Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV, bekymringsverdig utvikling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Rally-Kåre View Post
    Men eg føler at denne diskusjonen er komen igang etter at eg begynnte å legga ut filmar
    her på forumet.
    Så kansje eg her etter skal gjera som andre FPV pilotar i norge..... berre fly og filma til eige bruk!
    Rally-Kåre,

    Du må absolutt fortsette med det du gjør. Og legg ut flere videoer. Det du driver med har jo inspirert mange her inne til å se nærmere på FPV, som en spennende gren av det vi driver på med.
    Ikke la deg skremme av de som i mer eller mindre grad krisemaksimerer og problematiserer. Det er slike som deg som driver frem utviklingen, og gjør at mange av oss følger etter. Hadde ikke slike som du vist vei, hadde mange av oss andre stått i ro.
    Hva andre gjør, de ubetenksomme og de rent av vondskapsfulle, med ny teknologi og de muligheter den byr på, skal ikke hindre oss andre i ha det morro med den og dermed gi oss mange flotte og berikende stunder, i en kanskje eller så A4 hverdag.

    Stå på !

    Stein

    Comment


    • #32
      Skal mitt ego bestemme - eller skal vi følge regler

      Hadde ikke tenkt å kommentere denne tråden mer, men når det kommer innspill med "stå på fordi videoen er kul og musikken er digg" kan jeg ikke la være.

      Stein, jeg regnet med at du hadde vært litt mer reflektert før du kom med en kommentar.

      Undertegnede og Trollet prøver definitivt ikke å krisemaksimere eller drepe et hvert nytt initiativ, det vi belyser er faktisk mangel av og brudd på eksisterende lovverk!.
      Disse lovene er faktisk der for å beskytte samfunnet og skape trygghet for at enkelte systemer, som i mange tilfeller er livsviktige, virker til enhver tid.
      Jeg er sikker på at du ikke mener det er ok at noen setter seg drit-full i bilen og kjører til byen fordi - det passer seg selv best og man kan jo ikke skade noen andre fordi det er jo ikke en biler på veien.
      Støtter heller ikke argumentet med at "har du nok penger så finnes det på nettet". Ja, du kan handle uran og knark på nettet, men du gjør det ikke - hvorfor? Jo, fordi det er ulovlig og straffen - for deg personlig - er stor. Jeg kan på ingen måter se noen grunn til at det skal være OK og kjøpe ulovlig utstyr p.g.a. at det er ingen som kan "ta meg" og jeg driter i alle andre.

      Jeg kan heller ikke se at vi "i mer eller mindre grad krisemaksimerer og problematiserer" den realiteten at 2 av FVP video kanalene i 900MHz båndet ligger innenfor området som brukes til fly navigasjon. ( Hva tror du grunnen til at Rally Kåre fikk støy på 900MHz systemet sitt - at frekvensområdet ikke er i bruk - neppe!)

      At FPV er kommet for å bli og at vi trenger innovatører for å ta dette fremover er utenfor enhver tvil, men hvis vi gjør dette på tvers av dagens lover og regler er dette den beste måten man stopper all form for progresjon på.
      Vi trenger medspillere ikke motspillere utenfor vår miljø som kan åpne dører og hjelpe oss videre - ikke la oss ødelegge for oss selv før det hele har begynt.

      At Rally Kåre og andre finner FPV berikende og utfordrende er helt utmerket, men det må ikke skje på tvers av eksisterende regler.
      Som du sikker har merket så vrimler det av copycats der ute, å være en fanebærer på feil premisser bør ikke/skal ikke fremme troverdighet og akseptanse.

      La oss gjøre dette riktig og en vakker dag vil alle kunne glede hverandre med fantastiske FPV videoer!


      -Frank-
      Last edited by Quadrocopter; 07-02-09, 16:04.

      Comment


      • #33
        Frekvenser på audio/video-sender det reklameres for:
        CH1 910 MHz
        CH2 980 MHz
        CH3 1010 MHz
        CH4 1040 MHz

        Usikker på hva som skjer på Ch1 for tida, er der ikke noen som har noe nytt på gang på de gamle konsesjonene der?
        Kanalene 2-4 vet jeg derimot godt hva brukes til, og hadde umiddelbart anmeldt personer jeg hadde sett bruke de frekvensene.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #34
          Dersom du skal følge loven, må du ha tillatelse fra NSM. Ikke lag dette til en juss-debatt. Er det noen her som har søkt NSM?
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #35
            Frank, innlegget mitt var ikke myntet på noen spesielle. Men siden du følte deg truffet så må jeg komme med tilsvar.
            Som du sikkert har sett så er jeg både for gammel og for grå i håret til ikke å ha ett visst antall år bak meg til refleksjon. Og det er med nettopp det kjøvannet bak meg som gjør at jeg skriver som jeg gjør i mitt trådinnlegg.
            Og, jeg vil aldri oppfordre noen til å bryte gjeldene lovverk i noen sammenheng. Men om jeg mot formodning skulle gjøre det så har hver og en eget ansvar for å følge gjeldene lover.

            Jeg opplever ofte, også her inne, at de som er innovative og har en forskertrang i seg og ønsker å vise den frem, ofte får en vinkling på tilbakemeldingen som er lite konstruktiv og til dels nærmest fordømmende. Et knippe trådstartere her inne har startet noen prosjekter som for meg og for mange andre er hinsides alle våre ambinsjonsnivåer. Jeg berømmer dem for det og synes det er synd at de mange ganger får negative tilbakemeldinger fra noen surmagede personer. Som jeg sa tidligere så mener jeg at det i mange sammenhenger de som viser oss andre vei, som foregangsmenn.

            Les hvilke betraktninger Rally-Kåre gjør sjeg etter å ha lest tråden. Han føler en skyld med at det er hans virksomhet som drar opp denne problematikken og undres på om han skal slutte å poste filmer og heller fortsette å gjøre dette, uten å annonsere det ut.
            Hva har da diskusjonen i denne tråden ført til? At han, og sikkert mange andre som holder på med dette men ikke har syngliggjort det for omverden, vil ligge lavt fremover men fremdeles fortsette. Det hjelper lite på å få dette temaet opp på dagsorden med en konstruktiv vinkling.

            Det er mange som har lest postene til Rally-Kåre, men jeg har ikke sett en eneste en som bekymrer seg som faktisk har sagt i klartekst; Dette må du slutte med. Dette er ulovlig.
            Hvis en er opptatt av konsekvenser så burde en stengt tatt ha gjort det.

            Du selv var inne på hvordan en kunne drive dette lovlig, med lovlig sendereffekt. Men du så også hvilke argumenter som kom som tilsvar; at det gir for kort flyavstand til at dette er interessant, og sikkert for mange. Det er jo nettopp det som er kjernen i diskusjonen etter mitt syn, ikke effekt eller frekvens. Det er jo bare middelet, ikke målet.
            Hva bør så diskusjonen dreie seg om og hva bør konkluksjonen bli? Etter mitt syn bør det være å finne en løsning som tilfredstiller de aller fleste, inkl. lovgiver. Vi skal kunne fly så langt vi mener er fornuftig og forsvarlig og uten at lovverket umiddelbart setter grenser som oppfattes til å være begrensende. I praksis betyr det at resultatet kanskje blir noe midt i mellom det som ønskes og det som gis.
            Ta utganspunkt i hva Rally-Kåre har vist lar seg gjøre. Hvordan skal dette kunne gjøres på lovlig vis? Det bør være utgangspunket for diskusjonen, i denne sammenhengen.
            Da er vi etter mitt syn inne på en konstruktiv debatt og som kan endre grensene. Det å umiddelbart slå seg til ro med at vi ikke kan utfordre grensene, også loven, blir for meg lite innovativt og fremtidsrettet. Men i mellomtiden, til de endres, er det alles eget ansvar å forholde seg til de.
            Men jeg ønsker iallefall ikke å dømme Rally-Kåre for det han driver med i sitt øde og vakre landskap. Jeg skulle gjerne gjort det samme, men bor i en by og det gir i denne sammenheng noen begrensninger, og jeg ønsker ikke å opptre ubetenksomt.

            Stein

            PS. Frank, vi får "ta opp hansken" på Sletta eller Spydeberg.

            Comment


            • #36
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Disse lovene er faktisk der for å beskytte samfunnet og skape trygghet for at enkelte systemer, som i mange tilfeller er livsviktige, virker til enhver tid.
              Jeg er sikker på at du ikke mener det er ok at noen setter seg drit-full i bilen og kjører til byen fordi - det passer seg selv best og man kan jo ikke skade noen andre fordi det er jo ikke en biler på veien.
              Støtter heller ikke argumentet med at "har du nok penger så finnes det på nettet". Ja, du kan handle uran og knark på nettet, men du gjør det ikke - hvorfor? Jo, fordi det er ulovlig og straffen - for deg personlig - er stor. Jeg kan på ingen måter se noen grunn til at det skal være OK og kjøpe ulovlig utstyr p.g.a. at det er ingen som kan "ta meg" og jeg driter i alle andre.

              -Frank-
              Du snakker om å ikke spore av på denne tråden, men sammenligner dette med fullekjøring av bil og bygging av atombomber i kjelleren... Jeg synes ting dras helt ut av proposjon her, og jeg kan ikke helt se at slik gangner noen.

              FPV på 30,000,- turbinjet tviler jeg også blir noen stort problem, folk som bruker såpass penger på en model verdsetter den stort sett for mye til å leke den bort.

              Fingeren og begge beina på jorden folkens, den slags kommentarer er er lite reflekterte fra en person som selv kritiserer andre for nettopp det samme.

              Comment


              • #37
                Originally posted by Hanzo View Post
                Du snakker om å ikke spore av på denne tråden, men sammenligner dette med fullekjøring av bil og bygging av atombomber i kjelleren... Jeg synes ting dras helt ut av proposjon her, og jeg kan ikke helt se at slik gangner noen.

                FPV på 30,000,- turbinjet tviler jeg også blir noen stort problem, folk som bruker såpass penger på en model verdsetter den stort sett for mye til å leke den bort.

                Fingeren og begge beina på jorden folkens, den slags kommentarer er er lite reflekterte fra en person som selv kritiserer andre for nettopp det samme.
                Hvis du skal kritisere så hold deg til fakta, tror definitiv du ikke har lest / forstått innlegget, sett deg ned og les det en gang til og forstå eksemplets makt.

                Comment


                • #38
                  Alt som eg har tenkt i tiden etter att denne tråden vart startet,står i siste innlegget til Kingfisher.Det er ikke så langt tilbake i tid att en aktiv bruker av forumet her takket for seg i harme over provoserende og tildels kritiske innlegg.Tror nok han fortsatt syssler med det han "brant for" men vi her på forumet får ikke ta del i hans enorme kunskap om emnet.Tror det blir det samme med det Leif Kåre og mange andre, inklusiv meg synes er enormt interessant.
                  Og få strenge regler og begrensninger tredd nedover hode tror eg ikke vil stoppe folk som ønsker å strekke strikken til den ryker.Det blir bare utført i det stille for allmenheten.
                  Sier ikke att eg ikke vil ha regler rundt dette med fpv,men vi må la utøverene få uttale seg, og vere med å skape forståelse for hva dette dreier seg om,før det blir laget lover og regler som "dreper" hele gleden med fpv.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Hanzo View Post

                    FPV på 30,000,- turbinjet tviler jeg også blir noen stort problem, folk som bruker såpass penger på en model verdsetter den stort sett for mye til å leke den bort.
                    Helt sikkert noen som er rike/dumme nok til å finne på verre ting en det.Men man kan ikke lage lover og regler etter hva 1 person finner på,eller KAN finne på. Hadde ting fungert slik så hadde vi blitt sittende med hendene i fanget for ALT hadde blitt forbudt til slutt.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Kingfisher View Post
                      PS. Frank, vi får "ta opp hansken" på Sletta eller Spydeberg.
                      Regner med at jeg ser deg der oppe i morgen (innendørs)

                      Jeg er sikker på at vi har et felles synspunkt på de vesentlig punktene i denne diskusjonen.
                      Får å kunne diskutere problemstillingen må man vite hva som er "absolutte grenser" med andre ord noe av det jeg har påpekt tidligere. Enkelte av disse grensepunktene er allerede trukket opp og vi kan ikke tøye dem, mens andre er oppe til diskusjon.
                      Skal man komme videre må man være konkret og sette klare definisjoner selv om det abstrakte er mer fortryllende.

                      Jeg ser for meg fire områder som berøres av FPV problemstillingen
                      1. Internasjonale føringer
                      2. Teknologi/Vekt-størrelse
                      3. Hvor får vi lov til å utføre denne type flyving
                      4. Forsikring, skade på 3'de part


                      Utgangspunktet for denne tråden er ikke å drepe initiativet til Leif (selv om jeg mener ordvalget til Trollet i #1 var noe uheldig) men å kartlegge og belyse hva menigmann kan gjøre inne for det som er lovlig og ikke minst forsvarlig.

                      Så til Elektrodude, jeg tror ikke negativ kritikk basert på fakta dreper hverken Leif eller denne tråden heller tvert om. Det er så pass stor takhøyde her i forumet.
                      Skal vi som driver med FPV leve en anonym tilværelse og operer i det skjulte? Nei definitivt ikke, men står man frem så bør man være bevisst på at eksempelets makt er stort. Gylne glansbilder og wow videoer har en tendens til å skjule medaljen bakside.
                      Jeg kan ikke se at vårt kandidatur styrkes hvis alle og en hver kjøper ulovlig utstyr og setter i gang fordi naboen har gjort det.

                      Hvis vi har et riktig rammeverk som utgangspunkt kan vi komme langt.
                      Vi kan påvirke regler som ikke p.d.d. er definert - la oss gjøre det (ikke la andre gjøre det p.g.a. en "uheldig" situasjon) , og la oss være konstruktive og kreative innen for de rammer som er lagt

                      -Frank-
                      Last edited by Quadrocopter; 07-02-09, 21:22.

                      Comment


                      • #41
                        Radioamatør

                        Når det gjelder bruk av frekvenser og sende effekt ,
                        kan en jo lese seg opp til en lisens som radioamatør

                        Da har en flere muligheter, samtidig som en driver det lovlig

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Kingfisher View Post
                          Det er mange som har lest postene, men jeg har ikke sett en eneste en som bekymrer seg som faktisk har sagt i klartekst; Dette må du slutte med. Dette er ulovlig.
                          Hvis en er opptatt av konsekvenser så burde en stengt tatt ha gjort det.
                          Vel, jeg får bli den første til å si det. En deltaker på forumet her har tilkjennegitt at han ikke er klarert (posten ble slettet samme dag-bra gjort) og bruker høy sendeeffekt. Da er det desverre ulovlig. Rent personlig driter jeg i hvordan folk ordner seg, men jeg synes fortsatt at vi som vet bedre, plikter å opplyse nye utøvere om hva som er kravene.

                          Når dette er sagt kan jeg ikke uten videre anbefale alle og enhver å løpe til NSM for klarering. Det er nemlig svært mange som ikke får det. Det skilles ikke mellom fotografering av millitære anlegg og øde vidder. Dermed blir nåløyet vel trangt for enkelte. Av de jeg vet har prøvd er det mange historier. Kan nevne en. Han har tidligere vært ansatt i Forsvaret og klarert for å jobbe med krypto. Så ble han utsatt for en svindel. Pga sin "befatning med kriminelle miljøer" er han fratatt all klarering i dag. Forstå det den som kan. FPV-utstyret ligger trygt i en skuff.
                          Jeg har blitt anbefalt av flere om ikke å ta kontakt med NSM. Jeg gjorde det likevel, og fikk slengt ett ord etter meg fra andre FPV'ere: IDIOT

                          Sørgelig at det skal være slik.

