Announcement

Collapse
No announcement yet.

A123 batterier som driftsbatterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A123 batterier som driftsbatterier

    Hei. Er det noen som har erfaring med LiFePo4 batterier til drift av børsteløs motor.

    Jeg tenker å sette elektrodrift på en Cub. Den er ikke innkjøpt ennå, så vet ikke hvor mye plass det er i denne. Den er visst bra for el.drift.

    Fly:
    Vingespenn: 1800mm
    Lengde: 1200mm
    Flyvekt 2500gram (med fuelmotor)
    Vingeareal: 45.0 dm2
    Anbefalt motor: 0.40 2takt, 0,52 4takt
    Behøver 4 kanals radio og 5 servoer

    Tenkte på noen alternativer av A123, men ESC krever en viss spenning for å fungere riktig. Den nedre terskelverdi er ikke oppgitt på ESC (som jeg tittet på).


    2 stk A123/2300mAh i serie/parallell er på 6.6V/4600mAh. 4 celler veier da 350 gr. Hadde vel passet i flyet, men gir vel for lav spenning til motorer og BEC?

    3 stk A123/2300mAh i serie skal gi : 3x3,3 = 9,9V/2300mAh, 2 slike i parallell: = 9,9V/4600mAh. 6 celler veier 525 gr. Blir det for tungt/stort?

    3 stk A123 i serie med 4600mAh celler gir 9,9V/4600mAh. 4600MAh celler finnes vel ikke....

    Valg av motor og ESC får man vel ta etter batterivalg.

    Noen forslag?

    JE
    Last edited by Doffen24; 26-02-09, 18:11. Reason: Feil i innslag

  • #2
    Tror jeg ville vurdert 5 celler 2300 mah i serie.
    Gir da omtrent samme spenning som 4 c lipo.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment


    • #3
      Hei,

      Jeg har ikke gjort dette selv, men har pratet med en i klubben. Batteriene fungerer supert, også basert på egen erfaring, men utfordringen er vekt. Dersom jeg ikke husker feil så er A123 batterier 30 % tyngre enn Lipo.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Jeg har en hyperion Extra 40e som jeg flyr på A123.
        Har brukt både 5 cellers og 6 cellers pakker.

        Batteriene har litt lavere ytesel/vekt enn lipo .
        Konsekvensen av dette er litt avhenig av hvordan du dimensjonerer ting.
        Du vil ende opp med kortere flytid eller lavere effekt enn med lipo. Ofte en kombinasjon av disse.

        En cub trenger jo ikke så stor effekt så da passer disse batteriene perfekt.

        De har følgende fordeler kontra lipo:
        - Ikke brannfarlige
        - kan lagres full ladet.
        - kan lades fort (<10 min )
        - holder lengre
        - billigere.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by kjetilmh View Post
          Jeg har en hyperion Extra 40e som jeg flyr på A123.
          Har brukt både 5 cellers og 6 cellers pakker.

          Batteriene har litt lavere ytesel/vekt enn lipo .
          Konsekvensen av dette er litt avhenig av hvordan du dimensjonerer ting.
          Du vil ende opp med kortere flytid eller lavere effekt enn med lipo. Ofte en kombinasjon av disse.

          En cub trenger jo ikke så stor effekt så da passer disse batteriene perfekt.

          De har følgende fordeler kontra lipo:
          - Ikke brannfarlige
          - kan lagres full ladet.
          - kan lades fort (<10 min )
          - holder lengre
          - billigere.
          Hei dere. Takk for responsen.
          Det er nettopp disse fordelene ++ på batteriene som virker lokkende.

          Hvordan koblet du batteriene Kjetilmh, 5 el. 6 stk i serie? Hva oppnår du av flyvetid på 2300mAH.
          Hva kreves av spenning til ESC, hadde vært fint med 4600mAh på 9,9 V (6 batterier)

          JE

          Comment


          • #6
            Det finnes allerede en del ESC`er på markedet der du kan sette den cutoff-spenninga du ønsker.

