Unconfigured Ad

Collapse

FPV Leiteaksjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Grunnen til at man bruke en AKTIV splitter er fordi man ønsker og ha et 100% videosignal på begge utgangene

Video kabelen har en impedans på 75Ω og et signal nivå på 1Vpp
    Tar man og kobler sammen video signalet med en Y kobling eller lodder den sammen vil impedansen reduseres og amplituden på videosignalet vil reduseres.
    Dette medfører at hvitt nivået legger seg ned mot grått. Videre vil man få et lavere signal støy forhold og det er fare for og miste synkronisering.
    Er videokablene lange kan man i tillegg risikere refleksjoner/ekko grunnet impedans misstilpasning.

M.a.o. vil man ha best mulig kvalitet på videosignalet så velg en aktiv splitter.
    Hvis dette ikke betyr noe - kobl kablene sammen.

-Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 17-02-09, 00:47.

Comment

• Rally-Kåre
      • Feb 2008
      • 330

Originally posted by Quadrocopter
      Grunnen til at man bruke en AKTIV splitter er fordi man ønsker og ha et 100% videosignal på begge utgangene

Video kabelen har en impedans på 75Ω og et signal nivå på 1Vpp
      Tar man og kobler sammen video signalet med en Y kobling eller lodder den sammen vil impedansen reduseres og amplituden på videosignalet vil reduseres.
      Dette medfører at hvitt nivået legger seg ned mot grått. Videre vil man få et lavere signal støy forhold og det er fare for og miste synkronisering.
      Er videokablene lange kan man i tillegg risikere refleksjoner/ekko grunnet impedans misstilpasning.

M.a.o. vil man ha best mulig kvalitet på videosignalet så velg en aktiv splitter.
      Hvis dette ikke betyr noe - kobl kablene sammen.

-Frank-
      Eg sjønar at eg heller ikkje gjer dette korekt, ang kabling.
      Men er dette VERKELEG synbart for "det blåtte øye" ??
      Eller kan det berre målast med instrument??

Har du ein video som visar kva som kan skje ang tap av videosignal?
      FPV-DUDE

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by Rally-Kåre
        Eg sjønar at eg heller ikkje gjer dette korekt, ang kabling.
        Men er dette VERKELEG synbart for "det blåtte øye" ??
        Eller kan det berre målast med instrument??

Har du ein video som visar kva som kan skje ang tap av videosignal?
        Helt avhenging av kabellengder/kvalitet og hvilket utstyr som kobles til.
        Har noen ganger hatt bilde som fikk et slør etter skarpe overganger og så i tillegg ut som kontrasten var skrudd ned.
        Hadde også en video grabber som ikke likte det lave video signalet og hoppet ut av sync avog til.
        Her er det slik at enten er det dårlig eller så er det ikke - du vil ikke oppleve at bilde plutselig forsvinner.

100 kroner for å få det helt topp er etter min mening ikke mye penger men er man fornøyd med det man ser uten å bruke en splitter så kjør på

Comment

• Rally-Kåre
          • Feb 2008
          • 330

Ny video av nødlanding!

Etter mange mail fra FPV venner i norge, og fra utlandet,
          om eg kan laga ein full video av dei siste minuttane til mitt savna fly,
          grunna at dei vill forsatt "hjelpa" meg å finna flyet.

Her er den!
          Video: http://vimeo.com/3354438
          FPV-DUDE

Comment

• Soarer
            • Mar 2005
            • 1856

Tenk om du hadde kamera som kunne snu seg helt bakover der. Når tåka letta, så kunne du da foretatt en "overett"-peiling med gjenkjennelig landskap.. Og sånn sett begrensa leteområdet til en rett strek.. Med et avgrensa område på et kart, så hadde nok håpet også vært større. Poeng mener nå jeg. Pluss annet utgangspunkt for filming generellt. 360, et must..
            Mvh
            Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Rally-Kåre
              • Feb 2008
              • 330

Originally posted by Soarer
              Tenk om du hadde kamera som kunne snu seg helt bakover der. Når tåka letta, så kunne du da foretatt en "overett"-peiling med gjenkjennelig landskap.. Og sånn sett begrensa leteområdet til en rett strek.. Med et avgrensa område på et kart, så hadde nok håpet også vært større. Poeng mener nå jeg. Pluss annet utgangspunkt for filming generellt. 360, et must..

Jo eg kunne jo ha filma meir med 360 grader, men tåka låg nede heile dagen, og batteri
              til videosender varte kansje ein liten time etter eg slo av forbindelen.
              So video hadde berre vert tåka resten av fimen, men også video-opptagar hadde gått tom etter ein liten halvtime.
              Og så vart det vind seinare på kvelden, så flyet kan ha blitt blåst utover mot Djønno, der eg flaug fra dei siste turane.

