Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brann i campingvogn/hangar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brann i campingvogn/hangar

    http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle7532963.ece
    Tom I. Arntsen

  • #2
    Er ingen spøk med lipo..
    Tor Arne Nicolaisen
    Vingen/Bø MFK

    Comment


    • #3
      Sto lite der om han kjørte lading når det skjedde, har enda igjen å se noen som har uskadete batterier som tar fyr av seg selv når dei ikke er under lading el.l.
      Rasmus Fauske
      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by rfauske View Post
        Sto lite der om han kjørte lading når det skjedde, har enda igjen å se noen som har uskadete batterier som tar fyr av seg selv når dei ikke er under lading el.l.
        Tomme lipo pakker er visst det som er aller mest farlig. Kjemien i pakken får dem til å selvantenne. Lipo er pokker meg no drit... Liker ikke å ha det i hus...
        Hangaren full av drit...

        Comment


        • #5
          Tomme pakker er ufarlig så det er fjas. Dvs dem kan være oppblåst men ligger heller ikke noe energi lagret det.
          Rasmus Fauske
          TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
          http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

          Comment


          • #6
            I følge eier selv så skjedde det under lading. Det sto batterier på lading i vogna når det skjedde.
            Kenneth Kåsereff

            I hangaren:

            Masse seilfly
            Masse Pattern/F3A
            Masse depron
            Haugevis med prosjekter

            Og alt flyges med JR selvsagt

            Comment


            • #7
              Hei,
              Jeg skal ikke spekulere i årsaker til denne brannen - men jeg skal kommentere litt rundt lipo og bruken av disse. Hylekoret kommer garantert til å våkne nå.

              1. Batterier er drivstoff, og bør behandles deretter. Ikke kjøp billige pakker. Kjøp de beste du kan. Da har du som oftest en leverandør i ryggen som legger litt effort inn i å velge celler med omtrent samme indre motstand, og som oppgir relativt seriøse C-verdier.

              2. Velg en skikkelig lader. Styr unna billig skit her også, som har dårlig effekt på balanseringsutgang - og som er unøyaktige ift. å måle hver enkelt celle. Det er også bra å ha en lader som måler indre motstand i de ulike cellene. Da kan du også følge med å se hvordan motstanden er i de ulike cellene, og du kan lese av "helsen" til batteriet.

              3. DROPP PARALELLADING!!!! Lader du i paralell er cellevolten per celle et gjennomsnitt av de ulike cellene. Det kan aldri bli nøyaktig, og om en celle går amok har ikke laderen sjans til å oppdage det. Led en og en pakke, som BALANSERES under lading.

              4. Hiv batterier som begynner å blåse seg opp. De er uansett defekte.

              5. Varm opp pakkene før bruk (spesielt om de skal brukes hardt). Da går den indre motstanden i cellene ned, du får bedre effekt og batteriene lever lengre.

              6. Samme punkt som nummer 3; DROPP PARALELLADING!!!!!!

              Comment


              • #8
                Uansett kvalitet på batterier og lader så er vel hovedregel - lad alltid under oppsyn!!
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Superstar40 View Post
                  Uansett kvalitet på batterier og lader så er vel hovedregel - lad alltid under oppsyn!!
                  Det er selvsagt

                  Comment


                  • #10
                    Og bedre lader for større sjangse for at en lader med tilsyn siden det går fortere
                    Rasmus Fauske
                    TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                    http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                    Comment


                    • #11
                      Skal heller ikke gi meg ut på spekulasjoner om hvorfor campingvogna brant men bare bemerke at slike batterier kan ta av også utenom når de lades. Forrige helg var jeg på hytta der hadde guttungen liggende en slik dustet fun modell av en F16. Til den hadde han to Nanitec batterier 4S 2400mAt 50-90C. Jeg tenkte at jeg skulle ta meg en tur med modellen da det nokk er et år siden den hadde vært i lufta. Ladet først det ene batteriet med 3A til det var fult å satte på det neste. Etter ca 20 min begynte det ferdigladede batteriet å frese. Det var bare å hive det ut og kort tid etter kom en enorm mengde med røyk. Den ene sellen hadde brent helt ut. Disse batteriene var 3 år gamle men lite brukt. Det andre batteriet fungerte helt fint.

                      Comment


                      • #12
                        Og hvor er det best å oppbevare batteriene? tipper de fleste her inne har de lagret inne i husene sine. Ute er det jo kaldt nå som vintern kommer.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har mine i LiPo-bags som igjen blir oppbevart i et stålskap i kjeller med murvegger rundt.
                          Passer også på at de har en grei lagringsspenning.
                          En del bruker også Ammo-bokser i stål, som man kan kjøpe på nettet.

                          Comment


                          • #14
                            ja, men blir vel en del røykutvikling i tilfelle brann? og ammo-boksene er vel ikke lufttett?

                            EDIT: finner bare denne, Winge Våpen og skulle et batteri ta fyr, så vil vel boksen smelte etterhvert?
                            Last edited by RogerM; 20-10-14, 20:14.

                            Comment


                            • #15
                              Har sett sånne ammo-bokser men har ikke de selv, de ser relativt tette ut og lokket spennes fast.
                              Men noen borer små hull for å slippe ut trykket.
                              En ting er i alle fall sikkert, det er tross alt bedre med røyk, lukt og evt. røykskader enn at menneskeliv og bolig går tapt i brann.
                              Har man røykvarsler i noenlunde nærhet, så får man et tidlig varsel.
                              Jeg aner ingenting om hvor giftig røyken er osv. om man bare bør komme seg ut pronto eller prøve å få kastet ut det/de som brenner.
                              Det sies at det ikke nytter å slukke, fordi LiPo "produserer" sin egen oxygen og brenner uten lufttilførsel til det er utbrent.
                              En kjemisk brann...

                              Comment

                              Working...
                              X