Unconfigured Ad

Collapse

FPV Leiteaksjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rally-Kåre
    • Feb 2008
    • 330

Originally posted by Soarer
    Selv om det ser ganske vanskelig ut å finne flyet ved hjelp av FPV, så er det unektelig et utrolig redskap.. Jeg sitter egentlig å måper når jeg ser hvordan du flyr det og samtidig har full oversikt akkurat dit du vil. Ikke rart at det er fengslende..

Men tenkte også på en annen ting. Er det ikke en fordel å komme ned i høyde og til områder som er lett gjenkjennelig når en veit at det ligger an til utelanding?
    Kunne du ikke trekt deg bort fra skydekket og mistet høyde over et område som en stadig sirkler seg ned på, og som en kan kjenne igjen på en enklere måte, iallefall fra en høyde som gir litt bedre oversikt? Inne på land ved sjøkanten f.eks?
    Jeg spør uten å vite så mye om hvorfor det gikk som det gjorde, og det er veldig lett å være etterpåklok... Det gir jo ikke flyet tilbake, men kan kanskje hjelpe litt en annen gang?
    Filmen du serverte her var som sagt som vanlig Heilt kanonbra, og musikken sa jo alt..
    Vi krysser fingra
    Heeeee........begynnte å lura om det var ein spøk!

Om eg hadde flydd ned til sjøen, som du skriv......ja da vart eg nødd å ha jæ.......bra
    rekkevidde på min video og rc-link.
    Da hadde eg havna i Sørfjorden, og ikkje i Granvinsfjorden.
    Det er greitt at eg tar mange stunt av og til, men den hadde eg alldri klart.
    Einaste muligheita eg hadde var der eg prøvde å komma over.
    FPV-DUDE

Comment

• Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

Ok, men som sagt, jeg visste lite om hvor du var i terrenget i forhold til flyet. Jeg trodde du var på andre sia av fjorden (bak til høyre), og visste ikke at du måtte over et fjell for å komme hjem..
      Du gjorde heilt sikkert det beste ut av situasjonen, så tankene mine om plassering og gjenkjenning ble feil i ditt tilfelle, beklager det..
      Ikke så lett når en ikke er lokalkjent til å få full oversikt når en flyr så langt i slikt landskap, så tankene mine om det gjelder nok best for min egen del. Jeg skal iallefall spraye min Easyglider med endel veivesen-orange etter å ha sett filmen din.
      Mvh
      Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Rally-Kåre
        • Feb 2008
        • 330

Originally posted by Soarer
        Ok, men som sagt, jeg visste lite om hvor du var i terrenget i forhold til flyet. Jeg trodde du var på andre sia av fjorden (bak til høyre), og visste ikke at du måtte over et fjell for å komme hjem..
        Du gjorde heilt sikkert det beste ut av situasjonen, så tankene mine om plassering og gjenkjenning ble feil i ditt tilfelle, beklager det..
        Ikke så lett når en ikke er lokalkjent til å få full oversikt når en flyr så langt i slikt landskap, så tankene mine om det gjelder nok best for min egen del. Jeg skal iallefall spraye min Easyglider med endel veivesen-orange etter å ha sett filmen din.
        PS! Hugs på at neon-orange og andre sterke fargar, gjer utslag på videokvalitet,
        slik at det vert andre fargar, spesiellt når det er overskya!
        Dette er min erfaring.
        FPV-DUDE

Comment

• obelix
          • Mar 2004
          • 471

Tenkte selv å spraie glideren min i neonfarger men ikke i området der linsa kommer til der vil jeg ha det hvitt eller svart.
          lakker hale og bakdelen av vinga (rundt balanseror) over og under forskjellige farger..
          Oi en perfekt landing

Comment

• kaklei
            • Sep 2005
            • 458

Synd med flyet ditt, eller kanskje mest synd med alt utstyret om bord.. Du får invitere det lokale idrettslag til pølsefest og mannegard!!
            Er i ferd med å samle inn utstyr til et FPV prosjekt, er litt i tvil om hvor mye stasj jeg skal putte inn i easyglideren min, ville denne duppeditten her fra hobbywireless http://hobbywireless.com/cart/index....products_id=64 ha gjort ting enklere for å finne igjen havaristen??

Kjell Arne

Comment

• nixxon
              • Feb 2005
              • 478

Originally posted by obelix
              Tenkte selv å spraie glideren min i neonfarger men ikke i området der linsa kommer til der vil jeg ha det hvitt eller svart.
              lakker hale og bakdelen av vinga (rundt balanseror) over og under forskjellige farger..
              Kanskje brukket hvit, lett grå, er best, da kameraer tror at hvitt med 17-18% sort er et perfekt eksponert bilde. Min hypotese er at en vinge som tilsvarer kameraets opplevelse av korrekt eksponering (17-18% grått) vil påvirke eksponeringen minst mulig.

Mao vil en helt hvit vinge i bilderuten gjøre landskapet litt undereksponert, mens en helt sort og matt vinge i bilderuten vil gjøre landskapet litt overeksponert i forhold til bilde uten synlig vinge.

Man kan altså bruke vingens farge (sort/hvit) som et verktøy for å manipulere kameraets tendenser til under- eller overeksponering. Hvis landskapet vanligvis er for mørkt, kjør mørk farge på vinge i bilderuten. Og motsatt - er landskapet for lyst, kjør 100% hvit farge på vingen i bilderuten.

Tror jeg er inne på noe her.

Comment

• Rally-Kåre
                • Feb 2008
                • 330

Originally posted by kaklei
                Synd med flyet ditt, eller kanskje mest synd med alt utstyret om bord.. Du får invitere det lokale idrettslag til pølsefest og mannegard!!
                Er i ferd med å samle inn utstyr til et FPV prosjekt, er litt i tvil om hvor mye stasj jeg skal putte inn i easyglideren min, ville denne duppeditten her fra hobbywireless http://hobbywireless.com/cart/index....products_id=64 ha gjort ting enklere for å finne igjen havaristen??

