Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Veit dette skjer stadig vekk, men er det prosedyre å lande så
skrått? Må jo slite noe sykt på dekkene. Og flyet mista jo all
farta bare i nedslaget.. Forøvrig helt rått
Her ser vi tydelig forskjell på kurs (den retningen flyet flyr) og heading (den veien nesa peker)! Det var godt gjort å fly dit man ville før i tiden med bare magnetisk kompass (WWI).
Noen som vet om Amelia Earhart hadde noe mer avansert navigasjonsutstyr enn magnetisk kompass?
Fant svaret på Lost Flight of Amelia Earhart
Navigatøren, Fred Noonan, navigerte etter solen.
"Why couldn't the navigator, Fred Noonan, establish his position on this flight?
2. Fred Noonan, the navigator on the round the world flight, only had one bearing (the sun) after 7:30 in the morning in the Howland area which would produce longitude only. They did not know where they were on the line of position (LOP) or latitude. It requires two bearings to establish a fix. Noonan only had one ( the sun)."
Last edited by Biplan; 10-04-11, 17:55.
Reason: stavet navnet feil, fant svaret
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Kart måtte de jo ha. Ellers kunne de jo ikke finne ut hvilken kurs de skulle fly. Men det var nok ikke værmelding med vindretning tillgjengelig.
Tipper at kart ikke regnes for navigasjonsinstrument.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Med to observasjoner av solhøyden til forskjellig tid kunne de finne avdrift og korrigere headingen i forholdt til vindretning. Men hvis vinden endret retning eller styrke i mellomtiden...
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Sekstant har vel vært standard på store militære fly inntil nylig. Navigering etter sola og stjerner er jo en gammel teknikk. Mener å ha lest at SR-71 også brukte stjernene som navigasjonshjelpemiddel.
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
Crab er å lande med hjulene IKKE parallellt med rullebanen. Oftest i sterk crosswind ligge rman på hele finalen pekende med nesa ett annet sted enn rullebanen, når man nærmer seg flare trykker man sideror for å få nesa langs rullebanen (decrab). Problemet da er at vinden trykker flyet sidelengs og man drifter av senterlinjen. Dette motvirkes med å legge vingen inn i vingen ned. Problemet på feks 737 er at det er LITEN avstand mellom under del av motor og bakken så man kan risikere å skrape den nedi.
Derfor bør man gjøre en sen de-crab og prøve å sette den firm nedpå med begge hovedhjulene samtidig. Da får man raskt opp spoilers og revers på motorene.
Setter man ett småfly og spesielt en halehjulsmaskin nedpå med crab så får man seg en spennende tur......
Og som du ser av manualen under så kan det gjøres på glatte baner, men ikke anbefalt på tørr bane. Uansett så må det bare slite mye og det ER ubehagelig for de som sitter på.
____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment