Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holdninger innen hobbyen vår...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Enig md Karl H her.
    Det beste med det er et regelverket blir formet av våre 'egne' og vi slipper å få det tredd ned over hodet av byråkrater. Har lastet ned instillingen og applauderer SU sin jobb så langt. Virker fornuftig og nødvendig.

    'Uatorisert' flyging, som det reffereres til her er vel definisjonsavhengig.
    Tror vi må holde tunga rett i munnen før vi begynner og kategorisere utøvere av hobbyen. Et slikt regelverk gjør det letter å hanskes med fremtidige hendelser av uheldig art. Tror faktisk at det kan være nyttig, kynisk kan mange mene, og kunne toe sine hender i gitte tilfeller.
    Noen er redd for at vi får kroken på døra viss vi, gud forby, skulle få et dødsfall grunnet bruk av modellfly. Et slikt regeleverk kan da avhjelpe situasjonen og nettop hindre at døra blir kroket. Et regelverk kan aldrig hindre noen i å skaffe seg 90-heli og fly dette fra parkeringsplassen i nabolaget uten påkrevd opplæring og tillatelse. Men da blir det en helt annen sak. Og da ikke mellom Modellflyseksjonen og mediene, men mellom politiet og vedkommende 'pilot'.
    Den lokale klubb eller seksjonen kan da bare refferere til gitte regelverk og si at: 'våre medlemmer er kjent med og retter seg etter eksisterende regler...dette er en sak for politiet....'
    Myndighetene vil også få en lettere jobb med å granske ulykken og vil ikke bli gitt noen anledning til å 'sette kroken på døra' som mange er redd for.
    Tror også at det blir lettere for klubbene og 'hanskes' med stapeiser og 'griser' ved å henvise til nasjonale lovbestemmelser til krav og bruk av utstyr. Man slipper personlige konflikter innad i klubben.

    Tror faktis ikke at dette kommer til å sette hindringer i vein for de som flyr depron i hagan, el-heli på løkka eller Cub med flotører på det lokale tjernet.
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #47
      Jeg tror heller ikke at konsise regler gjør at vi rekrutterer færre til hobbyen. Og jeg tror også bestemt at vi vil få langt bedre "rykte" blant alle dem som ser på dette som dum leking. Og jeg tror slett ikke at de av oss som virkelig brenner for hobbyen vår har noe i mot det som er på gang. Faktisk vet jeg at det er mange av dere andre modellflygere der ute som virkelig irriterer dere over rotehugguer som flyr så man blir skremt, gjerne med maskiner som knapt henger sammen. Og man tør/orker ikke påtale dette fordi man blir stempla som hysterisk.
      Etter hva jeg opplever i praksis og også leser ut av alle de flotte innleggene her vet jeg at langt de fleste kan fortsette som før selv når nye regler er implementert! Hurra for det

      Selv bedriver jeg en del hobbyer, og innen blant annet fallskjermhopping og paragliding har jeg aldri stusset over at det kreves opplæring og at hendelser alltid skal rapporteres til respektive SU. En helt naturlig del av utøvelsen, og hensikten er å unngå fare/skade og å trekke lærdom av de hendelser som skjer. Spesielt dem som inntreffer ofte. Bare for å nevne det så syntes jeg at paragliding tross lovverk i mange tilfeller bedrives feil og farlig... Mao mener jeg at regelverket er for slapt!
      Det er jo gjennom samme lære-prosessen sivil luftfart har kommet til det ekstremt høye sikkerhetsnivået dem har i dag. Ikke at vi på noen måte skal sammenligne oss direkte med kommersiell luftfart direkte, men la oss gjerne benytte oss av spinoff-effekten fra andre som har jobbet konkret for å gjøre det tryggere. Uten at vi skal glemme at dette er en hobby.

      Noen nevner regler på skytebanen...: Jeg opplevde selv (som skyteleder) at en person snudde seg mot meg med en 44 Magnum i handa uten å ha slått ut tønna. Kort fortalt så kom ikke vedkommende tilbake så lenge jeg var medlem i den skyteklubben. Følelsen da jeg mysa inn i munninga var anelsen ubehagelig, og samtlige på banen reagerte like kraftig som meg der og da.

