Unconfigured Ad

Collapse

Noen erfaringer i fra A123?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakobsen
    • Jul 2007
    • 369

Noen erfaringer i fra A123?

Jeg har lest litt om disse "super" batteriene, men jeg har ikke sett noen som har kommet med brukererfaringer på disse, da tenker jeg spesielt brukt i elektro helikopter. Hvis det er noen pionerer der ute som har noen erfaringer og kan dele noen av disse, så har jeg noen spørsmål.

1. gir disse batteriene like mye effekt som lipo helt til det er slutt på strømmen.

2. trenger man å bytte ESC for å bruke disse?

3. Hvordan er vekt effekt forholdet i forhold til Lipo?

4. Hvordan fungerer disse i kulde.

5. Med tanke på pris, er det en fordel da å bytte fra lipo til A123?

6. Og klarer man å lade disse så raskt som produsentene påstår?

7. Og hvis du leser mellom linjene, er det noen grunn enda til å bytte fra lipo til A123?

Som dere skjønner så er jeg ikke inne i dette batteri hysteriet, så jeg må ha det inn med tskje. Men man lærer så lenge man lever.
    Håper at det er noen som har testet dette og er villig til å gi noen svar fra egene erfaringer.
    På forhånd takk.
    Raymond Jakobsen
    Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
    Mikado Logo 400se,v-bar
    Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.

Only electric!!

http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Søk på forumet skal ligg en del info
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Om du bruker søkefunksjonen så vil du få en del treff på 'A123'.

Kan prøve å svare på noen av punktene basert på egne erfaringer og ting jeg har hørt fra andre.

2. Du trenger ikke å bytte ESC. Det er en fordel å ha en ESC som er fleksibel når det gjelder setting av cutoff spenning. A123 har en flat utladingskurve, d.v.s. at spenningen avtar jevnt helt til de er nesten tomme. Dette kan føre til at ingen av ferdig definerte grenseverdier (f.eks. low/med/high) passer helt.

5. Litt avhengig av hvor du kjøper de, kan det bli en noe større investering, men på sikt vil det garantert lønne seg da A123 varer mye lengre både når det gjelder antall cyckles og levetid.

6. De kan lades så raskt som produsenten påstår, og vel så det. Jeg lader som regel med 8-10A (ca. 4C) og da er de nesten fulladet på 15 minutter. Ønsker man å få inn de siste mAh, tar det som for Lipo forholdsmessig mye tid ekstra (kanskje 20-25 minutter totalt i dette tilfellet).

7. De viktigste egenskapene er at de er robuste og sikre i bruk. De er ikke så lett å deformere/punktere som Lipo. De er heller ikke så følsom for overlading. Skulle noe av dette inntreffe, vil det skjeldent bli brann med mindre du overlader de kraftig i bensindamp e.l.. Cellene tåler å lades helt ut men tåler ikke at polariteten reverseres. Det vil føre til at cellene kortslutter internt. Dette kan skje om en pakke med flere celler i serie tappes for mye. Celler med lavere kapasitet eller ladestatus vil da kunne bikke under 0V.
      Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Kjøper du enkelt celler og har planer om å bygge batteripakkene selv ligger det en meget bra beskrivelse på denne linken

Comment

• Larsern
          • Sep 2007
          • 756

Originally posted by flarssen
          *snipp* A123 har en flat utladingskurve, d.v.s. at spenningen avtar jevnt helt til de er nesten tomme. *snipp*
          Dette stemmer ikke med mine erfaringer. Jeg opplever at spenningen holder seg meget konstant fra nesten fulladet og til de er nesten tomme. Faktisk så konstant at det for meg er umulig og bedømme ut ifra spenning om de er nesten tomme, halvladet eller nesten fulle.
          Fra fulladet faller de raskt noen få tidels volt og holder seg på ca. 3,3volt til de er så og si tomme.

På litt større saker er det endel som går fra lipo til A123 med godt resultat. Selv om spenningen på A123 er litt lavere, så klarer A123 og levere mer strøm. Den futten man mister pga lavere spenning tar man igjen ved å proppe motoren tyngre slik at strømmen går opp og effekten blir minst den samme. A123 skal også gi jevnere ytelse fra begynnelse til slutten av flyturen.
          Dette er bare erfaringer fra andre, og slik jeg har lest, da jeg bare bruker A123 celler til mottaker batterier selv.

Lars.

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by flarssen
            6. De kan lades så raskt som produsenten påstår, og vel så det. Jeg lader som regel med 8-10A (ca. 4C) og da er de nesten fulladet på 15 minutter. Ønsker man å få inn de siste mAh, tar det som for Lipo forholdsmessig mye tid ekstra (kanskje 20-25 minutter totalt i dette tilfellet).
            Hvilken lader bruker du? Etter det jeg har lest ligger ofte begrensningen i laderen. Lader du 7S-pakke?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Originally posted by joto
              Hvilken lader bruker du? Etter det jeg har lest ligger ofte begrensningen i laderen. Lader du 7S-pakke?
              Det er riktig at laderen kan være en begrensning, særlig når man har mange celler. Har ingen A123 lader, men bruker denne i kombinasjon med ladere med NiCd program: http://www.slkelectronics.com/lipodapter/index.htm.

Har også en Mastech 5020 for større pakker: http://www.rcgroups.com/forums/showp...37&postcount=2

3S pakker lader jeg slik: http://www.modellflynytt.no/showpost...1&postcount=10

Har bare brukt 3S og 6S pakker så langt.
              Fred Larssen

Comment

Working...