Unconfigured Ad

Collapse

glassfiber støping! siiiiste gang uten vacuum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

altso, jeg hadde grise misslykka vinge prosjekt, som endte med sløst tid, epoxy, material, værst av alt TID!
    men, jeg ser for meg, byggeplast, siden den ikke binder epoxy resin. lage en pose vha gråtape, ha en utgang fks, ved korden, og innsug ved tipkorden, ha en tank mellom utsuget og vakum pumpa, så epoxyen ikke reiser inn der.
    enkelt en trakt på stativ koblet til innsuget, der tømmer jeg nedpå resin, slår på pumpa, når jeg er ferdig, så kan jeg bare dytte nede sånn kitt som ungene leker med, da tenker jeg at jeg skal få minimum med epoxy på sakene. det som er spennende og som gjennstår å teste er om den tynne vevde duken, tillater epoxyen å bli sugd rundtom siden den er tynn og kansje ikke lar det skje.

Comment

• Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

Litt av poenget med slik støping, er at en stenger av tilførselen til epoxy når alt er mettet, og setter da på alt vakuum en da makter å lage. Dette for å få ut alt overskudd som ellers bare villa blitt ekstra vekt. Og det samles som du korrekt sier, i en egen "tank" før det når pumpa/ejektor. Det kan være så enkelt som et syltetøyglass med to nippler i skrulokket. Har gjort det med stor suksess.
      Kan en da suge ei folkevogn flat, så er det bare bra greier.
      Fuktsperre som fås kjøpt på enhver byggshop er det aller beste. Den finnes i flere tykkelser og er naturlig "fet" til at epoxy aldri fester seg til den, så bruk ikke den tykkeste om formene er kompliserte, dvs at plasten da må streve mer enn den bør pga tykkelsen, for da dras støpeduken utover som et tynnere sjikt enn det som var beregnet, pga bevegelsen plasten utøver når den tvinges ned.
      En ting er helt klart, og det er at den som dykker inn i det temaet der med støping, han oppdager det at modellbygging er veldig mye...
      Last edited by Soarer; 03-11-10, 19:57.
      Mvh
      Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

ok, da er jeg mer med! jau men det er jo easy, kan fks bruke sicaflex som tettning, eller bare kjøpe en sånn "vakumtettetape" eller bare plastelin eller hvca det heter, høres ut som om det der kan være stor suksess! null stress med hansker, epoxy over alt, limte sko til golvet, limt duk til armen, epoxy på øynene, epoxy i håret, epoxy i øret? lol no fjaser jeg. men jo litt av tanken er att en slipper å ha sånn kontakt med limet, og slipper å eksponere store limflater i rommet. er jo faen ikke helsefremmende den limen der

Comment

• Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

Sikaflex limer ikke fuktsperre som bagging, eneste som duger er en skikkelig dobbeltsidig tape, 20 mm brei, og av den typen som bare er "lim". Og lag posen stor, mye større enn selve forma. Det forenkler det hele når to flater skal bli en pose. 3M og div andre har slik tape som jeg brukte på ørna mi sist. Det funka helt topp.
          Plastolin på fuktsperre vil jeg tro er enda verre enn Sikaflex. Skal du bruke Sika eller Plastolin, så må du bruke noe annet enn fuktsperre, og da garanterer jeg ikke resultatet iallefall, sia det er eneste plasten til direkte kontakt med epoxy jeg stoler på.
          Men jeg har tatt feil før jeg, eneste jeg virkelig veit, er at en lekkasje du antagelig aldri finner etter at vakuum er satt på, er noe skikkelig skit. Da foretrekker du nok epoxy som du beskriver over her..

Og en får ikke epoxy på helsekost nei, ikke uten grunn
          Last edited by Soarer; 03-11-10, 20:14. Reason: tillegg
          Mvh
          Gudmund

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

fordelen som jeg ser med vacuum er jo at pumpem vil gjøre alt den makter for å syge ut lufta av forma, derfor tror jeg plastelin vil gå, men no snakker jeg om fks, å blokkere slange stussen når epoxyen har kommet til alle plasser. soppformet kitt av noe slag er topp (tror jeg) slik grå tape jeg tenker på, det er den macgyver tapen jeg tenker på (ducktape?) den fester seg på fuktsperr. om dette her blir svært vannskeligt, så kan jeg også ta å lage en pose av noe annet, og bruke fuktsperr der den skal presse, på en måte 2 lag da. jeg var å speida etter kjøleskap i stad, men orka ikke å skru når det haggla :S tar det igjenn. har egentlig alle deler, mangler bare kjøleskap komp-

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Kaipa - har du sjekket ut disse DVD'ene.
              Jeg var (er) helt noobie på vacuumbagging og fikk noen tips om at det skulle finnes en video med Phil Barnes som viser alt fra A-Å.
              Fant den på nettet og bestilte DVD settet (se lenger ned) - det er første gang jeg har sittet pal i 4-5 timer å ni glodd på en instruksjons video og jeg kan bare si "løp å kjøp"
              Her får du innsikt i en mengde tips og triks gjennom hele prosessen fra en "isopor blokk" til en komplett karbon vinge!
              Den er meget bra og verdt hver $!