      Jeg begynte å dykke for ca. 25 år siden, og på den tida dykka vi stadig vekk ned mot 50 meters dyp rett etter at sertifikatet var i handa og utstyr handlet inn. I dag regnes dette som hasardiøst og med samme utdannelsen er det maks dybde på 18 meter... Dette hindrer ikke folk i å dykke eller utvide opplæringen for å dykke sikkert på større dyp, men har sannsynligvis bedret sikkerheten betydelig.

      Kanskje vi slipper så mange av disse kommentarene i framtida fra publikum: "jeg er her for å se på crashene..."
      Joda, crash vil forekomme uansett. Men sannsynligvis skjer disse crashene i "sikker sone" og hendelsene blir færre.
      Last edited by joo; 18-04-06, 13:48.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #48
        Høres veldig fornuftig ut dette ja. Men det jeg har lurt på en stund er om hvilke regler det er for å fly i boligstrøk? Finnes det regler for dette? Mulig det er nevnt tidligere og jeg ikke har fått det med meg men. Kjenner folk som flyr 60 size nitrofly rett over hustak uten å tenke over fare dette utgjør. Dette synes jeg, regler eller ikke, er ren idioti!

        Vil legge til at dette er nybegynnere, og ikke "proffer" som de burde ha vært. En "proff" ville vell ikke gjort dette men...
        Tore

        www.skalamodellflyklubb.no

        Comment


        • #49
          Vi kan vel alle se hvor dette vil ende: nemlig med at det etterhvert blir ett sertifikat/kompetansebevis for å fly eller i verste fall kjøpe RC utstyr. Det er jo kjempefint, men jeg har bare ett lite spørsmål:

          Hva vil dette koste meg som uorganisert flyver ? For det jeg tror hender er det som hender i ALLE andre hobby aktiviteter som staten/andre får lov å tre lover ned over hodene på: NOEN SKAL TJENE PÅ DETTE.... Og det er det jeg har invendinger mot.
          Ingen klubb eller annet organ vil la noen ta noen form for prøve gratis. Det kan vi bare glemme. Og jeg er drittlei av å måtte betale for å gjøre edn minste lille ting i fritida mi ! Jeg betaler allerede i dyre dommer for fly og utstyr ! Jeg har ingen flott stripe å fly på, men flyr på ett øde jorde, og sjansen for å skade andre enn meg selv er lik sjansen jeg har for å skade andre i skrivende stund her jeg sitter alene å skriver, altså NULL.

          Jeg er for gode holdninger, og syns forslaget om å sjekke naboens fly var genialt. Jeg er dykker og der har vi alltid en BUDDY sjekk før dykking der vi sjekker det viktigste av hverandres utstyr. I tillegg dykker vi aldri alene, og jeg flyr som regel med min bror. Jeg er utdannet flymekaniker, og ser det som en stor selvfølge at en skal sjekke ror, servoer, batteri, frekvens og slikt før en flyr. Alt annet er uaktsomt ! Men jeg vil ikke betale for et papir som sier at jeg har iq nok til å forstå dette ! For selv med papiret blir det like enkelt å gjøre feil !
          Kjør hardt, Kjør stiiiil !
          Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
          Og ring deretter Falck

          Comment


          • #50
            Originally posted by LN-EAA
            Vi kan vel alle se hvor dette vil ende: nemlig med at det etterhvert blir ett sertifikat/kompetansebevis for å fly eller i verste fall kjøpe RC utstyr. Det er jo kjempefint, men jeg har bare ett lite spørsmål:

            Hva vil dette koste meg som uorganisert flyver ? For det jeg tror hender er det som hender i ALLE andre hobby aktiviteter som staten/andre får lov å tre lover ned over hodene på: NOEN SKAL TJENE PÅ DETTE.... Og det er det jeg har invendinger mot.
            Ingen klubb eller annet organ vil la noen ta noen form for prøve gratis. Det kan vi bare glemme. Og jeg er drittlei av å måtte betale for å gjøre edn minste lille ting i fritida mi ! Jeg betaler allerede i dyre dommer for fly og utstyr ! Jeg har ingen flott stripe å fly på, men flyr på ett øde jorde, og sjansen for å skade andre enn meg selv er lik sjansen jeg har for å skade andre i skrivende stund her jeg sitter alene å skriver, altså NULL.

