Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til å finne en DC-DC konverter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til å finne en DC-DC konverter!

    Trenger litt råd om hvor jeg kan finne en DC-DC omformer til et prosjekt jeg tusler litt med. Den trenger en innput på ca 13-18volt (skal bruke et 4S lipo batteri) og to utspenninger på henholdsvis 12volt og 5 volt. På 12 volt siden må den takle rundt 40watt og på 5 volt siden rundt 10watt.
    Takker fo tips og råd!
    Lars Norberg

  • #2
    Hei du kan bruke en spenings regulator for 5v og 12 v eks artikel 7805 og 7812 dette er et stander nr på komponenten å så må du bestille til den belasningen du skal ha.
    Link til en side hos elfa.
    ShieldSquare Captcha

    du må også ha to kondensatorer til for at det skal fungere.
    Ved spørsmål send en pm til meg.

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Det som er drømmen er å finne en konverter som mer eller mindre er "plug'n play", slik at jeg kun har en enhet med to utganger og takler varierende innspennig, slik at jeg kan bruke et batteri som og fortsatt få de to ønskede spenningene ut selv om batteriet nærmer seg slutten.

      Feks noe ala dette:
      Click image for larger version

Name:	9262.jpg
Views:	1
Size:	39.6 KB
ID:	575009
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Husk at 78xx ikke greier mer enn 1-1,5A og vil kreve en stor kjølekappe med den store forskjellen du har mellom inn og ut spenning!!!
        Pass også på at du har en inn spenning som minimum er 2V høyere enn utspenningen hvis du ikke bruker en LDO (Low-dropout) utgave av regulatoren

        Det er ikke mange lineære regulatorer som er optimale for store strømmer og stor forskjell mellom inn/ut spenning.
        Alternativet er switchmode DC-DC regulatorer men de blir fort dyre hos ELFA
        Last edited by Quadrocopter; 16-01-11, 23:44.

        Comment


        • #5
          HK har noe SW regulatorer du kan bruke ned til 5V men 12V blir verre.

          Ellers så finnes det i bøtter å spann av 24V til 12V convertere på ebay til en billig penge men jeg vet ikke hvor lav inn spenning disse greier.
          Last edited by Quadrocopter; 16-01-11, 20:17.

          Comment


          • #6
            Har et par av de på vei i posten også for sikkerhets skyld. Ser nok ut som det beste er å bruke to separate enheter, en for 12 volt og en for 5 volt. Var innom ELFA i oslo men det var ikke det store utvalget desverre
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt regulator fra Dimension Engineering - R/C, Power Electronics, Sensors

              De har et greit utvalg av DC-DC-regulatorer.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Bruker en egen DC-DC på 5 volt siden, dette er nok det enkleste

                Noens om har en 12 volts DC-DC for chassimontasje å anbefale? Skal bruke et 4S lipo til drifte en del 4S ting. Må derfro gi 12 volt ut selv om spenningen inn varierer litt pga det er batteri.

                Ca spek:
                Innspenning: 12-17 volt
                Utspenning: 12 volt
                Effekt: rundt 40 watt
                Lars Norberg

                Comment

                Working...
                X