1 - 910 MHz
                  QUOTE]

                  Betyr dette at det det kan være en "åpning for oss, FPV", i nedre del av 900Mhz båndet, eller er hele delen i området 900-959 avsatt til andre formål?
                  Ville sikkert høres naivt ut å spørre om å få tatt i bruk et eventuellt ledig frekvensområde på 900-båndet til FPV-formål.
                  Men gjør en ingenting, skjer det i allefall ingenting.

                  Stein
                  følgende ligger ute:
                  890.000 - 915.000(MHz)


                  MOBILE
                  GSM GSM, ERC DEC (94)01, ERC REC T/R 20-08,


                  Netcom GSM betaler 9,6 mill i året for å bruke dette området (904-913 MHz) så.....

                  Comment


                  • #39
                    [QUOTE=Quadrocopter;205558]
                    Originally posted by Kingfisher View Post

                    følgende ligger ute:
                    890.000 - 915.000(MHz)


                    MOBILE
                    GSM GSM, ERC DEC (94)01, ERC REC T/R 20-08,


                    Netcom GSM betaler 9,6 mill i året for å bruke dette området (904-913 MHz) så.....
                    Det bør ikke skremme noen. All den tid de som selger noe vet at de som etterspør, og i dette tilfellet kommersiell virksomhet har høy betalingsmulighet og villighet, så benyttes muligheten til å ta seg betalt. Men det kan selvfølgelig også slå negativt ut på de som etterspør, i en ikke kommersiell sammenheng, at de ikke får innpass nettop fordi det er lite å hente for tilbyder. Bedre å ruge på det til andre muligheter dukker opp.

                    Forvørig synes jeg de 9,6 mill. er en moderat sum som Netcom betaler, i forhold til inntjeningspotensialet på bruken av båndet.

                    S

                    Comment


                    • #40
                      Mulig litt OT, eller i nærheten av det. Men prøver likevel.

                      Hva er forøvrig årsak og argumentasjon for at, når en først får tillatelse til å bruke en del av en bånd som f.eks. 2,4Ghz, at en da ikke får lov til å sende med mer effekt enn 10mW og ikke 100mW som et eksempel.(Glem frekvenshopping i dette tilfellet)

                      Hva er de praktiske, og eventuellt ødeleggende, konsekvenser her hos oss, men som ikke er de i enkelte andre land.

                      Prøver herved å forstå årsaksammenhengen mellom lovverk og de faktiske konsekvenser.

                      Stein
                      Last edited by Kingfisher; 09-02-09, 17:09.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by andersh View Post
                        Jeg sysler jo også litt med FPV men slik den andre tråden utviklet seg var dert lite vits i å henge seg på. Noterte meg også at tråden var startet av en som kaller seg "Trollet"... pussig valg av navn dersom man er litt bevandret på nettet og ønsker å stille kritiske med seriøse spørsmål.. Nok om det..

                        Rally-Kåre: Jeg nevnte OSD for deg her tidligere.. Ikke meningen å strø salt i såret, men om du hadde hatt Dragon eller lignende hadde du hatt GPS-koordinater på meteren i videoen din så du kunne bare kjørt med scooter å henta flyet. Enten kan man vippe en bryter for å få de nederst på skjermen, ellers kan man programere de til å vises på skjermen når du er under X antall høydemeter.

                        Håper uansett du finner det igjen! Keep up your good work!

                        Eg sjønnte den
                        Men eg har tenkt det litt slik at eg misstar flyet pga ein høgde el fjell, og da kan det fly langt etter at videosignala er tapte. (her på vestlandet)
                        Men slik som i går, så kunne eg få bruk for gps kordinatane som hadde vist.
                        Men også at eg har utnytta all mulig plass til batteri, og bak vinga ligg det to servoar
                        og futaba motagar.
                        Så eg har utnytta kvar ein krok i flykroppen.
                        FPV-DUDE

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Kingfisher View Post
                          Mulig litt OT, eller i nærheten av det. Men prøver likevel.

                          Hva er forøvrig årsak og argumentasjon for at, når en først får tillatelse til å bruke en del av en bånd som f.eks. 2,4Ghz, at en da ikke får lov til å sende med mer effekt enn 10mW og ikke 100mW som et eksempel.(Glem frekvenshopping i dette tilfellet)

                          Hva er de praktiske, og eventuellt ødeleggende, konsekvenser her hos oss, men som ikke er de i enkelte andre land.

