Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Ja, nå som det er et H vær ute, kunne jeg ha tenkt meg å bygge en 3d kjerre til innebruk, av en tegning jeg fant på nettet. Men da må jeg ha en del 9mm EPP. Hvor får man kjøpt dette billigst, og er det eventuelt å få tak i Norge?
Ser det er å få tak i på nett, vet ikke hvordan det er frakt tanke på store flate plater (18" x 36")
Ja, nå som det er et H vær ute, kunne jeg ha tenkt meg å bygge en 3d kjerre til innebruk, av en tegning jeg fant på nettet. Men da må jeg ha en del 9mm EPP. Hvor får man kjøpt dette billigst, og er det eventuelt å få tak i Norge?
Ser det er å få tak i på nett, vet ikke hvordan det er frakt tanke på store flate plater (18" x 36")
Hei.
Har vurdert et massivt press på diverse norske RC forhandlere for å ta inn EPP av ymse dimensjoner i sitt ellers velassortere sortiment av RTF'er
ARF'er, BNF, PNP, RTR osv.....
Til saken, handla 5 pakker a 3 stk. 6mm x 24"x36" ( sånn ca.60x90cm) EPP fra USA i fjor en gang.
Mener å huske at jeg betalte ca. 40 USD i frakt + mva. og fortollingsgebyr. Det ble mye morro ut av de platene. Det blir mye morro ut av depron også, som lacappuchino nevner, og til en mye lavere pris og lett å få tak i her til lands.
Depron er veldig mye mindre holdbar enn EPP, men, da er'e bare å å sette seg ned å kutte/skjære/kappe flere modeller om gangen (vinter'n er lang), så har'u i reserve når modellen smeller i bakken.
Her har du en linken til hvor jeg handla EPP'n:
Mener jeg fant EPP-plater her i landet engang for et år sida men nå har jeg leita gjennom alle bokmerkene mine uten resultat.. Prøv send en mail til Plastkomaniet (http://www.plastkompaniet.no) og hør om de kan hjelpe med info; de er hvertfall eksperter på området, selv om jeg ikke tror de fører EPP sjøl.
Beste forhandlersida+nettstedet for gratis byggetegninger osv jeg veit om er rcfoam.com. Her har de masse forskjellig nyttig til foamies som Coroplast (kanalplast) og EPP i de fleste varianter, men det må importeres, da.. Her er link direkte til foam-produktene deres, men sjekk ut hele sida for masse kult der, som gratis tegninger for Depron osv
Glemte nesten ta med Depron RC som oxo har tips og tegninger for Depron: http://depronrc.com
Her er endel andre materialer Jackon lager (Norsk), som det helt nye produktet Jackon Super EPS. Har kjøpt flere store plater (større enn de vanlige Depronplatene) mange kjenner under navnet "pink foam" fra 2 og 3 cm tykkelse til 5cm, men husker ikke om det er Jackopor- (EPS) eller Jackofoamplater (XPS). Disse er kjøpt fra Flisekompaniet Alna, men alle Fisekomani-sjapper bør ha dette og muligens også det nye forbedra produktet Jackon Super EPS. Pink foam egner seg ypperlig til vingekjerner, kropper, kutting til pod, motorfeste osv osv. Kjempesaker, rett og slett.
Her er forskjellige linker til disse fra produsent for info, men kjøpes vel enklest hos Flisekompaniet:
Jackopor (EPS), Jackon Super EPS og andre Jackopor-produkter:
Ser det ligger flere stabler med Styropor-plater ("blue foam" som rcfoam jeg linka til har) -rundt her jeg bor da et stort entreprenørfirma driver og herjer her. Skal høre med høvdingen på plassen over helga om info hvor de har disse fra i Norge, da dette er optimalt for bygging av alt fra balsa-rammer med blokker av blue foam rundt man pusser ned i ulike ønska fasonger (fuselage osv osv) og til alt annet innen foam-snekring. Tradisjonelle balsabyggere bruker dette mer og mer da det gjør prosessen mye enklere å forme samt vekta reduseres betraktelig og ikke går på kompromiss med styrken (da ramma er av balsa/ply).
Jeg ringte ALLE produsenter og leverandører av plastmaterialer i Norge tidligere i år (februar-mars/april),og det er INGEN som selger det vi oppfatter som EPP. Jeg fikk tilsendt noen prøver som ikke egnet seg.
Kanalplast er lett å få tak i (Hangman, du husker vel at en kollega av meg hadde det som rent avfall fra emballasje? Det er lett å skaffe i tjukkere varianter også).
Jeg ringte ALLE produsenter og leverandører av plastmaterialer i Norge tidligere i år (februar-mars/april),og det er INGEN som selger det vi oppfatter som EPP. Jeg fikk tilsendt noen prøver som ikke egnet seg.
Kanalplast er lett å få tak i (Hangman, du husker vel at en kollega av meg hadde det som rent avfall fra emballasje? Det er lett å skaffe i tjukkere varianter også).
Det var noen oppi nord et sted, ei rc-sjappe tom, som hadde EPP men de har tydeligvis ikke mer. Og de var j.. dyre og hadde kun begrensa størrelse pga frakt. Så de har nok da slutta med dette, for dette var mens jeg bodde på Gjøvik og det er en stund sida jeg leita etter EPP nå. Godt over 1år, ant nærmere 2.
Ang kanalplast: Ringte Norge rundt uten resultat og 99% ante ikke engang hva jeg prata om. Sjøl om det er det mest brukte plastproduktet i USA innenfor reklame, butikkskilt osv og helt vanlig i de fleste andre Europeiske land. Men ikke i Norge, ellers hadde jeg ikke behøvd terrorisere kollega'n din Og han fikk lerretene tilsendt pakka inn med dette som emballasje. Men har dette endra seg så er det kjempebra, for det er gull til finner, ror osv. Er vel litt over 1år sida jeg despa rundt etter dette, så bjeff gjerne om og evt hvor det finnes
Kollegaen min bestiller PVC-plater (ikke lerret) fra Vink i Oslo og får dem innpakka i kanalplast. Jeg vet om en annen kollega i Oslo som maler på tjukkere kanalplast, jeg kan ta kontakt med han dersom det er av interesse.
Se her ja... Jo, det er jo muligheter ser jeg. tusen takk for linker og masse info! Tanken var å bygge denne : http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=964237 i 9mm EPP. Men kan jeg f eks bare lime 3 stk 3mm depron å bygge etter tegninga? Eller vil dette bare bli mye tyngre enn 9mm EPP...? Hvis det bare har å si om hvor mye det tåler, er jo det ingen sak. Jeg krasjer jo aldri :P
Japp, okei. Kanskje det er den beste og "billigste" løsningen da... Er jo lett å få tak i også. Men hmm. Det jeg har av plater er stort sett sorte plater,, så i en eller annen tråd at kanskje Onninen hadde hvite plater. Noen som vet noe mer om det?
Fatter`n fikk noen garasjeporter (hørman) fra Tyskland her forleden. Rundt disse var pakket inn med slik jeg tror dere beskriver, kanalplast eller hva det nå er. Samme materiale som jeg har som styrefinne på Vector Combat wing. Jeg tok nå vare på platene, kanskje det kan brukes til noe gøy
De svarte platene er de sprøeste, de seigeste er de grønne. Hvite er jeg usikker på men de har bjeff svart belte i. Enig bjeff, kjør på med depron. Kanalplasten er super som finner og ror
Var på Onninen idag ved sannergata å kjøpte meg et par plater med gul depron 6 mm. Vet ikke hvordan denne er ifh til den hvite, men virker veldig grei! 75kr for en stor plate. Har allerede skjert ut litt
Kanalplast kjøpes ikke. Det høstes. Sesongen er mellom sent april til slutten av mai. De vokser på lyktestolper i områder rundt omreisende sirkus og tivoli. De er lett gjenkjennelige med bilder av elefanter, pariserhjul og klovner.
Forveksingsart.. Bølgepapp.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment