Unconfigured Ad

Collapse

stort batteri på 12000 liter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

stort batteri på 12000 liter?

Satt opp et Intex basseng til ungene i hagen. med rensepumpe og varmekolbe.. Satt dette opp i går og fikk fylt det opp natt til i dag.. skulle sjekke vannet i dag. men fikk da overraskende støt/strøm i meg når jeg tok i vannet og stod på gresset,,
    Koblet vekk all strøm og fremdelses er vannet strømførende.. Så koblet til en liten stripe med 3stk ledlys med ledning. hvor pluss ble lagt i vannet og minus gikk i bakken.. Og det lyser.. og har nå lyst i 5 timer.. Aner ikke hvor i forumet dette havner under. Batteri kanskje MEN HJELP

Click image for larger version

Name:	2013-06-16 22.34.29 - Kopi.jpg
Views:	1
Size:	104.8 KB
ID:	634594Click image for larger version

Name:	2013-06-16 22.34.43 - Kopi.jpg
Size:	160.6 KB
ID:	634592Click image for larger version

Name:	2013-06-16 22.35.01 - Kopi.jpg
Size:	101.1 KB
ID:	634593
    Last edited by xilian; 16-06-13, 22:28.
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth
  • Bergen80
    • Jan 2013
    • 498

Har du målt spenningen med voltmeter?
    Er det noe koblet til fra huset? vannledning eller skjøteledning? Er det noe kondensator/batteri på bassenget?
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

Comment

• GTI20
      Moderator
      • Jul 2008
      • 1426

Målte 5 6 volt i vannet . selv når alt av el er koblet vekk og lagt vekk lyser lyset.. og gir støt når man stikker handen nedi.. pumper og slikt er koblet til med skjøteledning ja.. er ikke noe batt eller kondensator koblet til som jeg vet om.. er bare en liten pumpe og en varmekolbe.. men som sagt ble det koblet vekk..
      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
      carl goldberg ultimate
      DJI S900
      piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
      diverse epp tjafs
      Per-Egil Furuseth

Comment

• Bergen80
        • Jan 2013
        • 498

kan være jordfeil om skjøteledningen er koblet til. evt jordfeil via vannledning. ellers er du over på den 6. sans fenomener
        Men måler du 56V? eller 5-6? vanligvis må du opp i 20-50 volt før du kjenner noe via berøring, men om du står barbeint på fuktig jord kan det kanskje kjennes noe tidligere.
        T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

Comment

• xilian
          Chief Executive Officer
          • Feb 2009
          • 6522

Jeg var der, and I felt the power!
          Tror det går en vannledning rett under eller.no.. fuktig jord og krypstrøm av noe slag.

Men jeg har nok aldri ledd så mye av et badebasseng før
          Tom I. Arntsen

Comment

• Bergen80
            • Jan 2013
            • 498

Originally posted by xilian
            Jeg var der, and I felt the power!
            Tror det går en vannledning rett under eller.no.. fuktig jord og krypstrøm av noe slag.

Men jeg har nok aldri ledd så mye av et badebasseng før
            Det kan høres sannsynlig ut kanskje. Spenningsforskjeller i jorden? Det kan jo måles også uansett bør vel feilen fikses før man slipper familien løs uti?
            Er vel ikke gjort på 5minutter å flytte det bassenget der

Comment

• Kenolang
              • Jul 2010
              • 2530

Originally posted by Bergen80
              Det kan høres sannsynlig ut kanskje. Spenningsforskjeller i jorden? Det kan jo måles også uansett bør vel feilen fikses før man slipper familien løs uti?
              Er vel ikke gjort på 5minutter å flytte det bassenget der
              Om du får slik spenningsforskjell i jorden, så er det på tide å legge ny hovedjord til huset....
              Stemmer for at det er en jordfeil på din trafokrets, men det forklarer ikke hvorfor bassenget er ladet. Tror faktisk du har mekket deg ett enormt batteri.Du målte jo 230V fas-jord og 50V? jord-jord, så tydelig at det er noe muffens der- Synd du ikke vet om det er IT, eller TN nett hos deg....
              Hadde jeg bodd litt nærmere så skulle jeg ha tatt med istrumentene og målt litt, kjempespennende dette da(Så lenge jeg slipper å bade i det ).
              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
              EF Yak-54. 110"
              EF MXS 83"
              GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
              Takk til:
              Autopartner.se
              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• xilian
                Chief Executive Officer
                • Feb 2009
                • 6522

Jeg målte peak på rundt 7-8V før den droppa til 5,5V stabilt.

Lo så jeg grein, så målte ikke veldig lenge. Men den var stabil
                Tom I. Arntsen

Comment

• bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

Prøvde dere og måle både AC og DC?

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Det var vel stort sett på DC jeg fikk utslag.
                    Men siden LED lyser uansett hvordan man kopler, så er det vel litt ullent...

Skulle jo vært morro å visst hvor mange ampere det er. Kjente det godt i lanken
                    for å si det sånn. Følelsen i fingeren var som tunga på 9V batteri, og med tanke
                    på motsand i fingrer etc, så er det nok litt guffe
                    Tom I. Arntsen

Comment

• bardp
                      • Nov 2010
                      • 2473

Det var merkelig. Batterieffekt tror jeg vi kan se bort fra en elektrokjemisk spenning vil nå uansett ikke kune bli mer en noen få volt.
                      Spenningen må nok ha sin kilde fra netet og da skulle de jo vært AC og om det kjentes som tunga på et 9V batteri når du stakk fingeren nedi vil jeg tro at vi snakker om en spenning på opmot 100V. Mest sansynlig ca 132V som er det en vil ha mellom en fase og jord. Tror nokk at en bør starte med jorfeilleting for og finne løsningen på denne gåten. Blir spennende og høre hva resultatet til slutt blir.

Comment

• xilian
                        Chief Executive Officer
                        • Feb 2009
                        • 6522

Kilden kan fint være 132V, men det er jo begrensa hvor mye strøm som går gjennom bakken.
                        Vil tippe problemet avtar når det tørker opp.

Merket også forskjell på hvilken side av bassenget man putta fingeren nedi (derfor jeg var
                        enda mer sikker på vannledning eller.no)

Men det er rart ja
                        Tom I. Arntsen

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Ett lag hønsenetting i bånn av bassenget koblet til ett jordspyd skulle løse problemet
                          Prøv å mål hvor mye strøm som går gjennom LED'ene.
                          Fred Larssen

Comment

• Alfalfa
                            • Jul 2002
                            • 988

Hehe! Jeg lo godt da du ringte i går, Tom!

Som jeg nevnte i går så tror jeg det er en jordfeil på trafokretsen, (evt. på et eller flere hus) som Kenolang også er inne på.. Det er det mest sannsynlige!
                            Jord er ikke jord, for å si det sånn.. Det virker som om jordpotensialet er helt feil i området..
                            Eller at dere har konstruert en kjempekondensator..!

Du prøvde ikke å ta en tykk grov spiker og slå ned i midten av bassenget, for å jorde det skikkelig? Haha!

Uansett, en utrolig funny story! Jeg lo lenge i går!

Comment

• alflovvold
                              • Sep 2009
                              • 5527

Hehehe..

Tror Per-Egil har løst energi-problemet her på jorda! Bare lag 12000liters badebaseng rundtom å tapp free-energy!

ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

Working...