Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmeside redigering???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by lehaug
    Jeg kan også på det varmeste annbefale one.com. Bra priser, _veldig_ god kundeservice, med livechat service hele døgnet(!). Bra oppdatert på softwareversjoner, og et meget godt kontrollpanel for å ordne innstillinger på domenet og mailadresser.

    Jeg har selv satt opp et par sider i pn(postnuke), og det funker veldig bra, men det er nok gjerne litt komplisert hvis du ikke kan noe særlig, men det følger med en grei manual, og det finnes bøttevis av supportforumer til dette. Skal du derimot bare kjøre et forum og en enkel side, annbefaler jeg deg å gå til innkjøp av vBulletin forumet(samme som modellflynytt bruker), det går phpBB2 en høy gang på det meste. Det første du må gjøre er å bestille domene og webhotell. 1GB pakka hos one.com holder vel for de fleste. kan kanskje være en ide og registrere et .org domene, siden klubben deres sikkert er en organisasjon..
    Ingen grunn til å kjøpe forum.... SMF fungerer upåklagelig og er også bedre enn phpbb Home of Open Source Free Forum Community Software

    Jeg bruker det på siden til klubben samt at vi bruker det på NameBright - Coming Soon (med over 2000 brukere) uten problemer. Forskjellen er vel at dersom en kjøper så følger det med litt support men det er så mange support forum rundt om at det er ikke noe problem uansett, så lenge en velger kjente forum.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #17
      Har prøvd å få ryddet litt i all info siste døgn og har et spørsmål. Hvis du skulle forklart hva joomla er til en helt blank webmaster, Hvordan ville du gjort det og hvilke av disse skal jeg laste ned?

      Det er fullversjonen jeg skal ha leste jeg og det er vel bare å laste det ned?

      Official Joomla! Language Packages

      Det ble skrevet noe om at det ikke lønte seg å laste ned siste versjon? er det her det kommer inn i bildet?

      På forhånd takk for hjelpen Esmel...

      Nå leste jeg litt nøyere hva Odd Sundet skrev. Han skrev at F eks imaxnorge siden var laget i joomla. Vil det da si at joomla er en template/mal for hvordan hjemmesiden kan se ut?

      Mvh Peter
      Last edited by peterha; 23-09-06, 18:04.
      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
      Caliber 5 med OS 50 hyper
      Futaba 9c

      www.bmfk.org

      Comment


      • #18
        Originally posted by lehaug
        Jeg kan også på det varmeste annbefale one.com. Bra priser, _veldig_ god kundeservice, med livechat service hele døgnet(!). Bra oppdatert på softwareversjoner, og et meget godt kontrollpanel for å ordne innstillinger på domenet og mailadresser.

        Jeg har selv satt opp et par sider i pn(postnuke), og det funker veldig bra, men det er nok gjerne litt komplisert hvis du ikke kan noe særlig, men det følger med en grei manual, og det finnes bøttevis av supportforumer til dette. Skal du derimot bare kjøre et forum og en enkel side, annbefaler jeg deg å gå til innkjøp av vBulletin forumet(samme som modellflynytt bruker), det går phpBB2 en høy gang på det meste. Det første du må gjøre er å bestille domene og webhotell. 1GB pakka hos one.com holder vel for de fleste. kan kanskje være en ide og registrere et .org domene, siden klubben deres sikkert er en organisasjon..


        Med en org adresse... må man da ha et organisasjons nummer?

        Regner i såfall med at klubben min har dette..

        Mvh Peter
        Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
        Caliber 5 med OS 50 hyper
        Futaba 9c

        www.bmfk.org

        Comment


        • #19
          Originally posted by peterha
          Har prøvd å få ryddet litt i all info siste døgn og har et spørsmål. Hvis du skulle forklart hva joomla er til en helt blank webmaster, Hvordan ville du gjort det og hvilke av disse skal jeg laste ned?

          Det er fullversjonen jeg skal ha leste jeg og det er vel bare å laste det ned?

          Official Joomla! Language Packages

          Det ble skrevet noe om at det ikke lønte seg å laste ned siste versjon? er det her det kommer inn i bildet?

          På forhånd takk for hjelpen Esmel...

          Nå leste jeg litt nøyere hva Odd Sundet skrev. Han skrev at F eks imaxnorge siden var laget i joomla. Vil det da si at joomla er en template/mal for hvordan hjemmesiden kan se ut?

          Mvh Peter
          Last ned den siste stabile versjonen du, den som står øverst. Så kan du uansett bruke den å bli kjent med. Mest sannsynlig får du den funksjonaliteten du er ute etter med standardpakka.

          Joomla er som sagt et CMS (Content Management System). Eller på godt norsk en websystem som lar deg holde orden på artikler og øvrig innhold på websiden på en enkelt og oversiktlig måte. Eksempel: du lager ei side i html (frontpage) f.eks info om klubben og en ny hvor du skriver om flystripa. Men så kommer dagen da du kunne tenkt deg å forandre på selve måten ting vises. I html må du da normalt sett inn og forandre layout på ALLE html sidene dine. Med et cms så slipper du det. Teksten forblir den samme men du kan enklere tilpasse sidene. Du kan enkelt f.eks velge hvilke valg som skal komme opp i menyen når du er inne i en gitt artikkel.

          Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke mer energi på å forklare så veldig detaljert FØR du har prøvd det litt. Misforstå meg ikke, jeg (og sikkert andre) kan gjerne forklare underveis, til og med installasjonsprosessen, men å forklare hvordan det her egentlig fungerer samt greie ut om fordeler å ulemper på forhånd blir litt som å lære en som ikke vet hva et fly er, å fly...

          Kort og greit, når du kommer inn i det så er det mye enklere å gjøre forandringer, legge til artikler/innhold, bilder osv osv osv enn slik det er med frontpage / html-sider. Ja, det er enkelt med html på en enkel side men i det det skjer en del på siden, som nye artikler etc. så er det mye enklere med et csm!
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #20
            Takk for hjelp. skjønner mer nå. Mye igjen selvf. Ser at jeg nå må igang å registrere domene pluss bestille Webhotell. Tenker det blir den med 2000MB og domene tror jeg blir bamblemfk.com evnt. org

            Blir spennende å se hvordan dette går. har sendt forespørsel til styret i klubben så nå venter jeg på svar derfra. Med en gang det blir klart går jeg i gang. ( Må jo få lov til å bruke disse pengene.. )


            Har hvertfall fått noe å presantere nå. Priser og lignenede..

            Igjen. Takk for hjelp. Forumet er uvurderlig. Kommer tilbake med info slik at dere kan følge med på oppbyggingen av siden når den tid kommer.

            Mvh Peter
            Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
            Caliber 5 med OS 50 hyper
            Futaba 9c

            www.bmfk.org

            Comment


            • #21
              Hei igjen og god morgen.

              Kommer nå med nok et "dumt" sp.mål.

              Har lastet ned joomla og pakket ut filene. Har nå en haug med mapper og filer og en av mappene heter install. når jeg går inn her får jeg opp flere filer det står install på. Men det starter ikke noen installasjon uansett hvem jeg klikker på....

              Esmel: Vet du hvilken fil jeg skal starte?

              Mvh Peter
              Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
              Caliber 5 med OS 50 hyper
              Futaba 9c

              www.bmfk.org

              Comment


              • #22
                Nei det stemmer det... Du får ikke installert noe på din egen pc. Når webhotellet ditt er oppe å går pakker du ut alle filene i den zip fil p din egen pc, slik du har gjort nå. Deretter skal du bruke et ftp program, regner med at du vet hva det er, til å flytte filene fra pc'n din og over på webhotellet. Deretter skriver du inn adressen til installmappa til joomla i nettleseren din. f.eks www.domenet-ditt.com/home/install/install.php
                (opprett en mappe på webhotellet som heter f.eks home som du kan bruke å leke deg med joomla uten at det går ut over den originale siden deres).
                Da installeres det som skal installeres. Da blir du bedt om å skrive inn litt info f.eks et brukernav, databasenavn, passord etc. Men nok om det nå...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #23
                  Skjønner.

                  Foregriper begivenhetenes gang her ser jeg.. he he

                  Takk for svar allikevel. Må nok bare pent smøre meg med tolmodighet til styret har avgjort om det blir noe eller ikke. (tror det blir noe da!!)

                  Mvh Peter
                  Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                  Caliber 5 med OS 50 hyper
                  Futaba 9c

                  www.bmfk.org

                  Comment


                  • #24
                    Er fremdeles programmer en kan ha på maskinen som gjør at en "har" en lokal server. 404 Not Found
                    Xampp er ett slikt ett. Har akkurat testet for å se og Joomla fungerer på xampp denne gangen ( tidligere forsøk gikk ikke ) Så ja du kan leke deg på din egen maskin nå

                    Anbefaler deg å sjekke opp denne siden for joomla : Foreningen

                    Comment


                    • #25
                      Er det noen som vet hvordan jeg stiller inn frontpage til å bruke FTP?

                      Har fått beskjed av start.no om å gjøre dette ellers så vil jeg ikke kunne redigere siden min lenger.

                      Mvh Peter
                      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                      Caliber 5 med OS 50 hyper
                      Futaba 9c

                      www.bmfk.org

                      Comment


                      • #26
                        Nå er domene og webhotell bestilt! Dette blir spennende. Nå jobber jeg med å få tak i en passende template for siden vi skal ha.

                        Hvis noen har forslag til templates for modellflyklubb så skrik ut her!!!

                        Kom gjerne med tips i forhold til hva siden bør inneholde, forskjellige måter å organisere bilder på og lignende.

                        Mvh Peter
                        Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                        Caliber 5 med OS 50 hyper
                        Futaba 9c

                        www.bmfk.org

                        Comment


                        • #27
                          Vi stoler på deg, Peter! Har akkurat lært meg det fra "scratch" sjøl, og det går som ei kula men er mye jobb.. Snart er geirsrcsider et faktum!

                          Vi må luke stripa snart..
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment

                          Working...
                          X