Announcement

Collapse
No announcement yet.

6 ledninger som loddes til 1 ledning, hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 6 ledninger som loddes til 1 ledning, hvordan?

    På vintern blir det en del bilbanekjøring, men nå er jeg lei av strømproblematikken, og vil lage en forgreining som gjør at jeg får 6 nye strømsteder.

    Hvordan lodder jeg 6 ledninger til en hovedleding på en best mulig måte?

    Tenkte å gjøre litt overkill og bruke 2 kvmm ledning.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Du kan jo ta ett brett med sukkerbiter, og skru strømforsyningen inn i midten, og så jumpere utover til begge sider, så kan du skru på så mange du vil i andre enden, om du fprstår en dårlig forklaring....
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Eller bare avisolere ledingene, tvinne dem sammen og lodde.
      Du må ha en loddeboldt som gir nok varme. For det blir jo en sikkelig klump.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        ....Eller kjøpe ei kopperplate, slik som man bruker til å lodde batteripakker og bruke denne som et samlepunkt med loddetinn. Da trenger du ikke bruke så mye varme for å få bra sammenkobling.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment


        • #5
          Jeg pleier å gjøre det på følgende måte når jeg skjøter tykke kabler.
          1. Avisoler ca 15 mm på alle kablene
          2. Hold dem helt samlet og tvinn en tynn kobbertråd (eventuelt en av kordelene) stramt rundt de avisolerte delene slik at det ser ut som en kabel.
          3. Fyll på med loddetinn - pass på at du har en god å varm bolt slik at du ser tinnet virkelig sklir inn mellom kordelene og fyller opp alt tomrom !!!
          4. Legg en krymp (40mm lang) over alle kablene og klem igjen den åpne enden med en tang når krympen er varm slik at den blir helt tett.
          5. Slå eventuelt en strips rundt kablene for å få de til å holde bedre sammen

          Denne skjøten tåler å bli dratt i og du vil garantert ikke få noe varmegang grunnet dårlig kontakt.
          Attached Files
          Last edited by Quadrocopter; 06-02-10, 23:51.

          Comment

          Working...
          X