                          Comment


                          • #43
                            [QUOTE=Trolllet;205369]Vel, jeg får bli den første til å si det. En deltaker på forumet her har tilkjennegitt at han ikke er klarert (posten ble slettet samme dag-bra gjort) og bruker høy sendeeffekt. Da er det desverre ulovlig. Rent personlig driter jeg i hvordan folk ordner seg, men jeg synes fortsatt at vi som vet bedre, plikter å opplyse nye utøvere om hva som er kravene.

                            Når dette er sagt kan jeg ikke uten videre anbefale alle og enhver å løpe til NSM for klarering. Det er nemlig svært mange som ikke får det. Det skilles ikke mellom fotografering av millitære anlegg og øde vidder. Dermed blir nåløyet vel trangt for enkelte. Av de jeg vet har prøvd er det mange historier. Kan nevne en. Han har tidligere vært ansatt i Forsvaret og klarert for å jobbe med krypto. Så ble han utsatt for en svindel. Pga sin "befatning med kriminelle miljøer" er han fratatt all klarering i dag. Forstå det den som kan. FPV-utstyret ligger trygt i en skuff.
                            Jeg har blitt anbefalt av flere om ikke å ta kontakt med NSM. Jeg gjorde det likevel, og fikk slengt ett ord etter meg fra andre FPV'ere: IDIOT


                            Ser ut at det er meg du sikktar til!

                            No har det seg slik at du for noen veker sidan skreiv og fortalde om kva
                            FPV prosjekt du dreiv med.
                            Eit to kilos fly, med 3 kamera, sterk videosender osv

                            Så eg meiner: DU FÅR KOSTA FOR DI EIGA DØR, før du skal ta alle andre.
                            FPV-DUDE

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by bjeff View Post
                              Dersom du skal følge loven, må du ha tillatelse fra NSM. Ikke lag dette til en juss-debatt. Er det noen her som har søkt NSM?
                              Det tok meg 1 telefon, 2 skjemaer og et par uker behandlingstid å få denne tillatelseen. Og som trollet kan bekrefte har jeg ikke "blendarent" rulleblad, selv om jeg ikke har gjort noe veldig gale (som jeg har blitt tatt for).

                              Anbefaler faktis alle som driver med flyfotografering/fpv til å søke til NSM. Får man tillatelsen så er det greit, og får man avslag så må man vurdere om man skal fortsette å brye loven som før eller finne noe annet å gjøre.
                              Er faktisk greit å ha et papir i hanskerommet på bilen hvis noen spør om det virkelig er lov til å fly rundt å ta bilder av hvasomhelst (var faktisk en person som kalte det overvåkning når han så jeg hadde et FligtCamOne under flyet mitt...).
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Rally-Kåre View Post

                                Ser ut at det er meg du sikktar til!

                                No har det seg slik at du for noen veker sidan skreiv og fortalde om kva
                                FPV prosjekt du dreiv med.
                                Eit to kilos fly, med 3 kamera, sterk videosender osv

                                Så eg meiner: DU FÅR KOSTA FOR DI EIGA DØR, før du skal ta alle andre.

                                Gratulerer! Nå har du klart å redusere denne tråden til offentlig skittkasting. Jeg burde egentlig ikke nedverdiget meg til å svare deg, men gjør det alikevel.

                                Når det gjelder den omtalte postingen. Den ble slettet, og jeg "husker" ikke hvem som skrev den. Derfor har jeg ikke gått ut med forfatterens navn.

                                Så mitt eget prosjekt:
                                To kilo -Ja det stemmer
                                3 kamera -visstnok bare 2, men same shit
                                Sendereffekt - har jeg så vidt jeg husker ikke nevnt noe om enda, men kan opplyse deg at jeg har ordnet meg slik at jeg kan sende lovlig inntil 100 W på min frekvens. Jeg klarer meg imidlertid utmerket med bare 3 promille av denne effekten. Resten tar jeg igjen på mottakersiden.

                                Heretter håper jeg navngitte personangrep kan holdes ute av denne tråden.
                                Jeg er ikke særlig flink selv, men forsøker etter beste evne å holde en saklig og seriøs profil Ja vet jeg har mislyktes av og til, og har fått mye kjeft for det.

                                Comment

                                Working...
                                X