Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Ni-Mh pakker med problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Ni-Mh pakker med problemer

    Kjøpte ei Ni-Mh pakke på 4,8v-1600mah for litt siden.
    Ladet pakka like etter at jeg mottok den og fikk på rundt 200mah den gangen. Reagerte ikke så veldig på det, og har brukt det under innkjøring av motor til min extra 260. Det begynte imidlertid å ringe en bjelle da batteriet var tomt etter ca 20 min innkjøring av motoren.
    Satte det på lading, og fikk på faretrunde lite strøm (110mah). Ladet med en ladestrøm på 300 mah.
    Ladeutstyret jeg bruker er Bantam e-station BC6.
    Har også prøvd og cycle me cutoff voltage på 4,3v med samme resultat.

    Noen som har svar på hva som kan være feil her?
    Anders Bruneberg
    Raufoss

  • #2
    Uten at jeg helt vet hva de er til, så er det jo en mengde med innstillinger på bc6'en for NiMh, kanskje en av de er feil?

    Har du ladet andre NiMh med bedre hell?
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Kan høres ut som enten en dårlig celle eller kraftig ubalanse. Du kan prøve å lade lenge med lav ladestrøm, dvs mindre enn 0,05C. Ved så lav ladestrøm klarer den av cellene som er full først å blø av overspenning slik at de andre kommer seg opp. Vær obs på at laderen trolig ikke klarer å kjenne noe delta V ved så lav strøm så den stopper ikke av seg selv. NiMh tåler dette dårligere enn NiCd så om du gjør det med for høy strøm koker du cellene. Så bør de cycles.

      Beste er vel egentlig å åpne pakken og lade celle for celle eller bare gå tilbake og bytte den....

      Comment


      • #4
        Nye MIMH pakker er følsomme på ladestrøm de første ladingene. Det kan ofte være lurt å som Tintin sier, og lade disse på veldig lav ladestrøm, og gjerne cycle disse 5-6 ganger før du tar de i bruk i modellen. Min erfaring er at de fleste NIMH pakker ikke blir bra/fullgod før de har fått seg 8-10 cycler, men mulig andre har andre erfaringer.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

        Comment


        • #5
          Mange ladere er veldig følsomme for såkalt falske peaker, og kan slå av ladinga altfor raskt.
          En gammeldags konstantstrømlader er god å bruke som en sjekk på om cellene tar lading.
          Start med utladet pakke, og lad med 0,1C i 14timer, eller tilsvarende. Kjør utlading på en computerlader for å se hva som virkelig har gått innpå.
          Min Orbit pocketlader har også en stilling der en kan lade nikkelbatterier med konstant spenning, ala det vi gjør med Lipo.

          Comment


          • #6
            Jeg tror ikke jeg lader mine lipo med hverken konstant spenning eller strøm, skal man dømme etter displayet. Du mener kanskje med stopp på en gitt spenning.

            Comment


            • #7
              Det var kanskje litt for enkelt sagt ja.
              Lipo lades med konstant strøm til de når en viss spenning. Etter dette vil strømmen synke av seg selv. Metoden kalles cc-cv constant current-constant voltage, og metoden kan brukes på Nimh celler hvis du bare finner en brukbar spenningsverdi. Den er ikke like allmen som 4,2 er for lipo, men kan være et sted mellom 1,5 og 1,6V pr celle.
              Jeg har aldri likt Nimh, men noen av de store Sanyo og Panasoniccellene virker greie å håndtere. Jeg har ett batteri med de nye Eneloopcellene, som skal være s.k. modifisert Nimh teknologi, og det virker lovende.

              Comment


              • #8
                Lurer inn et spørsmål ang. ni-mh som jeg har spurt om før, men jeg finner ikke igjen tråden.
                Hvor lav spenning skal jeg lade ut 4,8 volts motakerpakken min og 9,6 volts senderpakken min for å ikke skade dem?

                Comment


                • #9
                  Erfaring med nickel metallhydrid batterier

                  Kjøpte nettop et nytt nickel metallhydrid batteri til en ny 60 kjerre, med 5 std servoer. Cyclet det tre ganger med en svallow advance lader, på tredje turen mistet jeg kontakt med flyet og det ble knust da det gikk ibakken. Etter en del leting etter årsaken viste det seg at det nye batteriet ikke tålte større belastning enn 500 ma før spenningen datt fra 6 til under 2 volt. Jeg har fortsatt å cycle det og ettehvert tåler det en belastning på 1 amp. Uansett tør jeg ikke bruke deti et fly igjenn. Jeg har også hatt problemer med metallhydrit batterier før, og har derfor brukt nickelcadmium for det meste. Desverre kan ikke min lokale pusher kunnet skaffe nickel cadmium på en god stund.

                  Er det flere som har dårlig erfaring med nickel metallhydrid, eller er dette enkelt stående tilfeller ?

                  hilsen RolfMikkelsen

                  Comment


                  • #10
                    Dette er et nokså vanlig problem

                    med en del NiMh-celler.
                    Jeg lader alltid mine nye NiMh-celler på NiCd-program, det er ikke så kritisk på cut-off, og heller ikke så tøft at cellene skal ta skade av det.
                    Som regel etter 4-5 cyclinger av pakken, funker NiMh-programmet.

                    mvh
                    Egil Roland
                    MFK Vingen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lars Odland View Post
                      Lurer inn et spørsmål ang. ni-mh som jeg har spurt om før, men jeg finner ikke igjen tråden.
                      Hvor lav spenning skal jeg lade ut 4,8 volts motakerpakken min og 9,6 volts senderpakken min for å ikke skade dem?
                      Ikke under 1-1,1 volt per celle dvs 4-4,4 rest 8-8,8 volt.
                      Abs laveste 0,9 volt/celle. Alle disse verdier gjelder for pakker. I pakker kan det være ubalanse. Lader man dem ut mer kan enkeltceller falle til 0 og da reverseres polariteten om du fortsetter å lade ut, dette gir som regel permanent skade. (Klarer ikke holde spenning)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tintin View Post
                        Ikke under 1-1,1 volt per celle dvs 4-4,4 rest 8-8,8 volt.
                        Abs laveste 0,9 volt/celle. Alle disse verdier gjelder for pakker. I pakker kan det være ubalanse. Lader man dem ut mer kan enkeltceller falle til 0 og da reverseres polariteten om du fortsetter å lade ut, dette gir som regel permanent skade. (Klarer ikke holde spenning)
                        Ok, jeg har til nå ladet ut rx pakkene mine til 4v og får da puttet i dem 2200mah ved oppladning igjen som er pakkens kapasitet, men tx pakkene mine som er 2000mah får jeg bare puttet inn 15-1600mah ved oppladning og har ladet disse ut til 8v. Hvorfor?
                        Bruker Hyperion EOS0606i.

                        Comment


                        • #13
                          Det er ikke alle pakker som klarer å levere det de skal, noen skryter alltid på seg mer enn de har vet du.
                          Kan også være en celle eller 2 som er mye i ubalanse med de andre. Kan kanskje rettes ved å cycle med lav ladestrøm.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lars Odland View Post
                            Ok, jeg har til nå ladet ut rx pakkene mine til 4v og får da puttet i dem 2200mah ved oppladning igjen som er pakkens kapasitet, men tx pakkene mine som er 2000mah får jeg bare puttet inn 15-1600mah ved oppladning og har ladet disse ut til 8v. Hvorfor?
                            Bruker Hyperion EOS0606i.
                            Hvilken C rating lader/lader du ut med?
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #15
                              Jeg lader stort sett alltid med 0,5 amp. eller mindre inn og ut. Dette gjelder begge tx pakkene mine, og begge tar ikke i mot mer enn 15-1600.
                              Satt utladningsvolten i går til 7,2 volt og cycling 2-3 ganger, blir vel ferdig i løpet av dagen så får jeg se hvor mye jeg får stapt inn av strøm denne gangen. Ser ikke lovende ut da laderen forteller meg at den fikk inn 1600mah. før den begynnte å discharge igjen. Jaja, ikke værdens undergang da, bare ett irritasjonsmoment

                              Comment

                              Working...
                              X