Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Katana 40 Freestyle - pulverisert....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Onkel Modellfly
    Ja ja var på eikrem i dag å flydde noen tanker med do itn...Nydelige forhold i dag.....
    Er det bildet fra idag? Hva skjedde?
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #32
      Ja var der tidligere i dag...Skulle se hvor lavt jeg klarte å hovre. Satt ny bakkerekord i dag med hovring med halen helt nedi...Så begynte jeg å få til tailslides, men det skulle jeg ha trent på litt høyere oppe kanskje..Hjernen vår består jo av elektroniske impulser, så jeg kommer meg unna med at jeg fikk en "glitch".....
      Hans P Førde

      Comment


      • #33
        Originally posted by tyor
        før du evt putter utsyret inn i ett annet fly så ville jeg nøye sjekket bryter og kadler mellom bryter og batteri også. har selv mistet kontakten pga det.
        Man putter ikke sånt utstyr som har vært med i en sånn kræsj andre steder enn i bøtta.
        Last edited by Guest; 16-03-06, 16:33.

        Comment


        • #34
          Her er noen bilder av noen av restene av motoren. Tror ikke det er mye håp her nei.
          Attached Files
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #35
            Luen av for Katana 40'n

            Dette var trist Katana historie... I min tidligere modellflyver tid pleide man å samle restene for høytidelig brenning. Gjør man det fortsatt? Men da må det som sagt være noen brennbare rester igjen...
            ----------------------
            Emil
            Phoenix RC
            ----------------------
            Super Frontier 40
            Katana 40

            Comment


            • #36
              Originally posted by Timecop
              Dette var trist Katana historie... I min tidligere modellflyver tid pleide man å samle restene for høytidelig brenning. Gjør man det fortsatt? Men da må det som sagt være noen brennbare rester igjen...
              Har noen smårester, faktisk et balanseror som er helt. Men men, det nye flyet er snart klart. Ror og noen servoer kom på plass idag, resten tar jeg i morgen. Går sikkert bedre denne gang
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment


              • #37
                Tore, jeg har opplevd noe liknende en gang...eller flere ganger.
                Fløy i et par minutter så kom det noen nervøse rykninger i flyet, ett sekund
                eller to senere bar det loddrett nedover...ingen kontroll i det hele tatt, det virket som alle servoene hadde låst seg.
                Flyet var plantet godt nedi myra, helt opp til vingen!

                Dette var en 140cm QB40 trainer, 6mm finer trukket med nylon, så den var sterk som stål. Det var bare å ta et godt tak i halen og røske flyet ut av jorda. Ingen nevneverdige skader på flyet. Blåste noe 'dritt' ut av motoren,
                sjekket over alt og tok en rekkeviddetest, alt ok, så jeg tok flyet opp igjen.
                Fløy noen minutter uten problemer, så skjedde det igjen...denne gangen ble
                det en litt villere ferd...turtall opp og ned o.s.v. Tydelig radiotrøbbel.

                Avsluttet for dagen og ladet alle batteriene, skiftet mottaker (for det så jo ikke ut til at det var en bestemt servo som var problemet), skiftet mottakerbatteri, og kontrollerte alt jeg kunne.
                Ny tur oppi lufta og ny radiofeil og crash etter 5 minutter!

                Det viste seg etterhvert at det var mottakerbatteriene som var problemet.
                Pakkene var 4-cell AA NiCad. Når jeg ristet på pakkene så kunne jeg høre, og
                kjenne, at det var noe løst inni en eller flere celler. Koplet til en lampe og banket pakken mot bordet...og lampen blinket, så det var tydeligvis kontaktfeil i pakken. Dette gjalt begge batteripakkene som ble brukt på dette flyet. Sjekket også to andre batterier av samme type som ble brukt på andre
                fly, men disse hadde ikke kontaktfeil.

                Batteriene ble rett og slett ødelagt etter en times bruk i QB'en og årsaken var
                at jeg hadde plassert batteriet helt opp mot firewall, uten skumgummi rundt.
                Så...nytt batteri (samme type), men denne gang med skumgummi rundt...og problemet var løst!

                Så da fikk jeg erfare at batterier tåler IKKE sterke vibrasjoner. Etter dette ble
                jeg nøye med å beskytte alt radioutstyret mot vibrasjoner.
                Besøk min hjemmeside:
                http://home.online.no/~eikarlse/index.htm

                *******************************************
                Hilsen
                Eirik Karlsen

                Comment


                • #38
                  Hei Eirik!
                  Dette er selvfølgelig en mulig årsåk. Batteriet var fast, men ikke spesielt isolert. Med meg varte det da kun 2 minutter. Kan selvfølgelig lodde sammen cellene som var i flyet igjen å teste men..

                  Egentlig ferdig med å etterforske dette krasjet, er så mye rart som kunne ha spilt inn her. Har hørt om flere som har hatt radiotrøbbel på denne plassen også. For å være 100% sikker er ikke så mye som en kabel brukt opp igjen etter dette.
                  Tore

                  www.skalamodellflyklubb.no

                  Comment


                  • #39
                    Så fikk fly nr 2 seg også en smekk idag.. Kom sakte flygende ca 2 meter over bakken i sidevind, så stoppet motoren! Har vært en ulyd fra denne motoren, men idag fant den plutselig ut at den skulle gi seg. Skulle være en smal sak å fikse denne skaden.
                    Attached Files
                    Tore

                    www.skalamodellflyklubb.no

                    Comment


                    • #40
                      Auuda!
                      ser heldigvis ut som om det lar seg fikse relativt greit.
                      Katanaen også liker seg best når motoren går ja ... for noen måneder siden stoppet min like etter takeoff. Hadde kun 5 m høyde. Jeg fikk akkurat samlet fart nok til å flate den ut før den traff banen med et brak. DET var siste tur med hjulkåper på den modellen for å si det sånn...
                      Ser ut til at canopyen er hel fremdeles?
                      Jeg reiste på ferie før jeg rakk å stikke innom deg å hente den gamle serru.
                      Er du fremdeles i Ålesund i uka?
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #41
                        Ja Katanaen er klar til nye oppdrag den nå, skal opp igjen imorgen. Virker som den plutselig har blitt litt mager på tomgang av en eller annen merkelig grunn..

                        Fortsatt i Ålesund ja, så det er bare å si fra om den canopyen.
                        Tore

                        www.skalamodellflyklubb.no

                        Comment

                        Working...
                        X