Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan unngå fingerskader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan unngå fingerskader?

    Hei
    Jeg har nettopp fått tak i meg ei proxxon sirkelsag type FKS/E. Synes modellflybygging er konge. Siden jeg også er gitarist er jeg livredd for å skade fingrene mine på herligheten, det må ikke skje for enhver pris. Er det noen som kan gi gode råd for hvordan en skal gå frem for å ha glede av saga og minimere sjansen for skader. Jeg har ikke erfaring når det gjelder bruk av slike sager så finnes det noen ting en må tenke spesielt på for å ikke skade seg når en jobber. Jeg har hørt det er f.eks farlig å dra emnet gjennom sagklingen bak saga da klingen kan ta tak i trebiten og dra fingrene dine inn i saga man skal alltid skyve emnet inn mot sagklingen. Svært takknemmelig for andre råd evt. nettsteder en kan lese om bruk av powertools.

  • #2
    Slik går går du frem:
    1. Se etter at saga er i god stand.
    2. Sett i kontakten.
    3. Kontroller at du ikke har fingrene på sagbladet, deretter start saga.
    4. Bruk hode!

    Jeg har altid fulgt dette og det har gått bra i mange år...

    PS!
    Funker på båndsager også...!

    Comment


    • #3
      Hei.
      Jeg har også en slik sag, og er stort sett fornøyd med den. Jeg har så langt brukt den til skjæring av lister. Hadde litt problemer i begynnelsen fordi anlegget mot balsaflaket er så kort. Litt vanskelig å skjære helt rett når balsaflaket er en meter langt, spesiellt når det begynner å bli lite igjen av flaket. Også litt problematisk fordi fingrene hele tiden er i nærheten av sagbladet. Jeg løste dette ved å feste en lang aluminiumsplate som klemmer balsaflaket lett mot anlegget. Da er det enkelt å føre balsaflaket gjennom saga, listene blir rette og fingrene holdes i god avstand. Det er vel egentlig samme prinsipp som de "hjelpefingrene" du linker til i den andre tråden din.

      Ellers gir "arjako" gode tips for å unngå skader. Du bør også gi deg god tid når du bruker saga. Stopp saga mellom hver arbeidsoperasjon. Jeg jobber aldri med saga lenge av gangen. Fort gjort å bli litt uoppmerksom når en gjør samme arbeidsoperasjon om igjen og om igjen.
      Faren for skader blir nok større når du er blitt vant til å bruke saga, da er det fort gjort å slurve. Er du bevisst på dette så tror jeg det går fint .

      Har desverre ingen gode nettsteder som gir tips, kanskje andre har??
      Lykke til med saga

      Mvh. Olav E.

      Comment


      • #4
        Har du et bilde av saga og hvordan den patenten du beskriver er laget? det hadde vært suverent å se hvordan du har gjort dette med aluminiumsplata.

        Comment


        • #5
          Hei,

          Her er det om å gjøre å bruke den saga minst mulig. Jeg er redd for fingrene mine jeg og, får ikke bygd å flydd uten dem Jeg har en kontursag fra Dremel, denne er bombesikker! du kan sette fingrene inn på bladet når den er i drift uten å få en skramme (et rift er jo selfølgelig mulig ) Kontursaga vil jo selfølgelig ikke erstatte en sirkelsag, men i mange tilfeller så kan den brukes i stedenfor sirkelsaga.
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            -Endre tankemåte når de skal brukes. Mission first, safety always.
            -Stopp og tenk et øyeblikk før du slår på saga og før du begynner å sage.
            -Ikke bruk hansker, spesielt viktig regel å følge når du bruker søyleboremaskin.
            -Ikke beveg hånda slik at den kan "fjære" mot bladet dersom emnet plutselig glir lettere.

            Comment


            • #7
              Hei
              Kan man skjære rette lister med ei kontursag? og skrå flak til bakkantlister?
              i så fall må det være tingen.
              MVH
              Eystein
              ,
              Originally posted by Christen View Post
              Hei,

              Her er det om å gjøre å bruke den saga minst mulig. Jeg er redd for fingrene mine jeg og, får ikke bygd å flydd uten dem Jeg har en kontursag fra Dremel, denne er bombesikker! du kan sette fingrene inn på bladet når den er i drift uten å få en skramme (et rift er jo selfølgelig mulig ) Kontursaga vil jo selfølgelig ikke erstatte en sirkelsag, men i mange tilfeller så kan den brukes i stedenfor sirkelsaga.

              Comment


              • #8
                Eller rett og slett bare få en til å gjøre jobben for deg! (kona under oppsyn?)

                ellers så bare ta deg god tid og tenk fingre hele veien når du sager så går det fint
                Lykke til og kos deg med nytt hendig verktøy grattis

                Tor
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  Hva med denne patenten fra micromark usa.
                  ares-server.com - ares server Ressurser og informasjon
                  Denne selges til microlux tablesaw som er nøyaktig samme sag som proxxon FKS/E
                  er det noen av dere som har prøvd disse eller laget dem selv? de ser jo flotte ut mtp å unngå å få fingrene for nær sagbladet.
                  Ellers så har de denne som kan erstatte det allerede eksisterende anlegget som følger med saga. denne kan finjusteres i tillegg for helt nøyaktige listbredder.
                  ares-server.com - ares server Ressurser og informasjon

