Announcement

Collapse
No announcement yet.

skjæring av isopor vingekjerner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    jeg har bare fått tid til og prøvt meg engang, Men det første forsøket ble litt mislykket pga jeg ikke kan så altformye om airofoil, hva er mye sweep feks.
    men her finner du mitt første forsøk.

    Som kutte tråd bruker jeg messing tråd fra chlas olhson. tror den er 0,8 mm og fungerte veldig bra, men med mitt oppsett så har jeg maks 14 amp.
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

    Comment


    • #17
      Sweep er avstanden fra nesa til vingetupp og bestemmer vinkelen som vingene lager... Ta en titt her : Flying wing CG calculator. Plasser markøren i de forskjellige feltene, legg inn verdier og se
      Jeg kan heller ikke ikke mye om airfoils. Bare søkte litt på nettet etter beste airfoil til flygende vinger. Den jeg bruker nå heter TL54. Airfoil Database for Tailless and Flying Wings og http://www.aerodesign.de/profile/tl54.gif Skal bli moro å se hvordan denne flyr... Hvis den flyr... :P

      Skjønner ikke helt hvorfor vingen din ikke flyr. Den ser jo bra ut. Men tyngdepunkt er veldig viktig på flygende vinger. Jeg skal nå prøve å gjemme batteri og alt det andre inni vingen, sånn at luftstrømmen over vingen blir riktig... Lagde en vinge av en gammel vinge fra et trainer fly jeg hadde liggende før i vinter. Det ble ikke vellykket akkurat. Men der sleit jeg også med å få nok vekt i nesa. Så jeg tror tyngdepunktet var grunnen til fiasko der...
      Last edited by AudunN; 19-06-10, 09:33.
      ______________________________
      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

      Comment


      • #18
        Da er vingen min ferdig. Håper å kunne ta en testflyging i morgen kveld. Blir spennende å se om den flyr... Jeg tok meg ikke akkurat god tid, så vingen ble grisestygg... Hadde ikke noe å trekke med, så jeg surra den inn i pakketape for å stive opp litt Motorfestet ble også noe provisorisk, men får håpe det holder. Vekt ble 499gr med 3s 1350mah batteri. Har også plass til et 1750mah hvis jeg trenger mer vekt i nesa, men den balanserer veldig bra med 1350... Slenger med noen bilder...
        Attached Files
        Last edited by AudunN; 20-06-10, 22:14.
        ______________________________
        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

        Comment


        • #19
          Fikk tatt jomfruturen i kveld, og syns vingen fløy rimelig bra... En liten videosnutt... :

          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #20
            Audun, fløy jo kjempe bra den vingen. har du ikke finner på vingen?, jeg så ingen i filmen.
            og du hadde den samme profilen som han på den Danske siden har lagt ut ?
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #21
              Ingen finner nei... Tenkte på det, men så ga jeg f... :P Jeg brukte en profil som heter TL54: Airfoil Database for Tailless and Flying Wings. Den har bra med løft og lite "drag".
              Målene på vingen ellers ble også litt annerledes enn på den danske sida. Men jeg brukte målene derfra for å skjære ut av plata. Og jeg halverte rorene i forhold til det som stod på den sida. Reagerer mer enn kjapt nok for min del ... Jeg kan ta nøyaktige mål av vingen i kveld hvis du vil...
              Last edited by AudunN; 22-06-10, 11:31.
              ______________________________
              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

              Comment


              • #22
                ja det hadde vært flott med en tegning på den vingen du har laget.. tegner du av den profilen også da så den stemmer ?
                Min Hjemmeside..

                http://sveininge.iflogg.com

                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                Comment


                • #23
                  Jeg har egentlig ikke noen eksakt tegning ettersom jeg justerte litt før jeg skar ut kjernene... Men utgangspunktet er fra denne sida: 404 Not Found
                  Jeg brukte 3mm finer som ror, og bare halparten så store som er brukt på den sida. Dvs 3cm ved tuppen og 2cm ved rota.
                  Jeg printer ut profilen og forstørrer den til ønsket størrelse. Så klipper jeg den ut, overfører på 6mm finer, skjærer ut og pusser helt glatt.
                  Mål på ferdig vinge:

                  Vingespenn : 114 cm
                  Root : 26 cm (lengde på profilen du skjærer ut)
                  Tip : 9.5 cm (uten ror)
                  Sweep : 32 cm

                  Legg inn disse verdiene her: Flying wing CG calculator , så ser du hvordan den vil se ut
                  Vekt : ca 500gr

                  Oppsett:

                  Motor: Turnigy 28-26b 1350kv
                  Esc : Turnigy plush 18A
                  Prop : 6x4 pusher
                  Batt : 3s 1350mah 30c

                  Vingen min balanserer på ca 18 cm fra nesa og bakover. Fant ut at vinkel på motor er viktig, etter mange fatale forsøk på å få vingen i lufta. Den forsvant rett til værs, så rett på nesa i gresset... Så jeg monterte motor sånn at propellen peker litt ned. Den vil da mye ned etter den er i lufta, men dette trimmes lett inn. De fleste vinger trenger ca 4mm trim opp for å fly rett...
                  Håper dette hjelper litt, og at du får det til
                  Last edited by AudunN; 22-06-10, 21:12.
                  ______________________________
                  JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                  Comment


                  • #24
                    hei, jeg tror du snakkte om trekking av vingen din i en annen tråd. jeg har no selv eksperimentert med lim og avis, og det fungerer gull, jeg har gått å grubla i hele dag på hva jeg kan erstatte avisen med, og det er selvsagt innpakkningspapir på blomaforettningen.
                    En annen ting, er hvordan glider vingen din uten motorkraft? den fløy jo bra! :P

                    Comment


                    • #25
                      Lim og avis høres jo ut som et billig alternativ ja Sleng ut noen bilder av prosjektet ditt da. Hadde vært moro og se hvordan det blir Vingen glider ganske bra. Hvis du ser på slutten av videoen da jeg lander, så kutter jeg throttle på 2:18 ca.... Og jeg kan fly rimelig sakte uten at den staller. Så det er tydeligvis bra løft i den airfoilen jeg brukte...
                      ______________________________
                      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                      Comment

                      Working...
                      X