Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo og varmeutvikling ved flyving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo og varmeutvikling ved flyving

    Jeg har en T-rex 450 med 430L (3550KV) som jeg flyr med så ofte jeg kan. I den siste tiden har jeg testa heliet med harde climb-outs. Etter endt flytur er batteriet ganske så varmt. Kjennes veldig godt om jeg holder det i handa noen sekunder. Batteriene jeg har er Hyperion 3S 1800 mAh (20-30C), og ett BPP 2200 (20C). BPP batteriet er kanskje det som blir varmest av disse..

    Hva er sånn ca temperatur for Lipo ved denne type flyving?
    -=-Trondheim Mfk-=-
    * Raptor 50 Titan (SE)
    * T-Rex 450SE
    * E-Sky CP2 (Solgt)
    * Vortex
    * E-Starter
    * Slow Stick
    * Spektrum DX7

    No helicopters were harmed in the creation of this post

  • #2
    LiPoene blir varme ved flyging, men det er de siste mAh-ene du trekker ut som gir mest varme. Flyr du etter 80%-regelen eller til cutoff?

    Det varmeste jeg har klart å få mine batterier på 450-en er godt lunkne (FP 3S1800-20C) ved så hard flyging jeg klarer. Men flyr da i kun 6 min og lader tilbake et sted mellom 1100 og 1300 mAh (har ikke fulgt så nøye med).
    Last edited by northwood; 04-06-07, 11:31.

    Comment


    • #3
      Originally posted by northwood
      LiPoene blir varme ved flyging, men det er de siste mAh-ene du trekker ut som gir mest varme. Flyr du etter 80%-regelen eller til cutoff?

      Det varmeste jeg har klart å få mine batterier på 450-en er godt lunkne (FP 3S1800-20C) ved så hard flyging jeg klarer.
      Jeg har lipo-alarm justert til 3,2V. Når jeg lader etter endt flyving så ligger jeg akkurat på 80%-grensen. Syns kanskje de blir litt i overkant varme, men det er vanskelig å si fordi jeg har ikke noe å sammenligne med.
      -=-Trondheim Mfk-=-
      * Raptor 50 Titan (SE)
      * T-Rex 450SE
      * E-Sky CP2 (Solgt)
      * Vortex
      * E-Starter
      * Slow Stick
      * Spektrum DX7

      No helicopters were harmed in the creation of this post

      Comment


      • #4
        Align sier maks 60 grader. Jeg antar de da mener at ingen steder i batteriet skal det være mer enn 60 grader (60 grader er varmt...)
        Det varmeste jeg har målt på mine batterier som fortsatt er gode er ca 40 grader overflatetemp

        Comment


        • #5
          Her er et plott ved belastning opp mot max kont. (12C):http://www.modellflynytt.no/attachme...8&d=1178189969

          Når det som var av kjøling ble borte steg overflatetemperaturen raskt opp til 55 grader.
          Fred Larssen

          Comment

          Working...
          X