Unconfigured Ad

Collapse

Lader som støtter NiCd og NiMh

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Originally posted by Mk.V
    Min Bantam BC6 er "siste" utgave med firkantete taster...I bruksmanualen er der
    KUN TO SIDER som omhandler NiCad/NiMh batterier...Sidene 13 og 14. Hverken
    på sidene eller FYSISK på laderen er det noe som skiller batteritypene.

Det kommer KUN opp EN informasjon ved bruk...Nemmelig NiMh.

Mvh Einar - liker dårlig og bli fremstilt for og gi uriktige opplysninger!
    Jeg liker heller ikke å ta feil:
    Attached Files
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Originally posted by Lars Odland
      I begge programmene/modusene (NiMh og NiCad) kan jeg velge delta peak, dette skjønner jeg er vedlikeholdslading slik at den ligger og "pulserer" for å holde volten oppe/alltid toppe volten?
      Delta peak har ingen ting med vedlikeholdslading å gjøre, men er altså en deteksjonsmetode for å finne ut at cellene er fulladet. Vedlikeholdslading, som du beskriver her, kalles "trickle charge".
      Fred Larssen

Comment

• LarsO
        • Dec 2007
        • 1273

Originally posted by Mossie69
        Hmmm...du sa selv i et innlegg lenger oppe at "Denne delta peak`en kan jeg stille mellom 3-25mV/pr. celle."

Lav verdi er altså 3 mV/celle, høy er 25 mV/celle.

Du spør om en pakke på 4.8 V. Det er en 4-cell pakke. Hvis det er en mottakerpakke og NiMH bruker du lav verdi, altså 3 mV/celle. 3 multiplisert med 4 er 12, dvs. du setter delta-peak til 12 mV. Du har nå fortalt laderen at den skal lade inntil spenningen over pakken har falt med 12 mV.

Skulle pakken være NiMH for motorbruk ville jeg valgt en høyere verdi, kanskje 10 mV/celle dvs. 40 mV totalt.

Hvis du nå kan rive deg løs fra de nøyaktige svarene jeg har gitt her og gå tilbake til de prinsippene jeg ga tidligere så vil du se at du bruker lave verdier for mottakerbatterier, høye for motorbatterier. Du bruker lave verdier for NiMH og høye for NiCd. Ved å kombinere disse finner du at NiMH motorbatteri skal ha middels verdier, likeledes NiCd mottakerbatterier. Om du skulle velge 10, 11 eller 15mV/celle er flisespikkeri. Prøv deg frem og se hva som gir best resultat, dvs. mest mAh inn og minst varme generert i cellene under lading.
        Takk, akkurat det jeg lurte på

Comment

• Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

Originally posted by flarssen
          Delta peak har ingen ting med vedlikeholdslading å gjøre, men er altså en deteksjonsmetode for å finne ut at cellene er fulladet. Vedlikeholdslading, som du beskriver her, kalles "trickle charge".
          Det har du rett i.

Trickle charge, eller vedlikeholdslading, er egentlig en konstant og meget lav ladestrøm. Typisk 50-150 mA, R-celler har størst selvutlading og krever derfor høyest ladestrøm under vedlikeholdslading.
          Anders Valland
          Trondheim

Comment

• Fredrik J. Ruud
            • Aug 2008
            • 8

Mange nyttig svar som er kommet frem her. Jeg lar bare diskusjonen fortsette, da det sørger for at mange viktige temaer blir tatt opp. Temar som til syvende og sist vil hjelpe den gjevne bruker.
            Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer

Comment

• Guest

#21 Unapproved

Her er en brukbar lader til Nicd NiMH batterier ......... kommer på 200kr ser det ut som, kjempebra til å hente in lipo celler også, robbe har tilsvarende ladere tror jeg
              Attached Files
              Last edited by Guest; 16-02-15, 10:36.

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Originally posted by Pistepirkko
                http://www.ebay.com/itm/Graupner-Lad...item51cafedbf2

Her er en brukbar lader til Nicd NiMH batterier ......... kommer på 200kr ser det ut som, kjempebra til å hente in lipo celler også, robbe har tilsvarende ladere tror jeg
                Du kan lade Nicd og NiMH med denne, helst bare mottaker- og senderbatterier, men jeg hadde ikke villet bruke den til LiPo. Denne laderen har ingen kontroll med ladetilstanden til batteriet, og du løper en stor risiko for brann hvis du bruker den til Lithium-celler. Bruk heller litt mer penger på en moderne type lader, de kan som regel håndtere alle kjemier.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Blir vel omtrent som denne Lithium laderen jeg kjøpte på Ebay. Enklere kan det vel ikke gjøres. Kun en 330 Ohms motstand. Det kommer til å ta laaang tid, men fyr tar det
                  Attached Files
                  Fred Larssen

Comment

• Guest

#24 Unapproved
                    LiPo - ( det går fint med "monitor control " på volten 4.20 ) og litt IS i magen + en icharge digital lader i tilegge , takk for risiko momentet. Mossie

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by flarssen
                      Blir vel omtrent som denne Lithium laderen jeg kjøpte på Ebay. Enklere kan det vel ikke gjøres. Kun en 330 Ohms motstand. Det kommer til å ta laaang tid, men fyr tar det
                      330 Ohms motstanden er ikke for å begrense ladestrømmen til batteriet den er der for å redde LEDen - batteriet henger rett på 12Ven fra sigarettenneren - Lurer på hvor Kinamannen fant originalen til denne kopien
                      Last edited by Quadrocopter; 17-02-15, 22:45.

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Originally posted by Quadrocopter
                        330 Ohms motstanden er ikke for å begrense ladestrømmen til batteriet den er der for å redde LEDen - batteriet henger rett på 12Ven fra sigarettenneren - Lurer på hvor Kinamannen fant originalen til denne kopien
                        Nei, motstanden er i serie. Den lille motstanden er til LED'en.
                        Mulig det er en kopi av en lignende, som jeg fikk med en LED-lykt for 18650 celler. Denne hadde også kun en motstand, men på 39 Ohm. Kan kanskje til en viss grad forsvares da det fulgte med holder for 3xAAA NiMh, men det var ingen advarsler mot å bruke den med de Lithium batteriene som også fulgte med.
                        Fred Larssen

Comment

Working...