            Jeg er for gode holdninger, og syns forslaget om å sjekke naboens fly var genialt. Jeg er dykker og der har vi alltid en BUDDY sjekk før dykking der vi sjekker det viktigste av hverandres utstyr. I tillegg dykker vi aldri alene, og jeg flyr som regel med min bror. Jeg er utdannet flymekaniker, og ser det som en stor selvfølge at en skal sjekke ror, servoer, batteri, frekvens og slikt før en flyr. Alt annet er uaktsomt ! Men jeg vil ikke betale for et papir som sier at jeg har iq nok til å forstå dette ! For selv med papiret blir det like enkelt å gjøre feil !
            Les SUs utredning en gang til!
            Og mine kommentarer!

            Meningen er at klubbene selv skal få lov å gjøre dette.
            Forbundets "jobb" med dette dekkes av kontingenten.
            Vi sliter stadig for å unngå at oppgaver legges ober på diverse tilsyn, nettopp for å unngå gebyrer. Eksempelvis kan mikroflygere selv kontrollere sine farkoster etter håndbok utarbeidet av NLF/klubbene/medlemmene og godkjent av LT.
            De fleste klubber jeg kjenner til gjør dette helt gratis, noen tar noen kroner for å dekke driftskostnader.

            Mange medlemmer som slutter opp om NLF og Modellflyseksjonen, samt mange gode hoders/henders innsats gjennom mange år gjør at vi nå har ressurser til å angripe denne problemstillingen, uten at det ligger tanke om ekstra betaling/gebyr. Vårt mål er ikke å tjene penger, men ha ressurser nok til å sette inn støtet når det trenges. Som innen de fleste grener i breddeidretten skjer mesteparten av arbeidet på frivillig og ubetalt fritid. Slik tror jeg det vil fortsette å være.
            Jeg vil også igjen henvise til at opplæringsprogrammet vårt blir tilbudt klubbene gratis gitt visse forutsetninger.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #51
              Jeg bøyer meg i støvet og slår retrett ! Takk for oppklaringen !

              Ville bare belyse den siden og, da jeg har sett resultatet av for mye regler innen andre idretter/hobbyer/aktiviteter.

              Takk nok en gang for at dere prøver å gjøre dette til en ikke-kostende ordning
              Kjør hardt, Kjør stiiiil !
              Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
              Og ring deretter Falck

              Comment


              • #52
                God Ettermiddag.

                Dette var masse innfo. på en gang dere.
                Kjempe flott å få belyst de nye reglene på
                denne måten.
                Jeg skal informere styret i min klubb om dette.
                Ser fram til en god og varm sommer.
                Da blir det mange hyggelige flytimer.

                Odd Arne
                OAF
                Caliber 30FT MiniTitan
                Div Fly
                Radio Hitec Aurora 9
                www.ringerikemfk.com
                http://modelsport.no/

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Trondhjem
                  God Ettermiddag.
                  .....
                  Kjempe flott å få belyst de nye reglene på
                  denne måten.
                  .....
                  Odd Arne
                  Nevnte utsagn i siste innlegg trigget et lite innspill fra meg, da jeg leser noe av det samme i mange av de andre innleggene. Derfor, jeg vil bare understreke en ting overfor alle:

                  Dette er ikke regler per dato. Det er et forslag som skal utredes videre, bearbeides, sendes på høring i klubbene, jobbes videre med igjen osv...osv.....
                  Dette kan virke som en unødvendig lang prosess, men den er lagt opp slik nettopp for at vi skal få til noe vi kan leve med i overskuelig fremtid. Hastverk er lastverk, heter det.

                  Det var en god opplevelse å presentere dette på ledermøtet i mars, og få bare positive tilbakemeldinger. Den positive innstillingen gjennomsyrer jo også svarene i denne tråden. Det lover veldig godt for både det videre arbeidet, samt muligheten for å få innarbeidet dette når det engang kommer i en eller annen form. Og det er jo lov å tjuvstarte litt på det lokale plan, og sette temaet på agendaen i klubbmøter o.l.

                  Som i alle diskusjoner jeg innvolverer meg i, tar jeg med meg innspill og ideer i det videre arbeidet. Jeg sier ikke dermed at alle forslag blir tatt hensyn til, men alt blir vurdert og diskutert, både i styret og med utvalget.
                  Sikkerhets/regel-arbeidet er det viktigste vi legger ressurser i for tiden, og vi skal love å gjøre dette så skikkelig som vi kan klare.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment

                  Working...
                  X