Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vidunderlader i hus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    iCharger

    Jeg prøver ikke å si noe.
    Jeg sier noe
    At jeg var på messa i Shenzhen i forrige uke og snakket med produsenten.
    Da fikk jeg en brosjyre og visittkortet, som det er normalt ved slike besøk.
    At brosjyrematerialet ikke er korrekt, er ikke så bra

    RCModellee

    Comment


    • #32
      Originally posted by flarssen View Post
      Har ingen erfaring med 2C ++ lading av lipo, men med A123 er ikke dette noe stort problem. Denne laderen kan settes til å ballansere først når CV fasen starter, d.v.s. v/max cellespenning på en celle. Ballansereren vil da "holde igjen" høye celler og ladestrømmen reduseres slik ballanseren klarer dette. I praksis vil ladestrømmen da droppe ganske kjapt til 0,3A for denne laderen. Med en dårlig matchet pakke, hvor indre motstand i cellene varierer mye, vil spriket i cellespenning være større ved 5C lading slik at dette inntreffer tidligere enn ved en perfekt matchet pakke. Men veien dit vil uansett være kortere ved 5C enn ved f.eks. 2C lading. CV fasen, fra ca. 90-100% lading, vil bli omtrent den samme uansett ladestrøm (C), så effekten av 2-5C lading er størst om man klarer seg med 90% oppladet pakke (kortere flytid og hyppigere lading).

      Er det virkelig slik at balansererdelen holder igjen celler som har for høye spenning? Da må lading foregå gjennom balansererkontakten etter det jeg kan forstå.
      Får ikke det til å stemme med det som er blitt oppgitt i spec.
      "Current drain for balancing : <300mA" dvs. utblødning av celler.

      Og det å lade med over 2C over igjennom balansererkontakter er vel ikke anbefalt etter det jeg har forståelsen for.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Kingfisher View Post
        Er det virkelig slik at balansererdelen holder igjen celler som har for høye spenning? Da må lading foregå gjennom balansererkontakten etter det jeg kan forstå.
        Får ikke det til å stemme med det som er blitt oppgitt i spec.
        "Current drain for balancing : <300mA" dvs. utblødning av celler.
        Ladestrømmen går fremdeles gjennom hovedledningene, men den må reduseres til like lite som "bløstrømmen". Dette for at balanseringen for den cella som har nådd 4,2 V skal klare å blø unna all strøm. Hvis strømmen var høyere enn bløstrøm ville jo den cella bli ytterligere ladet opp. Cella på 4,2 V skal ikke ha mere strøm, og balanseringa klarer bare å slippe forbi ca. 300 mA.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Kingfisher View Post
          Er det virkelig slik at balansererdelen holder igjen celler som har for høye spenning? Da må lading foregå gjennom balansererkontakten etter det jeg kan forstå.
          Får ikke det til å stemme med det som er blitt oppgitt i spec.
          "Current drain for balancing : <300mA" dvs. utblødning av celler.

          Og det å lade med over 2C over igjennom balansererkontakter er vel ikke anbefalt etter det jeg har forståelsen for.
          Laderen lader cellene i serie gjennom hovedkablene, ballansereren "tapper" celler som er 4,2V. Laderen må derfor redusere ladestrømmen til ~300mA i dette tilfelle, slik at cellene ikke overlades. Man kan si at ladestrømmen nå passerer utenom de høye cellene, via ballansereren, mens den fortsatt passerer gjennom, og lader, celler som ikke har full spenning ennå. Bruk av slik celleovervåking er spesielt viktig ved 2C eller mere da celler, som du var inne på, er ulike og kan ha stort sprik i spenning ved lading. Ikke p.g.a. uballanse, men p.g.a. forskjell i indre motstand kombinert med relativt høy ladestrøm. Det anbefales av mange å bruke ballanserer ved lading over 1C. Noen tolker dette slik at det vil hjelpe å plugge en ekstern ballanserer (ala "Blinky") i pakken. Dette er feil, da slike ikke har sjangs til å holde spenningen nede på celler som har nådd max spenning så lenge laderen fortsatt lader for fullt.
          Fred Larssen

          Comment


          • #35
            Omtrent slik som på bildet her fungerer balanseringen. Ladestrømmen går gjennom de tykkeste ledningene. Bløstrømmen tappes via balanseringskontakten. Laderen slår av og på bryteren etter behov. I praksis er det nok heller en transistor enn en bryter, men det spiller ingen rolle for prinsippet.
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Da snakker man vel egentlig om at den strømmen som blødes ut i en balanseledning lades tilbake gjennom en annen.
              MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
              MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

              Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
              Bi-Fly 25: turl.no/13pd
              Quickie: turl.no/13pe
              Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

              Comment


              • #37
                Originally posted by Shrek View Post
                Da snakker man vel egentlig om at den strømmen som blødes ut i en balanseledning lades tilbake gjennom en annen.
                Nei, hver celle har sin egen krets (som tegningen over viser) hvor strømmen blir til varme.
                Fred Larssen

                Comment


                • #38
                  Originally posted by flarssen View Post
                  Nei, hver celle har sin egen krets (som tegningen over viser) hvor strømmen blir til varme.
                  Oppdatert skjema, med alle tre balanseringsnettverk inntegnet. I følge Kirkhoffs strømlov er summen av strømmen inn i et punkt lik summen av strømmen ut av punktet. De 300 mA som går inn et sted, må nødvendigvis komme ut et annet sted. På tegninga går det 300 mA ut fra bunnen av celle 1, og går inn igjen på toppen av celle tre. Energien blir til varme i R2, i stedet for å bli omdannet til kjemisk energi i celle 2.
                  Hvis celle 3 også var full, ville S3 bli lukket og de 300 mA ville kommet ut igjen under celle 3 og blitt med hovedledningen tilbake til laderen. En eller to brytere kan være lukket, samme hvilke. (Alle tre brytere lukket er ikke aktuelt, det betyr jo at alle cellene er fulle. Da avbrytes ladinga)
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Shrek View Post
                    Dette tekniske vidunderet lader alt som kan lades, og heter iCharger 106. Prisen var $137.63, pluss 160 kr i forenklet tollgebyr og moms på pakkens pålydende som var $35
                    Neste gang velger du EMS som frakt. Det koster kanskje 10 daler mere, men inkluderer fortollingsgebyret. Da blir det kun moms å betale ekstra. Og jeg har flere ganger opplevd at pakker sendt med EMS går momsfritt selv om verdien har vært merket med over 60 daler. Det går jo også en del raskere å få pakka frem.
                    -----------
                    Bengt

                    Comment

                    Working...
                    X