Announcement

Collapse
No announcement yet.

"velikehold av lipo"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "velikehold av lipo"

    er det lurt å lade lipo batterier helt opp når de skal ligge i ro i lengre perioder eller bør de ligge tomme?
    Mvh Jan Ulrik Opheim

  • #2
    Jeg har hørt 80 % når man skal lagre dem.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      80% oppladet har eg også lest meg til.Du må vertfall IKKE lagre lipo som er "utladet"
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Jeg har gode erfaringer med å lagre de kaldt også. Ikke i fryseren akkurat, men godt under 25 grader. Virker som om de holder på ladingen veldig godt da.
        -----------
        Bengt

        Comment


        • #5
          kjøleskapet?
          Mvh Jan Ulrik Opheim

          Comment


          • #6
            Originally posted by jop002
            er det lurt å lade lipo batterier helt opp når de skal ligge i ro i lengre perioder eller bør de ligge tomme?
            Verken fulle eller tomme. Battery University anbefaler 40% lading, de fleste produsentene anbefaler 50%. Nøyaktig ladetilstand er nok ukritisk, men unngå over 4.1V tomgangsspenning og ikke gå langt under 3.7V. Battery University anbefaler lav temperatur (kjøleskap), men ikke under frysepunktet.

            Hvis du velger å legge batterier eller andre kjemikalier i kjøleskapet sammen med matvarer ville jeg pakke de godt inn i plast først. La de varme seg langsomt i posen til romtemperatur før lading. Lipo-batterier liker ikke å bli ladet når de er kalde.

            Comment


            • #7
              Tallene lipo nevner stemmer med det de aller fleste anbefaler.

              Mine egne erfaringer med lagring etter noen års bruk av LiPo: Kjølig hobbyrom fungerer tilsynelatende best slik jeg har opplevd det. Dyre LiPoer lagret 3-4 måneder i kjøleskap har dessverre i flere tilfeller ikke fungert etter dvalen, og har både mista futten og blåst seg opp på første lading etter lagring. Det har IKKE skjedd med dem som har ligget i 10-14 grader... Mine erfaringer bare.

              Som lipo også nevner, og som slett ikke alle er klare over: kalde LiPo liker ikke å lades til max spenning.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Jeg sjekket dette selv for en tid tibake og fant ut at, tror det var Flightpower, anbefaler 3,8v pr. celle og oppbevaring i f.eks. kjøleskap.

                Stein

                Comment


                • #9
                  Store new generation lithium batteries at an open terminal voltage of 3.75-3.80V. Allow the battery to rest 90 minutes after charge before taking the voltage reading. Best storage temperature between 7 and 15 degrees centigrade. Storage at lower or HIGHER temperatures will degrade the battery's recovery power significantly.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment

                  Working...
                  X