Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye strøm kan bilen min levere?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor mye strøm kan bilen min levere?

Jeg bruker A123 batterier som kan lades opp hurtig, og vurderer å gå til innkjøp av 4 stk 250 watts ladere for å lade direkte fra bilen. Pakkene som skal lades er 4 stk 6s1p pakker av gangen, og disse vil trekke maks 220 watt pr pakke, vi sier 900 watt totalt.

Jeg har (eller, er i ferd med å lage) 8 slike pakker som vil bli brukt som 12s2p pakker, slik at 4 pakker vil være til lading til enhver tid ved aktiv flyging.

Bilen min er en peugeot 406 med 60 amperes batteri. Det plager meg ikke å ha bilen gående mens jeg lader.

Spørsmålet er altså: Kan jeg lade med nærmere 900 watt fra bilen? Ved rundt 12 volt bilr dette ca 75 ampere i kontinuerlig trekk.
    Audun

o.t

Mener å ha hørt/lest. At det ikke er lurt å lade av en bil som står å går da dynamoen på motoren pulser strømmen når den lader batteriet og denne pulseringen ikke er bra får laderen du setter på batteriet i bilen.
    Ikke akuratt hva du lurte på men....
    Her kan det hende jeg er på tynn is, Time will show.
    Hilsen
    Frank Bøhmer
    ---------------------------
    God created Earth. The rest was made in China...

Comment

Originally posted by AudunT View Post
      Jeg bruker A123 batterier som kan lades opp hurtig, og vurderer å gå til innkjøp av 4 stk 250 watts ladere for å lade direkte fra bilen. Pakkene som skal lades er 4 stk 6s1p pakker av gangen, og disse vil trekke maks 220 watt pr pakke, vi sier 900 watt totalt.

Jeg har (eller, er i ferd med å lage) 8 slike pakker som vil bli brukt som 12s2p pakker, slik at 4 pakker vil være til lading til enhver tid ved aktiv flyging.

Bilen min er en peugeot 406 med 60 amperes batteri. Det plager meg ikke å ha bilen gående mens jeg lader.

Spørsmålet er altså: Kan jeg lade med nærmere 900 watt fra bilen? Ved rundt 12 volt bilr dette ca 75 ampere i kontinuerlig trekk.
      Ja det er jo ikke noe problem og lade 900w fra bilen. Tenk på alle store bilstereo som sitter i mange biler. Det jeg ikke hadde gjort var og lade disse batteripakene uten at bilen står og går. Det tapper seg fort da du lader så mye. Men som du sier,så skal dette være en hurtiglader og da er det vel ingen problemer
      Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

Kommer helt ann på dynamoens kapasitet og hvor mye det andre elektriske i bilen trekker. Skrur du av lys og vifter mens bilen går vil du mest sannsynlig ikke ha noe problem med de fleste biler, da overskuddet da vil være stort.
        Det er ikke noe problem å lade mens bilen går. Du har ett stort batteri som fungerer som kondensator. Å starte derimot sender som regel en del pulser ut som laderne våre ikke liker. Så lading kan bli avbrutt. I verste tilfelle kan faktisk ladere ta kvelden (har skjedd med vinsj til seilfly tilkoblet lader samtidig med start...).

Tur og kjør
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

Comment

Men Audun! Vi vil ha innblikk i hva du skal bruke dette til da!!!!
          Jo Grini

Comment

Originally posted by jj View Post
            Kommer helt ann på dynamoens kapasitet og hvor mye det andre elektriske i bilen trekker. Skrur du av lys og vifter mens bilen går vil du mest sannsynlig ikke ha noe problem med de fleste biler, da overskuddet da vil være stort.
            Det er ikke noe problem å lade mens bilen går. Du har ett stort batteri som fungerer som kondensator. Å starte derimot sender som regel en del pulser ut som laderne våre ikke liker. Så lading kan bli avbrutt. I verste tilfelle kan faktisk ladere ta kvelden (har skjedd med vinsj til seilfly tilkoblet lader samtidig med start...).

Tur og kjør
            Det skjønner jeg da. Du skal koble til alt utstyr før eventuelt motor starter. Er jo akkurat som datamaskiner det. Du SKAL egentlig koble alt utstyr før dataen slås på. Startstrømmen er jo større en når motoren går. Og med moderne ladere så er det jo spenningskutt om den overstiger 13,8v eller noe. Og alle dynamoer leverer 14,2v. Er ikke forskjell på de
            Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

Originally posted by JR DUDE View Post
              Det skjønner jeg da. Du skal koble til alt utstyr før eventuelt motor starter. Er jo akkurat som datamaskiner det. Du SKAL egentlig koble alt utstyr før dataen slås på. Startstrømmen er jo større en når motoren går. Og med moderne ladere så er det jo spenningskutt om den overstiger 13,8v eller noe. Og alle dynamoer leverer 14,2v. Er ikke forskjell på de
              Ingen av mine ladere kutter ved 13,8v. Jeg lader som regel med bilen i gang, ellers faller spenningen ofte for mye. Jeg har to store ladere (Orbit og Powercube) og lader 2stk 5000mah 10celler lipo med 5A hver (totalt rundt 500watt inkludert varmetap).
              Selv har jeg tatt konsekvensen og har alltid med meg vinsjbatteriet som er koblet i paralell med bilbatteriet. Dermed har jeg en "buffer" bak i bilen, samt at jeg pga kapasitet (110+60ah) kan lade selv om bilen ikke er igang uten å umiddelbart være redd for å gå tom, samt at spenningen holder seg høy "nok" til at laderne ikke må jobbe unødig mye.
              Jo Grini

Comment

Takk for gode svar! Da er jeg trygg på at det kan funke.

