Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feste av loddehylse og pianotråd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Feste av loddehylse og pianotråd?

    Jeg skal feste loddehylse og pianotråd og det er umulig pga. plassering og hverken lodde eller å bruke relevant tang til formålet.

    Dette er til høyderor og det bare må være 100%. Har noen noe tips om hvordan gjøre dette på en sikker måte?
    Det eneste jeg kommer på er å rubbe opp pianotråd og lime med det sterkeste jeg har, Loctite Hysol.

    Stein

  • #2
    Hva med å jenge pianotråden det burde funke.

    Comment


    • #3
      Denne er hentet fra F3J RadioCarbonArt CD'en

      Rens alle deler med sprit e.l.
      Puss pianotråden, ta så Dremel'en og lag noen små hakk på tvers i tråden der hvor trådene sitter inne i hylsteret - disse virker som mothaker å hindrer tråden å skli ut.
      Sett inn tråden i hylsteret, merk hvor hylsteret slutter - du vet da hvor langt tråden skall inn når det er lim inne i hylsteret.
      Bruk en god epoxy (JB Weld eller liknende) fyll opp hylsteret å press inn tråden, tørk av overfødig lim og lag en fin overgang inn mot hylsteret - la det hele få rikelig tid til å herde ut at du belaster noe.

      -Frank-
      Last edited by Quadrocopter; 29-12-08, 21:44. Reason: typo

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Denne er hentet fra F3J RadioCarbonArt CD'en

        Rens alle deler med sprit e.l.
        Puss pianotråden, ta så Dremel'en og lag noen små hakk på tvers i tråden der hvor trådene sitter inne i hylsteret - disse virker som mothaker å hindrer tråden å skli ut.
        Sett inn tråden i hylsteret, merk hvor hylsteret slutter - du vet da hvor langt tråden skall inn når det er lim inne i hylsteret.
        Bruk en god epoxy (JB Weld eller liknende) fyll opp hylsteret å press inn tråden, tørk av overfødig lim og lag en fin overgang inn mot hylsteret - la det hele få rikelig tid til å herde ut at du belaster noe.

        -Frank-
        Ja, det var den teknikken jeg mente når jeg sa 'rubbe'. (Har samme DVD liggende )
        Får lime en prøve å vente til i morgen å se hvordan det henger sammen, bokstavelig talt.

        Har også vært innom på tipset med å lage gjenger, men jeg kommer ikke til for å få gjort det på pianotråden. Pianotråd er også hardt å få gjenget opp.

        Stein

        Stein

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kingfisher View Post
          Jeg skal feste loddehylse og pianotråd og det er umulig pga. plassering og hverken lodde eller å bruke relevant tang til formålet.

          Dette er til høyderor og det bare må være 100%. Har noen noe tips om hvordan gjøre dette på en sikker måte?
          Det eneste jeg kommer på er å rubbe opp pianotråd og lime med det sterkeste jeg har, Loctite Hysol.

          Stein
          Hei!
          Er dette tynn pianotråd som skal gå i plaststrømpe til høyderoret (Alpinaen kanskje)?? Jeg hadde samme problemet på min Kranich. Fant noen tynne loddehylser som passet inn i plaststrømpa. På denne måten kunne jeg lodde på utsiden og deretter tre det hele gjennom plaststrømpa. Har ingen erfaring med epoxy på slike steder, men er i utgangspunktet litt skeptisk. Ville være synd om det skulle løsne etter en tids bruk.

          Mvh. Olav E.

          Comment


          • #6
            På sånne problemer kan jeg anbefale loctite 628, eneste problem du kan ha er at du ikke får det fra hverandre etter bruk. Kan limer ved store klaring og sitter meget hardt. Har limt enveislagret på vinsjen med det.
            Tor Midtlund

            Comment


            • #7
              Originally posted by Olei View Post
              Hei!
              Er dette tynn pianotråd som skal gå i plaststrømpe til høyderoret (Alpinaen kanskje)?? Jeg hadde samme problemet på min Kranich. Fant noen tynne loddehylser som passet inn i plaststrømpa. På denne måten kunne jeg lodde på utsiden og deretter tre det hele gjennom plaststrømpa. Har ingen erfaring med epoxy på slike steder, men er i utgangspunktet litt skeptisk. Ville være synd om det skulle løsne etter en tids bruk.

              Mvh. Olav E.
              Ja, dette er til høyderoret på Alpina'en. Det er ikke mulig å dra støtstanga ut av plasthylsa. Å lodde er heller ikke mulig.
              Se forøvrog bildet. Her, som i mange andre seilmodeller gjelder det å kappe til riktig lengde første gang. Kapper en for kort så er det kjørt.
              Se bilde, som forøvrig lyver litt. Det er lengre inn enn det ser ut til.

              Stein
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tor View Post
                På sånne problemer kan jeg anbefale loctite 628, eneste problem du kan ha er at du ikke får det fra hverandre etter bruk. Kan limer ved store klaring og sitter meget hardt. Har limt enveislagret på vinsjen med det.
                Finner ingen Locite 628 variant?

                S

                Comment


                • #9
                  Jeg fant den heller ikke på Loctite sin sider, men har den på jobben, men kan bruke 648 den er likke sterk. Her er linken til data bladet på den. http://65.213.72.112/tds5/docs/648-EN.PDF. Jeg kommer ikke til å lodde så lenge det produktet fins. For da er jeg helt sikker at det sitter fast.
                  Tor Midtlund

                  Comment


                  • #10
                    Er det ikke mulig å bruke andre festemetoder/linker til dette da? f.eks e/z connectors som på bildet
                    Attached Files
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by elektrodude View Post
                      Er det ikke mulig å bruke andre festemetoder/linker til dette da? f.eks e/z connectors som på bildet
                      Jo, det du viser på bildet er jo en grei løsning. Takk for påminnelsen om den varianten.

                      Nå har jeg laget en test med å slipe en en rekke små hakk rundt på tråden, og på yttersiden av loddehylsa. Deretter fyllt hylsa med Hysol, i den grad det er mulig å fylle den. Etter å ha dyttet tråden i hylsa samt la jeg en god jevn "klæsj" med Hysol over enden av hylsa samt 4-5 mm over tråden de slipte hakkene.
                      For å slippe å vente, i 3 dager, som er herdetiden på Hysol i romtemperatur før full styrke oppnås, la jeg prøven i stekeovnen på 80 grader i 1 time.

                      Nå har jeg prøvd å slite hylse og tråd fra hverandre, med hjelp av både armer og bein, og jeg er ikke i stand til å slite de fra hverandre.
                      Da blir det denne metoden som vil bli brukt i modellen.

                      Som noen har vært inne på tidligere er det viktig at blandingen på Hysol blir riktig når en skal lime. Ellers blir det bare tyggis av det hele, noe som ikke holder mere enn nettopp det.

                      Takk for alle tips.

                      Stein

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kingfisher View Post
                        ....
                        Som noen har vært inne på tidligere er det viktig at blandingen på Hysol blir riktig når en skal lime. Ellers blir det bare tyggis av det hele, noe som ikke holder mere enn nettopp det.

                        Takk for alle tips.

                        Stein
                        Testet det samme - dro av gjengene på messing lodde hylsa - limingen var like hel, så jeg er temmelig sikker på at lim er sterkere en lodding..

                        Comment

                        Working...
                        X