Enig md Karl H her.
Det beste med det er et regelverket blir formet av våre 'egne' og vi slipper å få det tredd ned over hodet av byråkrater. Har lastet ned instillingen og applauderer SU sin jobb så langt. Virker fornuftig og nødvendig.
'Uatorisert' flyging, som det reffereres til her er vel definisjonsavhengig.
Tror vi må holde tunga rett i munnen før vi begynner og kategorisere utøvere av hobbyen. Et slikt regelverk gjør det letter å hanskes med fremtidige hendelser av uheldig art. Tror faktisk at det kan være nyttig, kynisk kan mange mene, og kunne toe sine hender i gitte tilfeller.
Noen er redd for at vi får kroken på døra viss vi, gud forby, skulle få et dødsfall grunnet bruk av modellfly. Et slikt regeleverk kan da avhjelpe situasjonen og nettop hindre at døra blir kroket. Et regelverk kan aldrig hindre noen i å skaffe seg 90-heli og fly dette fra parkeringsplassen i nabolaget uten påkrevd opplæring og tillatelse. Men da blir det en helt annen sak. Og da ikke mellom Modellflyseksjonen og mediene, men mellom politiet og vedkommende 'pilot'.
Den lokale klubb eller seksjonen kan da bare refferere til gitte regelverk og si at: 'våre medlemmer er kjent med og retter seg etter eksisterende regler...dette er en sak for politiet....'
Myndighetene vil også få en lettere jobb med å granske ulykken og vil ikke bli gitt noen anledning til å 'sette kroken på døra' som mange er redd for.
Tror også at det blir lettere for klubbene og 'hanskes' med stapeiser og 'griser' ved å henvise til nasjonale lovbestemmelser til krav og bruk av utstyr. Man slipper personlige konflikter innad i klubben.
Tror faktis ikke at dette kommer til å sette hindringer i vein for de som flyr depron i hagan, el-heli på løkka eller Cub med flotører på det lokale tjernet.
Det beste med det er et regelverket blir formet av våre 'egne' og vi slipper å få det tredd ned over hodet av byråkrater. Har lastet ned instillingen og applauderer SU sin jobb så langt. Virker fornuftig og nødvendig.
'Uatorisert' flyging, som det reffereres til her er vel definisjonsavhengig.
Tror vi må holde tunga rett i munnen før vi begynner og kategorisere utøvere av hobbyen. Et slikt regelverk gjør det letter å hanskes med fremtidige hendelser av uheldig art. Tror faktisk at det kan være nyttig, kynisk kan mange mene, og kunne toe sine hender i gitte tilfeller.
Noen er redd for at vi får kroken på døra viss vi, gud forby, skulle få et dødsfall grunnet bruk av modellfly. Et slikt regeleverk kan da avhjelpe situasjonen og nettop hindre at døra blir kroket. Et regelverk kan aldrig hindre noen i å skaffe seg 90-heli og fly dette fra parkeringsplassen i nabolaget uten påkrevd opplæring og tillatelse. Men da blir det en helt annen sak. Og da ikke mellom Modellflyseksjonen og mediene, men mellom politiet og vedkommende 'pilot'.
Den lokale klubb eller seksjonen kan da bare refferere til gitte regelverk og si at: 'våre medlemmer er kjent med og retter seg etter eksisterende regler...dette er en sak for politiet....'
Myndighetene vil også få en lettere jobb med å granske ulykken og vil ikke bli gitt noen anledning til å 'sette kroken på døra' som mange er redd for.
Tror også at det blir lettere for klubbene og 'hanskes' med stapeiser og 'griser' ved å henvise til nasjonale lovbestemmelser til krav og bruk av utstyr. Man slipper personlige konflikter innad i klubben.
Tror faktis ikke at dette kommer til å sette hindringer i vein for de som flyr depron i hagan, el-heli på løkka eller Cub med flotører på det lokale tjernet.
Comment