Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erstatte LiPo med A123?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Erstatte LiPo med A123?

Pga sikkerhet, ladestrøm og andre faktorer er det svært fristende å bytte ut LiPo med A123, men er det egentlig så enkelt? Dersom man tar utgangspunkt i at man bruker regulatorer og annet utstyr som er laget for LiPo, så kan det jo se ut som det ikke er så langt fra 3.7v nominell cellespenning på LiPo, til 3.3v nominell cellespenning på A123, men hvordan fungerer dette for dere i praksis?

I mitt tilfelle gjelder dette en DPSI BIC regulator med 2 innganger, redudans og display. Denne tåler 3amp kontinuelig belastning og 20amp peak. Dersom en A123 pakke belastes med 10 ampere holder den seg bare akkurat såvidt over 3v pr. celle (mellom 3.1 og 3.2v) gjennom hele utladningen. Med bare 1amp belastning ligger en 2300mAh A123 pakke på mellom 3.2 og 3.3v pr. celle.

Dette vil i utgangspunktet lure regulatoren til å tro at batteriet er mer eller mindre tomt gjennom hele utladningen, og mange begynner sikkert også å varsle lenger før denne spenningen...

Hvordan er deres erfaringer med dette i praksis? Er det bare å bite i det sure eplet å fortsette å kjøre på LiPo? Vil helst unngå å kjøre A123 rett i mottakeren siden jeg da mister muligheten for redudant 2-batteriløsning, visning av batterispenning osv.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Burde vel gå greit det. Den støtter jo 5 Nixx celler som i praksis blir det samme som 2S A123. Maks stabil ut-spenning blir vel 5.5V.
    Last edited by flarssen; 15-12-08, 13:31.
    Fred Larssen

Comment

Escer kan ofte settes på mye lavere cut off enn hva som er bra for ett lipo batteri. Er vel bare å justere ned cutoffen til en lavere volt?

Har null erfaring med A123 batterier.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

På mine store bensinmodeller bruker jeg nå kun A123 celler(Li fe po 4) som de heter ,bruker de i dobbelt oppsett til Powerbox sin Sensor reg ,som er tilpasset A123 batt og 2,4ghz som det står i manualen.
        Dette har fungert helt optimalt for meg i hele høst , kan nevne at jeg bruker 5 stk Hitec 7955, skal bli artig å se hvordan de tåler vinterflyving med kuldegrader, men etter det jeg ha hørt så er de visst på topp der å...
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

Husk bare på at pga. den lineære spenningskurven så vil det være lite spillerom når cut-off slår inn.

Comment

Denne linken gir noen nyttige tips!

På 30-50 size modeller kan plass bli et problem - de fleste modeller er optimalisert for firkantede LiPo batterier.
            Jeg fikk store problemer med å pakketere de tønneformmede A123 slik at det matcher de firkantede LiPo, kom vel frem til at A123 batteri løsningen ble rundt 20% større enn Lipo i volum når man sammenlikner lik ytelse.

Comment

Slenger meg på her jeg også :P

1. Hvor får man kjøpt A123 celler?
              2. 1celle er på 3,3V. Så da kan jeg bare lodde sammen 7 celler så tilsvarer det et 6celle lipo batteri?
              3. Har en cap 232 60size electric, kjører med 6S 4000mah. Da kan jeg vel bare lage to 7celle A123 batterier hver på 2300mah, og parallellkoble dem så får jeg et batteri på 4600mah?
              4. Er det mangen som bruker dette? og hvorfor? mye billigere?
              5. Hvordan kan disse lades?
              Har virkelig blitt bitt av basillen

Comment

1. A123 får du på elefun.no, på rcpartner.no (han lager de selv på bestilling, med proff sveisemaskin), på rcpro.no... mange har etterhvert A123. Noen kaller de for "LifePo"/"LifePo4".
                2. Du må også se på maks spenning og min spenning (cut-off), men generelt er du inne på noe...
                3. Ja, men det blir ganske MYE større og noe tyngre, så det er ikke sikkert at du får plass......
                4. A123 er ikke bedre på ALT. Dermed blir det noe nyansert hvor man bør/kan bruke de. Bedre på sikkerhet, kan lades i modellen, tåler lave temperaturer MYE bedre, og kan lades voldsomt kjapt. Dårligere på vekt, størrelse, og plasseringsvennlighet.
                5. Må ha lader med eget program.
                Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Originally posted by kenzky View Post
                  Slenger meg på her jeg også :P

1. Hvor får man kjøpt A123 celler?
                  2. 1celle er på 3,3V. Så da kan jeg bare lodde sammen 7 celler så tilsvarer det et 6celle lipo batteri?
                  3. Har en cap 232 60size electric, kjører med 6S 4000mah. Da kan jeg vel bare lage to 7celle A123 batterier hver på 2300mah, og parallellkoble dem så får jeg et batteri på 4600mah?
                  4. Er det mangen som bruker dette? og hvorfor? mye billigere?
                  5. Hvordan kan disse lades?
                  1) f.eks hos HC, Har kjøpt et 50 talls battetrier fra dem - meget billig og bra
                  2. For å lage en ekvivalent til et 3 Celle LiPo benytter man 4 stk LiFePo4 Celler - skal man lage en 6 Celle ekvivalent må man opp på 8 LiFePo4 celler.
                  3. Lag 2 stk 8 Celle LiFePo4 og koble dem i parallell
                  4. Begynner å få en bra utbredelse hos dem med litt større fly. Fordeler og ulemper er diskutert under andre tråder her på nettet (let etter A123) men LiFePo4 har klare fordeler når det kommer til lade tid, peak strømtrekk, sikkerhet
                  5. Her må du være på vakt - finn en lader som STØTTER LiFePo4 batterier - IKKE bruk LiPo programmet på den vanlige laderen din.

Flere av disse punktene er diskutert inngående under andre tråder her på forumet.

Ser at Andersh - svatre parallelt. Bare korrigere litt A123 ikke batteri teknologi men et merkenavn brukt på LiFePo4 batterier fra produsenten A123Systems - Batterier basert på LiFePo4 (LitiumIronPhosphate) kjemien kommer nå fra flere leverandører
                  Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 13:36. Reason: Lagt til mer info

Comment

Men det er jo mye dyrere med a123 da..

4celler 1000mah koster 13,50 pr stk.
                    13.50 x 4 = 54
                    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0_LiFePo4_Cell

Vanlig lipo 1000mah 3S koster 12.79 pr stk.. http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0C_Lipoly_Pack

54 - 12.79 = 41.21doller dyrere er a123batteriene!!

Comment

Men det er jo mye dyrere med a123 da..

4celler 1000mah koster 13,50 pr stk.
                      13.50 x 4 = 54
                      http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0_LiFePo4_Cell

Vanlig lipo 1000mah 3S koster 12.79 pr stk.. http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0C_Lipoly_Pack

54 - 12.79 = 41.21doller dyrere er a123batteriene!!
                      Ja - definitiv, men ser man det fra en annen vinkel du greier deg med 1/3 av batteripakkene grunnet det hurtige ladetiden

Videre har LiFePo4 teknologien mulighet til og lades ut/opp flere ganger enn vanlig LiPo ( legere livs lengde)
                      Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 13:42.

Comment

Så da ville det ha kostet meg 17.96 x 16 = 287.36dollar for et batteri som tilsvarte 6S4300mah.

Hvor forrt kunne jeg ha ladet dette opp, og hvor mye ville vekta værrt på det?
                        Har veldig mye plass i cappen så tror ikke det ville værrt noe problem..

Comment

Hva kostet lipo når de kom? Hva tror du A123 koster om 2 år? Og så er det ikke alle som ser på pris foran alle andre faktorer....

Jeg bruker A123 så mye som jeg kan i alle modeller, men ikke som "kjørebatteri" enda, spesielt pga vekt og størrelse. Nå som 30c LiPo batterier er "dagligdags" og billig er det fortsatt etter min mening det beste batteriet til å drive motorer. Men med sikkerhetsrisiko, og ikke minst elendig levetid som "pris".

Men jeg har ikke tall for hvor mange modeller jeg har sett gå i bakken pga NiMh/NiCad/LiIon/LiPo mottaker/tennings-batterier som ikke tåler lave temperaturer og stuper i spenning lenge før de skal. Dette kombinert med sikkerheten er mine 2 hovedgrunner til å bytte til A123 i slike modeller.

Jeg skal fly Eurosport på Fagernes i år og jeg har iallefall ikke tenkt å gå ned pga strøm vs temperatur.

Så da ville det ha kostet meg 17.96 x 16 = 287.36dollar for et batteri som tilsvarte 6S4300mah.

Søk litt på forumet. Det er snakk om ned mot ca. 15 minutter ladetid, men du må ha en ninja-lader for å klare det...

En annen ting - HC selger løse celler... og polene er ikke anbefale å lodde på. Jeg har selv gjort det og merker at batteriene ikke hadde helt godt av det. Det går greit til mottakere og andre ting som ikke trekker så mye strøm, men jeg tror ikke jeg ville loddet meg en "kjørepakke".
                          Last edited by andersh; 26-12-08, 13:53.
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

Hva med disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.722

Comment

Du kan lade med 3C altså ca 20 minutter.

LiFePo4 batterier vil veie mer enn tilsvarende LiPo (tilsvarende spenning/kapasitet), det er derfor dette har størst utbredelse blandt eiere av "større" fly.
                              En annen faktor som spiller inn er størrelsen (volumet) av den ferdige pakken.
                              Lipo er pakketert i rektangulære celler noe som gir et veldig kompakt batteri - LiFePo4 er pakketert i tønner setter man disse i sammen blir det mye "dødplass" i mellom.
                              Vekt og volum var grunnen til at jeg gikk vekk fra LiFePo4 og tilbake til LiPo på mine 50 size fly
                              Last edited by Quadrocopter; 26-12-08, 14:00.

Comment

Working...
                              X