Announcement

Collapse
No announcement yet.

PC interface til Hyperion LBA10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PC interface til Hyperion LBA10

    Fikk et tips om at programmet Logview kan brukes for å lese data fra LBA10.
    Dette gjøres ved å velge Simprop LipoControl i programmet. Denne er tydeligvis lik LBA10 på dette området.
    Først må man imidlertid koble ballansereren til PC'en. Sida under den siste linken viser flere alternativer. Jeg har noe dårlig erfaring med kabling mellom utstyr som ikke har felles jord, så jeg valgte å satse på varianten med galvanisk skille (optokobler).
    Optokobler hadde jeg ikke, så jeg prøvde med infrarød LED og fotodiode i stedet. Disse var fra en optisk sensor fra en printer, men slike finnes bl.a. også i kulevarianten av PC mus.
    I tillegg trenger man en RS-232 9-pins hunnkontakt, en servokabel (helst Futaba) og to motstander på 100 Ohm og 1 kOhm.
    Motstanden på 1 kOhm loddes mellom pinne 2 og 5 på kontakten. Fotodioden loddes mellom pinne 2 og 7 på kontakten.
    LED'en og motstanden på 100 Ohm kobles i serie og loddes mellom rød og hvit leder på servokabelen. Husk å sette fotodioden og LED'en riktig vei. Se forøvrig skissen på den siden som er under siste link. Til slutt monteres fotodiode og LED sammen linse mot linse. Jeg brukte en bit krympestrømpe og limte med litt CA.

    Denne fungerte ikke sammen med 1210i laderen via Y-kabel. Mulig dette kan fikses ved å bruke en litt større motstand i serie med LED'en.

    V.h.a. Logview kan man nå vise og logge opptil 12 cellespenninger, total spenning og balanse (%).

    Den store ulempen i denne sammenheng er at man ikke kan slå av balanseringen så LBA10 vil hele tiden forsøke å legge grafene oppå hverandre .

    Til slutt, som dem si i Junaiten: Forsøk på å gjøre dette skjer på eget ansvar!
    Attached Files
    Fred Larssen

  • #2
    Originally posted by flarssen
    Denne fungerte ikke sammen med 1210i laderen via Y-kabel. Mulig dette kan fikses ved å bruke en litt større motstand i serie med LED'en.
    Byttet ut motstanden på 100 Ohm med en på 220 Ohm, og nå fungerer utlesing av cellespenninger både på PC og lader.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Eksempler

      Her er to eksempler på hva man kan se ut fra de data som leses fra LBA10.
      Det første eksemplet viser utlading (2,5 A) av en ladet og ballansert A123 6S pakke. Utladingen ble gjort uten ballansering. Grafene viser cellespenninger, totalspenning og grad av ballanse i pakken. Celle 4, som til tider ligger høyest i spenning, er den som når cutoff (3.0V) først. Det er derfor trolig at denne har dårligere kapasitet enn de andre.
      Det andre eksemplet viser lading av en A123 pakke som er utladet og ballansert til 3.08V/celle. Lading skjer ved 8A via "Dapter" som kutter lading ved en viss spenning.
      Attached Files
      Fred Larssen

      Comment

      Working...
      X