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er også en svoren tilhenger av elektrisk løvsag. Ganske trygg å bruke. Jeg har denne: PROXXON - Page not found men hadde handla den større modellen om jeg skulle handla i dag. Når jeg bruker anlegget og mater fornuftig får jeg snore beine kutt, bare ikke treet er for hardt og årringene ligger for krøkkete.
                    Har, som alle modellbyggere en "Dremel" drill men fra Proxxon. Jeg har forlengst forelska meg i fresebordet til Proxxon der jeg monterer drillen med passende fresestål etter hva slags jobb som skal gjøres. Her roter jeg IKKE med fingra for nær emnet når jeg freser, men sørger for at føringsstøtter passer og så fører jeg med rundstaver. Viktig å vite hvilken veg man skal føre for at det skal grave og ikke hugge! Fint til å fase av ror osv.

                    PS: du skal alltid ha et par vernebriller liggende ved verktøyet, og husk å bruke dem! Spesielt hvis du er så nærsynt som jeg, og må legge øyeepla nesten på streken for å se hva som skjer
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by roffe_ek View Post
                      Har du et bilde av saga og hvordan den patenten du beskriver er laget? det hadde vært suverent å se hvordan du har gjort dette med aluminiumsplata.
                      Hei igjen.
                      Forsøker å legg inn et par bilder (lenge siden jeg har gjort det). Jeg har brukt en alu plate som er festet med et par klemmer. Det hele justeres slik at balsaflaket glir gjennom med passe friksjon. Jeg tester alltid med å kjøre balsflaket gjennom før jeg starter saga. Og når du har sagd nesten ferdig så bruker du en passe lang pinne til å presse balsaflaket gjennom den siste biten.
                      I stedet for en aluplate kan du sikkert bruke en aluprofil eller en passe bordbit, bare pass på at den flata som ligger mot balsaflaket er glatt nok.
                      Den saken som du linker til i en av postene dine gjør vel stort sett det samme som mitt opplegg. Den så faktisk ganske fin ut .
                      Har ikke prøvd å skjære lister med løvsag, men holder nok en knapp på sirkelsaga for best nøyaktighet og snitt.
                      Tror at dersom du bruker sunn fornuft og de rådene fra alle i tråden din, så er du ganske sikker. Egentlig så er det vel nesten like farlig for fingrene når en er på stripa og holder på med roterende propellere .

                      Mvh. Olav E.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Flott patent takk for instruktive bilder.

                        Hei
                        Suveren patent for å spare fingrene. Dette skal jeg og lage.
                        Når det gjelder roterende propeller holder jeg meg til elektrodrift da slipper jeg å starte motoren med fingrene.
                        MVH
                        Eystein
                        Originally posted by Olei View Post
                        Hei igjen.
                        Forsøker å legg inn et par bilder (lenge siden jeg har gjort det). Jeg har brukt en alu plate som er festet med et par klemmer. Det hele justeres slik at balsaflaket glir gjennom med passe friksjon. Jeg tester alltid med å kjøre balsflaket gjennom før jeg starter saga. Og når du har sagd nesten ferdig så bruker du en passe lang pinne til å presse balsaflaket gjennom den siste biten.
                        I stedet for en aluplate kan du sikkert bruke en aluprofil eller en passe bordbit, bare pass på at den flata som ligger mot balsaflaket er glatt nok.
                        Den saken som du linker til i en av postene dine gjør vel stort sett det samme som mitt opplegg. Den så faktisk ganske fin ut .
                        Har ikke prøvd å skjære lister med løvsag, men holder nok en knapp på sirkelsaga for best nøyaktighet og snitt.
                        Tror at dersom du bruker sunn fornuft og de rådene fra alle i tråden din, så er du ganske sikker. Egentlig så er det vel nesten like farlig for fingrene når en er på stripa og holder på med roterende propellere .

                        Mvh. Olav E.

                        Comment


                        • #13
                          Elektro er heller ikke ufarlig. En liten advarsel til dere som ikke har skadet dere - enda... - (MFN) ModellflyNytt.no

                          Det sier at et ekte modell flyger har to ting:
                          Kutt i fingeren og en piper cub.
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by roffe_ek View Post
                            Hei
                            Suveren patent for å spare fingrene. Dette skal jeg og lage.
                            Bare pass på fingrene når du skal lage sikkerhetsverktøyet da

                            Som Joo nevner så er det bare å mate sakte og pent, og med nytt blad i saga så går det fint

                            De få gangene jeg trenger å kappe lister så bruker jeg helst en aluminiumslinjal på en meter som jeg legger oppå flaket på benken og skrur dette fast med tvinger for så å skjære med kniv, da blir ikke treverket borte som støv heller
                            Christen
                            http://jetsofnorway.com/

                            Comment


                            • #15
                              Husk at sagbladet skal rotere mot deg når du sager med sirkelsag. Sagde en meterlang bit av en planke på langs og bladet som roterte FRA meg fikk litt løft på planken og slynget den over hagen, videre over en 8 m flytebrygge og ut i sjøen. Fløy ca 20 - 30 m. Dette var nok en sag av litt større dimensjoner enn din, men jeg antar prinsippet er det samme. Bladet skal rotere mot brukeren, slik at det man sager blir trykket ned mot sagbordet av sagbladets tenner!

                              Comment

                              Working...
                              X