Men ang 360 grader kamera, klarar du å filma ørna som ligg bakom flyet, og samtidig
              ligga på heng?
              Eller vert det ein ana person som filmar/styrer kamera bak.
              Eg er spennt på om du klarar å gjera det aleina, ikkje lett å ligga på heng, å sjå så lenge bakover på ørna, trur eg da!
              Du må seia i fra når du har video av ørna, eg gledar meg
              FPV-DUDE

Comment

• Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

Uflaks den tåka ja.
                Som sagt så laborerer på ideen jeg har med å få kamera til å snu helt rundt med bruk av kun en helt vanlig servo. Kameraet jeg skal ha kommer når de får det på lager, men skal ha klart opplegget til den tid.
                Ser nok for meg at det er best med to mann for slik filming som jeg har i tankene, men får jo prøve sjøl også.
                Det blir Easyen først, så skal opplegget over på hangfly og ørn for filming av det som måtte være i lufta. Og så må jeg kjøpe en ny pc, lære meg å lage film osv osv. Men i mars tror jeg det lysner med mye av det der. Det er iallefall en del av hobbyen som er ny for meg, og dertil spennende for meg også
                Mvh
                Gudmund

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

Da holder det på å skje ting her
                  Etter mye knot og ball, så endte jeg opp med å bruke en tetning for PG 13,5 nipler som elektrikere kjenner til. Det er den du ser i bakkant av servoen.
                  Egentlig hadde jeg tenkt å lage en utvekslig på flatsida av servoen, men da det ble enda mere knot og ball, så droppa jeg det. Da var det at denne ideen ramla inn.
                  Og sånn måla er på denne servoen (D-MG16 fra Hobbycity, egner seg nok ikke til noe annet heller), så er det helt perfekt match mellom servohjul (Futaba) og utveksling.
                  Ved vanlig utslag på servoen, så får jeg faktisk mer enn 180 grader fra senter stikke og ut.
                  Kamera blir der hvor sideror vanligvis er, for på en Easyglider, så er det null problem å fly uten ( de som kjenner meg rister på hodet igjen

Så er det å få en arm opp ifra gummihjulet..
                  Leita hele huset rundt, og det beste jeg fant i farta var hylsa til en sprittusj.. Men den passet perfekt den, så med lynlim for gummi og metall, så får jeg et skikkelig feste også.
                  Oppå den blir panorama-servoen festet, på en eller annen måte..
                  Jeg har liksom sett for meg det at det er litt "kult" å la kameraet ta en titt på utsida av flyet når det kikker ned. Og muligens så blir det slik. Noen sa at en merker at en snur kameraet i yaw (siderorsakse), men det finnes botemiddel for sånt..

Om noen lurer, så er kontakten mellom drev og utveksling såppas at det er null problem å snurre servoen når en beveger på det minste hjulet.
                  Over tid, mulig at det laget et hakk i gummien der servohjulet står innpå, men dette er bare en prototype. Alt det her kan bli bedre enn det er, jeg bare lagde det for å vise prinsippet.
                  Pan-servoen er som sagt en billigservo, og har mål som en Futaba 3150.

Antenna for kameraet har jeg valgt å legge helt bak til sidestabèn. Dette for å muligens unngå forstyrrelser i bedre grad. RX antenne er forlenget fire ganger, så ikke umulig at det blir å se film ifra litt høyere enn vanlig i morra.
                  Jeg har rigga opp en DVD skjerm som ungene bruker på langtur, den har jeg å se på når jeg forhåpentligvis får fyra opp det her
                  Synes ideen var bra iallefall, og snertvint deluxe
                  Attached Files
                  Mvh
                  Gudmund

Comment

• Rally-Kåre
                    • Feb 2008
                    • 330

Da holder det på å skje ting her
                    Etter mye knot og ball, så endte jeg opp med å bruke en tetning for PG 13,5 nipler som elektrikere kjenner til. Det er den du ser i bakkant av servoen.
                    Egentlig hadde jeg tenkt å lage en utvekslig på flatsida av servoen, men da det ble enda mere knot og ball, så droppa jeg det. Da var det at denne ideen ramla inn.
                    Og sånn måla er på denne servoen (D-MG16 fra Hobbycity, egner seg nok ikke til noe annet heller), så er det helt perfekt match mellom servohjul (Futaba) og utveksling.
                    Ved vanlig utslag på servoen, så får jeg faktisk mer enn 180 grader fra senter stikke og ut.
                    Kamera blir der hvor sideror vanligvis er, for på en Easyglider, så er det null problem å fly uten ( de som kjenner meg rister på hodet igjen

Så er det å få en arm opp ifra gummihjulet..
                    Leita hele huset rundt, og det beste jeg fant i farta var hylsa til en sprittusj.. Men den passet perfekt den, så med lynlim for gummi og metall, så får jeg et skikkelig feste også.
                    Oppå den blir panorama-servoen festet, på en eller annen måte..
                    Jeg har liksom sett for meg det at det er litt "kult" å la kameraet ta en titt på utsida av flyet når det kikker ned. Og muligens så blir det slik. Noen sa at en merker at en snur kameraet i yaw (siderorsakse), men det finnes botemiddel for sånt..

Om noen lurer, så er kontakten mellom drev og utveksling såppas at det er null problem å snurre servoen når en beveger på det minste hjulet.
                    Over tid, mulig at det laget et hakk i gummien der servohjulet står innpå, men dette er bare en prototype. Alt det her kan bli bedre enn det er, jeg bare lagde det for å vise prinsippet.
                    Pan-servoen er som sagt en billigservo, og har mål som en Futaba 3150.