Kjell Arne
                jo det hadde vert bedre, men når dette området ligger ugjestmildt til da veit eg ikkje heilt...... har snakka med noen lokale kjenntfolk i området, og dei meiner eg/dei ikkje kjem
                opp med snøscooter.
                Einaste er 4timar tur, så leiting, og 4timer retur på ski.
                Det trur eg ikkje vill, pga kan plutseleg verta 2 leiteaksjonar
                FPV-DUDE

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Rally-Kåre
                  jo det hadde vert bedre, men når dette området ligger ugjestmildt til da veit eg ikkje heilt...... har snakka med noen lokale kjenntfolk i området, og dei meiner eg/dei ikkje kjem
                  opp med snøscooter.
                  Einaste er 4timar tur, så leiting, og 4timer retur på ski.
                  Det trur eg ikkje vill, pga kan plutseleg verta 2 leiteaksjonar
                  Hadde ikke du løyve på*å kjøre opp ski spor - hva hvis du "uheldigvis" bommet litt på*ruta og la sporet opp til lagringsområdet...
                  Da får du hele helge rushet opp der!

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

hehe,ein god tanke.Men tror Leif blir arbeidsløs med tanke på løypekjøring,om han bommer på hvilken side av hardangerfjorden han lager løypa
                    Det som er greia her er vel att det i praksis er umulig å kjøre snøskuter i terenget der flyet ligg.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• obelix
                      • Mar 2004
                      • 471

Originally posted by nixxon
                      Kanskje brukket hvit, lett grå, er best, da kameraer tror at hvitt med 17-18% sort er et perfekt eksponert bilde. Min hypotese er at en vinge som tilsvarer kameraets opplevelse av korrekt eksponering (17-18% grått) vil påvirke eksponeringen minst mulig.

Mao vil en helt hvit vinge i bilderuten gjøre landskapet litt undereksponert, mens en helt sort og matt vinge i bilderuten vil gjøre landskapet litt overeksponert i forhold til bilde uten synlig vinge.

Man kan altså bruke vingens farge (sort/hvit) som et verktøy for å manipulere kameraets tendenser til under- eller overeksponering. Hvis landskapet vanligvis er for mørkt, kjør mørk farge på vinge i bilderuten. Og motsatt - er landskapet for lyst, kjør 100% hvit farge på vingen i bilderuten.

Tror jeg er inne på noe her.
                      mulig du er det
                      Spraya flyet i går neongul oppå frem til canoppy rosa under nesetippen er hvit men ser ut til å virke veldig bra kvalitetsmessig og lysforhold, men så er det jo snø ute oxo nå så det hjelper kanskje litt,
                      har noe grå spray som jeg kan teste på nesen senere når snøen er vekk..
                      hadde meg igjen 3 flotte turer i dag
                      men det jeg kikker på nå er osd virker veldig genialt ut, tenker på blackstork sin noen erfaringer med den?
                      og så hadde det vert kjekt med en videosplitter som jeg ikke mister signal i så jeg kan ta opp turene mine på film oxo noen som vet hvor jeg skaffer meg det?

Tor
                      Oi en perfekt landing

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Alle som leverer video til FPV har splittere (fant en hos Range Video to $20 finnes sikkert billiger andre plasser)

De som er best til å fortelle deg erfaringer med BlackStork sitter på RC-group eller www.rc-cam.com forumet, logg deg inn der å let og du finner det du trenger
                        Last edited by Quadrocopter; 13-02-09, 19:28.

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Sterkt inspirert av alle disse trådene her om FPV har jeg bestemt meg for å ta oppigjen litt av det jeg startet på i fjor høst. Har nå fått montert og satt opp alt utstyret jeg kjøpte til ny bakkestasjon. Har skrevet en liten artikkel til dere som ligger her:

Håper det er litt informasjon der til nytte.
                          Last edited by andersh; 15-02-09, 16:57.
                          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Trolllet
                            • Apr 2008
                            • 167

[QUOTE=Quadrocopter;206019]Alle som leverer video til FPV har splittere

Bruk Yellow Jacket, så slipper du splitter. Jeg var så fornøyd med disse at jeg kjøpte to. Færre kabler og koblinger gjør alt så mye mer oversiktlig, samt at det reduserer Murphys nærvær.

Ombord i flyet har jeg lagd en egen "splitter". To kamera og en sender ved hjelp av en Battle switch.

Comment

• obelix
                              • Mar 2004
                              • 471

[QUOTE=Trolllet;206279]
                              Originally posted by Quadrocopter
                              Alle som leverer video til FPV har splittere

Bruk Yellow Jacket, så slipper du splitter. Jeg var så fornøyd med disse at jeg kjøpte to. Færre kabler og koblinger gjør alt så mye mer oversiktlig, samt at det reduserer Murphys nærvær.

Ombord i flyet har jeg lagd en egen "splitter". To kamera og en sender ved hjelp av en Battle switch.
                              yellow jacet?
                              har bestilt meg en oracle Diversity Controller så da kan jeg fly med stock antenne og patc pluss den har innebygget splitter
                              Oi en perfekt landing

Comment

• elektrodude
                                • Sep 2006
                                • 1342

trenger ikke kjøpe splitter selv om man skal ha opptak av turen.Eg har bare loddet innpå uttak for bilde og lyd, det blir jo bare en "vanlig" Y kobling.
                                Alt som kan fjernstyres.
                                ---------------------------------------------
                                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                                Steinar Kvarme.

Comment

Working...