            Så lenge du bruker ett eget RX-batteri og glemmer å ha krav til at driftsbatteriet skal levere til servoene etter at det nærmer seg tomt kan du sette cutoff så lavt som 2,6V/celle. Da vil du sannsynligvis merke tydelig tap av effekt før cutoffen slår inn. (Temp og last gjør at det kan skille 0,3V/celle ved kneet) På sommertid kan du bruke 2,7. En sommerdag der du ligger på 12C last ligger spenningen på rundt 2,8V dønn flatt til det plutselig er tomt.
            Så får du fly og bli kjent med hva som er en fornuftig timer-setting og la det bli en vane å lande med litt kapasitet igjen ombord.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei Joo. Takk for svaret.
              Du anbefaler altså eget RX batteri, og ikke bruke BEC'en. Det er vel en sikrere løsning da utladnings kurven på A123 er helt flat før den plutselig knekker (kne).

              Hvis jeg i utg.punktet kjører med 6 celler (3 i serie x 2 =9,9V/4600mAh) til motordrift, og deretter 2 til RX og servoer, da veier altså batteripakkene tilsammen ca 700gr. Er da veldig tungt.
              Er jo mulig å kjøre 4 el. 5 batt i serie + 2 for RX, men da er vi jo om trent like langt.Nesten like tungt.

              Har ikke fått inn noe svar på hva som kreves av inng,spenning på ESC for at den skal virke riktig til motordrift, så det blir vanskelig å bergne dette. Jeg får søke litt til...

              JE

              Comment


              • #8
                Originally posted by Doffen24 View Post
                Hei Joo. Takk for svaret.
                Du anbefaler altså eget RX batteri, og ikke bruke BEC'en. Det er vel en sikrere løsning da utladnings kurven på A123 er helt flat før den plutselig knekker (kne).

                Hvis jeg i utg.punktet kjører med 6 celler (3 i serie x 2 =9,9V/4600mAh) til motordrift, og deretter 2 til RX og servoer, da veier altså batteripakkene tilsammen ca 700gr. Er da veldig tungt.
                Er jo mulig å kjøre 4 el. 5 batt i serie + 2 for RX, men da er vi jo om trent like langt.Nesten like tungt.

                Har ikke fått inn noe svar på hva som kreves av inng,spenning på ESC for at den skal virke riktig til motordrift, så det blir vanskelig å bergne dette. Jeg får søke litt til...

                JE
                Skulle jeg gjort dette, laget en A123 pakke i 3S2P (9,9V/4600mAh), ville jeg også ha brukt den til Rx/servoer vha. en UBEC. Den kobles innmellom batteri og ESC.(lLoddes inn på batterisiden(kontakten) på ESC. Strøm leveres da direkte fra batteri til Rx/servover. Finnes i ulike utgaver, både 5 og 6v ut og opptil 45v inn.

                Stein

                Comment


                • #9
                  Vurderer selv å teste a123-celler som driftsbatteri. Planen er da å lage en 4s1p pakke for å erstatte en 3s1p 2500mah lipo. Vekten blir 40-50 gram høyere, kapasiteten 3-400mah lavere, men jeg bør kunne lade batteriet nesten like fort som jeg tømmer det (ca 8-9 min flytid + koseprat på bakken).

                  I tillegg kan jeg fa fort utvide med 3 pakker til hvis dette er noe jeg synes fungerer etter hensikten for å bruke dem i de større flyene mine også.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Doffen24 View Post
                    Har ikke fått inn noe svar på hva som kreves av inng,spenning på ESC for at den skal virke riktig til motordrift, så det blir vanskelig å bergne dette. Jeg får søke litt til...

                    JE
                    Mange ESC`er skal virke med 2S LiPo, altså ned til 6V inn.
                    Om du bruker CC Phoenix kan du sette "custom cutoff" i 0,1V-step. Krever PhxLink. Tror du har den muligheten på Jeti Spin også, men jeg husker ikke i farta. Kan sjekke når jeg finner bruksanvisninga på JetiBox`en min.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Jeg bruker timer på radioen på 6 1/2 minutt. Timeren teller da bare når trottel <> 0 .
                      Om du kobler 3s2p eler 6s spiller ikke så stor rolle bare du velger en drivline som passer.

