Unconfigured Ad
Collapse
Lader som støtter NiCd og NiMh
Collapse
X
-
Delta peak har ingen ting med vedlikeholdslading å gjøre, men er altså en deteksjonsmetode for å finne ut at cellene er fulladet. Vedlikeholdslading, som du beskriver her, kalles "trickle charge".Fred LarssenComment
-
Hmmm...du sa selv i et innlegg lenger oppe at "Denne delta peak`en kan jeg stille mellom 3-25mV/pr. celle."
Lav verdi er altså 3 mV/celle, høy er 25 mV/celle.
Du spør om en pakke på 4.8 V. Det er en 4-cell pakke. Hvis det er en mottakerpakke og NiMH bruker du lav verdi, altså 3 mV/celle. 3 multiplisert med 4 er 12, dvs. du setter delta-peak til 12 mV. Du har nå fortalt laderen at den skal lade inntil spenningen over pakken har falt med 12 mV.
Skulle pakken være NiMH for motorbruk ville jeg valgt en høyere verdi, kanskje 10 mV/celle dvs. 40 mV totalt.
Hvis du nå kan rive deg løs fra de nøyaktige svarene jeg har gitt her og gå tilbake til de prinsippene jeg ga tidligere så vil du se at du bruker lave verdier for mottakerbatterier, høye for motorbatterier. Du bruker lave verdier for NiMH og høye for NiCd. Ved å kombinere disse finner du at NiMH motorbatteri skal ha middels verdier, likeledes NiCd mottakerbatterier. Om du skulle velge 10, 11 eller 15mV/celle er flisespikkeri. Prøv deg frem og se hva som gir best resultat, dvs. mest mAh inn og minst varme generert i cellene under lading.Comment
-
Trickle charge, eller vedlikeholdslading, er egentlig en konstant og meget lav ladestrøm. Typisk 50-150 mA, R-celler har størst selvutlading og krever derfor høyest ladestrøm under vedlikeholdslading.Anders Valland
TrondheimComment
-
Mange nyttig svar som er kommet frem her. Jeg lar bare diskusjonen fortsette, da det sørger for at mange viktige temaer blir tatt opp. Temar som til syvende og sist vil hjelpe den gjevne bruker.Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoerComment
-
http://www.ebay.com/itm/Graupner-Lad...item51cafedbf2
Her er en brukbar lader til Nicd NiMH batterier ......... kommer på 200kr ser det ut som, kjempebra til å hente in lipo celler også, robbe har tilsvarende ladere tror jegAnders Valland
TrondheimComment
-
Last edited by Quadrocopter; 17-02-15, 22:45.Comment
-
Mulig det er en kopi av en lignende, som jeg fikk med en LED-lykt for 18650 celler. Denne hadde også kun en motstand, men på 39 Ohm. Kan kanskje til en viss grad forsvares da det fulgte med holder for 3xAAA NiMh, men det var ingen advarsler mot å bruke den med de Lithium batteriene som også fulgte med.Fred LarssenComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment