Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vacumforming av Canopy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vacumforming av Canopy

    Da var tiden kommet for litt prøving å feiling igjen , i serien "Exlex gjør ting han ikke kan".

    Jeg trengte en Canopy til ett scratch bygg jeg har hatt liggende lenge, så tenkte jeg fikk prøve meg på vakumforme plast for å få "tak" over den stakkars piloten som muligens skal vøre med på jomfruturen.

    Pløyde nettet etter sider om vacumforming og fikk noen små hint her og der om hvordan dette skulle foregå.

    Først måtte jeg skaffe meg ett vakumbord og ei trekkeramme . for ikke å gape over for mye bestemte jeg meg for å lage ett vakumbord/kasse for plater i ca A4 størrelse. Fram med snekkerverktøy, sponplater, kryssfiner.
    Laget ei kasse i spon i passe størrelse, freste spor i toppen slik at jeg kunne felle inn ei 10 mm kryssfiner plate på toppen av kassa. Kryssfinerplata ble skåret i rett mål. Så begynte jobben med å perforere denne topp plata med dremmel og 3 mm bor. Jeg brukte ei perforert stålplaterest av ett korntørkegulv som mal for borringa. Puh , tok litt tid , men resultatet ble bra ..
    Så var det å montere sammen kassa , den ble skrudd sammen og tettet med silicon for å få helt tett kasse uten lekasjer.


    Click image for larger version

Name:	P1010030.jpg
Views:	1
Size:	83.5 KB
ID:	630986

    Så var det trekkeramme , hadde 2 sponplatebiter som jeg skar ut ett firkantet hull i midten som er litt mindre enn kassa. borret hull og satte i bolter med vingemuttere for å kunne skru de 2 platene sammen og holde plastarket på plass.

    Click image for larger version

Name:	P1010035.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	630987

    Plugg måtte lages for Canopy.. fram med kniv, linjal, sandpapir og en bit med rød styrofon. Formet pluggen slik jeg ville ha canopyen + at pluggen ble laget oversize i høgden. Dette for å få trekt plasten så langt ned at den kunne festes på siden av skroget. Etter finpussing av pluggen fikk den 1 lag med 30 min epoxy . Hadde det litt travelt med å få testa dette så var ikke så alt for nøye med finish på overflata på pluggen. Her bør man nok grunne , slipe og lakkere så man får 100% glatt overflate. minste pore vil synes på plasten etter trekking.

    Click image for larger version

Name:	P1010008.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	630988

    Click image for larger version

Name:	P1010003.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	630989

    Plast ble satt i ramma , 0,75 mm klar plate med JR polyester jeg hadde fått tak i hos den lokale hobbypusheren. -Maximuz- ble tilkalt for å hjelpe meg med selve trekkeprosessen. Vi testet flere støvsugere og koblet til den som hadde best sug til vakumkassa. Stekovnen ble satt på 180 grader, 2 vedkubber ble slengt inn i bunn av ovnen og fungerte som stativ for trekkeramma. Inn med ramma , sjekket om plastplata begynte å "henge" i ramma , .. vente lit ... så skjedde ting fort. plata ble fort varm gitt.. opp med døra på ovnen , på med grillvotter , ut med ramma trakk den ned over pluggen som var plasert midt på vakumbordet. på med støvsugeren , SVOPP , der ble plata trekt rundt pluggen , det gikk fort. Desverre ble forsøk nr 1 mislykket , det ble skrukker på fronten av canopyen. Mine misstanker var at plasten var for varm, så ny plate ble satt i ramma og putta i ovnen ..
    Nytt forsøk , men nå ble nok plata tatt "litt" fortidlig... så dro seg ikke intil pluggen i bunnen mot vakumbordet.. fram med varmepistolen og varmet litt forsiktig rundt med vakumet på. den formet seg nå intil , men det ble fort for varmt for styofonpluggen. Hadde jeg hatt tre, glassfiber eller ett mer varmebestandig materiale i pluggen hadde antagelig dette gått helt greit.

    Click image for larger version

Name:	P1010011.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	630990Click image for larger version

Name:	P1010033.jpg
Views:	1
Size:	78.2 KB
ID:	630991Click image for larger version

Name:	P1010037.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	630992

    Resultatet ble aksepttabelt , så da var det bare fram med saksa og klippe av overskuddsplasten og tilpasse canopien til flyet.

    Modifiseringer som jeg har tenkt til å gjøre før neste forsøk er å Høvle ned kanten på vakumkassa (se bilde) , slik at denne blir helt plan på toppen. ny trekkeramme kommer jeg nok også til å lage , den bygger litt mye, så tenkte jeg skulle skifte ut bunnplata i ramma med 3 mm kryssfiner.

    Skal jeg trekke større detaljer , må jeg lage meg ett større vakumbord og antagelig lage varmeelemnt til å varme plasten da stekovnen fort blir for liten for større formater.

    Må nok til litt erfaring med å oppnå riktig temp på plasten ved trekking, her er det mange faktorer som spiller inn, materialtype, størrelse og utforming på plugg osv.

    Noen andre her på forumet som sysler med det samme og vil dele erfaringer med oss andre , skriv gjerne litt i denne tråden og post bilder.
    Last edited by -Exlex-; 18-02-12, 13:39. Reason: Lagt inn bilder på nytt, de gamle lå i gamle modellflynytt sitt galleri
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Syntes dere lyktes svært godt fra begynnelsen av!
    Er mange år siden jeg tok meg jobben med å lage slikt, men nå er noen scratch-prosjekter på gang så jeg får snart prøve igjen...

    Det jeg husker fra forna dagers canopy-forming var at vi, i tillegg til det du har, lagde ei ramme som tilsvarer "grunnrisset" av canopy-pluggen med 1mm klaring rundt (drøyt plasttykkelsen). Denne pressa vi oppå plasten for å dra vekk skrukkene nederst i det samme vi hadde sugd den nedpå vacuumbordet.
    Den metoden kan kanskje brukes i tillegg hvis du har behov for å ettervarme og prøve å dra vekk skrukkene nederst?

    Dere har sikkert oppdaga tempen som fungerer for den plasten dere har allerede etter et par forsøk?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      å kjenne materialet godt er nok en av de tingene som skal til for å få ett vellykket resultat. Riktig temp på plata i trekke øyeblikket..

      Joo: den ekstra ramma du snakker om har jeg ikke sett beskrevet noe sted på nett ellers, hørtes interesant ut. Jeg har lest om flere som bruker "grillvotter" for å forme plastikken med hendene litt under selve vakumprosessen. bilder ???

      Ved komplekse plugger kan det være aktuelt å lage kanaler i selve pluggen for å suge plasten på plass ned i fordypninger i pluggen. noen som har erfaring med slike plugger?
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Masse fin info du kommer med her Exlex. Den ramma som Joo snakker ome ble beskrevet i en annen poste her for en liten stund siden. Der ble den brukt til å lage beskyttelses deksel til servohorn som stikker ut under vinge. Og de brukte vel bare den ramma og presset plasten ned over pluggen uten å bruke vakum.

        Her er den "Servo-horn kåper" - (MFN) ModellflyNytt.no
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Synes du fikk det veldig godt til jeg

          Gjorde noen forsøk på dette for mange år siden, men da for å lage canopy til en liten dogfighter. Jeg lagde vakumkasse av en norgespakke som jeg måtte stage opp innvendig så ikke støvsugeren skulle trekke den flat Ikke det mest idéelle, men for forsøket sin del var det billig og enkelt, og kunne hives etterpå.

          Mine erfaringer fra dette forøket dengang var at:

          støvsugeren måtte være på før plasten kom ut av ovnen. Når plasten kom ut og ble lagt på pluggen så var det bare et "svopp", og så var den for kald til at den kunne formes mer.

          Pluggen må være av tre, eller annet varmebestandig materiale, og det må være nok ekstra-høyde i bunnen. Jeg løste dette ved å sette pluggen på en liten kloss, slik at den egentlig ble hevet litt over vakumbordet/boksen.

          Etterhvert har jeg gått over til å lage canopy i glassfiber e.l., altså ikke gjennomsiktige Mye enklere, men selvfølgelig ikke helt det samme

          Comment


          • #6
            Tyor@

            Ja , da skjønner jeg det med ramma ... , men på slike relative små trekk som på servodeksel viljeg tro ikke noe problem på vakumbord.

            Servodeksel skal jeg prøve meg på , trenger ett par til ett annet bygg som ligger å slenger her.

            pleym@

            Du har rett i at man har svært dårlig tid etter att plasten har forlatt varmekilden og skal trekkes. Plasen kjølner fort og blir "ikke formbar" igjen.
            Derfor hadde jeg hjelp av -Maximuz- her på forumet til å operere støvsuger å assistere under Canopy stuntet. Skal man trekke over plugger som bygger mye i høyden, er det best å trekke ned , vente 1 sec og så slå på støvsuger da temp på plast arket må være litt høyere enn vel lave profiler.

            Pluggen må som du sier være varmebestandig , så ubehndlet skum går ikke så bra , men plugg av styrofon med stor tetthet og ett lag epoksy utenpå tåler faktisk behandlinga. Har man planer om å lage mange like detaljer kan det hende slike skumplugger blir deformert etter gjentatt bruk , det vet jeg ikke så mye om enda , men ett par trekk tåler de fint. Fordelen med plugger av Styrofon er at de er forholdsvis lette å skjøre og pusse til. skal man ha meget varige plugger er tre, eller f.eks gips sikkert å foretrekke.

            Regner med at vakumtrekte plastformer er ypperlige til støpeformer for glassfiber deler også ... noen som bruker plastformer til dette ?
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Heisann.
              Joda dette har jeg også prøvd for å lage canopy til en SUKHOI SU29 med v.sp.
              på 2,1 m Det ble et rimelig stort drivhus, men det gikk bra etter en del prøving og feiling. Tempertur er alfa og omega for å få et bra resultat + at pluggen må være glatt som en barnerumpe å vel så det.
              Stvsugeren til madamen gjorde bra nok jobb den, så siden har det blitt produsert en del mindre ting, somf.eks. deksel over servohorn som tyvor nevnte. Det er moro å se at det finnes noen "Reodorer" der ute i landskapet.
              Det er en uting å bli stående fast å bare gi opp, så bruk "pergamotten" gutter
              og jenter ,det lønner seg.

              Comment


              • #8
                Hva slags plast , hvor tykk og hvor stort ark trekte du "drivhuset" i ??
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  Hei Exlex.
                  Husker ikke i farten hva slag plast og hvor store plater jeg fikk tak i, men tykkelsen mener jeg var 0,7 mm.
                  Plasten fikk jeg kjøpt hos ASTRUP a/s Astrup AS
                  Ta kontakt med dem, jeg fikk iallefall gode råd og tips om plast fra de
                  den gangen.
                  Lykke til

                  Comment


                  • #10
                    Hei
                    Jeg skal lage en canopy til en dogfighter. Er det noen som vet om et sted i Oslo
                    hvor man kan få kjøpt plast?
                    Hadde tenkt å bestille fra NM. men de var utsolgt.
                    Morten Torp
                    http://www.ringerikemfk.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mortorp
                      Hei
                      Jeg skal lage en canopy til en dogfighter. Er det noen som vet om et sted i Oslo
                      hvor man kan få kjøpt plast?
                      Hadde tenkt å bestille fra NM. men de var utsolgt.
                      Prøvd Smallsize? ellers har Impx på Lillehammer plast på lager. Se under byggematerialer, polyesterplate

                      Skal du ha klar plast , finnes det masse embalasjeplast man kan bruke hvis det er mindre detaljer man skal lage.
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #12
                        Jepp, embalasjeplast er å anbefale til småting som dogfightere. Jeg prøvde først med den tynneste som NM hadde, men synes den ble alt for tykk til så små canopy's. Den ble rett og slett vanskelig å forme.

                        Pass på i disse juletider! På julaften pleier det å dukke opp diverse embalasje. Se etter ting du kan bruke, og stikk det unna i en skuff på hobbyrommet
                        Ja, familien kommer til å se rart på deg, men du har skaffet deg super-materialer til canopy (helt gratis)

                        Comment


                        • #13
                          Etter litt testing med vakumforming , er nå tiden inne for å prøve seg på plugger i Gips. Hadde ett parkflyer sett av en ME 109 fra Simprop liggende , så fant ut at jeg ville lage meg avstøpninger av plast detaljene slik at jeg kunne lage meg nye for reservedeler eller bruke disse detaljene i andre prosjekt. Modell gips ble handlet inn , 5 kg bøtte hos den lokale malings sjappa. Plenty med gips til mange små plugger av ymse slag.

                          Blandet gips og vann 50/50 på øyemål, laget den litt tynn først og fylte litt i forma og lot denne renne rundt overalt innvendig for å være sikker på å få fylt alle smådetaljer skikkelig og for å unngå luftbobler i overflata. , tilsatte ørlite mere gipspulver til rett konsistens og fylte forma helt.
                          Da var det bare å vente til gipsen størkna. etter ett par timer var gipsen hard nok til å ta ut av forma. Her måtte jeg lirke litt for å få gipspluggen til å slippe , men det gikk i grunnen helt greit.
                          Pluggene ble nå satt til tørk. De må stå til de blir kritthvite i overflata.
                          Ble meget fornøyd med overflata på pluggene , helt speilblanke og detaljene ble meget bra på f.eks pilot pluggen.

                          Flere bilder av prosjektet finner du i mitt galleri her.
                          Attached Files
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            Da var det tid for ett nytt prosjekt, Canopy til en Falcon III fra Carl Goldberg. Den som var med i settet var av uklar plast så ønsket en farge og finish.
                            Gipsplugg ble støpt i den medfølgene canopy, Blå plast (1 mm) ble varmet i stekovn og vakumtrekt over gipspluggen. meget godt fornøyd med resultatet.


                            Click image for larger version

Name:	18022012526.jpg
Views:	1
Size:	64.7 KB
ID:	585918

                            Gipspluggen på vakumkassa

                            Click image for larger version

Name:	18022012527.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	585919

                            Plast i trekkeramme av 3mm finer, (plasten er stiftet til trekkeplata.)

                            Click image for larger version

Name:	18022012528.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	585920

                            Trekkeplata er fjernet.

                            Click image for larger version

Name:	18022012529.jpg
Views:	1
Size:	35.6 KB
ID:	585921

                            Pluggen fjernet fra plasten.

                            Click image for larger version

Name:	18022012532.jpg
Views:	1
Size:	63.3 KB
ID:	585917

                            Canopy klippet ut av arket, klar for trimming og innfesting på Falcon III
                            ____________________
                            : -Exlex-
                            : Thor Arne Jensen
                            :::::::::::::::::::::::::::

                            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                            Comment

                            Working...
                            X