Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Trigger is DOWN !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    svemoe....

    skal prøve å lage en slik 'duct' til en CAP. Motoren må henge ned i 45 grader for å få plass til forgasser innefor cowling og da må jeg lage noe som kan lede lufta ned til sylinderen.
    Tror dette kan funke....skal i allefall prøve
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #17
      Originally posted by svemoe
      Alle RCV - motorene skal ha 4-6 % castor for å sikre en god varmeoverføring mellom den roterende sylinderforingen og kjøleribbene.

      RCV bruker stål i sine stempelringer, noe som gjør at de krever en ganske lang innkjøring. Sverre
      RCV motor og Webra T-4 4 takt motor med roterende ventil har noe felles når jeg tenker på castor olje. Ikke bare lede varmen, castor olje har bedre evne til å tette mellom roterende ventil mot lekkasje og brenner ikke opp ved høy temperatur.

      Ikke akkurat stål i ringer, ringene er nemlig laget av støpejern pga høy grafittinnhold som bidrar til bedre smøreevne og tåler mot skjæring i stål.
      Dvs støpejernring løper i stålforing, ulike materialer sliter minst enn like materialer.

      Jens Eirik

      Comment


      • #18
        Originally posted by Motorboy
        Ikke akkurat stål i ringer, ringene er nemlig laget av støpejern pga høy grafittinnhold som bidrar til bedre smøreevne og tåler mot skjæring i stål.
        Dvs støpejernring løper i stålforing, ulike materialer sliter minst enn like materialer.

        Jens Eirik
        Helt enig med deg i alt annet du skriver, men i motsetning til andre motorer, som normalt bruker støpejernsringer, så bruker faktisk RCV en spesiell støpestållegering. Dette gjør at disse motorene gjerne krever en mere grundig innkjøring enn det som er vanlig for å unngå skjæring, noe som du faktisk også er inne på, om enn litt indirekte. Ellers er vi som sagt helt på bølgelengde.

        Sverre
        Real airplanes have two wings and round engines

        Comment


        • #19
          så bruker faktisk RCV en spesiell støpestållegering. Sverre
          Du nevnte støpestål legering, jeg bruker ofte ordet støpejern selv om jeg mener det samme for støpestål pga gammel vane selv om jeg vet det finnes flere typer støpestål/støpejern.

          Er stempelringen utstyrt med krom mot slitasje og ser veldig liksom speilblank i RCV motoren?
          Har du prøvd å bøye brukt stempelringen til den brekker lett eller bøyer til annen form?

          Hvordan finne ut hvilken materiale i ringen:
          Brekker lett=støpejern/støpestål
          Bøyer til annen form=stål og oftest utstyrt med krombelegg mot slitasje, utseendet er mye blankere enn støpestål.

          Jens Eirik

          Comment


          • #20
            Originally posted by Motorboy
            Er stempelringen utstyrt med krom mot slitasje og ser veldig liksom speilblank i RCV motoren?
            Har du prøvd å bøye brukt stempelringen til den brekker lett eller bøyer til annen form?

            Jens Eirik

            Helt ærlig, Jens Eirik, så kan jeg ikke svare på dette da jeg ikke har hatt behov for å åpne motoren ennå, og forhåpentligvis blir det lenge til det blir nødvendig! Opplysningen om at det er stålring i RCV'en fikk jeg fra den tidligere importøren av RCV i USA, og jeg har ingen grunn til å betvile det han sier.
            Hvorfor så utradisjonelt materiale i en stempelring? Jeg aner ikke, men jeg antar det har noe med den spesielle belastningen ringen utsettes for i og med at sylinderen roterer samtidig med at stempelet har en normal opp-ned bevegelse.

            Sverre
            Real airplanes have two wings and round engines

            Comment


            • #21
              Originally posted by Motorboy
              Hvordan finne ut hvilken materiale i ringen:
              Brekker lett=støpejern/støpestål
              Bøyer til annen form=stål og oftest utstyrt med krombelegg mot slitasje, utseendet er mye blankere enn støpestål.

              Jens Eirik
              Jeg har hatt min oppe, men demonterte ikke stempelring. Den så ikke ut som om den var krombelagt, men om det var støpestål eller støpejern er vanskelig å bedømme uten slipeprøve eller å bøye/brekke den.

              -Exlex-
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment

              Working...
              X