Her er noen smakebiter:
              Video 1
              Video 2

Du finner en review på RCG

Du handler DVD'en herfra.

Comment

• Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

Essensen med bagging er at en "punktering" eller en lekkasje som er ALDRI så liten, så blir den blir uansett for stor til å oppnå arbeidsvakuum.
                Har en en garantert tett pose, så er en veldig godt på vei.
                Mvh
                Gudmund

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Også en litt interessant bemerkning fra Phil i filmen ang mengden med vakuum - veldig mange er ekstremt opptatt av at vakuumet ikke skal bli for kraftig og bruker mye tid på å finne riktig vakuum. Phil gir blanke i det og kjøre maks vakuum hele tiden.... (selvfølgelig er dette avhengig av hvilke pumpe du har)

Comment

• Soarer
                    • Mar 2005
                    • 1856

Det kommer mest av alt på hvilken måte eller teknikk en bruker.
                    Skal en bagge en vinge MED skumkjerne, så tror jeg nok at også Phil er veldig nøye med vakuumet han ønsker da.
                    Med minus 0,9 Bar eller enda mindre, så er det ufattelige krefter i sving. Det hadde sugd mosten utav enhver skumkjerne, til det helt ugjenkjennelige. Tro du meg..

Det finnes sikkert mange her på forumet som kan si mere om kreftene en opererer med på et slikt vakuum.
                    Men har en ei støpeform å gjøre med, så finnes det ikke vakuum nok, skal en bagge en skumkjerne, så er 0,3 mer enn nok. Minus 0,3 Bar er bare en liten brøkdel av hva 0,9 er.
                    Last edited by Soarer; 04-11-10, 00:27. Reason: tilegg
                    Mvh
                    Gudmund

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Min far selger da sin lille vakum-pumpe fra R&G i Tyskland for 2500,- pluss frakt.

Send PM om noen er gira...
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• olav_k
                        • Feb 2007
                        • 49

Jeg vet ikke hva det er trådstarter skal støpe (vinge?) men hiver meg på med et par kommentarer:
                        Vakuumpose kan limes sammen og tettes med billigste type akrylfugemasse fra biltema, sikaflex funker selvfølgelig også men det blir litt råflott. Som Gudmund skriver er det ikke noe som fester på fuktsperre-plast, men det spiller ingen rolle, fugemassen skal ikke nemlig ikke tørke. Bare legg sammen fuktsperre med fugemasse i mellom med vakuumpumpen igang, så blir det pottetett. Når jeg gjør det på denne måten går pumpen ca 3 sek hvert 15. minutt, da er det tett.
                        Neste gang du skal til å støpe noe er fugemassen tørket og da kan du lett skrelle den av og bruke fuktsperren om igjen.
                        Hvis det er vingestøping dette gjelder har jeg noen bilder av både det og vakuumpose her: http://www.hang.no/node/124
                        Olav Kallhovd

Comment

• kapia
                          • May 2005
                          • 1435

heisann, såg kjempe bra ut det prosjektet der! har du flydd det no? og. disse mylar platene/plasten, hvor har du fått dem fra?
                          og kan du ta litt bilder av kompressoren din? akryl er jo billigt, jeg kjøpte her hinn dagen for 40kr pr tube

Comment

• arvid
                            • Nov 2006
                            • 1547

OLJELØFTER?
                            kan det være til noe hjelp her mon tro. I min bransje brukes det til og suge opp parafin fra lagringstanker opp til en løfter, og så renner det ned igjen til ildstedene.
                            Ca -0,8 kg vakum løfter parafinen 8 meter opp.
                            Bare kom at det kanskje kunne være til noe hjelp?

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

tenker du på den ille lukktende boksen som henger i på kjellerveggen min som jeg nesten heiv ut for par dager siden?

Comment

• arvid
                                • Nov 2006
                                • 1547

mulig det. det er ikke bestandig det er der de henger da. Veldig ofte på loft.
                                PS. Kan være god og ha når det blir kjempekaldt og strømmen koster 2 kr, kw hehe
                                prøvde bare og komme med bidrag jeg da

Comment

Working...