Unconfigured Ad

Collapse

Posten Norge og reklamasjon..?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erik er snill
    • Aug 2008
    • 86

    #16
    Antatt tollpliktig betyr ikke at det blir mva på dette. Har fått det hver gang jeg har sendt noe med vanlig post eller registrert post fra Hong Kong. Dersom det sendes med EMS skjer ikke dette, men det blir MVA dersom beløpet er over kr. 200,- selv om det er krysset av for gift.

    Mvh

    Erik

    Originally posted by Hirobofly
    Men, EMS er vel kun en tjeneste som Posten har vel?? (EMS-Express Mail Service). Siden dette er express-delen, så har dem valgt å ha egen avdeling som håndterer dette og har sin egen kundeservice, men likevel en del av Posten og tilbys som tjeneste?
    Blir jo noe annet når eks Posten er lokal agent for eks TNT eller lignende, og det blir en "overlevering" fra original transportør og til Posten. Da går det fort flere dager extra.

    Foresten, det er ikke automatisk noe alvorlig i status: Antatt Tollpliktig.
    Det er en status som settes på om pakka skal innom innfortillingen og beregnes moms. Har du gitt dem tillatelse til dette, og faktura finnes på/inni pakka, så gjør Posten dette og pakka suser videre etter noen timer eller kanskje 1 dag.

    Comment

    • Øyvind M
      • Oct 2008
      • 837

      #17
      Originally posted by Erik er snill
      Antatt tollpliktig betyr ikke at det blir mva på dette. Har fått det hver gang jeg har sendt noe med vanlig post eller registrert post fra Hong Kong. Dersom det sendes med EMS skjer ikke dette, men det blir MVA dersom beløpet er over kr. 200,- selv om det er krysset av for gift.

      Mvh

      Erik
      Er du sikker? jeg fiikk ikke toll når broren min i USA sendte meg en pakka der han skrev 200 dollar på verdi og gift. denn gikk med ekspress gjennom usps
      dx7

      Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
      Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
      Løten MFK
      Stay Frosty

      Comment

      • roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

        #18
        Originally posted by Øyvind M
        Er du sikker? jeg fiikk ikke toll når broren min i USA sendte meg en pakka der han skrev 200 dollar på verdi og gift. denn gikk med ekspress gjennom usps
        Hvis den er merket som gave, mener jeg grensen er NOK 1000,- den er uansett høyere enn 200,-
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment

        • ERJ
          • Aug 2007
          • 935

          #19
          Nå er det ikke farta pakken tar som var utgangspunktet mitt...MEN...
          For all del, jeg kan henge noe på den knaggen også! - Pakken - et
          ferdigfly - ble avsendt den 20.mai fra sørnorge...Ankommer Oslo den
          22... Og blir liggende i 5 - FEM - dager! Alt meget GODT dokumentert
          i følge Posten's EGET sporingssystem! Har jeg fortsatt da INGEN grunn
          til og være misfornøyd når også pakken er fullstendig ramponert???

          Mvh Einar - helt tydelig at vi har forskjellige erfaringer og at ting lettere
          skades på lange transporter INTERNT i Norge!
          Last edited by ERJ; 08-06-09, 17:27.

          Comment

          • Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

            #20
            Originally posted by roadrune
            Hvis den er merket som gave, mener jeg grensen er NOK 1000,- den er uansett høyere enn 200,-
            Grensen er kr 1000,- for mva frie gaver mellom privatpersoner. Står et firma som avsender så regnes det ikke som gave uansett verdi.

            Tar tid å skade en pakke skikkelig så 5 dager er sikkert normalt

            Comment

            • Øyvind M
              • Oct 2008
              • 837

              #21
              Originally posted by Mk.V
              Nå er det ikke farta pakken tar som var utgangspunktet mitt...MEN...
              For all del, jeg kan henge noe på den knaggen også! - Pakken - et
              ferdigfly - ble avsendt den 20.mai fra sørnorge...Ankommer Oslo den
              22... Og blir liggende i 5 - FEM - dager! Alt meget GODT dokumentert
              i følge Posten's EGET sporingssystem! Har jeg fortsatt da INGEN grunn
              til og være misfornøyd når også pakken er fullstendig ramponert???

