Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-hobbyen koster, kanskje bytte til Hi-Fi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Galskap? Tja, sikkert.
    Forskjeller? Helt klart.
    Sær interesse? Kanskje, i likhet med modellfly, MC, basehopp, seilbåt, PC, PG og svært mye annet.

    Interessen i kombinasjon med litt penger og et miljø rundt som er pådrivende for nye saker gjør at man stadig vil ha mer og bedre. (I alle fall de svake sjelene blant oss...) Vi som flyr modellfly kunne nok gjort det meste med en .90-modell med gode acroegenskaper, men hvor mange har bare èn modell i drift og samtidig er aktiv? Hvor mange er aktive MC-entusiaster og ikke vil oppgradere til årets heteste modell istf å beholde den man har? Hvor mange føler ikke at dem MÅ ha 3 fot større båt før neste sesong? Og det heteste av PC-spill funker selvsagt ikke på den heteste PC-en man kjøpte i fjor? Og den aller nyeste PG-en har et glidetall på 8,33 så den man har fra i fjor som bare har 8,25 gjør at man plutselig ikke har fnugg av sjanse til å kjempe i toppen i årets konkurranser. Osv osv osv.

    Man må sammenligne for å høre forskjeller, og personlig har jeg kjente som har HiFi som koster mer enn en milla Hører klare forskjeller på ting, men å bygge nytt hus der hele underetasjen skal være horn med 15 meters lengde og betongsøyler uten direkte kontakt med gulvet i 2 etasje der man skal sitte og lytte er utopi for meg. Men jeg kjenner en som har gjort det. Jeg lagde forresten en del jording der, og brukte 50-kvadrat kabel...

    Nei, modellflyging er rimelig.
    Eller modellflyging er svindyrt.

    Begge deler er sant, det er utøveren som velger nivå og kostnad.

    Og HiFi er spennende. Men man kommer aldri helt i mål. Spesielt hvis "lyden" er det man interesserer seg for og ikke musikken. Nemlig.

    Livet er for kort til å ikke interessere seg for litt spennende saker.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Lurium 2000?

      Selvfølgelig må man ha kvalitetskabel for digital lyd også slik at alle bit'ene blir fraktet trygt fram: www.hificenter.no is parked
      Det er jo innlysende at dersom bit'ene går gjennom en bit vanlig coax kabel, så blir det vanskelig å få "et enestående åpent, presist og luftig lydbilde" etter D/A konvertering .
      Fred Larssen

      Comment


      • #18
        Originally posted by Eureka View Post
        For å sitere fra HiFi Centerkjeden:

        "Valhalla strømkabelen har en utrolig høy utbredelsesfart, ulikt vanlige strømkabler som bare har 50 % eller mindre av lysets hastighet. Faktisk har Valhalla en utbredelsesfart på hele 90 % av lysets hastighet! Dette betyr store forbedringer i både lyd - og bildekvalitet."

        Hmmmmm, jeg trodde faktisk at elektroner beveget seg med tilnærmet lysets hastighet uansett kvalitet på kabler.

        Je hadde en gang en lærer i fysikk, han kom med en drøy halvmeter med kabel og sa "dette er et nanosekund". så pekte han på et bilde av en diger kveil med kabel og sa "dette er et millisekund". Kan ikke huske at han foredro noe om at kablenes kvalitet innvirket på hastigheten.

        Hvis lydsignalene beveger seg med "bare" 50% av lysets hastighet, hvor lange må kablene være før man kommer opp i en forskjell på, la oss si 0,5 sekunder?


        Kjell
        Faktisk så beveger elektroner seg sakte gjennom en kabel. Det er snakk om millimeter per sekund hvis jeg husker riktig. Hvis du kunne se elektronenen så ville du kunne fulgt ferden gjennom en kabel med en DC-spenning. Ved AC-så vil elektronene bevege seg frem og tilbake noen brøkdels millimeter inni kabelen.

        Elektrisk strøm derimot går tilnærmet lysets hastighet gjennom kabelen.

        Den påstanden i webshoppen der burde klages inn til forbrukerrådet.

        Comment


        • #19
          I fare for å ødelegge en morsom diskusjon: Det HiFi Centerkjeden prøver å si er nok litt riktig. En kabel er en samling induktanser og kapasitanser. Dette vil gi en varierende forsinkelse i kabelen som funksjon av frekvens, noe som igjen påvirker lydbildet.

          Comment


          • #20
            En ting som er helt klart er at begge ting er morsomt !!!!!

            En annen ting som er helt klart er at disse hobbyene kan sammenilgnes. prismessig.

            Gøy med fly inntil man passerer en viss grense, la meg si 120 size Og det blir enda bedre\mere morro etter det, dog koster det da skjorta.

            Samme er det med Stereo. Man kan komme fint i havn med et knall Surround oppsett til 30.000,- (bare lyd) Og da kommer man ille langt faktisk.
            Skal man overgå dette og virkelig føle at man har oppgradert lyden koster det faktisk 1 gjennomsnittelig årslån, brutto.

