Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kill switch for bensinmotor greatplanes 2150

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kill switch for bensinmotor greatplanes 2150

    Er det noen som har koblet sammen en KILL SWITCH fra greatplanes FOR BENSINMOTOR, og som kaN FORTELLE hvordan mann gjør det, med batteri og alt det andre er litt ny på dette her.
    Last edited by bratg; 18-01-10, 20:55.

  • #2
    Kill switch for bensinmotor

    Originally posted by bratg View Post
    Er det noen som har koblet sammen en KILL SWITCH FOR BENSINMOTOR fra greatplanes, og som kaN FORTELLE hvordan mann gjør det, med batteri og alt det andre er litt ny på dette her.
    Er det ingen her som kan hjelpe til her?

    Comment


    • #3
      Visste ikke at Great Planes lager bensinmotorer
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo View Post
        Visste ikke at Great Planes lager bensinmotorer
        Kanskje GP har killswitch?
        Men visste ikke at dem hadde det heller.

        Comment


        • #5
          For de som følger med litt er det nok denne han mener :

          Vil tro du må gjøre noe alla dette:

          -batteri til tenning kobles til de blå kabelskoene. + på rød ledning og - på svart ledning.
          -ledning til tenningsmodul loddes på mikrobryteren, minus til svart(felles inn og ut at fra bryter) og plussledning til ledig terminal på mikrobryteren, den midterste terminalen.
          -du bruker en servo med en servoarm på til å aktivere armen på mikrobryteren mekanisk. Denne servoen styres av en egen kanal på radioen. Du linker denne kanalen til en bryter på radioen.
          Setter endpoint på denne kanalen til feks 0/100, der 0(tenning av) ikke aktiverer servo og dermed ikke mikrobryter mens 100(tenning på) aktiverer servo og servoarm og presser inn armen på mikrobryteren.

          Det vi ikke vet er om du har kontakt mellom +inn og +ut på bryter når armen på mikrobryteren er aktivert eller når den ikke er. Troligen vil det være kontakt når armen på mikrobryteren er aktivert.

          Klønete forklart? Ja kanskje! Men også en litt klønete kill-switch spør du meg.
          Last edited by jehembre; 18-01-10, 22:52.
          John Erik Hembre

          Trondheim Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Nå skulle sikkert ikke denne posten handle om hvorvidt dere visste om hvem som laget hva, men det ser ut til at den finnes iallefall
            Great Planes RC Products | Horizon Hobby
            Hvis dette er den du har så ser det ut for at den skal koples inn som en vanlig bryter mellom batteriet og tenningsanlegget med de to lednings endene.
            da har du to måter å slå av og på tenningen på.
            den største skal aktiveres via en servo.
            dette er en mekanisk type killswitch. Skulle jeg valgt en til meg selv ville jeg gått for en optisk en. (jeg bruker for tiden choke i stedet)

            ....... Og der kom jehembre forran meg, men der er også en mulighet for at bryterene er ferdig loddet og at de blå abico kabelskoene skal koples inn i serie med batteriet. Altså f.eks sort ledning fra batteriet direkte mellom batteri og tenning. Rød fra batteriet i serie gjennom bryteren. (rød fra batteriet inn på den ene kabelskoen kommer ut på den andre kabelskoen og videre til tenningsanlegget.)
            Hvis ikke så er denne bryteren beregnet på motorer med magnettenning (ikke elektronisk) og bryter tennspolen som et direkte brudd i serie.
            Har du tilgang til et multimeter kan du jo "pipe" kretsen og se hvordan den virker.
            Attached Files
            Last edited by nybegunda; 18-01-10, 23:03.
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by jehembre View Post
              Vil tro du må gjøre noe alla dette:

              -batteri til tenning kobles til de blå kabelskoene. + på rød ledning og - på svart ledning.
              .
              Vil ikke dette rett og slett kortslutte batteriet?
              Da har jeg mer tro på Nybegundas forklaring...

              Ja, dette er det jeg regner som killswitch for magnettenninger i utgangspunktet, men slik Nybegunda forklarer kan den brukes på elektroniske saker.
              Veldig greit om spørsmålstiller kan fortelle hva slags motor og bekrefte hva slags switch det er snakk om Er det motor med magnettenning skal magneten jordes via switchen f.eks.

              Blir kanskje helt feil når man skal gjette hva slags utstyr det er. Skal svarene bli riktig bør dem som spør legge en link til det de bruker... Ennå vet man ikke hva slags motor spørsmålstiller skal bruke. Opplys oss bratg
              Last edited by joo; 19-01-10, 04:25.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Denne kjøpte jeg også en gang i tiden, den ligger i esken enda. Det er en mekanisk kill switch. Hvis du ikke allerede har kjøpt den så vile jeg mye heller gått for Smart fly sin optiske kill switch. Den er veldig enkel og funksjonell, du har da en diode på flykroppen som lyser ved tenning PÅ, veldig bra.
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #9
                  Det anviste tenningssystemet er beregnet for god gammeldags mekaniske tenningssystemer. Med litt tilpassing kan det også fungere på moderne eletriske systemer. Men, slik jeg ser det så har den anviste Killswitchen en stor ulempe: den vil ikke kutte motoren ved radio-, servo- eller batterifeil!

                  Om du har en motor med elektronisk tenning så vil jeg, som andre her, også anbefale deg å kjøpe en optisk Killswitch! Disse er laget slik at den vil kutte strømmen til tenningen ved feil på batteri eller radio. I tillegg kan du selvfølgelig stoppe motoren fra en bryter.
                  Last edited by Tom Erik; 19-01-10, 08:36.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment

                  Working...
                  X