Antenna for kameraet har jeg valgt å legge helt bak til sidestabèn. Dette for å muligens unngå forstyrrelser i bedre grad. RX antenne er forlenget fire ganger, så ikke umulig at det blir å se film ifra litt høyere enn vanlig i morra.
                    Jeg har rigga opp en DVD skjerm som ungene bruker på langtur, den har jeg å se på når jeg forhåpentligvis får fyra opp det her
                    Synes ideen var bra iallefall, og snertvint deluxe
                    ....det er videosender du har bak i stjerten?? eller?
                    Og om du har 4m antenne bakover ut av haleparti, om eg sjønar deg rett....
                    da er det ikkje mye avstand mellom videosender og rc-tx.
                    FPV-DUDE

Comment

• Soarer
                      • Mar 2005
                      • 1856

Med 15 gram i stjerten på rx antenna, så henger den nesten rett ned.
                      Da blir det nesten 60 cm mellom videosender og rx for styring, beregnet 60 grader slepevinkel på rx antenna i normal flukt.
                      Rx antenne går forresten rett ut av cockpit i "fritt fall", rett ut.
                      Videosender i stjerten ja, en må jo prøve ideene sine
                      Last edited by Soarer; 13-03-09, 00:34.
                      Mvh
                      Gudmund

Comment

• Rally-Kåre
                        • Feb 2008
                        • 330

Med 15 gram i stjerten på rx antenna, så henger den nesten rett ned.
                        Da blir det nesten 60 cm mellom videosender og rx for styring, beregnet 60 grader slepevinkel på rx antenna i normal flukt.
                        Rx antenne går forresten rett ut av cockpit i "fritt fall", rett ut.
                        Videosender i stjerten ja, en må jo prøve ideene sine
                        ååååå.......slik ja....den vakje dum
                        FPV-DUDE

Comment

• Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

Me fer sjau
                          Kamera kom forresten i posten uten noe som helst å betale, hakke peiling på om de jeg bestillte hos gjør sånt til vanlig.
                          Ikke nok med det, idag kom det et kamera til.... (!).. Men skal returene det, da det må være en feil utifra kvitteringa mi.

Og om et så kjapt utslag som fra senter stikke og ut kan bli, blir altfor ømfindtlig, så er det bare å stille inn ønsket tid servoen skal bruke, på en MPX iallefall. Så jeg ser egentlig lyst på det her..

Når det er i boks, så skal det hele heves opp i en "rigg", sånn at jeg kan få bedre perspektiv på videoen, og da bli en unit som enkelt kan flyttes over på hvilket som helst fly. Målet er i å få kamera en sånn 40 cm over halen på ørna når den flyter hit og dit.
                          Har tatt høyde for litt av hvert når jeg klipte ledningene og bestemte lengde på de nye. En investering verdt mye mye mer enn alt anna tull en bruker tusen kroner på, spør du meg da
                          Last edited by Soarer; 13-03-09, 00:19.
                          Mvh
                          Gudmund

Comment

• bad scientist
                            • Oct 2006
                            • 1506

Soarer.
                            Terningkast 7 angående den servoutvekslinga du lagde! Digger å se løsninger lager av "ting man finner i skogen"!!!
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

Takker takker, er fornøyd selv jeg med den.
                              En møter jo på problemer som kan være "store", men løsninga er nesten alltid det enkleste.. Og av og til så får en svar som en roper i skogen du nevner, da må en snu seg og prøve noe annet, annen retning. Løsninga blir som regel hodeputa... Og da som regel utafor boksen.
                              Funker som snus iallefall. 240 grader på en retning fra senter med stikka. Stille ned hastighet og utslag, så er en der jeg tenkte at det skulle være Rolig og fint liksom, med alle muligheter på det du skal filme. Detta blir kjekt

Glemte å nevne at gummipakninga er borret opp for hånd, og at "lageret" i den er en isolasjon til ei 2,5 kvadrat isolert kabelsko (blå).
                              Det var det beste jeg fant i farta, men det funker. Ellers så er det en 4 mm maskinskru i enden på servoen, skrudd fast som du ser.

Nå har jeg limt fast røret fra tusjen også, og det sitter dønn fast. En platform med maaange muligheter..
                              Servoen går fremdeles lett og ledig etter liming av røret.

Handla forresten en Acer 5920G pc igår. Demobrukt uten ei ripe for 3000.. Mye bedre enn den dampmaskina jeg skriver det her på.
                              Så nå skal jeg ta for med Pinacle 12 Ultimate også, gruer meg mere for det da enn de andre tingene det her krever
                              Last edited by Soarer; 13-03-09, 01:10.
                              Mvh
                              Gudmund

Comment

• Soarer
                                • Mar 2005
                                • 1856

Ørn med kamera: http://www.youtube.com/watch?v=lswBDZuL-8w&feature=dir

Svært inspirerende..
                                Mvh
                                Gudmund

Comment

Working...