Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vidunderlader i hus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vidunderlader i hus

    Da har jeg omsider tatt tak og skaffet meg min første computerlader. Det var jaggu på tide.

    Dette tekniske vidunderet lader alt som kan lades, og heter iCharger 106. Prisen var $137.63, pluss 160 kr i forenklet tollgebyr og moms på pakkens pålydende som var $35

    Til min store forundring oppdager jeg nå at det ikke er standardiserte plugger for balansering på LiPo batterier. Det tok vel 20 år å standardisere servoplugger...

    En ting har vært prisen, siden jeg ikke har vært (foreløpig) noen ihuga elflyentusiast. Men det største problemet for meg har vært selve valget. Computerladere har svermet omtrent som jaget sild, og uten noen spesifikke behov har det vært umulig å bestemme seg for en lader, helt til jeg kom over den 300+ sider lange tråden på rcgroups.com som begynner med at en kineser forteller om sine nye serie med ladere, og ender opp med at mesteparten av deltakernes erfaringer/forslag/kommentarer blir diskutert og implementert i laderen i løpet av et drøyt år...

    Da skjønte jeg at valget var gjort. En lader som er 'utviklet' av deltakerne på rcgroups.com blir så bra som det kan bli. Nå må jeg bare bli avansert nok selv til å fortjene den laderen
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

  • #2
    Spennende! Hadde vært ypperlig med noen bilder, og kanskje til og med en liten mini-review
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #3
      Originally posted by Shrek View Post
      Til min store forundring oppdager jeg nå at det ikke er standardiserte plugger for balansering på LiPo batterier. Det tok vel 20 år å standardisere servoplugger..
      Gratuler med et ypperlig valg, tror halve Norge har en iCharger nå og flere kommer det til å bli

      Innen balansering plugger er det like mange standarder som innen servoplugg verdenen..... men det er 4 hovedtyper balanserings adaptere (JST-XH, Kokam, PolyQuest, ThunderPower) for iCharger og de finnes tilgjengelig fra flere leverandører, jeg pleier å kjøpe fra Progressiv RC

      Håper for all del at det er en 106B+ (nb B+) versjon du har fått tak i eller så er det bare å bytte den!

      Ang. review så ligger det en i MI for de som er NLF medlemmer, eller så er det mange tråder her på*MFN forumet som omtaler denne serien med ladere.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Shrek View Post
        Da har jeg omsider tatt tak og skaffet meg min første computerlader. Det var jaggu på tide.

        Dette tekniske vidunderet lader alt som kan lades, og heter iCharger 106. Prisen var $137.63, pluss 160 kr i forenklet tollgebyr og moms på pakkens pålydende som var $35
        Pris med frakt antar jeg fordi den koster ~$120 nå hos HobbyCity

        Originally posted by Shrek View Post
        Da
        Til min store forundring oppdager jeg nå at det ikke er standardiserte plugger for balansering på LiPo batterier. Det tok vel 20 år å standardisere servoplugger...
        Det jeg har vert borti bruker JST plugger av Thunderpower typen det er i allfall
        det jeg prøver å standardisere mener jeg.

        Odd H.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          G
          Håper for all del at det er en 106B+ (nb B+) versjon du har fått tak i eller så er det bare å bytte den!
          Hva feiler det den? Er den like god som min Imax B6?

          Comment


          • #6
            Fikk min 208B tidligere i sommer. Den virket ikke mot PC'en via USB-kabelen da jeg testet for en stund siden. Skal prøve med ny driver før jeg evt. sender en reklamasjon.

            Men ellers fungerer den ypperlig. 20A burde dekke behovene en stund.
            Trond Nilsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Ang. review så ligger det en i MI for de som er NLF medlemmer, eller så er det mange tråder her på*MFN forumet som omtaler denne serien med ladere.
              Hvilket MI da?
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Shrek View Post

                Dette tekniske vidunderet lader alt som kan lades, og heter iCharger 106. Prisen var $137.63, pluss 160 kr i forenklet tollgebyr og moms på pakkens pålydende som var $35
                Så du har unndratt toll og moms? Og inrømmer det på åpent forum!!!
                Last edited by The banned; 28-08-09, 16:08.
                Mvh.
                Christian

                Jets Of Norway

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ErlendM View Post
                  Hvilket MI da?
                  Nr 6 - 2008
                  Testen er av en gammel 1010B før den ble oppgradert til B+, så noen av de tekniske dataene er endret og minuspunktene i konklusjonen er rettet opp i B+ versjonen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by The banned View Post
                    Så du har unndratt toll og moms? Og inrømmer det på åpent forum!!!
                    Han sier jo han har brukt 35$ på moms.. Rcartikler er forresten ikke tollbelagt.