                          Prøver herved å forstå årsaksammenhengen mellom lovverk og de faktiske konsekvenser.

                          Stein
                          Får prøve å gi et svar -
                          I 2,4GHz båndet er det tildelt et visst antall kanaler til almen bruk.
                          Det er ikke mange av dem og som du sikker vet er det mange som ønsker å ta dem i bruk. (WiFi, RC, forskjellige remote enheter, telefoni......).
                          Det tildelte området ble også definert som et området for enheter som skal kommunisere over et lite område.

                          Ved å øke effekten fra 10 til 100mW når signalene over et mye større område, det vil m.a.o. bety at enheten som ønsker å kommunisere må sloss med langt flerre andre for å få tilgang. Redusere man effekten blir radiusen mindre rundt senderne slik at du kan ha flere sendere innenfor et gitt området uten at de "når" hverandre og fler enheter kan dermed benytte det tildelte frekvens området.
                          Hvor for 10 mW i EU med flere og 100 i USA.
                          Dette er et tak som myndighetene har satt noe som sikkert reflekterer ønske fra flere aktører, og som nevnt over - flere samtidige brukere vil få gleden av 2.4 innenfor et vist område.

                          Dette vil selvfølgelig starte diskusjonen - men hva vis vi ikke har noen naboer i mils omkrets - Jeg skal ikke hive bensin på bålet men regler er en gang regler om man vil eller ikke.

                          Litt populær fremstilling men det gir et bilde av hva som skjer. Kom gjerne med komplementerende informasjon!

                          Håper det avklarte noe.

                          Originally posted by Kingfisher View Post
                          Det bør ikke skremme noen. All den tid de som selger noe vet at de som etterspør, og i dette tilfellet kommersiell virksomhet har høy betalingsmulighet og villighet, så benyttes muligheten til å ta seg betalt. Men det kan selvfølgelig også slå negativt ut på de som etterspør, i en ikke kommersiell sammenheng, at de ikke får innpass nettop fordi det er lite å hente for tilbyder. Bedre å ruge på det til andre muligheter dukker opp.
                          Forvørig synes jeg de 9,6 mill. er en moderat sum som Netcom betaler, i forhold til inntjeningspotensialet på bruken av båndet
                          Min tanke bak 9.6mill var mer i retning av at de dermed også har "muskler" til å rettslig ettergå brudd på reglene og med dertil større konsekvenser for den andre parten.

                          -Frank-
                          Last edited by Quadrocopter; 13-02-09, 18:46. Reason: Ny info

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Kingfisher View Post
                            Mulig litt OT, eller i nærheten av det. Men prøver likevel.

                            Hva er forøvrig årsak og argumentasjon for at, når en først får tillatelse til å bruke en del av en bånd som f.eks. 2,4Ghz, at en da ikke får lov til å sende med mer effekt enn 10mW og ikke 100mW som et eksempel.(Glem frekvenshopping i dette tilfellet)

                            Hva er de praktiske, og eventuellt ødeleggende, konsekvenser her hos oss, men som ikke er de i enkelte andre land.

                            Prøver herved å forstå årsaksammenhengen mellom lovverk og de faktiske konsekvenser.

                            Stein
                            Det er en fordel at alt utstyr i 2.4GHz båndet har omtrent samme sendeeffekt fordi dette reduserer faren for interferns (utilsiktet jamming).

                            En av grunnene at europa har valgt en lavere effekt på 2.4GHz enn endel andre land (USA) er at lav effekt gir lengere batterilevetid på utstyr som bluetooth handsfree og liknende. Hvis det kommer mye utstyr i markedet med 100mW sendereffekt i 2.4GHz båndet vil produsentene måtte øke effekten på alle de små "dingsene" med radiosendere (mus, handsfree, trådløse nøkler, værstasjoner, osv) for at disse skal fungere tilfredstillende, og resultatet er at disse må lades oftere.

                            Utstyr med frekvenshopping forstyrrer ikke så lett annet utstyr, og får derfor lov til å sende med 100mW i europa.

                            Comment

                            Working...
                            X