Unconfigured Ad

Collapse

Merking av servoledninger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

Merking av servoledninger

Har tullet med litt forskjellige metoder for å merke ledninger med kanalnummer, slik att det skal vere raskt å flytte en mottaker fra eit fly til eit annet. Har prøvd med elektrikertape med tysj skrift, maskerings tape og tysj og tekstmaskin strimmel som man limer rundt servoledning. Disse metodene funker en stund, så forsvinner tysj skriften, og ledningene blir etter vert også klissete av limet på teipen. Det ser også ganske stygt ut med disse løsningene.
    siste par åra har eg brukt en løsning som eg har vert veldig fornøyd med. stod med hode inne i eit sikringsskap da eg fikk ideen. Elektrikerene bruker noen små plast "dingser" til å merke ledninger i sikringsskap, så eg skaffet meg noen strimler med slike nummer, funker perfekt.
    Attached Files
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by elektrodude
    ......så eg skaffet meg noen strimler med slike nummer, funker perfekt.
    Hvor fikk du tak i disse (link) og pris.....

Comment

• jj
      • Nov 2002
      • 1327

Jeg bruker kniven og lager "buemerke" på uni kontakten. En strek for kanal 1, to for kanal 2, osv.
      Men løsningen som beskrevet her er sikkert lettere å lese
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Huket tak i en elektriker og truet han til å gi meg noen strimler dette får du gratis om du tar kontakt med eit elektriker firma. dei har dette på store ruller og det er forbruksvare. Husker fra tiden eg var snekker att dette låg strødd rundtom på byggeplasser.
        Alt som kan fjernstyres.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Karmann
          Moderator
          • Oct 2006
          • 735

Ingenting slår gratis men om du ikke får trua en elektriker, har Biiltema disse ganske rimelig. Jeg har brukt hundrevis av disse fra Biltema når jeg legger nye ledningsnett i fullsize biler.

Mvh
          Morten Aase

Comment

• nomore
            • May 2006
            • 517

Genial ide. Dette må kjøpes.

Men når vi allikevel er inne på temaet servokabler. Etter litt styr med å koble fra og koble til servoer/mottakere så ender eg alltid opp med ødelagte servoplugger. Noen sitter såpass trangt at eg må bruke tang for å få ut pluggen, og da blir den ofte ødelagt. Alternativet(siden det også er trangt) er å dra i kabelen, men det har eg ikke tatt tjangsen på.

Hva er trikset?
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by nomore
              .....Hva er trikset?
              Bruker to teknikker - får du pass til den tynneste, spisstanga du har så bruker jeg teknikken i de to siste bildene
              Eller så blir det å bøye ut spesial avbiteren å ta tak i ytterkanten av pluggen med den skarpe eggen - bilde 1, 2 og 3

I begge tilfeller må du lirke ut pluggen hvis den sitter trangt.
              Attached Files
              Last edited by Quadrocopter; 14-03-10, 01:24.

Comment

• nomore
                • May 2006
                • 517

Takk for en veldig god forklaring

Og når eg nå allikevel er så godt i gang med å kapre andre sine tråder, hva er forskjellen på JR og Futaba plugger? Eg bruker JR mottakere over alt, men eg har ingen kontroll på hvilke plugger som står på servoene mine, og noen er fra Futaba.

Forslag til et godt verktøy for å sette på plugger? http://www.heliproz.com/prodinfo.asp?number=745895
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• elektrodude
                  • Sep 2006
                  • 1342

Er ikke store forskjellen på dei kontaktene. det eneste er att futaba har en leppe på ene siden av kontakten. Så på noen mottakere må man skjere vekk denne leppen for att kntakten skal passe nedi. på bilde nr2 kan man se leppa på høgre side av fut uni'n
                  Attached Files
                  Alt som kan fjernstyres.
                  Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by nomore
                    ....hva er forskjellen på JR og Futaba plugger?
                    Forskjellen ligger i hvordan de "polariserer" pluggen, d.v.s. hvordan du sikrer at den bare går en vei inn i utstyret som den kobles til.
                    Ser du en JR plugg fra fronten så ser du at den har en svak D-form, men Futaba har en liten finne som stikker opp på den ene kortsiden.
                    Hvis du klipper av finnen så går Futaba og jr om hverandre

Forslag til et godt verktøy for å sette på plugger?
                    http://www.heliproz.com/prodinfo.asp?number=745895
                    Verktøyet du henviser til er ypperlig for å klemme på de små pinnen inne i pluggen.
                    Jeg vil gå så langt å si at verktøyet er et "must" hvis du skal ha en god og sikker kobling mellom kabel og plugg
                    Attached Files

Comment

• Funnypark
                      • Jul 2008
                      • 176

Originally posted by Quadrocopter
                      Verktøyet du henviser til er ypperlig for å klemme på de små pinnen inne i pluggen.
                      Jeg vil gå så langt å si at verktøyet er et "must" hvis du skal ha en god og sikker kobling mellom kabel og plugg
                      Det må jo være veldig greit å kunne lage ledningene selv men er disse tengene greie å bruke, dvs verdt pengene iforhold til å kjøpe ferdige kabler? (Har sett enkelte omtale dette som knotete).