              Mvh Einar - helt tydelig at vi har forskjellige erfaringer og at ting lettere
              skades på lange transporter INTERNT i Norge!
              Helt klart skal man reagere hvis man får en pakke smadra på døra! Det er og for lenge at en pakke ligger 5 dager i oslo før den sendes videre.

              Det jeg ville tilføye var at ikke alle saker var slik som du og mange andre her har opplevd!
              Som sagt, helt enig med deg. Man skal forvente bedre!
              dx7

              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
              Løten MFK
              Stay Frosty

              Comment

              • roffe_ek
                • Aug 2008
                • 254

                #22
                Enda en dårlig erfaring.

                Jeg har også dårlig erfaring med posten, har bestilt en del ting og tang fra USA bla noe verktøy og Balsa, her i Norge har de jo ikke alt en kunne trenge av kjekt verktøy, så for 6 uker siden bestilte jeg noe fra Micromark har handlet der tidligere også med suksess, det har tatt ca 3 uker før varene har ankommet tidligere. Nå har jeg imidlertid venta lenge, varene gikk fra USA 1 mai og har enda ikke kommet. Jeg fikk ikke sporingsnummer på pakka jeg bestilte fra Micromark, og posten kan nå ikke hjelpe meg med å finne den. Er dette vanlig? Noen med liknende erfaring og hva bør en gjøre? Har forsøkt å kontakte micromark for å få sporingsnummer på pakka men de svarer ikke.

                Comment

                • flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

                  #23
                  Får holde tråden varm, mens vi venter på resultatet av Mk.V's skademelding .
                  Her er foreløpig resultat på pakkesporingsfronten. Legg merke til at koreaneran brukte 17 timer på å få pakken ekspedert ut av landet. Posten Norge derimot, ja de jobber ennå med saken, og ennå skal den en tur nesten til Svinesund før den kommer oppover igjen. Var det noen som snakket om at EMS stod for "Express Mail Service"??

                  17:56 02-Jun-2009 Posting/Collection SL.MJ.GEONYEONG
                  Posting office zip code : 138200
                  Destination country : NORWAY
                  06:17 03-Jun-2009 Arrival at outward office of exchange INTERNATIONAL POST FFICE
                  11:13 03-Jun-2009 Departure from outward office of exchange INTERNATIONAL POST OFFICE

                  Dispatch number : 125
                  Handed over to Air carrier INCHEON


                  08.06.09 14.25 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0001 OSLO
                  05.06.09 14.28 AVVIK I PRODUKSJONEN Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO
                  05.06.09 13.29 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0001 OSLO
                  Fred Larssen

                  Comment

                  • Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

                    #24
                    som sagt, så skrev jeg det at EMS, betyr EMS til den er i landet. Posten og de utenlandske aktørene, har så og si null samarbeid.
                    Men igjen, alt kommer ann på hvor du bor i Norge

                    (holder jeg også tråden varm`?)


                    Ville bare legge til noe, kanskje ikke akkurat mot posten, men heller mot Hobbycity.
                    Bestilte en esc og litt snax til min havarerte(for 6. gang på 3 måneder) Belt cp. Tenkte jeg kunne spare litt på frakt, siden det ville bli litt dumt å ta ems som kosta mye mer enn det delene kosta! Så jeg tok regular air mail( jeg har ingen hastverk). Ble betalt 3 juni. og igår spurte jeg dem hvorfor ikke pakka var sendt enda. stod bare processing. Da fikk jeg svar at pakka var sendt forrige fredag, og at det bare tok litt tid før databasen ble oppdatert......... så ca 1 time etterpå sjekker jeg ordren min igjen. da er sporingsnr. kommet opp, og pakken er sendt. idag var sporningsnr hos HK post registrert og pakka underveis...... Tror dere det hele var tilfeldig?

                    (holder jeg også tråden varm`?)
                    dx7

                    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                    Løten MFK
                    Stay Frosty

                    Comment

                    • Litespeed
                      • Jun 2005
                      • 1064

                      #25
                      Originally posted by roffe_ek
                      Jeg har også dårlig erfaring med posten, har bestilt en del ting og tang fra USA bla noe verktøy og Balsa, her i Norge har de jo ikke alt en kunne trenge av kjekt verktøy, så for 6 uker siden bestilte jeg noe fra Micromark har handlet der tidligere også med suksess, det har tatt ca 3 uker før varene har ankommet tidligere. Nå har jeg imidlertid venta lenge, varene gikk fra USA 1 mai og har enda ikke kommet. Jeg fikk ikke sporingsnummer på pakka jeg bestilte fra Micromark, og posten kan nå ikke hjelpe meg med å finne den. Er dette vanlig? Noen med liknende erfaring og hva bør en gjøre? Har forsøkt å kontakte micromark for å få sporingsnummer på pakka men de svarer ikke.
                      Dette sier vel en del om seriøsiteten til det firmaet som du har bestilt varer ifra og ikke om Posten ............
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment

                      • roffe_ek
                        • Aug 2008
                        • 254

                        #26
                        Originally posted by Litespeed
                        Dette sier vel en del om seriøsiteten til det firmaet som du har bestilt varer ifra og ikke om Posten ............
                        Har tidligere aldri hatt problemer med dem, litt lang tid før du får det du har bestilt men de har alltid kommet hittil. Imidlertid er nok forsendelsen blitt borte i posten nå. Litt kjipt at de ikke svarer på henvendelsen min ang at varene ikke har kommet frem, men det er neppe deres skyld alikevel.

                        Comment

                        • bth
                          • Dec 2003
                          • 1639

                          #27
                          Originally posted by Øyvind M
                          som sagt, så skrev jeg det at EMS, betyr EMS til den er i landet. Posten og de utenlandske aktørene, har så og si null samarbeid.
                          Men igjen, alt kommer ann på hvor du bor i Norge

                          (holder jeg også tråden varm`?)


                          Ville bare legge til noe, kanskje ikke akkurat mot posten, men heller mot Hobbycity.
                          Bestilte en esc og litt snax til min havarerte(for 6. gang på 3 måneder) Belt cp. Tenkte jeg kunne spare litt på frakt, siden det ville bli litt dumt å ta ems som kosta mye mer enn det delene kosta! Så jeg tok regular air mail( jeg har ingen hastverk). Ble betalt 3 juni. og igår spurte jeg dem hvorfor ikke pakka var sendt enda. stod bare processing. Da fikk jeg svar at pakka var sendt forrige fredag, og at det bare tok litt tid før databasen ble oppdatert......... så ca 1 time etterpå sjekker jeg ordren min igjen. da er sporingsnr. kommet opp, og pakken er sendt. idag var sporningsnr hos HK post registrert og pakka underveis...... Tror dere det hele var tilfeldig?

                          (holder jeg også tråden varm`?)
                          Har bestillt noen ganger fra HobbyCity, og på EMS kommer sporingen fort opp, men på registrert air mail går det noen dager før sporingen kommer opp. Ser ut til å være normalt.
                          Bfight 210
                          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                          Phoenix RC Club

                          Comment

                          • Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

                            #28
                            Originally posted by flarssen
                            Får holde tråden varm, mens vi venter på resultatet av Mk.V's skademelding .
                            Her er foreløpig resultat på pakkesporingsfronten. Legg merke til at koreaneran brukte 17 timer på å få pakken ekspedert ut av landet. Posten Norge derimot, ja de jobber ennå med saken, og ennå skal den en tur nesten til Svinesund før den kommer oppover igjen. Var det noen som snakket om at EMS stod for "Express Mail Service"??
                            Skjønner ikke hva du sutrer over. Fremføringstiden er vel angitt til 3-5 dager dvs arbeidsdager her i landet og det inkluderer ikke tollklarering. Den brukte 3 dager på å komme seg til landet og hadde når du postet data vært underveis her i landet i under 1 arbeidsdag. Den lå over helgen pga tollklarering, dette er pga Tollvesenet (dvs staten dvs deg) og ikke Posten/EMS. Hadde avsender satt korrekt faktura utenpå hadde det kanskje gått fortere (om ikke tollpliktig) om tollpliktig så hadde det sikkert gått 1 arbeidsdag pga Tollvesenet....

                            Du har kjøpt VW fremføring og sutrer over at du ikke får en Porsche fremføring. Så langt er det helt ihht de betingelser du kjøpte frakten på så hva klager du egentlig over???? Har du ikke lest betingelsene kanskje?


                            Må det går fortere så er det bare å kjøpe raskere fremføring, men slutt å sutre over at dere ikke får mer enn dere har bestilt.


                            Roffe: Høres ut som du har kontakt med en useriøs (eller overbelastet) avsender. Antar du har kjøpt Airmail, da får man ikke et fungerende sporingsnummer, den tjenesten er ikke tilgjengelig ved airmail (eller surface) da pakkene ikke "skytes" i hvert ledd som ved EMS etc. Igjen, man får hva man betaler for, har du bestilt air/surface mail så har du ikke betalt for å få spore. Er pakken forsikret og du har med en seriøs avsender å gjør så sender han deg nye varer med en gang og krever erstatning fra USPS for det tapte.

                            Bth, jeg har samme erfaring med HC

                            Comment

                            • ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

                              #29
                              Jeg synes det er helt topp at dere deler på erfaringer både hva forsendelse og
                              mere generelt om små og store problemer, frustrasjoner og what ever man
                              måtte oppleve om det med internetthandel.

                              Når det gjelder "min sak" så er der fortsatt status quo... Jeg gir Posten Norge en
                              "liten" uke til... Før jeg dundrer løs og forhåpentlig blir det med særdeles skarp
                              ammunisjon... Jeg kommer ikke til og si noe i akkurat den rettningen her på
                              forumet om så skjer annet enn at jeg kommer til eventuelt og liste alle CC'er...
                              Det vil si dem som får kopi av de systemene som har med dette og gjøre...

                              By the way... Behandlingstiden for reklamasjon er alt for lang! Noe som skyldes
                              FORFERDELIG mange saker av denne karakter. Om noen vil protestere er det helt
                              i orden, men vit da at jeg har et stort nettverk i Norge, slik at slike spørsmål ikke
                              er så vanskelig og få svar på! - Noe som vil få innvirkning på en eventuell
                              kontraksjon fra min side...

                              Mvh Einar - sekken med "tålmot" skrumper stadig inn...

                              Comment

                              • orjanp
                                • Nov 2007
                                • 726

                                #30
                                For å ta det første først. Dersom du mottar en skadd pakke i posten, ikke ta den i mot. Dette er en sak mellom avsender og Posten. Det er avsender som har kjøpt en tjeneste av Posten, selv om det i praksis er mottaker som betaler for den. Så kontakter du avsender og ber om å få send ting på nytt. Så får avsender sloss med Posten. Dersom de er store, så går sikkert reklamasjonen raskere også.

                                Når det gjelder at ting blir liggende på en terminal, så hadde det vært greit å vite hvordan dere vet at de ligger der, siden det ikke er noen registrering på pakkene når de sendes fra terminalen, kun når de ankommer. Pakken ligger i de tilfellene ikke på terminalen, men er på tur til neste terminal, som i dette tilfellet vel var i Tromsø. Den 22. var en fredag, lørdag og søndag regnes ikke med, da tok turen nordover tre dager, noe som er helt normalt.

                                Ting som sendes uten sporing kan ikke Posten hjelpe med å finne, for man har ingen indikasjon på hvor dette befinner seg, og om det i det hele tatt er ankommet Norge. For å få hjelp, må man koste på seg transportmåte med sporing.

                                Så for å ha det på det rene, så jobber jeg natt på postterminalen i Tromsø.
                                Ørjan Pettersen
                                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                                Comment

                                Working...