Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansere Lipo før eller etter lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansere Lipo før eller etter lading

    Hva er best for Lipoene. Skal man helst balansere dem før eller etter lading?
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    hei.
    jeg balanserer mens jeg lader.blir det noe unormalt under lading stopper min balanserer ladingen
    med hilsen Arvid

    Comment


    • #3
      Årsak 1 til å bruke "balanserer" er at ingen av cellene skal overlades og derav skades (eller ekstremt nok - ta fyr) - dette er man best sikret mot ved å bruke den under lading, mellom lader og batteri, slik at lading stoppes om en eller fler av cellene kommer over 4.2 volt.

      Dette burde hete overspenningsbeskytter eller noe slikt ikke balanserer for poenget er ikke balansen i seg men det at balanserte celler ikke overlades.
      Alternativt kan man lade celle for celle og balanserer er overflødig...

      Comment


      • #4
        og jeg balanserer mine uten lader ca hver 5 gang
        arvider hehe

        Comment


        • #5
          Hei

          Jeg balanserer også når de er fulle.
          Det viktigste er og unngå for høy spenning og brannfare.

          Men egentlig bør de være i balanse både når de er fulle og tomme.
          Finnes det ESC med cut off, som overvåker hver enkelt celle ?
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Min erfaring er at når de er utladede (i normal forstand min 3v pr,celle) så er det ofte litt ubsalanse. men når de har fått litt lading er de i ballanse igjen. Derfor pleier jeg å sjekke når de er halveis oppladet, da jeg ikke har noen ballanserer men må gjøre det manuelt.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Ja jeg mener CC akkurat har sluppet en slik.

              Men hva er egentlig poenget med å balansere et fulladet batteri?

              Om du har ubalanse på et fulladet batteri som er ladet uten bruk av balanserer så har allerede minst en celle blitt overladet med potensiale for skade...?

              Har det noen hensikt å tappe ut det man har ladet for mye når skaden først er gjort?
              Må jo være bedre da å sørge for at det er balanse før man lader slik at man har best mulig sjans til å komme til lik spenning.
              Selv det er en mye dårligere løsning enn å lade med balanserer for det er alltid en viss forskjell på celler så risken for at de ikke tar lading helt likt er stor.

              For sikkerhet og god batteriøkonomi, lad alltid med balanserer....dere som bruker sikerhetsbelte, pleier dere å bruke det sånn hver 5e tur eller hver tur?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Dette burde hete overspenningsbeskytter eller noe slikt ikke balanserer for poenget er ikke balansen i seg men det at balanserte celler ikke overlades.
                Alternativt kan man lade celle for celle og balanserer er overflødig...
                Your packs should be in balance no matter what the state of charge not just when they are "full" - this is particularly important in the case of packs that are completely covered with plastic which hinders cell cooling - secondly a balancer is never "overflødig" but an essential tool for proper handling of Lithium batteries. The latest thinking is that packs should be charged through a balancer either integral (built in) or stand alone and there are new Balancer/Chargers appearing on the market which display the status of each individual cell at a glance. It is also smart to have one of those small credit card size balance checkers in your flight bag (Astro's Blinky for example) which can be used out on the field at random, they cost very little.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Skjønner at man helst skal balansere under lading. Men når man har seks lipo og to balansere blir det litt vanskelig. Hvis jeg balansere før jeg lader så pleier de å være i rimelig bra balanse etter, men ikke alltid. Men jeg liker best å ta de etter av den grunn at mann ikke alltid får flyd alle sine oppladet batterier og er derfor kanskje lurt å lagre dem balansert. Dessuten så tar det 5 - 20 min lengere med en balanserer i linkmode

                  Men skulle jeg hatt en fasitt så jeg veit at jeg ikke gjør noe feil..
                  Last edited by retlaw; 23-02-07, 18:59.
                  Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                  walter@retlaw.no

                  Comment


                  • #10
                    Balanser før lading

                    FlightPower skriver i sin bruksanvisning:
                    For best results connect the STAY BALANCE MODULE up to the pack prior to charging so that you charge a fully balanced pack
                    I korte trekk sier de at man får de beste resultat ved å balansere før lading, og at man gjerne KAN, men ikke MÅ lade gjennm balansereren hver gang. Uansett så sier de at om du lader gjennom balansereren så skal du ta av kablene fra laderen når batteripakken er full, og så la den være tilkoblet til balansereren til pakken er fullkomment i balanse.
                    Men de fleste av oss gjør vel det allikevel tenker jeg?
                    Reidar Otto
                    Last edited by telecaster; 23-02-07, 18:58.



                    Comment


                    • #11
                      Be aware that the Stay Balance Module (Duralite) is no longer on the market and now old technology - FlightPower have developed the V-Balancer for balancing under charging and which is a significant technology leap.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Celtic-Griffin
                        Be aware that the Stay Balance Module (Duralite) is no longer on the market and now old technology - FlightPower have developed the V-Balancer for balancing under charging and which is a significant technology leap.
                        Thats very true, but the advice is still valid ?

                        regards
                        RO



                        Comment


                        • #13
                          Om det tar lengre tid å lade med balanserer så er jo det et klart tegn på at balansereren jobber = nødvendig i alle fall for batteriets helse......

                          Om man skal lade med 5 ladere men 2 balanserere så hadde jeg ladet til f.eks 12 volt på en 3S pakke uten balanserer og så toppet med balanserer.

                          Jeg fatter ærlig talt ikke at man fortsetter å lade uten (om man kan lade med, noen pakker har jo ikke balanse kontakt). Fra produsent siden ser de åpenbare fordeler ved å lade med balanserer. De lager dem ikke bare for å selge en dings til.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by heliro2r
                            Thats very true, but the advice is still valid ?

                            regards
                            RO
                            Yes I fully agree with the Stay Balance Module the advice is sound if a little "old hat" - it was not my intention to query your advice but simply to highlight the march of time.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #15
                              Why is it when I read this and other threads about lipos that I get the feeling that time is almost always a factor, fast charging, time lost for proper balancing, etc. - have we become so impatient in our enjoyment of this hobby that we no longer can think more economically. Yes it is possible to fast charge modern Lipos on the field but the result is a life span of about 50 cycles, treat them right and have enough charged packs with you for a day's flying and you will be rewarded with about 250 cycles per pack. The sums are clear.

                              Don't mind me, just the ramblings of an old fart and rather off thread - and not because I sell the bloody things...
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment

                              Working...
                              X