Bakgrunnen for dette er et "man tager hvad man haver" prosjekt, samt litt flytting etc.

Jeg har endel utstyr; AXI 5345/14 som pleide å sitte i en elektrosleper, masse A123 celler (tidligere 4 stk 5s2p og 2 stk 4s2p som ble brukt som 14s4p) som jeg brukte i nevnte elektrosleper, 5 stk HD 9150MG servoer, en turnigy 100 amp HV regulator etc.

Motor, esc, servoer samt 12s2p A123 pakker vil passe perfekt i en 50-60cc størrelse akrosak. Siden jeg skal flytte til Malmø i januar, skal ta flygelederutdanning der, passer det bra å handle i Sverige. www.fullkontroll.se har en extra 300 SHP i passe størelse til god pris, forøvrig det samme flyet som www.3dhobbyshop.com leverer om jeg ikke tar feil.

Flyklubben der har ikke nok strøm på flyplassen til at jeg kan bruke min mastech strømforsyning til å lade A123 pakkene, og jeg gidder ikke drasse med meg aggregat hver gang jeg skal fly, derfor dette behovet for å lade fra bilen.

For de som lurer, AXI'en har en relativt høy KV på 225, og 12s2p A123 klarer ca 32-34 volt ved 100 ampere, så 3200-3500 watt blir det vel på en 25x10 eller 25x12 proppell. Jeg presset motoren over 4200 watt i slepefly, men da tok den kvelden etter et høyt slep - fikk ny på garanti, da. Blir litt annen belastning i en 3d sak.
                Audun

Comment

Generatoren gir nok mye mindre en 75A når bilen går på tomgang. Den roterer ikke fort nok til og gi maks. Det er også mange biler som har for 'feige' regulatorer i
                  i lade krettsen og som derfor ikke kan utnytte generatoren maks.

Et blybatteri har jo begrenset lade mottagelighet, så det har liten hensikt installere lade utstyr som greier 75 A.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

....Bilen min er en peugeot 406 med 60 amperes batteri. Det plager meg ikke å ha bilen gående mens jeg lader.
                    60AH batteri gir deg hvis du er heldig en 30AH med effektiv ladning før spenningen på batteriet synker for mye, ved ladning av 6 celle batterier(ca 25V) er den optimale innspenningen for de fleste ladere mellom 14-15V.

Det er vanskelig og overbelaste en likestrøms dynamo på en moderne bil (disse gir ca 50A lading) - det som skjer når du trekker for mye strøm er at spenningen ut i fra laderen synker - ulempen med dette er at du kan risikere at dynamoen ikke greier å levere nok effekt slik at du totalt sett vil lade ut bilbatteriet selv med motoren i gang.
                    Den ekleste måten å sjekke om det lader er å måle spenningen over batteripolene, den er den rundt 14,3 ved fult batteri - vil høyest sannsynlig dette ned til en 13, ett eller annet volt ved normal belastning.
                    Faller spenningen godt under dette så betyr det at du belaster laderen hardt.

M.a.o. koble til å test - du finner fort ut hvor mange pakker du kan lade i parallell.

Jeg har et 80AH batteri - dette gir meg lading til ca 8 stykk 5000mA 6S1P LiPo pakker.

Comment

Det går men er ikke tilrådelig. For det første er ikke bilbatterier konstruert for så høy C over så lang tid, da jeg regner med at laderen din neppe klarer 75 amp på tunggang i bilen.

Generatoren i bilen din blir skadelidende, da trekket er mye høyere over lang tid enn normalt. Og å trekke så mye strøm av bilbatteriet tror jeg over sikt vil ødelegge batteriet ditt, da bilbatterier ikke er konstruert til å lades/tappes/lades osv. De tåler kun enkelte korte nedladinger.

Dette er bare min mening da, og jeg hadde ikke gjort det for å si det slik. Tror heller på å kjøpe noen fritidsbatterier og lade de hjemme.

En annen ting er at å lade på den måten er ikke bra for miljøet. Du slipper ut masse co2 unødvendig. (Er også regulert i veitrafikkloven, angående tomgangskjøring)
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Takker for flere gode svar!

Ikke bare enkelt dette med elektro når man begynner å få litt størrelse på det. Hadde det ikke vært for at jeg allerede har alt utstyret hadde jeg nok gått for noe mindre. Vi får se hva det blir til...
                        Audun

Comment

Har du vurdert et lite aggregat?

Comment

Har et aggregat på 2200 watt som knapt nok kan kalles lite og hendig. Skal sjekke om det finnes noe rundt 1000 watt som er mer hendig. Vet du om noe passende?
                            Audun

Comment

Har et aggregat på 2200 watt som knapt nok kan kalles lite og hendig. Skal sjekke om det finnes noe rundt 1000 watt som er mer hendig. Vet du om noe passende?
                              https://okelektriske.secure.flexiweb...=name&name=asc

Ryktene skal ha det til at du kan kjøpe tilsvarende i sverige til en brøkdel av de norske blodsugerprisene

Comment

Working...
                              X