Announcement

Collapse
No announcement yet.

A123 batterier som driftsbatterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Doffen24 View Post
    ....Er grunnen til at man bruker en egen switced krets til RX at det finnes lite gode innebygde BEC'er i ESC'ene (kun liniære typen som avgir varme?)....
    Begge type avgir varme, men lineære er "verst"
    Varmen er avhengig av spennings forskjellen mellom inngang (Vinn) / utgang (Vut) og hvor mye strøm (I) det går igjennom.

    eks 1 (lineære):
    I=3A, Vinn=25,2V, Vut=6V
    P(effekt) = I * (Vinn - Vut) ): 3*19,2= 57,6 Watt
    eks 2 (lineære):
    I=3A, Vinn=12,6V, Vut=6V
    P(effekt) = I * (Vinn - Vut) ): 3*6,6= 19,8 Watt

    Switchmode regulatorer har en mer effektiv (høyere virkningsgrad) måte å regulere på og dermed blir ikke "effekttapet" så stort som i den lineære
    Moderne oppsett er normalt med Digitale servoer som trekker my strøm og i flere tilfeller batteri pakker med 4 celler eller mer - dette greier ikke de lineære regulatorene uten store kjølefinner og dertil vektøkning.
    Videre er varme og elektronikk noe man unngår - dette er en av mange grunner til å skille BEC og ESC i to separate enheter.

    Støyen som genereres kan som regel ignoreres når du kobler dette mot et 2,4GHz system.
    Last edited by Quadrocopter; 03-03-09, 09:02.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Doffen24 View Post
      Hei kjetil. Ideen med 2S 2300mAh, kommer fra de som lager 2,4Ghz systemet jeg benytter (XPS eller IFS). RX'n er laget for å virke opp til 30V, men da har servoene tatt kvelden...

      RX er CPU basert og vil restarte på 3,3V. Ved igangkjøring av en servo, trekkes det mye strøm, og hvis alle går samtidig og batteriet ikke leverer nok, får man en spenningsdip som kan restarte motager.

      JE
      A123 1100 mah kan fin levere 20 A og mer en det trenger du vel ikke til servoer. Men det letteste blir jo hente denne strømmen fra drifts batteriet.
      Om du kjører 3S ville jeg tro at bec kretsen i Esc leverer det som trengs. Men hvem vet ? Behovet for Switchede BEC kretser er jo størst når man opererer med høyere spenninger på driftsbatteriet.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #18
        Originally posted by Doffen24 View Post
        Hmmm. Har jo progr.kort fra Jeti fra før (men dette er vel minste utgiften på modellen). Det å kunne sette cut off selv er nok en fordel. Men i tillegg bruke timer.... Resultatet avhenger at BEC kan levere påskrytet strøm til siste slutt, eks. 3A.
        Med denne løsningen ville en 3S2P vært bra.

        JE
        Bruker A123 på en Jeti kontroller. Måtte sette cutoff til -ACCU NiXX og - Cut off voltage high. Det skulle gi en cutoff på ca 2,4V/A123 celle, men har ikke målt dette ennå. Viktig å ikke tyne batteriet om man merker at effekten avtar. Det lille som er igjen kan være greit å ha til radioen om man bruker BEC. Cutoff blir mere for å reservere litt kapasitet til radio, samt hindre reversering av polaritet i celler. Timer er nok tingen.
        Fred Larssen

        Comment


        • #19
          Originally posted by flarssen View Post
          Bruker A123 på en Jeti kontroller. Måtte sette cutoff til -ACCU NiXX og - Cut off voltage high. Det skulle gi en cutoff på ca 2,4V/A123 celle, men har ikke målt dette ennå. Viktig å ikke tyne batteriet om man merker at effekten avtar. Det lille som er igjen kan være greit å ha til radioen om man bruker BEC. Cutoff blir mere for å reservere litt kapasitet til radio, samt hindre reversering av polaritet i celler. Timer er nok tingen.
          Da gjør du noe riktig. Her er svaret jeg fikk fra Jeti:

          "Dear Sir,

          you can use LiFe cells with controller SPIN and Advance Pro (new) and Advance Plus - Prog Card setting - Accu Type - NiXX / cut off voltage - High.

          Best Regards
          Tomas KLESNIL
          JETI model s.r.o.
          Lomena 1530
          742 58 Pribor
          Czech Republic"

          Er ikke du også XPS-bruker flarssen? Har du fått problemer med XPS-RX og BEC.
          Hvilken Jeti bruker du?
          Jeg må vel opp i en som tåler 70A. Vurderer Jeti Spin 66 (switched BEC).

          Så er det tilpassing motor-propel mot strømtrekk. A123 tåler fint 70 A (orginale)

          "Quadrocopter
          Videre er varme og elektronikk noe man unngår - dette er en av mange grunner til å skille BEC og ESC i to separate enheter"

          Quadrocopter, jeg renkte at flere komponenter kan gi flere feilkilder. Hva med Spin 66 nevnt over, eller anbefaller du uansett å bruke ekstern BEC?

          JE

          Comment


          • #20
            Originally posted by Doffen24 View Post
            Quadrocopter, jeg renkte at flere komponenter kan gi flere feilkilder. Hva med Spin 66 nevnt over, eller anbefaller du uansett å bruke ekstern BEC?
            SPIN 66 er en ESC som jeg har i flere fly og er godt fornøyd med,
            Den har en Switch'et BEC som gir 5A noe som bør være mer enn nok flyet ditt selv med digitale servoer.
            Har en SPIN 66 Opto som ikke har inne bygget BEC, men grunnen til jeg valgte denne var ikke at BEC var for svak.

            Flere komponenter flere feilkiler er alltid et diskusjons tema (sikkert like mange meninger for som i mot), men det kan være greit å separere slik at skulle f.eks ESC feile så har du strøm til radio og servoer slik at du har en mulighet til å lande flyet.

            Men i alle tilfeller har du en ESC som er er bra og skulle dekke dine behov.

            -Frank-

            Comment


            • #21
              Originally posted by Doffen24 View Post
              Er ikke du også XPS-bruker flarssen? Har du fått problemer med XPS-RX og BEC.
              Hvilken Jeti bruker du?
              Jeg må vel opp i en som tåler 70A. Vurderer Jeti Spin 66 (switched BEC).
              JE
              Har ikke XPS, men følger litt med på forumet. Jeg kjører kun Assan. Den rebooter ikke før 2.6V og jeg har så langt ikke hatt problemer med hverken 5V BEC eller fire cellers Nixx pakker (eller single cell Lipo for den saks skyld). Med XPS tror jeg man bør styre unna 5V BEC. 5,5V vil trolig gå greit så lenge den leverer nok strøm. Kjøp deg en voltspy for å sjekke spenningsvariasjoner når du kjører servoene frem og tilbake (se vedlegg).
              Jeg bruker en Jeti Adv. 45 Opto Heli og bruker derfor ekstern BEC.
              Attached Files
              Fred Larssen

              Comment

              Working...
              X