Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nå starter dyreplageriet igjen, dessverre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hittil spitmk16 har jeg syns de fleste innleggene dine har vært bra. Men slik provokasjon på et ellers seriøst modellflynettsted, kan du spare meg, deg selv og alle andre forumbrukere for. Hva du syns om jakt og skyting kan du holde for deg selv, eventuelt poste det på et jaktforum.

    Det må da være måte på av voksne folk! Og nei, jeg jakter ikke, har ikke tenkt å gjøre det og jeg spiser kjøtt. Mye kjøtt!


    Sukk..

    Comment


    • #17
      P&P-faktoren er relativt høy her nå føler jeg...
      Men føler vel at dette heller burde handlet om skadeskyting
      av modellfly... Missforstå meg rett, helt i orden at folk
      diskuterer mye rart her inne... Men skadeskyting av vilt?!

      Jeg jakter for øvrig kun i ferskvaredisken på nærmeste supermarked...
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #18
        Originally posted by spitmk16 View Post
        Noen ansvarsløse idioter av jegere ødelegger for mange andre.

        Det er ansvarsløse jegere som er kun ute etter kjøttet jeg vil til livs. Ikke de som har god jakt kunnskap, minimerer dyrets lidelser, og bruker mye tid på skytebanen.

        Men uansett. Ha en flott jakt sessong. Måtte du og ditt jaktlag ha fortsatt en flott statistikk med null skadeskytinger i år og.
        Takker for det
        Klart at de finnes, men jeg har inntrykk av at det blir færre og færre av de jegere som ikke er sitt ansvar bevisst.

        Forstår jeg deg riktig så har du litt interesse av bakgrunnmateriale

        Dette gjelder for Møre og Romsdal, og det er nok likt over hele landet. Som vi kan lese i konklusjonen så er det ca 1% skadeskyting, altså dyr som man ikke finner etter oppfølgingsskudd og evt. ettersøk. Og av disse må man anta at endel ikke er truffet i det hele tatt. Jeg skulle ønske at det var mindre, men all den tid det finnes varabler med allting så godtaes det at noen blir skadeskutt, på samme måte som det godtaes at trafikkulykker skjer.
        Hva som gjelder for fugl vil jeg ikke uttale meg om da jeg ikke jakter på det.
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment


        • #19
          Hohy, her kunne jeg ha skrevet sider opp og sider ned. Jakt er den hobbyen som avløser mange mnd med modellflyving, og på fredag braker det løs. Å kalle det dyreplageri må man gjerne gjøre, folk gjør mye rart med det som heter fisking oxo, uten at noen skriver så mye om det. Alle jegere jeg kjenner, etterstreber det perfekte skuddet, og da har du gjort alt du kan. Får man det ikke til, burde man la være, sånn er det med modellfly oxo, noen får det rett og slett ikke til.

          Jeg måtte sette meg ned og tenke hardt, har jakta hjort i 13 år, dette er min 14'nde sesong. Jeg har skutt 226 dyr, og hatt 7 ettersøk, der ett dyr ble funnet etter kort tid, ett ble avlivet 12 timer etter at jeg skjøt på det, og 5 stk fant vi aldri, ei heller spor som indikerte treff. 3 av de siste visste jeg var bom, men har man løsnet skudd mot storvilt, er man pålagt ettesøk, uansett hva man vet eller ei. Jaktmotstandere blir det flere av, det er en slags massesuggesjon. Som tidligere nevnt, biffen din blir ikke laget på en fabrikk, ikke fårepølsa heller.

          Jakt er for meg en kjempefin måte å komme i kontakt med naturen, samtidig som det blir litt mat i fryseren, gode minner og historer og ett avbrekk fra en ellers grå og lite spennende hverdag. Jakta er over når skuddet går, da begynner arbeidet med å ta vare på dyret/slaktet og å reflektere litt over hva man har vært med på. Det ligger i vår natur å jakte, noen er kanskje bare litt for pysete til å prøve

          Gidder ikke skrive så mye,ei heller få frem noe særlig poeng, saken er enkel, smaken er som baken, snart er jeg naken under kjerringa sitt laken.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #20
            Finnes det så mange jaktmotstandere da? Det er vel helst snakk om litt spesielle semi-intellektuelle grupper som lever på bønner og økologisk tremelk og sjelden setter sin fot utenfor Grünerløkkas kaffebarer?

            Selv jakter jeg ikke, men jeg har ingenting imot det. Jeg har forresten ingenting imot 'løkka heller
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #21
              Run, live to fly, fly to live, aces high!
              Erlend Larssen

              Comment


              • #22
                Hehe. Det summerer det vel opp, Erlend.

                Spøk til side. Har selv skutt en del vilt opp i gjennom og har ennå til gode å skadeskyte, heldigvis. Er jeg i tvil så er det meg en glede (ja, faktisk) å la viltet gå. Min far var med på oppsyn etter reinsjakta et år og de telte i underkant av 200 skadeskutte dyr. Det var vomskudd, avskutte underkjever osv.. Det er en del år siden nå, men vi diskuterte hvorfor. Jeg tror bl a at jegere skyter for lite. Storviltprøven er alt for enkel. Å plassere 5 skudd innenfor en enorm sirkel på 100 meters avstand er for lett. "Alle" klarer dette, men ikke alle klarer det samme med litt puls og når de må reagere raskt. En seriøs jeger holder skyteferdighetene ved like.

                Og så kan det hende jeg provoserer litt her nå, men å jakte blir dyrere og dyrere og det er færre og færre som kan ta seg råd til å leie f eks reinsjakt. Enkelte velstående eller firmaer kjøper dyrt og jakter mest fordi det er "mote", en plass for gutta boyz å mingle på. Det er en utvikling jeg syns er trist. For min far m.fl har jakta vært en livsstil. Jeg tror ikke "mote"jegerne er godt nytt for viltet - til det har de for liten respekt for dyra. Men for all del; 99,9% av jegerne er skikkelige folk.

                Men det er bare mine 2C.
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment

                Working...
                X