                      Men jeg har også en liten cub på ca 1.3 kg som jeg flyr på 3s(en titan esc fra hyperion) og den flyr jeg med timer på 8 1/2 min. Men det blir jo mer kose fly da.

                      Jeg flyr uten egen mottaker pakke. Henter strøm til mottaker fra Esc.
                      Har kjørt batteriene tomme flere ganger uten at det har gitt noe problemer med radio utstyr. Du kan ikke ta ut 2300 mah når du flyr. I praksis så tror jeg ikke jeg får ut mer enn ca 2000 mah.

                      Ved dimensjonering kan man bruke som tommel finger regel at hver celle yter ca 130-140 watt. Muligens opp til 150 men da begynner fly tiden og bli lav. Makimalen ligger på 180w.
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Doffen24 View Post
                        + 2 for RX
                        2s a123 på 2300 mah som mottaker pakke i dette flyet blir overkill.
                        Hvis du vil ha egen pakke til radio utstyr ville jeg har vurdert 2s A123 1100 mah eller eventuelt en vanlig nimh pakke.

                        Det finnes noen som plugger 2s a123 rett i mottageren.
                        Da skal man være oppmerksom på at spenningen blir noe høyere enn det som er anbefalt av utstyr's produsentene. Sjekk først, og tenk deg om.
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo View Post
                          Mange ESC`er skal virke med 2S LiPo, altså ned til 6V inn.
                          Om du bruker CC Phoenix kan du sette "custom cutoff" i 0,1V-step. Krever PhxLink. Tror du har den muligheten på Jeti Spin også, men jeg husker ikke i farta. Kan sjekke når jeg finner bruksanvisninga på JetiBox`en min.
                          Hmmm. Har jo progr.kort fra Jeti fra før (men dette er vel minste utgiften på modellen). Det å kunne sette cut off selv er nok en fordel. Men i tillegg bruke timer.... Resultatet avhenger at BEC kan levere påskrytet strøm til siste slutt, eks. 3A.
                          Med denne løsningen ville en 3S2P vært bra.

                          JE

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kingfisher View Post
                            Skulle jeg gjort dette, laget en A123 pakke i 3S2P (9,9V/4600mAh), ville jeg også ha brukt den til Rx/servoer vha. en UBEC. Den kobles innmellom batteri og ESC.(lLoddes inn på batterisiden(kontakten) på ESC. Strøm leveres da direkte fra batteri til Rx/servover. Finnes i ulike utgaver, både 5 og 6v ut og opptil 45v inn.

                            Stein
                            Kjempebra Stein. Dette er nytt for meg. Er grunnen til at man bruker en egen switced krets til RX at det finnes lite gode innebygde BEC'er i ESC'ene (kun liniære typen som avgir varme?).

                            Tenker på muligheten å bruke XPS (2,4GHz), da spørs det om dette kan vike støyende.
                            En annen hensyn er dette med å holde spenningen til ca 6V når alt av servoer jobber.
                            Fikk vite at flyet har god plass, så det ser ut som en 3S2P pakke blir bra (flytiden også).

                            JE

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kjetilmh View Post
                              2s a123 på 2300 mah som mottaker pakke i dette flyet blir overkill.
                              Hvis du vil ha egen pakke til radio utstyr ville jeg har vurdert 2s A123 1100 mah eller eventuelt en vanlig nimh pakke.

                              Det finnes noen som plugger 2s a123 rett i mottageren.
                              Da skal man være oppmerksom på at spenningen blir noe høyere enn det som er anbefalt av utstyr's produsentene. Sjekk først, og tenk deg om.
                              Hei kjetil. Ideen med 2S 2300mAh, kommer fra de som lager 2,4Ghz systemet jeg benytter (XPS eller IFS). RX'n er laget for å virke opp til 30V, men da har servoene tatt kvelden...

                              RX er CPU basert og vil restarte på 3,3V. Ved igangkjøring av en servo, trekkes det mye strøm, og hvis alle går samtidig og batteriet ikke leverer nok, får man en spenningsdip som kan restarte motager.

                              JE

                              Comment

                              Working...
                              X