Unconfigured Ad

Collapse

Ny TV?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Ny TV?

Hadde tenkt meg å skaffe ny TV til julen men konstaterer direkte at jeg er helt tapt i denne jungelen.
    Er det noen som kan gi meg en aldri så lite, "crash-course" her?
    Hva skal man ha? Hva er best, fordeler bakdeler med LED / LCD / Plasma.

Har tenkt meg 42 - 46" til stuen.

Takknemlig for all hjelp.

Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK
  • obelix
    • Mar 2004
    • 471

Gå for LED nyere teknologi skarpere bilde og fungerer utmerket på pc som film.
    plasma = film
    lcd = data
    LED = begge deler + bruker mindre strøm og er mye smalere
    Oi en perfekt landing

Comment

• G-Force
      • Jun 2006
      • 328

Jeg ville utvilsomt gått for en LED-tv. Dvs, det finnes ingen rene LED-tv'er ennå, de som er ute nå, er vel egentlig en blanding av LED og LCD. LED er gammel teknologi nå, men bruken i tv er ny, så det er "ny" teknologi. Men det finnes ingen tv'er i dag som matcher kontrast og sortnivået til disse tv'ene, noe som selvfølgelig betaler seg i seerglede. At de er kun 3cm tykker er vel neppe noen ulempe heller. Dra kort =)
      Med vennlig hilsen
      Asbjørn Kristiansen, Ski
      -------------------
      Teori er når man skjønner alt,
      men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
      men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
      ingenting fungerer som det skal,
      og ingen skjønner hvorfor..
      ------------------------------
      http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• Funnypark
        • Jul 2008
        • 176

Har kjøpt TV for noen måneder siden etter masse research og lesing av tester og venting på nye modeller etc etc, Etter en slik prosess endte jeg selvfølgelig opp med en relativt dyr TV.

Har i ettertid egentlig konkludert med at man bør gå i butikken og finne en man liker (pris, billed og designmessig osv). Gå på nett og sjekk at tv'n ikke har fått dårlig omtale i test, så er det bare å slå til der tv'n er billigst! Det er alltid like før det kommer en som er bedre uansett hvor lenge man leter... (snart kommer 3D tv'er osv osv)

Obs! LED'tv er en vanlig LCD med dioder som baklys istedet for den vanlige LCDens lysrør. Ekte LED'tver ligger fortsatt noe frem i tid. Dvs at det kalles LED'tv er egentlig en kjempebløff av et salgstriks...

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Hvis du bruker Tv`en til spillkonsoll eller data, så har plasmaTVene en større risiko for at bildet brenner seg fast i skjermen hvis den blir stående med samme bilde en stund, leste jeg ett eller annet sted for noen dager siden.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• G-Force
            • Jun 2006
            • 328

Det stemmer, JEG ville styrt langt unna plasma selv. Har ikke fått bekreftet om det stemmer, men hørte nylig om et tilfelle hvor TvNorge-logoen hadde brent seg fast etter noe sånt som 2-3 uker. Muligens et ekstremtilfelle dette, men likevel..

Sånn generelt har vel plasma en stund, hvis man ser bort fra projektor og lerret, vært best egnet til film, mens LCD har vært best til vanlig tv-titting av de to. Men LCD har gjort bra fremskritt også på filmfronten, så de står ikke nevneverdig, hvis om i det heletatt, tilbake på det punktet nå. Og nå som de i tillegg kommer med LED bakprojeksjon, så overgår de alt annet av tv'er på markedet. Ser man mye film, er nok projektor og lerret den beste veien å gå, men det er en helt annen diskusjon.

Prisene på LED-tv'er er forøvrig kunstig høye, for LED er - i ren norsk - dritbillig å produsere, men det er hva man kan forvente når noe "nytt" introduseres på et marked som skal melkes for penger.
            Med vennlig hilsen
            Asbjørn Kristiansen, Ski
            -------------------
            Teori er når man skjønner alt,
            men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
            men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
            ingenting fungerer som det skal,
            og ingen skjønner hvorfor..
            ------------------------------
            http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

LED er det samme som LCD, forskellen er bare at bakgrunnsbelysningen er LED og ikke kantebelysning som tidligere. Dette er gjort for å få ned strømforbruket og for å gjøre produksjonen rimligere. Fortsatt er sortnivået og fargemetningen dårligere på både LED og LCD i forhold til moderne plasma-skjermer. Skal du se på film så er det en god plasma som gjelder. Til spill og PC bør du ha LCD/LED da du kan få problemer med innbrenning om skjermbildet er det samme i timesvis.

Jeg har selv en 43" og en 50" Pioneer plasma og det er overhodet ingen problem med innbrenning på disse. Men, så er også Pioneer i særklasse her.
              Last edited by Tom Erik; 09-12-09, 23:18.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• Funnypark
                • Jul 2008
                • 176

Originally posted by Tom Erik
                LED er det samme som LCD, forskellen er bare at bakgrunnsbelysningen er LED og ikke kantebelysning som tidligere. Dette er gjort for å få ned strømforbruket og for å gjøre produksjonen rimligere. Fortsatt er sortnivået og fargemetningen dårligere på både LED og LCD i forhold til moderne plasma-skjermer. Skal du se på film så er det en god plasma som gjelder. Til spill og PC bør du ha LCD/LED da du kan få problemer med innbrenning om skjermbildet er det samme i timesvis.

Jeg har selv en 43" og en 50" Pioneer plasma og det er overhodet ingen problem med innbrenning på disse. Men, så er også Pioneer i særklasse her.
                Jeg kjøpte som sagt tv nylig og endte faktisk opp med en Panasonic plasma etter all min research. Har heller ikke sett antydning til innbrenning på denne, Panasonic er i likhet med Pioneer bra her. Skal selvfølgelig ikke garantere for hva som skjer dersom du går i et par dagers koma med Kaptein sabeltann på pause...

Men alt i alt: dersom du ikke er hardcore interessert i lyd og bilde ville jeg gitt bleng i hvilken teknologi tv'n har. Når den ikke står side ved side med en annen tv blir du trolig fornøyd uansett...(ref mitt tidligere svar nedenfor).

Comment

• obelix
                  • Mar 2004
                  • 471

Har da selv en 50" samsung plasma bruker den til data tv fil etc hatt den i 2,5 år nå fint design svart pianolakk som pioner men bare en brøkdel av prisen til pioner.
                  men Det som teller er hva du skal bruke den til for plasma blir noe utydelig når pcen er koblet til da er lcd eller led som teller.

Du avgjør
                  Oi en perfekt landing

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Men er LED tv'ene verdt nesten det dobbelte av hva en tilsvarende LCD koster? Er blidet så mye bedre?
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Teknologien er i et trendskifte i disse dager - plasma dør, LCD er over i slutt syklusen mens LED kommer til å tå over markedet, ulempen er at LED teknologien er i en "pubertets fase" og vil enda videreutvikles før den er perfekt.
                      I dag er prisene hinsidige - og det er kun speilselt interesserte og wannabe's som er villig til å betale blod.
                      Må du ha en flatskjerm i dag så vent et eller to år før du hiver deg på LED toget (da er prisene og utvalget der de skal være) stikk ut å kjøp et billig LCD tv til noen få lapper som du kan kaste inn på gutterommet om et par års tid nå du investerer i en ordentlig LED.
                      Last edited by Quadrocopter; 10-12-09, 09:42.

Comment

• orjanp
                        • Nov 2007
                        • 726

Ulempen med dagen LCD TVer med LED belysning er at belysningen ikke sitter rett bak bildet, men på siden av skjermen. Dermed kommer du ikke unna at sort ikke blir helt sort, selv om det er veldig bra.

Men når sant skal sies, så har jeg en Samsung LCD TV med LED belysning. Og jeg er veldig fornøyd med unntak av et par ting. Og prisen er ikke noe jeg tenker på lengre. Med tanke på at jeg kom fra TV med billedrør, så ville jeg sikkert blitt fornøyd nesten uansett.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• Shrek
                          • May 2007
                          • 441

Originally posted by orjanp
                          Ulempen med dagen LCD TVer med LED belysning er at belysningen ikke sitter rett bak bildet, men på siden av skjermen. Dermed kommer du ikke unna at sort ikke blir helt sort, selv om det er veldig bra.

Men når sant skal sies, så har jeg en Samsung LCD TV med LED belysning. Og jeg er veldig fornøyd med unntak av et par ting. Og prisen er ikke noe jeg tenker på lengre. Med tanke på at jeg kom fra TV med billedrør, så ville jeg sikkert blitt fornøyd nesten uansett.
                          Jeg har nettopp anskaffet phillips 9704, 46 tommer. Den har LED lys rett bak skjermen, og et avsindig sortnivå helt på nivå med plasma. Den blir litt tykkere enn LED-sidelys, men ytelse er viktigere. Prisen har jeg helt glemt allerede...
                          MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                          MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                          Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                          Quickie: turl.no/13pe
                          Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• bellanca
                            • Apr 2004
                            • 283

Kjøp en Lcd/led tv, de er etterhvert blitt ganske gode, Pioneer har vel lagt ned produksjonen av plasma skjermer og solgt sine hemmeligheter etter hva jeg har lest.

Oled skjermer kommer http://www.itavisen.no/781060/40-tommers-oled-tv-i-2011

Kjøpte denne for en liten stund siden http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...lips-42-lcd-tv

Den står ikke tilbake for min beste venns pioneer Kuro ( marginalt bedre sortnivå i pioneers favør)
                            Koble til en ps3 og du har en bra pakke, spill, blue ray filmer.

Bruker ikke å koble pc til skjermen,men surfer med ps3 , ikke så veldig godt utbygget pr i dag,men det funker.
                            Futaba 10C Fasst
                            Last Down 3XL V3
                            Spirit Elite
                            Primo
                            Hellcat
                            Sukhoi
                            Pt 19
                            Ucd
                            Bossanova
                            Giles 202
                            Boomerang
                            Mojo
                            Ultra Stick
                            Riva Silver X
                            Laser 3d
                            Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

Hei,
                              Jeg hadde samme problem som deg for 1 1/2 siden ca... dro ned på Elkjøp for å kjøpe ny TV.... men gikk ut av butikken igjen bare mere forvirret.

Om jeg skulle gi deg noen råd så må det være hva du skal bruke tv`n til og hvor mye penger du vil legge i dette.

Ser du Fotball eller mye aktion filmer ville jeg valgt Plasma uten tvil. Det jeg gjorde var å søke forbruker raporter og fant da fjorårets testvinner til en veldig hyggelig pris. Det ble da en Panasonic PX70. Dette er Plasma, ville ha det siden jeg ser mye film. Den er ikke full HD, syns ikke det var noen vits siden det stort sett ikke er det eller var det i de sendingene jeg ser på. Jeg og har utrolig lyst på en Pioneer tv, men prisen er for høy til at jeg skal kunne føle meg fornøyd på alle måter. Det Panasonic`n skåra best på var svartkontrast og med Plasma blir det ikke noen forsinkelse i bildet. ikke er det noen fastbrente logoer i kantene heller Jeg er fornøyd med "billig" tv`n min jeg og kommer ikke til å bytte før det blir helt aktuelt me blu-ray.
                              Last edited by -GAS-; 11-12-09, 00:19.
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...