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

Knotete? Tja, øvelse gjør mester. Ble noen klemminger som ble forkastet i begynnelsen, men etter hvert går det mer på skinner syntes jeg.
                        Jeg bruker dette en del, spesielt i seilflyene siden der oftest er en del kabler i kontakter mellom vinge og kropp. Veldig smidig å få laget sakene i rett lengde så det ikke blir kabel til overs i trange neser osv.
                        Og i større fly foretrekker jeg å bruke litt grove tvista kabler, med rett lengde så det ikke blir unødvendig spenningsfall.
                        Blir en vane når man har lært å bruke det, anbefaler å prøve. Husk der er plastlepper som låser kontaktene inni hylsene når det er rett gjort. Skal være lett å se.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by Funnypark
                          Det må jo være veldig greit å kunne lage ledningene selv men er disse tengene greie å bruke, dvs verdt pengene iforhold til å kjøpe ferdige kabler? (Har sett enkelte omtale dette som knotete).
                          Ja og nei

Skal du ha en standardlenge skjøtkabel så kjøp den ferdig.

Men som oftest vil du ha lengder som er eksakt riktige - da ender man opp med å kappe ut/sett inn et stykke av kabelen, for så å lodde endene sammen igjen. I disse tilfellene er det enklere å sette på en ny plugg.

Videre kan det hende at du river av/ødelegger å må bytte en plugg som sitter på en kabel som ligger fastmontert inne i vingen/kroppen

Hvor enkelt/vanskelig det er å bruke verktøyet avhenger av din tålmodighet og om du har brukt tilsvarende verktøy før (og som alltid lurer man på hvorfor ikke menneske var skapt med tre armer )
                          Jeg knotet litt med de 5-10 første pluggene men nå går det som en drøm.
                          Det er viktig å følge bruksanvisningen som følger med - avisoler riktig lengde, pass på att kabel kordelen ikke fliser seg opp og at de havner riktig under "leppene" på metall hylsa (kun kobber foran - bak skal den klemme over isolasjonen) før du klemmer til på tanga.

Som nevnt over så kan det lønne seg å trene litt før du setter i gang på en kabel du skal bruke - men i dag ser jeg ikke forskjell på en som kommer fra fabrikken kontra en som jeg har klemt sammen selv og jeg stoler 100% på dem.
                          Last edited by Quadrocopter; 14-03-10, 11:55. Reason: typo

Comment

• lupus49
                            • May 2008
                            • 647

Her er en grei video som viser bruken av "crimping tool" og laging av servokontakter : http://www.hansenhobbies.com/ Etter et par mislykkede forsøk, går det veldig greit å lage egne. Spesielt hvis du skal ha lange ledninger som er tvunnet/flettet, er det fint ha ha 10-20 meter å klippe av.
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

Comment

• Litespeed
                              • Jun 2005
                              • 1064

Originally posted by elektrodude
                              Har tullet med litt forskjellige metoder for å merke ledninger med kanalnummer, slik att det skal vere raskt å flytte en mottaker fra eit fly til eit annet. Har prøvd med elektrikertape med tysj skrift, maskerings tape og tysj og tekstmaskin strimmel som man limer rundt servoledning. Disse metodene funker en stund, så forsvinner tysj skriften, og ledningene blir etter vert også klissete av limet på teipen. Det ser også ganske stygt ut med disse løsningene.
                              siste par åra har eg brukt en løsning som eg har vert veldig fornøyd med. stod med hode inne i eit sikringsskap da eg fikk ideen. Elektrikerene bruker noen små plast "dingser" til å merke ledninger i sikringsskap, så eg skaffet meg noen strimler med slike nummer, funker perfekt.
                              Har en mottager i hvert fly så slipper jeg å tulle med de skjøre kontaktene , er stor fare for at ledningen i servokontakten kan slite seg av mens du flyr i verste fall etter mye inn/ut av mottagere, ja det har skjedd....
                              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

Working...