Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bulket Lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Det der er en smule amerikansk overdrivelse....... Misforstå meg rett, lipoer skal behandles med stor respekt (og kunnskap), men ikke med hysteri.

    Ja ting kan ta fyr om batteriet overlades/overutlades og samtidig sprekker/punkteres, (Derfor står det stikk hull etter at det er avkjølt) men det skjer langt fra alltid, testet og verifisert i min egen stue.
    Et kaldt batteri du punkterer tar ikke fyr uten videre (Ja det er testet på flere pakker). Nå er det egentlig ingen grunn til å stikke hull på dem forsåvidt. Oppholdet i saltvann vil lade ut batteriet til 0 volt uten hullene.

    Dog kan innholdet reagere kraftig ved kontakt med fukt så ja kombinasjonen hull og vann er egentlig litt rar og som sagt, det er ikke nødvendig med hull. Saltvannsbadet gjør susen alene.

    En av de største amerikanske pakkeprodusentene sier :
    6. Remove the LiPo battery from the salt water, wrap it in newspaper or paper towels and place it in the normal trash. They are landfill safe.
    Annen produsent:
    Disposal Procedure:

    Discharge the cell/pack to 2.5 volts per cell. That would be 5.0 volts for a 2-cell pack and 7.5 volts for a 3-cell pack.
    Find a container that is large enough, once filled with water, to immerse the cell pack under water. Fill the container with water and saturate the water with salt; that is, add enough salt so the salt can no longer dissolve.
    After the pack has been discharged to 2.5V per cell, place the cell or pack into the salt water solution. This will deplete the rest of the energy in the cell/pack. Allow cell/pack to soak for 24 hours.
    Take the cells out of the solution. Check the voltage is 0 volts.
    Discard cell/pack in the trash.
    Om jeg husker rett så viser det vedlagte bildet resultatet av en kraftig overlading og er fremprovosert så det er nevnt og ikke en punktering.

    Linken det henvises til hos RCGroups er forøvrig nesten antikk. Den er fra den tiden de fleste mente balansering var noe man gjorde i ny og ne for balansens skyld og ikke for sikkerheten det gir under lading. Føltes av og til som om jeg var den eneste som brukte balanserer hver gang på den tiden...
    Last edited by Tintin; 13-04-08, 00:53.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Badevakt1 View Post
      Takk for svar, dette må jeg lese mer om. Jeg trodde at saltvannet var med på å "nøytralisere" innholdet i cellene og at det var derfor det skulle være hull, men jeg kan ha vært på feil villspor der.
      METTET saltvann er anbefalt p.g.a. egenskaper som elektrolyt.

      Og "hysterisk amerikansk overdrivelse" Tintin !!! , du må gjerne følge dit eget råd..."it's a free world".

      Husk Tintin, seriøs erfaring er vanligvis "antikk" og Norge/Europa har helt annen definisjoner for "landfill safe" - HELDIGVIS.
      Last edited by CONTRA; 13-04-08, 05:17.

      Comment


      • #33
        Og hvilket råd mener du jeg ga, som du tydeligvis mener ikke er å anbefale??
        Leste du godt?

        Comment


        • #34
          Originally posted by Badevakt1 View Post
          Takk for svar, dette må jeg lese mer om. Jeg trodde at saltvannet var med på å "nøytralisere" innholdet i cellene og at det var derfor det skulle være hull, men jeg kan ha vært på feil villspor der.
          Her er to linker om "å stikke hull i LiPo celler"...

          RC Groups - View Single Post - Should i continue using this lipo pack ?

          RC Groups - View Single Post - Don't puncture balloned lipos!

          Comment


          • #35
            Kanskje du skal linke til hele tråden i stedet for å ta ting ut av sammenheng?
            Should i continue using this lipo pack ? - RC Groups

            Fra den andre:
            Don't puncture balloned lipos!
            Dette stiller jeg meg helt og holdent bak
            Man stikker selvsagt ikke hull på en knallvarm pakke som har blåst seg opp
            Begge trådene dine handler om å punktere celler som har blåst seg opp. Disse punkterer man selvsagt ikke. Når de blåser seg opp så er det selvsagt fordi det har oppstått et trykk i dem og fordi man har satt i gang en delvis ikke reversibel og destruktiv prosess i cellene.

            Gi fornuftig info og ikke skremselspropaganda. Behandle lipoer med kunnskap ikke frykt

            På sin plass med hele den andre tråden også:
            Don't puncture balloned lipos! - RC Groups

            At 10 cycles I never thought balancing was needed. ........ A cool, ballooned cell will probably not be so violent. My pack was hot off the charger when I punctured it.

            I have never taken the pack belon 3.2 volts per cell, but had been discharging at extremely high discharge rates.
            Last edited by Tintin; 13-04-08, 22:09.

            Comment


            • #36
              Denne diskusjonen igang igjen ja

              Melder min støtte til Tintin. Behandle LiPo med respekt, ikke hysteri.
              Og for all del, ikke driv å stikk hull på ødelagte lipo-pakker. Lad de ut og lever de som spesialavfall.
              Morten Smøraas

              Comment


              • #37
                Originally posted by Psyko-lefse View Post
                Denne diskusjonen igang igjen ja

                Melder min støtte til Tintin. Behandle LiPo med respekt, ikke hysteri.
                Og for all del, ikke driv å stikk hull på ødelagte lipo-pakker. Lad de ut og lever de som spesialavfall.
                Støtter Psyko og Tintin! Synes egentlig hele Lipo-greia er en smule overdrevet jeg
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment

                Working...
                X