Unconfigured Ad

Collapse

Rulletour - Sykkelkonkurranse som motivasjon for vintertrening.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Rulletour - Sykkelkonkurranse som motivasjon for vintertrening.

Er det noen andre enn meg herfra som deltar på www.rulletour.no ?

Det er utrolig motiverende med en konkurranse om vinteren i stedet for å bare sykle videoetapper for å trene.
  • Tarpoon
    • Jan 2008
    • 335

Det har noe med sykkel å gjøre, men websiden ga meg ikke svar på hva det egentlig er.
    FAQ'en mangler: Hva er rulletour? og hva trenger man for å delta?
    Trond Nilsen

Comment

• LarsO
      • Dec 2007
      • 1273

Du trenger en sykkel og en rulle. Sette dette sammen på en passende plassering og trø, trø til du kommer til endes og så kan du snu.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Originally posted by Tarpoon
        Det har noe med sykkel å gjøre, men websiden ga meg ikke svar på hva det egentlig er.
        FAQ'en mangler: Hva er rulletour? og hva trenger man for å delta?

VR-Sykkelrulle: www.tacxvr.com

Rulletour er en internasjonal konkurranse hvor man sykler mot hverandre i løyper som enten er tatt opp på video med tilhørende GPS-informasjon, eller som 3D-løyper (omtrent som bilspill, bare at man sykler). Alle videoløypene i rulletouren er tatt opp i Norge. Man laster opp loggen fra hver etappe til rulletour.no.

Slike ruller kan også brukes til å sykle mot opp til seks andre online (utenom rulletouren altså), og man får kjøpt videoløyper fra populære sykkelturistmål og Tour de France-etapper.
        Last edited by tahustvedt; 31-10-09, 21:48.

Comment

• Tarpoon
          • Jan 2008
          • 335

Nå er jeg ikke noen sykkelfantast, men dette ville gi meg inspirasjon til å begynne med sykkeltrening!

Har ikke studert websiden grunding ennå, men er det mulig å koble sammen softwaren med en ergometersykkel?
          Trond Nilsen

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Det fungerer desverre kun sammen med Tacx sine VR-ruller.

Comment

• G-Force
              • Jun 2006
              • 328

Dette er jo helt genialt og som eks landeveisrytter er dette noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve. Hvor mye koster det for å komme i gang? Eksklusive sykkel selvfølgelig.
              Last edited by G-Force; 01-11-09, 18:48.
              Med vennlig hilsen
              Asbjørn Kristiansen, Ski
              -------------------
              Teori er når man skjønner alt,
              men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
              men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
              ingenting fungerer som det skal,
              og ingen skjønner hvorfor..
              ------------------------------
              http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Det billigste systemet koster 3500,- og heter TACX I-MAGIC. Det beste systemet koster 6200,- og heter Tacx Fortius, og denne finnes i to versjoner, Fortius og Fortius Multiplayer. Forskjellen er at med multiplayer-versjonen medfølger styreenheten (1050,- separat) og ett års online-lisens for multiplayer-sykling (rundt 400-500 kr separat tror jeg). Begge disse tilleggene kan man kjøpe separat etterpå. Styreenheten lar deg sykle fritt rundt i 3D-landskapet, men er ikke påkrevd for å utnytte systemet (og heller ikke tillatt å slå på i Rulletouren). Jeg bruker Fortius, og hvis dere ser på rulletour.no så er det forskjellige konkurranser og resultatlister for I-Magic- og Fortius-brukere.

I-magic har en magnetbrems som styres av PC-en, mens Fortius har en børsteløs elektromotor. Begrensningen med I-magic er dreiemomentet. Jeg tror det vil si at i bratte oppoverbakker hvor man har høy effekt og lav hastighet så er det begrenset hvor mye den klarer å bremse, så det blir ikke like tungt som det kanskje burde være i bratte stigninger. I tillegg kan fortius akselerere i bratte nedoverbakker siden det er en motor, mens I-magic kun kan bremse. Fortius lader også strøm tilbake til lysnettet, og jeg har faktisk sjekket at telleren i sikringsskapet stopper og begynner å telle feil vei når vi tar i. Det virker som om I-Magic har lavere feilprosent enn Fortius, men jeg har ikke prøvd I-Magic selv, og har ikke hatt feil på Fortiusen min bortsett fra litt kranglete programvare.

Man trenger også en PC og et ukodet pulsbelte. Jeg kjører på en fire år gammel 1,7 GHz laptop med ATI Radeon 9700 mobility skjermkort, 1 GB RAM og Windows 7. Det er også en fordel om man bruker et spesiallaget rulledekk på bakhjulet, for vanlige sykkeldekk tåer ikke varmen.
                Last edited by tahustvedt; 01-11-09, 20:59. Reason: La til nødvendig tilbehør.

Comment

• stg
                  • Dec 2005
                  • 390

Hmmm. nå begynner jeg å bli bekymret for hva som skjer på innlandet,

Hva med CUB, CNC FRES????
                  Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
                  Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                  Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                  Retrojet 75 (Simjet 1910)
                  Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                  Byron Corsair

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Har verken flydd eller frest på måneder. Det siste jeg freste var en sykkeldel.

Comment

• Tarpoon
                      • Jan 2008
                      • 335

Test av Tacx Fortuis: http://www.klikk.no/helse/trening/article519202.ece

Testeren er tydeligvis ikke helt klar over onlinemiljøet:
                      Vi klarte ihvertfall aldri i løpet av testperioden å koble oss opp mot andre slik at vi fikk testet denne funksjonen i praksis. Til det var det for sjelden andre syklister var tilgjengelig online.
                      Trond Nilsen

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Det er synd at de ikke nevnte Rulletouren, for det er ganske stort i miljøet, men Rulletouren er ikke multiplayer. Online-miljøet for multiplayer opererer med avtaler, og på www.tacxvr.com kan man se på kalenderen når andre har planlagt å sykle. Hvis man bare logger på ved tilfeldige tider og forventer å se andre så blir man skuffa.

Comment

Working...