                    Denne laderen dumpa forøvrig ned i min postkasse også her om dagen. Er kjempe fornøyd så langt
                    Den lader 6S 5Ah pakkene mine på 2C.
                    Vifta bråker ganske mye, men dette er vel vanskelig å unngå når det går en del amp mellom den.
                    Last edited by Jostein; 28-08-09, 19:02.
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jstn View Post
                      Han sier jo han har brukt 35$ på moms.. Rcartikler er forresten ikke tollbelagt.
                      Da tror jeg du må lese hva han skriver en gang til.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by The banned View Post
                        Så du har unndratt toll og moms? Og inrømmer det på åpent forum!!!
                        Det var også noe å henge seg opp i Det er jo avsenderen som i så fall har merket pakken feil. Hvordan kan mottakeren klandres for dette. Han åpnet jo sikkert ikke pakken og verifiserte innholdet før han kom hjem. Kunne jo være at HK ikke sendte med alt han hadde best. i pakken

                        Uansett. Håper du blir fornøyd med laderen. Etter å først ha kjøpt en Imax B6 som var ekstremt unøyaktig, kjøpte jeg meg en Bantam BC6. Denne har ikke blitt benyttet til mange ladingene, før denne nå avslutter(rebooter) under balansering av batteriene. De gangene den ikke rebooter, blir den aldri ferdig.... Det er tydeligvis ikke enkelt å lage gode ladere, til normale priser.

                        Så nå har jeg selv best. meg en iCharger jeg også Jeg gikk for 208B utgaven. Håper ihvertfall denne fungerer som den skal, og det over tid også.

                        Hvilken strømforsyning skal du bruke på den? Selv tok jeg sjansen på denne: Attention Required! | Cloudflare Håper den gjør susen, og at den gir det den er oppgitt til.

                        Så får vi se hva HK setter til verdi på denne pakken
                        mvh Kim

                        Comment


                        • #13
                          Tenk, jeg har kjørt over fartsgrensen i bil også (Oj, nå sa jeg det..) Mon tro hvor mye fartsgebyr jeg skylder.

                          Jeg morer meg over disse kineserne. I fullt alvor så vurderer de å implementere alternative 'ringetoner' på iCharger, og hadde det vært mulig uten hardwareendring så ville man hatt det allerede:

                          "Originally Posted by Don McGill
                          We need downloadable ring tones like the cell phones. The iChargers are getting popular enough that one starts beeping in the parking lot and we all think our batteries are done and start running. Much like the early cell phone days when they all rang similarly ... one phone rings and 10 out of 11 guys are answering phones to nobody. Actually it is more amusing than a bother really.
                          Hello Don McGill,

                          Thank you for your great idea.

                          In this way, we need do more modification in firmware. So in the existent charger, it seems a little hard to fulfill. However, we will take it into consideration in our new products.

                          Regards,
                          Junsi"
                          MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                          MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                          Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                          Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                          Quickie: turl.no/13pe
                          Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jstn View Post
                            Han sier jo han har brukt 35$ på moms.. Rcartikler er forresten ikke tollbelagt.


                            Denne laderen dumpa forøvrig ned i min postkasse også her om dagen. Er kjempe fornøyd så langt
                            Den lader 6S 5Ah pakkene mine på 2C.
                            Vifta bråker ganske mye, men dette er vel vanskelig å unngå når det går en del amp mellom den.
                            Vifta er styrt av temperaturen. Kjøp en 12-volts PC-vifte på Clasern som du setter under/over/ved siden av laderen og koble den til en gammel 5-volts mobillader så får du mindre behov for den innebygde vifta.
                            MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                            MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                            Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                            Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                            Quickie: turl.no/13pe
                            Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kimshans View Post
                              Uansett. Håper du blir fornøyd med laderen. Etter å først ha kjøpt en Imax B6 som var ekstremt unøyaktig, kjøpte jeg meg en Bantam BC6. Denne har ikke blitt benyttet til mange ladingene, før denne nå avslutter(rebooter) under balansering av batteriene. De gangene den ikke rebooter, blir den aldri ferdig.... Det er tydeligvis ikke enkelt å lage gode ladere, til normale priser.
                              Ser at det nå er mulig å fin-kalibrere iCharger selv, om man ikke synes fabrikk-kalibreringen er god nok, og man har godt nok utstyr til å måle millivolt

                              Når det gjelder strøm så har jeg ikke så store krav ennå. Kjøpte en 13.8V/5 A Mascot med justerbar utspenning til halv pris hos Clasern, og med et litt slitent bilbatteri som buffer så kan den trekke så mye strøm den vil. (Mascot'en fungerer som en enkel 12-volts lader, og man kan finjustere ut-spenningen til riktig ladespenning)
                              Last edited by Shrek; 01-09-09, 15:06.
                              MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                              MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                              Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                              Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                              Quickie: turl.no/13pe
                              Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                              Comment

                              Working...
                              X