Unconfigured Ad

Collapse

747 Crosswind landing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

    #1

    747 Crosswind landing

    Veit dette skjer stadig vekk, men er det prosedyre å lande så
    skrått? Må jo slite noe sykt på dekkene. Og flyet mista jo all
    farta bare i nedslaget.. Forøvrig helt rått

    Last edited by xilian; 10-04-11, 17:04.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5878

    #2
    Er nok ikke tatt rett ut av Boeing flight crew training manual nei....

    Kjenner ikke 747 men 737 kan landes i crab men ikke anbefalt. Så tror 200-300 tonn ekstra ikke blir bedre når hjula ikke står i kjøreretningen

    I tillegg vil den ene vingen ofte løfte seg og kan være ubehagelig for de som sitter bak. Men de har det kanskje ubehagelig uansett?

    Men moro for oss foran da

    Siste simulatortrening gikk endel på korrekt landingsteknikk. Utrolig viktig på crosswind og ikke minst stoppdistanse!
    mvh
    Alf
    Last edited by affa; 10-04-11, 17:00.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment

    • Biplan
      • Apr 2008
      • 903

      #3
      Her ser vi tydelig forskjell på kurs (den retningen flyet flyr) og heading (den veien nesa peker)! Det var godt gjort å fly dit man ville før i tiden med bare magnetisk kompass (WWI).

      Noen som vet om Amelia Earhart hadde noe mer avansert navigasjonsutstyr enn magnetisk kompass?
      Fant svaret på Lost Flight of Amelia Earhart
      Navigatøren, Fred Noonan, navigerte etter solen.

      "Why couldn't the navigator, Fred Noonan, establish his position on this flight?

      2. Fred Noonan, the navigator on the round the world flight, only had one bearing (the sun) after 7:30 in the morning in the Howland area which would produce longitude only. They did not know where they were on the line of position (LOP) or latitude. It requires two bearings to establish a fix. Noonan only had one ( the sun)."
      Last edited by Biplan; 10-04-11, 17:55. Reason: stavet navnet feil, fant svaret
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment

      • affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5878

        #4
        Kun sol? Ikke kart av noen slag?

        mvh
        Alf
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment

        • affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5878

          #5
          Skjønner at jeg har det betydelig bedre....

          Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1302454691828.jpg
Views:	1
Size:	86.1 KB
ID:	578203

          mvh
          Alf
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment

          • Biplan
            • Apr 2008
            • 903

            #6
            Kart måtte de jo ha. Ellers kunne de jo ikke finne ut hvilken kurs de skulle fly. Men det var nok ikke værmelding med vindretning tillgjengelig.
            Tipper at kart ikke regnes for navigasjonsinstrument.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5878

              #7
              Spørs bare hva slags kart de hadde og hvor gode de var. Navigasjon med kart, kompass, god flyveplan og klokke er gøy, men vanskelig over åpent hav....

              Dog hjelper ett par radiofyr når de kom

              mvh
              Alf
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • Biplan
                • Apr 2008
                • 903

                #8
                Med to observasjoner av solhøyden til forskjellig tid kunne de finne avdrift og korrigere headingen i forholdt til vindretning. Men hvis vinden endret retning eller styrke i mellomtiden...
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment

                • E&E
                  • Apr 2008
                  • 578

                  #9
                  Sekstant har vel vært standard på store militære fly inntil nylig. Navigering etter sola og stjerner er jo en gammel teknikk. Mener å ha lest at SR-71 også brukte stjernene som navigasjonshjelpemiddel.

                  Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                  Olav Moe

                  -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                  Innholdet i min hangar, sånn ca

                  Comment

                  • Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

                    #10
                    Var vel flere gode grunner til at de la ned den flyplassen å bygget en ny ute i havgapet

                    Last edited by Quadrocopter; 10-04-11, 20:01.

                    Comment

                    • Brumm
                      • Apr 2008
                      • 1816

                      #11
                      Originally posted by affa
                      Kjenner ikke 747 men 737 kan landes i crab men ikke anbefalt.
                      Hva er crab? Og er det stor fare for at landingsunderstellet blir skadet under disse landingene?
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment

                      • affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5878

                        #12
                        Crab er å lande med hjulene IKKE parallellt med rullebanen. Oftest i sterk crosswind ligge rman på hele finalen pekende med nesa ett annet sted enn rullebanen, når man nærmer seg flare trykker man sideror for å få nesa langs rullebanen (decrab). Problemet da er at vinden trykker flyet sidelengs og man drifter av senterlinjen. Dette motvirkes med å legge vingen inn i vingen ned. Problemet på feks 737 er at det er LITEN avstand mellom under del av motor og bakken så man kan risikere å skrape den nedi.

                        Derfor bør man gjøre en sen de-crab og prøve å sette den firm nedpå med begge hovedhjulene samtidig. Da får man raskt opp spoilers og revers på motorene.

                        Setter man ett småfly og spesielt en halehjulsmaskin nedpå med crab så får man seg en spennende tur......

                        Og som du ser av manualen under så kan det gjøres på glatte baner, men ikke anbefalt på tørr bane. Uansett så må det bare slite mye og det ER ubehagelig for de som sitter på.Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2011-04-11 kl. 08.09.11.png
Views:	1
Size:	110.3 KB
ID:	578211Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2011-04-11 kl. 08.12.48.png
Views:	1
Size:	87.2 KB
ID:	578212
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        • AudunN
                          • Oct 2008
                          • 236

                          #13
                          Her er noen flere landinger/forsøk...




                          Flere av disse klippene er vel fra Lisboa og Hamburg. Disse to flyplassene er vel beryktet for skumle crosswinds...
                          Last edited by AudunN; 11-04-11, 12:55.
                          ______________________________
                          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                          Comment

                          Working...