            Man betaler mye mere for noe som gir litt mere

            Men entusiast skal bare ha..... Og nyter det


            Og for all del, kjøp det man vil ha selv for å bli fornøyd, ikke kjøp for å tilfredstille andre
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

            Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

            Comment


            • #21
              Selvbygg er artig, også innen HiFi ja.
              Kjører selv på "hjemmebygde" F3Lyd høyttalere. Problemet som dukka opp da dem var klare til test (og innspilling seff...) var at det sluttrinnet jeg hadde ikke klarte å vekke dem til liv. Så da var det selvsagt et nytt sluttrinn fra Acurus som ble handla inn. Da ble det lyd god nok for meg Det leverer lyd ett minutt etter at jeg har slått av strømmen til det også Godt dimensjonert mht lytter.

              Så kom problemet; jeg fikk låne det nest største sluttrinnet fra DynamicPrecision for en hjemmetest av en kompis... ... ... Ja, hvor lenge var man i paradis? DET var lyd det. Holdt på å bla opp 70k på flekken, for det MÅTTE jeg bare ha. Men jeg besinna meg, men vet ikke hvor lenge det varer.
              Det andre problemet med stereoen er at stua mi er for smal. Høyttalerne skal 1 meter fra bakvegg og 1,5 meter fra sidevegg for å lyde godt. Blir vanskelig å ha stua som stue og samtidig la stereoen få nok plass til å låte godt. Dumt med bare èn recliner pluss stereoen som inventar i ei stue...?
              Dermed måtte stereoen krympes så det ble gulvplass nok til alle modellene som er i transit mellom hobbyrom, byggerom og ettersynsrom... Løsningen er seff å kjøpe et større hus, ikke sant?

              Har investert i ny hjemmekinoforsterker, noe som betyr å strekke kabler og montere 4 nye høyttalere (i tillegg til de 5+1 som er fra før). Og nå kommer et nytt system der det strengt tatt trengs enda 2 høyttalere Nei, man kommer aldri i mål! Hjelp, jeg blir GAL(ere)!

              Entusiaster er ikke som andre.

              PS: digitale medier har ikke noe i ekte HiFi-anlegg å gjøre
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                Som engasjoerte modellflygere sitter dere vel litt i glasshus? Hvor mange er av oss er det som har brukt mye penger på fly, motorer og elektronikk som ligger langt over hva vi noen gang kan klare å utnytte? Noen ganger er ikke alle innkjøp fornuftige, det handler mer om den gleden det er ved å eie noe skikkelig! Selv driver jeg med "hifi", så jeg kjenner veldig godt til Valhallas produkter og også de noe merklige påstandene i markedsføringen.

                Vil avslutningsvis si at hifi og dertil mye lytting til musikk er en fantastisk flott hobby og som er med på å "lade" batteriene etter en lang dag på jobb!
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #23
                  Jeg vil legge til diskusjonen at det etter min mening, fins to typer "hififreaker" Den første (som jeg er i) er de som er glad i god musikk, og er fornøyd med et anlegg til 30-40.000,-, Den andre, er de som er glad i god lyd, de sistnevnte blir etter mitt syn, aldri fornøyd.

                  Jeg for min del, har hatt samme annlegg i ca. 5 år, og er fortsatt fornøyd, selv om det er kommet MYE nytt og fint
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #24
                    Helt enig med Tom Erik egentlig, men uenig au

                    De pengene man bruker på overkill i RC hobby merker man aldrig noe til før man trår til i luften, men det man legger ekstra i stereo nyter man hver gang man har anlegget igang.
                    For min del er det ofte.

                    Og jeg opplever stor forskjell\hører godt når forsterker og resten er driftsvarmt.

                    Overført til RC : Ikke juster\stol på en kald motor
                    Ønsker dere en god dag på feltet !
                    Birger Mork

                    Mine besittelser :
                    Flygreier (Massevis)
                    Heligreier (En Mini Titan)
                    Bilgreier (Et par stk.)

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by sigve View Post
                      Hehe..ka med det som e inne i veggen? 50 meter slitte tynne kobber kabler, gjerne på samme kurs som masse andre støyende apparater, gamle engangsskiringer. for ikke å snakke om trafostasjonen nede i gata som e fra 60-tallet, sikkert litt støy fra den å...

                      lurer på om noen har tenkt på dette og faktisk gjort noe med det?
                      Poenget med en god strømkabel er å hindre utstråling av elektriske felter som kan påvirke nærliggende komponenter som cd-spiller, platespiller forsterkere eller kablene som forbinder disse sammen. Det har ingen ting med kablene i veggen å gjøre, da disse normalt befinner seg langt unna den fintfølende elektronikken. En god kable har også en filter-egenskap som "rydder" opp eller glatter ut noen av de feilene som kommer ut på ledningsnettet.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #26
                        Den trenger ikke koste 10000 for å være skjermet.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Tom Erik View Post
                          Som engasjoerte modellflygere sitter dere vel litt i glasshus? Hvor mange er av oss er det som har brukt mye penger på fly, motorer og elektronikk som ligger langt over hva vi noen gang kan klare å utnytte? Noen ganger er ikke alle innkjøp fornuftige, det handler mer om den gleden det er ved å eie noe skikkelig! Selv driver jeg med "hifi", så jeg kjenner veldig godt til Valhallas produkter og også de noe merklige påstandene i markedsføringen.

                          Vil avslutningsvis si at hifi og dertil mye lytting til musikk er en fantastisk flott hobby og som er med på å "lade" batteriene etter en lang dag på jobb!

                          Huffdah! Der tok du meg...

                          Mvh Einar - med Biltemakabler og super lyd på et tjuefireårs Technicsanlegg...

                          Comment

                          Working...
                          X